Du kan sitta lugnt i båten och njuta av din semester, när provperioden går ut och du Inte säger upp den så går den automatiskt in på 12 månader.
Det är stora paketet som ingår i Teslas paket. Jag ringde bara och ökade upp milen för 1500 är alldeles för lite, sedan valde jag månad istället för halvår att betala. Så med rabatten för första året och 3000 mil blev det hiskeliga 371 kronor i månaden första året
Hmm okej ska kolla med TH imorgon. Som jag förstår spelar miltal ingen roll vid finansiell leasing för företag. Spelar det någon roll för försäkringen trots finansiell leasing? Vad händer om man kör mer än de 1500 mil man tecknar försäkringen på?
Miltal spelar alltid roll, ju högre desto dyrare försäkring, och det som kan hända är väl
mindre ersättning vid en skada om man har betalat för mindre antal mil än man faktiskt har
kört, alternativt att man får göra en extra inbetalning retroaktivt om man kört mer än man
betalat för (kan tex kontrolleras efter besiktningen men svårare på nya bilar såklart).
Hur tufft det här hanteras på försäkringsbolagen vet jag inte däremot, inget jag hört något om
direkt iaf…
Det var det svaret som jag fick när jag ringde, och det var lika då vi köpte våran M3LR förra året i december så fortsatte försäkringen och jag kunde inte säga upp den innan kalenderåret var slut.
Tesla M3LR-21
Tesla MY RWD-23
Tesla MS 70D-16 såld
Jag höjde just årlig körsträcka från 1500 till 2000 hos TH.
Försäkringen gick upp 100 kr!
Vad betalar ni? Efter 25% rabatt plus ytterligare rabatt då jag har min företagsförsäkring där vill TryggHansa att jag betalar 791kr i månaden för halv. Det är extremt dyrt enligt mig.
30+
Bor i Stockholm
Varmgarage
2500 mil
Försökte få till billigare och frågade henne om hon själv inte tyckte det var orimligt dyrt men hon sa att många teslor låg på denna kostnad.
Ska kolla med andra bolag nu. Vill komma ner till 400kr i månaden. Vore mer rimligt
Edit: då är det insure my tesla för tesla med självriskrabatt 3000kr och hyrbil. Men inte stora Bilpaketet. Länsförsäkringar ville ha 25 000 kr….
Det man behöver göra efter provperioden är att gå in på mina sidor på Trygg-Hansa och se till så räkningen blir betald eller koppla på autogiro. Annars tas försäkringen bort.
4258 kr året, 3000 mil och förare under 24 år.
Tesla M3LR-21
Tesla MY RWD-23
Tesla MS 70D-16 såld
Jag höjde just årlig körsträcka från 1500 till 2000 hos TH.
Försäkringen gick upp 100 kr!
Vad betalar ni? Efter 25% rabatt plus ytterligare rabatt då jag har min företagsförsäkring där vill TryggHansa att jag betalar 791kr i månaden för halv. Det är extremt dyrt enligt mig.
30+
Bor i Stockholm
Varmgarage
2500 mil
Försökte få till billigare och frågade henne om hon själv inte tyckte det var orimligt dyrt men hon sa att många teslor låg på denna kostnad.
Ska kolla med andra bolag nu. Vill komma ner till 400kr i månaden. Vore mer rimligt
Edit: då är det insure my tesla för tesla med självriskrabatt 3000kr och hyrbil. Men inte stora Bilpaketet. Länsförsäkringar ville ha 25 000 kr….
60+
Bor i Solna
Parkerar på gatan
2000 mil
Prickfri körning utan skador sedan Hedenhös.
5390 kr/år
Jag höjde just årlig körsträcka från 1500 till 2000 hos TH.
Försäkringen gick upp 100 kr!
Jag har nog kört med för få mil rätt många år, även nån gång när jag haft en skada. Har aldrig blivit några problem med det. Fast det var en stund sen, och det borde ju vara ganska lätt för bolagen att följa upp.
Ang att höja körsträckan, det borde man ju göra så sent som möjligt. Jag har 2000 mil nu och betalar 450 kr / mån ca (08-området, MYLR). Kommer nog ha kört 2000 mil efter 10 månader, bättre säga till då än nu kanske.
Jag höjde just årlig körsträcka från 1500 till 2000 hos TH.
Försäkringen gick upp 100 kr!
Jag har nog kört med för få mil rätt många år, även nån gång när jag haft en skada. Har aldrig blivit några problem med det. Fast det var en stund sen, och det borde ju vara ganska lätt för bolagen att följa upp.
Ang att höja körsträckan, det borde man ju göra så sent som möjligt. Jag har 2000 mil nu och betalar 450 kr / mån ca (08-området, MYLR). Kommer nog ha kört 2000 mil efter 10 månader, bättre säga till då än nu kanske.
Jag har kört 1477 mil och jag har knappt två månader till förfallodagen, så jag insåg att jag kommer över 1500 mil.
Jag hade för mig att det skulle innebära en rejäl premiehöjning, men så var det alltså inte.
Frågan är vad som hänt om du ringt in redan efter halva tiden och sagt att du behöver öka körsträckan. Har fått för mig att du fått samma ökning per månad då men det låter egentligen orimligt.
Man borde alltså starta på lägsta körsträckan varje år och sen följa med och öka eftersom. Dessutom får man ju aldrig tillbaka om man kör kortare!
Du kan sitta lugnt i båten och njuta av din semester, när provperioden går ut och du Inte säger upp den så går den automatiskt in på 12 månader.
Det är stora paketet som ingår i Teslas paket. Jag ringde bara och ökade upp milen för 1500 är alldeles för lite, sedan valde jag månad istället för halvår att betala. Så med rabatten för första året och 3000 mil blev det hiskeliga 371 kronor i månaden första året
Stämmer verkligen det? I mina papper står att den behöver betalas för att börja gälla.
I Jämtland var LF billigare, 3700kr mot TH 5400kr.
Enligt vad jag hört från de två gånger senaste 2 åren, måste du betala fakturan för du ska fortsätta ha försäkringen från Trygg-Hansa. Men den går ju att få digitalt.
Jag har det på båda mina.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Frågan är vad som hänt om du ringt in redan efter halva tiden och sagt att du behöver öka körsträckan. Har fått för mig att du fått samma ökning per månad då men det låter egentligen orimligt.
Man borde alltså starta på lägsta körsträckan varje år och sen följa med och öka eftersom. Dessutom får man ju aldrig tillbaka om man kör kortare!
Man ska få tillbaka mellanskillnad från Trygg-Hansa enligt mitt samtal med dem. Dock är det inte speciellt stor skillnad mellan 1500-3000 mil/år vad jag kan minnas.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Kan se mina 10 000 km gratisladdning på supercharger i appen (loot box) nu. Trevlig bonus!
Samma här, någon som vet hur dom räknar kWh/Km? Vore mer rimligt att dom erbjöd ex antal kWh istället
Kan de vara så att de räknar wltpförbrukningen på den bilmodell man har? Även om de skulle räkna högt och sätta 2kwh per mil räcker det nog ganska långt.
Vad står det för räckvidd på era bilar då man laddat till 100% och ändrar till km?
Tar den hänsyn till att det är vinter och drar ner lite eller kommer den visa samma på sommaren?
Har precis laddat fullt o nu visar bilen 418 km.
Första gången jag laddade fullt visade 420 km. Den gången låg utetemperaturen på +9. Nu visar kvicksilvret på +-0.
När jag hade kört hem från hämtningen i -27 så visade den 337km dagen efter laddning i varmgarage.
Några veckor senare ligger den på 418km som verkar vara det normala.
Samma med min, 418 km. Har dock bara 10 grader i garaget, kan de gå upp ytterligare vid +20?
Antar att ingen har 450km på sin skärm?
Laddar ni alltid till 100? Jag kör ner min till landsgräns 80-90 ibland och ställer upp till 100 en gång per vecka. Då ger dock appen en heads up att jag bör ladda till 100.
När jag hade kört hem från hämtningen i -27 så visade den 337km dagen efter laddning i varmgarage.
Några veckor senare ligger den på 418km som verkar vara det normala.
Samma med min, 418 km. Har dock bara 10 grader i garaget, kan de gå upp ytterligare vid +20?
Antar att ingen har 450km på sin skärm?
Laddar ni alltid till 100? Jag kör ner min till landsgräns 80-90 ibland och ställer upp till 100 en gång per vecka. Då ger dock appen en heads up att jag bör ladda till 100.
För att slippa jonglera med laddgräns och komma ihåg när man sist laddade fullt, brukar jag istället bara hålla gränsen på 100 men att jag låter det tömmas mer än min andra bil som har NCA-celler. Det blir då större cykler men mindre degradering pga kalendertid och laddnivå, de stora bovarna. Antal cykler är ju LFP-celler sjukt toleranta mot.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
När jag hade kört hem från hämtningen i -27 så visade den 337km dagen efter laddning i varmgarage.
Några veckor senare ligger den på 418km som verkar vara det normala.
Samma med min, 418 km. Har dock bara 10 grader i garaget, kan de gå upp ytterligare vid +20?
Antar att ingen har 450km på sin skärm?
Laddar ni alltid till 100? Jag kör ner min till landsgräns 80-90 ibland och ställer upp till 100 en gång per vecka. Då ger dock appen en heads up att jag bör ladda till 100.
För att slippa jonglera med laddgräns och komma ihåg när man sist laddade fullt, brukar jag istället bara hålla gränsen på 100 men att jag låter det tömmas mer än min andra bil som har NCA-celler. Det blir då större cykler men mindre degradering pga kalendertid och laddnivå, de stora bovarna. Antal cykler är ju LFP-celler sjukt toleranta mot.
Ja så kan man ju göra, bara att det är skönt att starta dagarna med bra batterikapacitet. Vill man göra en plötslig längre tur till skidbacken tex är det inte skoj med 40% när man vaknar på morgonen.
Vad menar du med degradering pga kalendertid?