Dagens spotpriser

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Ja, man får börja tänka om och anpassa sitt sätt att leva. Som jag skrivit tidigare så har jag slutat värma upp mitt kontor och sitter numera hemma och jobbar. Jag har alltid tyckt att det är otroligt praktiskt att ha ett "jobb" att gå till, med ett separat hus där jag har mitt labb, kontor, förråd, osv. Men det blir helt orimliga uppvärmningskostnader så som det har blivit. Trots att jag har värmepump där borta. Det blir många tusenlappar i månaden extra med dessa priser, min privata elräkning alltså. Det går ju på sommarn, men inte nu. Det är inte rimligt att behöva lägga närmare 20% av lönen på elen, bara så man kan sitta på sitt kontor. Men samtidigt är det inte optimalt att sitta i köket som jag gör nu. Jag får fundera hur jag ska göra. Bostadshuset är lite för litet om jag skulle vilja inreda ett kontor här också. Men det kanske är ändå nödvändigt. Det finns ett litet rum på vindsvåningen som vi egentligen inte använder. Där skulle man kunna sitta och jobba under vinterhalvåret. Det är nya tider. Man får vara flexibel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Japp, det gäller att anpassa sig.
När dom två senaste kärnkraftverken stängdes så utökade jag solanläggningen och uppdaterade vedpannan.
2021 lärde jag mig lite optimering och styrning av energin beroende på elpriser etc.
2022 ytterligare utbyggnad av solanläggning

spotpris snittet på 2022 blev 66 öre , lyckades få ner det till 41 öre på köpt el och upp till 80 öre på såld el med hjälp av automatisering.

Tack vare fasta abonnemangs avgiften så blev det en liten kostnad för elen likförbaskat.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

martinot skrev: 02 jan 2023 22:49
Jerker skrev: 01 jan 2023 09:06
Har induktionshäll sedan ett år och det är helt underbart utom ur ett avseende: de jävla touchreglagen. Så fort man råkar ställa nåt på hällen som är av ett ledande material så att det råkar hamna på nåt av reglagen så piper den och beklagar sig trots att den är avslagen. Har inte lyckats lista ut vitsen med den funktionen.
Håller med. Hatar touch på alla spisar. Har hittat kompletta spisar/ugnar med induktion som har mekaniska vred. Vi satte in det i vår förra lägenhet och var underbart!

I det hus vi bor nu så är det dock en induktionshäll (ugnen sitter separat på ett annat ställe), och där är det extremt svårt att hitta en med mekaniska vred. Hade gärna bytt om det finns några bra sådana.
Men ni gillar Teslaer som inga knappar eller vred har, hmmm :mrgreen: Men det är kanske så, att lite knappar och vred faktisk är bäst även i en bil? :lol:

Kunde inte låta bli :D
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev: 03 jan 2023 08:30
mati skrev: 03 jan 2023 07:29
Jisses vad tråden har spårat ur, och allt är mitt fel bara för att jag var så glad att elen var billig i helgen så jag kunde testa min nya ugn. :lol:
Då får jag väl avrapportera också. Testat steam-bake flera gånger nu och det blir världens knaprigaste frallor. Helt utan att behöva spreja vatten och annat jox. Även surdegsbröd blir bättre. Den inbyggda air-fryern är en fröjd. Kyckling blir precis som färdiggrillad på Ica. Hemlagad pizza blir fantastiskt bra, även uppvärmd blir den som nylagad. Testade även göra egna potatischips, utan att veta hur man gör. Men det blev oväntat bra det också.
Framförallt så blir spisen inte varm på utsidan. Den gamla var så varm att den värmde hela köket och lite till. Det måste ju rimligen märkas på elräkningen med tanke på att jag bakar bröd flera gånger i veckan. För att återgå till trådens ämne dådå. ;)
Att det spårar ur är ju som det brukar vara på det här forumet och det är bara att bejaka, annars får man magsår.

Jag kan tipsa om mikrovågsugn med grillfunktion. Sedan många år tillbaka tillagar vi t.ex. kycklingdelar, tunna revbensspjäll, fläskkarré osv. i mikron med funktionen mikrovågor+grill. Köttet blir snabbare tillagat, får en fin stekyta och blir mycket saftigare än vid andra tillagningssätt. Det går ju inte att göra stora portioner, men när man är två som ska äta är det perfekt.

Vår ugn har inte nån ångfuktion, tyvärr, och det skulle jag gärna ha. Men vi ser den senaste köksrenoveringen som en en generalrepetition inför nästa husköp. Vi samlar erfarenheter för att kunna få det perfekta köket i vårt framtida hus (renoveringsobjekt) som vi förhoppningsvis kommer att köpa inom en femårsperiod. Med utgångspunkt i diskussionerna om induktion etc. i den här tråden kommer det nog att bli en golvspis med induktionshäll med traditionella vred och ugn med varmluft- och ångfunktioner.

För att anknyta till trådens ämne så har vi även gjort värdefulla erfarenheter angående isolering av hus samt uppvärmningsmöjligheter. Vi kommer att gå fullt in för att få ett så välisolerat hus som möjligt, ha möjlighet att värma med vedeldning i kombination med nån slags värmepump för bekvämlighetens skull, se till att kunna laga mat om strömmen går, ha solceller osv. Allt för att möta en helt annan energimarknad än den vi levt i under mina snart 60 levnadsår.
Åter till tråden, jag har en ångugn :D men nackdelen med den ör att maxtemperaturen är Max 230 vilket är för lite vid vissa brödbak och jag saknar även pyrolys.

Och ang dina tankar om isolering mm så får jag väl säga att det är först nu efter drygt 12 år som vårt lågenergihus kommer väl till användning men skulle vilja haft en vattenmantlad kamin så man får ut värmen i golvet men funkar annat ganska bra att värma hela vårt hus på 250 kvm med en kamin nere, uppe har vi sovrummen och dessa dörrar är stängda för annars blir det för varmt. Skulle vilja ha lite varmare i köket men det ligger lite långt bort och bara en dörr dit nu när vi stängt av vårt matrum för att inte värma upp allt. Kollade lite på en köksspis men 60” ink skorsten om jag bygger själv kändes lite väl saftigt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Credde skrev: 03 jan 2023 10:13
Men ni gillar Teslaer som inga knappar eller vred har, hmmm :mrgreen: Men det är kanske så, att lite knappar och vred faktisk är bäst även i en bil? :lol:

Nja, jag är faktiskt inte särskilt imponerad av Teslas strävan att få bort alla fysiska reglage. Jag skulle vilja ha alla vindrutetorkarreglage på en spak, t.ex. Och som man nu gjort i nya S och X, att ta bort växelspaken, är helt galet. Jag vill väl inte hålla på och fingra på skärmen om jag och bilen inte är överens om i vilken riktning jag vill färdas.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 03 jan 2023 08:59
Ja, man får börja tänka om och anpassa sitt sätt att leva. Som jag skrivit tidigare så har jag slutat värma upp mitt kontor och sitter numera hemma och jobbar. Jag har alltid tyckt att det är otroligt praktiskt att ha ett "jobb" att gå till, med ett separat hus där jag har mitt labb, kontor, förråd, osv. Men det blir helt orimliga uppvärmningskostnader så som det har blivit. Trots att jag har värmepump där borta. Det blir många tusenlappar i månaden extra med dessa priser, min privata elräkning alltså. Det går ju på sommarn, men inte nu. Det är inte rimligt att behöva lägga närmare 20% av lönen på elen, bara så man kan sitta på sitt kontor. Men samtidigt är det inte optimalt att sitta i köket som jag gör nu. Jag får fundera hur jag ska göra. Bostadshuset är lite för litet om jag skulle vilja inreda ett kontor här också. Men det kanske är ändå nödvändigt. Det finns ett litet rum på vindsvåningen som vi egentligen inte använder. Där skulle man kunna sitta och jobba under vinterhalvåret. Det är nya tider. Man får vara flexibel.
Måste ju vara optimalt med en vedkamin på kontoret då bredvid skrivbordet. Dra igång en brasa direkt på morgonen. Brukar ju vara 5-15kW på en sån enkel järnkamin. Blir varmt snabbt.

Jag har kört på firman hela december med dieselkamin på 15kW som är grym. Bara igång dagtid. Men du hade ju ved och ogillar diesel 😃
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jerker skrev: 03 jan 2023 08:30
För att anknyta till trådens ämne så har vi även gjort värdefulla erfarenheter angående isolering av hus samt uppvärmningsmöjligheter. Vi kommer att gå fullt in för att få ett så välisolerat hus som möjligt, ha möjlighet att värma med vedeldning i kombination med nån slags värmepump för bekvämlighetens skull, se till att kunna laga mat om strömmen går, ha solceller osv. Allt för att möta en helt annan energimarknad än den vi levt i under mina snart 60 levnadsår.
Vattenmantlad vedkamin i vardagsrummet, i kombination med luft-vatten eller berg-vp och en ackumulatortank skulle jag sikta på om jag fick tänka fritt. Vattenburen golvvärme. Absolut ingen direktverkande el någonstans, det insåg jag snabbt redan i huset vi hade tidigare. Drar ju iväg direkt i förbrukning när det kickar in, hellre överdimensionerat i övrigt eller gärna kunna stötta med ved då.

I huset hade vi vedeldad köksspis och luft-luft vp som blåste förbi vedspisen och hjälpte till att sprida värmen från den i resten av huset. Trots elradiatorer i sovrummen så hade vi en total förbrukning på <10000 kWh / år på ca 100 kvadrat + separat garage på 40 kvadrat som var uppvärmt med lvp.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Under kronan i morgon och dippen framåt kvällen gör ju att man funderar på om värmen från i natt kan klara sig tills dess, borde gå då vi har ca 23 inne nu.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev: 03 jan 2023 12:59
Vattenmantlad vedkamin i vardagsrummet, i kombination med luft-vatten eller berg-vp och en ackumulatortank skulle jag sikta på om jag fick tänka fritt. Vattenburen golvvärme. Absolut ingen direktverkande el någonstans, det insåg jag snabbt redan i huset vi hade tidigare. Drar ju iväg direkt i förbrukning när det kickar in, hellre överdimensionerat i övrigt eller gärna kunna stötta med ved då.

I huset hade vi vedeldad köksspis och luft-luft vp som blåste förbi vedspisen och hjälpte till att sprida värmen från den i resten av huset. Trots elradiatorer i sovrummen så hade vi en total förbrukning på <10000 kWh / år på ca 100 kvadrat + separat garage på 40 kvadrat som var uppvärmt med lvp.
Har googlat runt lite på hur man isolerar hus effektivt och det går tydligen att komma ned i några få tusen kWh i hushållsel och kanske under 5 kubikmeter ved för en normalstor villa. Solceller ovanpå det så har man inga kostnader för el alls, kanske bara inkomster. Då bor man billigt.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev: 03 jan 2023 14:01

Har googlat runt lite på hur man isolerar hus effektivt och det går tydligen att komma ned i några få tusen kWh i hushållsel och kanske under 5 kubikmeter ved för en normalstor villa. Solceller ovanpå det så har man inga kostnader för el alls, kanske bara inkomster. Då bor man billigt.
Var bara försiktig att inte isolera för mycket.. Äldre hus kör er i princip att de läcker lite till vind osv för att de inte ska bli fukt och senare mögel.. Man måste helt enkelt veta vad man gör..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

chaffis75 skrev: 03 jan 2023 14:35

Var bara försiktig att inte isolera för mycket.. Äldre hus kör er i princip att de läcker lite till vind osv för att de inte ska bli fukt och senare mögel.. Man måste helt enkelt veta vad man gör..
Håller helt med, det måste vara helt tätt och helst ha ventilation som skapar ett undertryck i huset och detta uppnås nog nästan bara om man bygger nytt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Dafro skrev: 03 jan 2023 14:39

Håller helt med, det måste vara helt tätt och helst ha ventilation som skapar ett undertryck i huset och detta uppnås nog nästan bara om man bygger nytt. Vi i vårt hus landa på ca 13000 under 2022 med billaddning borträknad och producerade ca 8000 med solcellerna och nör jag har fått mitt tillskott så kommer jag nog producera 18000 så då blir det ett plusenergihus.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Visst, det gäller verkligen att ha koll på vad man gör. Mekanisk ventilation med värmeväxlare typ FTX måste ju till. Men man kan ju göra mycket.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev: 03 jan 2023 15:08
Visst, det gäller verkligen att ha koll på vad man gör. Mekanisk ventilation med värmeväxlare typ FTX måste ju till. Men man kan ju göra mycket.
Japp allt går bara man har koll, var lite inne på ett passivhus nör det begav sig men anser att det är bättre att ha en vattenburen värmekälla än att dra på ugnen när det blir för kallt, vilket är ok enligt passivhus men inte att ha en bergvärmepump. :D Golvvärme är komfort! Har ftx med rotationsvärmeväxlare för att även kunna återvinna kylan inne på sommaren. Blir lite sugen själv på att skissa på ett nytt, något mindre hus.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Dafro skrev: 03 jan 2023 15:16
Japp allt går bara man har koll, var lite inne på ett passivhus nör det begav sig men anser att det är bättre att ha en vattenburen värmekälla än att dra på ugnen när det blir för kallt, vilket är ok enligt passivhus men inte att ha en bergvärmepump. :D Golvvärme är komfort! Har ftx med rotationsvärmeväxlare för att även kunna återvinna kylan inne på sommaren. Blir lite sugen själv på att skissa på ett nytt, något mindre hus.
När vi ändå är off topic, du skissar väl på ett kvadratiskt hus då eller går du på runt?
För att minimera väggarean per skapad kvadratmeter boyta...

Sanstlöst med alla dessa rektangulära hus, mitt nästa hus ska vara kvadratiskt!
Tesla Model Y Performance
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Arctic Drifter skrev: 03 jan 2023 15:56
När vi ändå är off topic, du skissar väl på ett kvadratiskt hus då eller går du på runt?

Eller varför inte bara nedgrävd gillestuga med lite ljusinsläpp och skita i övervåningen helt 😃. Då snackar vi minimerad väggarea!

Skämt och sido, väggarna är inte det stora bekymret i ett nytt välbyggt och isolerat hus.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Njae, det blir det klassiska svaret; det beror på vad det är.

Jag gillar att det finns fysiska knappar/spakar på ratten för fartkontroll, autopilot, blinkers, volymkontroll, etc.

Samtidigt så skulle jag inte vilja gå tillbaka till en gammaldags bil med hundratals knappar för olika inställningar. De är lättare och enklare att göra via en touchskärm.

Ungefär som jag inte längtar till att gå tillbaka till en gammaldags knappmobil. Men ändå gillar att det finns fysiska volymknappar och strömknappar på den.

Vill inte heller ha en spis med grym massa knappar. Räcker med en effektratt per spis eller en per platta. Resten av spisens konfiguration kan man ställa in via menyer.

Anledning till att vi som lagar mycket mat inte gillar touch på spisar/spishällar är att de slutar att fungera när det kommer sås, vätska, fettstänk, eller annat på de. Är rätt frustrerande att inte kunna styra spisen snabbt om något tex. kokar över.

Kan gillar touchskärmar för mycket som tex. telefoner, bilar, ipads, etc. Men på spisar är det galet korkat och totalt värdelöst!

Egentligen gillar jag inte touchknappar alls; det sämsta i blandning mellan flexibla touchskärmar och taktila fysiska knappar.
Jerker skrev: 03 jan 2023 11:45

Nja, jag är faktiskt inte särskilt imponerad av Teslas strävan att få bort alla fysiska reglage. Jag skulle vilja ha alla vindrutetorkarreglage på en spak, t.ex. Och som man nu gjort i nya S och X, att ta bort växelspaken, är helt galet. Jag vill väl inte hålla på och fingra på skärmen om jag och bilen inte är överens om i vilken riktning jag vill färdas.
Precis som du så är nog det enda jag egentligen saknar i fysisk väg just en spak för vindrutetorkare. Speciellt som automatiken är sämre utan regnsensor på Teslor, så är det extra viktigt.

Tips är dock att det går att skaffa tredjepartslösning med att sätta fysiska knappar för detta i bilen. Har skaffat ett gäng sådana från Enhance Auto. Tänkte sätta varsin knapp på baksidan av ratten, typiskt där man har "paddlar" på vissa bilar (manuell växling på ICE, och nivå av regen på vissa BEV).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Arctic Drifter skrev: 03 jan 2023 15:56

Med tanke på det här med yta för solceller så är inte rektangulära så dumma, kvadratiska med tak åt 4 håll så blir det inte plats för mycket pga avsmalningar uppåt. Med tak åt 2 håll så ser dom inte så vackra ut. Men placering av hus med avseende på väderstreck och även placeringar av fönster gör nog mer än kvadratiskt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Så jag själv jobbar som VVS projektör så skulle jag vilja säga att jag inte håller med. FTX system värmeväxlare förvisso vilket är bra för villor men de har också väldigt höga tryckfall vilket drar upp elförbrukning ordentligt. Drar man dessutom ner ventilationen på vintern vilket man bör göra för att få bra inneklimat så kan kulvertventilation tillsammans med frånluftsvärmepump mycket väl konkurrera. Då drar det också extremt lite för att få kyla på sommaren.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

vigge50 skrev: 03 jan 2023 17:44
Så jag själv jobbar som VVS projektör så skulle jag vilja säga att jag inte håller med. FTX system värmeväxlare förvisso vilket är bra för villor men de har också väldigt höga tryckfall vilket drar upp elförbrukning ordentligt. Drar man dessutom ner ventilationen på vintern vilket man bör göra för att få bra inneklimat så kan kulvertventilation tillsammans med frånluftsvärmepump mycket väl konkurrera. Då drar det också extremt lite för att få kyla på sommaren.

Vad gör att dom har höga tryckfall?

Och kan man inte göra något åt det?

Sedan regeln att man ska byta ut all luft varannan timme utan koppling till hur många personer det finns per kbm luft ska jag inte säga vad jag tycker om, eller jo helt hål i huvudet.

Men jag håller med om att det inte är någon ekonomi i ftx, sparar in ungefär vad filtrens kostar när jag värmer med bergvärme men man slipper kallras som man får med en frånluftsvärmepump, mer eller mindre såklart men all luft ska in och man vill inte ha radiatorer för att värma upp tilluften. Känner t.o.m. av lite från tilluften med ftx men det är för att jag har stängt av elvärmen på tilluften.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Dafro skrev: 03 jan 2023 18:09

Vad gör att dom har höga tryckfall?

Och kan man inte göra något åt det?

Sedan regeln att man ska byta ut all luft varannan timme utan koppling till hur många personer det finns per kbm luft ska jag inte säga vad jag tycker om, eller jo helt hål i huvudet.

Men jag håller med om att det inte är någon ekonomi i ftx, sparar in ungefär vad filtrens kostar när jag värmer med bergvärme men man slipper kallras som man får med en frånluftsvärmepump, mer eller mindre såklart men all luft ska in och man vill inte ha radiatorer för att värma upp tilluften. Känner t.o.m. av lite från tilluften med ftx men det är för att jag har stängt av elvärmen på tilluften.
Höga tryckfall betyder att fläktarna behöver trycka på betydligt mer för att få luften genom systemet och därmed ökar elförbrukningen. Jämför det med att du sätter på ett släp på din elbil, ju mer motstånd desto mer el drar den.

Angående reglerna så säger det faktiskt bara att ventilationssystemet ska vara dimensionerat för 0,35 l/s. Du får ett väldigt torrt inomhusklimat om du ventilerar så mycket på vintern, vi brukar ha det som ett medelvärde och sen ventilerar vi mer än så på sommaren och lägre på vintern.

En del av kallraset blir du av med om du använder kulvert men visst, tilluften blir inte lika varm som med FTX och speciellt inte om du har eftervärmsbatteri.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Nja. Visst Den roterande växlaren har ett tryckfall, men det har även alla andra växlare med t ex motströms. Att fläktarna drar upp elförbrukningen rejält stämmer heller inte. Nybyggnadskraven säger nu ett SFPv på Max 1.5. Så det är en väldigt liten del av totalen med tanke på hur mycket värme man får tillbaka som slipper värmas upp på annat sätt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det kan aldrig vara skadligt att ha det tätt. Det som är farligt är om det läcker in varm luft till kalla utrymmen där fukten kan kondenseras.

Men precis som du säger så är det bra att ha koll. på vad man gör, många har byggt sönder gamla hus med oförsiktig isolering. Många gamla snickare som tycker man kan "ta bort all plast och skit" och det kan bli väldigt tokigt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

:)
jonasl skrev: 03 jan 2023 19:39
Det kan aldrig vara skadligt att ha det tätt. Det som är farligt är om det läcker in varm luft till kalla utrymmen där fukten kan kondenseras.

Men precis som du säger så är det bra att ha koll. på vad man gör, många har byggt sönder gamla hus med oförsiktig isolering. Många gamla snickare som tycker man kan "ta bort all plast och skit" och det kan bli väldigt tokigt.

Ska vi vara petnoga så är det egentligen inte den varma luften man vill undvika utan det är fukten som är bunden till luften, där den varma luften kan innehålla mer fukt än kall. När den varma luften kyls ner på vinden kan den inte hålla lika mycket vatten så kondens bildas. En ångspärr på den varma sidan om vindsbjälklaget förhindrar detta. Annars är det som sagt ett undertryck som gäller för att minska andelen fukt g/kg luft som hittar upp på vinden 😊
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nect skrev: 03 jan 2023 19:17
Nja. Visst Den roterande växlaren har ett tryckfall, men det har även alla andra växlare med t ex motströms. Att fläktarna drar upp elförbrukningen rejält stämmer heller inte. Nybyggnadskraven säger nu ett SFPv på Max 1.5. Så det är en väldigt liten del av totalen med tanke på hur mycket värme man får tillbaka som slipper värmas upp på annat sätt.
Jag pratade inte om motströms vs roterande värmeväxlare. Jag jämförde FTX mot t ex frånluftsfläkt. Då är det inte bara värmeväxlaren i sig utan även dessa dyra filter som drar upp tryckfallen. SFP på 1,5 låter helt klart bra men det är klart över vad en enkel frånluftsfläkt drar.

Genom att dra tilluften genom markkanaler så kan du värma upp luften på vintern och kyla den på sommaren. Visst, vi får inte ut de 80% värmeväxling som ett FTX har men vi kan få ut 60%. Drar du då ner flödena på vintern och värmer huset annars med en värmepump så äts denna förlusten upp av mindre el än vad vi har sparat genom ett betydligt enklare ventilationssystem.

Att du sen får gratis kylning av marken ner till 16-17 grader på tilluften på sommaren vilket är svårt med ett FRX utan kylbatteri är bara en ren bonus.
Skriv svar