Grattis Mati
Moderator: Redaktion
Re: Grattis Mati
Tack 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Grattis! 

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Tack. Ja, jo, men det känns helt fel att jag ska fylla 50 nästa år. Det måste vara en bugg i nån timer eller nåt. Det var ju bara förra året jag fyllde 35. Har jag legat i koma under tiden? Vad har hänt? Kanske dags att växa upp nu?
Grattis i efterskott, fin årgång, tyckte väl du verkar klok. En annan ligger dock nästan 12 månader efter…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
50 är det nya 30, så du har ett tag kvar till 35!
Grattis i efterskott
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Tack. Ja, jo, men det känns helt fel att jag ska fylla 50 nästa år. Det måste vara en bugg i nån timer eller nåt. Det var ju bara förra året jag fyllde 35. Har jag legat i koma under tiden? Vad har hänt? Kanske dags att växa upp nu?
[/quote]
Grattis i efterskott. Vilka ungdomar ni är, 1974 var jag ute och tågluffade och dansade till ABBA:s Waterloo…
[/quote]
Grattis i efterskott. Vilka ungdomar ni är, 1974 var jag ute och tågluffade och dansade till ABBA:s Waterloo…
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Då slår du mig. 1974 var jag 11 år, så jag lyssnade iofs på ABBA och minns deras genombrott i Brighton, men gick i mellanstadiet. Ska fylla 60 i år och det känns helt surrealistiskt. Tillhör ju dem som får se den hett efterlängtade pensionsåldern flyttas framåt mitt framför näsan på en. 7 år känns oproportionerligt mycket mer än 5 år, av någon konstigt anledning.
Ta det lugnt, stressa inte. Det är aldrig försent att bli vuxen. Själv avvaktar jag lite till med det trots mina 56
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Jag känner mer att det är för sent nu. Har jag inte blivit vuxen än så är det osannolikt att jag någonsin blir det.
Det är vissa vuxensaker jag aldrig lärde mig före jag fyllde 50 och en av dem är att dricka kaffe. Men jag sa då att det jag inte lärt mig nu behöver jag aldrig nånsin lära mig. Så jag dricker fortfarande inte kaffe!

Det är precis så jag resonerar kring alkohol. Kaffe däremot har jag druckit sen jag var barn. Ungefär tvärtom mot alla andra.

Aha, alkohol har jag inte heller druckit, men jag behöver inte skylla på nån 50-årsgräns för att avstå från det!mati skrev: ↑04 jan 2023 12:51Det är precis så jag resonerar kring alkohol. Kaffe däremot har jag druckit sen jag var barn. Ungefär tvärtom mot alla andra.![]()

Det är allt jag har hemmaJerker skrev: ↑04 jan 2023 12:53Aha, alkohol har jag inte heller druckit, men jag behöver inte skylla på nån 50-årsgräns för att avstå från det!mati skrev: ↑04 jan 2023 12:51Det är precis så jag resonerar kring alkohol. Kaffe däremot har jag druckit sen jag var barn. Ungefär tvärtom mot alla andra.![]()
Inte heller har jag rökt eller snusat eller tagit nån annan drog. Jag är en riktig träbock!
![]()
Då är vi två. Jag är också en sån tråkmåns. Förutom kaffet då, ifall det klassas som drog.
Jag har det ungefär som Nek0. Enda spriten jag har finns i bilens behållare för spolarvätska. Sen har jag en flaska med 95% sprit från ett apotek i Tyskland. Praktiskt när man ska sterilisera nåt.
Tyvärr är min sambo inte alls lika strikt, hon både snusar och dricker. Ibland mer än hon borde. Och det stör mig faktiskt en hel del. Men jag får väl vara glad att hon i alla fall inte röker. För det hade jag aldrig stått ut med.
En rökare eller snusare skulle jag inte kunna dela tak med. Om hon dricker nåt glas vin då eller då funkar, men inte nån storkonsument eller nån som ska välja speciella alkoholdrycker till olika maträtter, det skulle jag få spunk på. För mig är verkligen sådana här kriterier odiskutabla. Skulle aldrig komma särskilt långt i en dejtingsituation om nåt sånt kom fram. Då skulle jag tacka för mig direkt. Faktum är att i mitt förra förhållande växte en konflikt som hade sitt ursprung i våra olika synsätt på alkoholdrycker och det bidrog till att relationen tog slut. Det var verkligen inte det enda, men vårt sociala liv komplicerades av att vi inte var överens om vissa principer angående alkohol.mati skrev: ↑04 jan 2023 13:55Då är vi två. Jag är också en sån tråkmåns. Förutom kaffet då, ifall det klassas som drog.
Jag har det ungefär som Nek0. Enda spriten jag har finns i bilens behållare för spolarvätska. Sen har jag en flaska med 95% sprit från ett apotek i Tyskland. Praktiskt när man ska sterilisera nåt.
Tyvärr är min sambo inte alls lika strikt, hon både snusar och dricker. Ibland mer än hon borde. Och det stör mig faktiskt en hel del. Men jag får väl vara glad att hon i alla fall inte röker. För det hade jag aldrig stått ut med.
Jag förstår dig. Just snusadet stör mig inte så mycket mer än att det såklart kostar en massa pengar och att allt annat blir oviktigt när det inte finns snus hemma. Då släpper hon allt och åker iväg för att handla "rappe". Det är ganska enerverande. Men jag märker ju sedan inte om hon har snus i munnen eller inte. Det är ju inte som cigaretter som förpestar omgivningen. Jag förstår ärligt talat inte varför hon inte själv tycker att det är jobbigt. Men hon vill absolut inte sluta.
Drickandet däremot är extremt jobbigt. Det fanns en tid då jag var panikslagen inför varje fredag kväll, för jag visste ju vad som skulle hända. Hon kan inte ens lukta på en vinkork utan att bli berusad. Sedan vräker hon ur sig en massa elaka oförskämdheter och jag får höra hur värdelös jag är. Det fanns dagar då jag mådde så dåligt att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Hon har tack och lov ändrat sig lite och dricker numera mest öl. Det tål hon bättre. Men visst hade jag gärna sett att hon inte drack överhuvudtaget. Det finns alkoholmissbruk i hennes familj både på mammans och på pappans sida. Och hon har lidit under detta som barn. Jag förstår inte varför hon inte har en annan inställning till alkohol.
Anledningen till att jag inte dricker är att min mamma drack alldeles för mycket hon också. Det var förmodligen också det som dödade henne vid 56 års ålder. Så ville jag aldrig bli.
Drickandet däremot är extremt jobbigt. Det fanns en tid då jag var panikslagen inför varje fredag kväll, för jag visste ju vad som skulle hända. Hon kan inte ens lukta på en vinkork utan att bli berusad. Sedan vräker hon ur sig en massa elaka oförskämdheter och jag får höra hur värdelös jag är. Det fanns dagar då jag mådde så dåligt att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Hon har tack och lov ändrat sig lite och dricker numera mest öl. Det tål hon bättre. Men visst hade jag gärna sett att hon inte drack överhuvudtaget. Det finns alkoholmissbruk i hennes familj både på mammans och på pappans sida. Och hon har lidit under detta som barn. Jag förstår inte varför hon inte har en annan inställning till alkohol.
Anledningen till att jag inte dricker är att min mamma drack alldeles för mycket hon också. Det var förmodligen också det som dödade henne vid 56 års ålder. Så ville jag aldrig bli.
Grattis i efterskott [mention]mati [/mention] 
Spännande att följa tråden och se hur den hamnar OT som den redan har gjort

Spännande att följa tråden och se hur den hamnar OT som den redan har gjort

Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Usch ja, tyvärr tenderar många att upprepa sina föräldrars beteende. Jag upprepade mina föräldrars beteende (de var nykteristermati skrev: ↑04 jan 2023 16:42Jag förstår dig. Just snusandet stör mig inte så mycket mer än att det såklart kostar en massa pengar och att allt annat blir oviktigt när det inte finns snus hemma. Då släpper hon allt och åker iväg för att handla "rappe". Det är ganska enerverande. Men jag märker ju sedan inte om hon har snus i munnen eller inte. Det är ju inte som cigaretter som förpestar omgivningen. Jag förstår ärligt talat inte varför hon inte själv tycker att det är jobbigt. Men hon vill absolut inte sluta.

Har ju länge vetat en hel del om sockerberoende och läst en del böcker av andra som har samma problem och även läst Martin Ingvar som vet en hel del om hur hjärnan fungerar och att sockerberoende är ett minst lika starkt beroende att vara beroende av alkohol, tobak och narkotika. Men jag blev ändå väldigt gripen och träffad av Marika Karlssons Vinter i P1 i år där hon berättar om sitt sockerberoende. Det var starkt.
Tyvärr är det även annat än beroendeframkallande medel och beteende som våld, misshandel och övergrepp. Något som kallas i vetenskaplig sammanhang adverse childhood experiences (ACE).Jerker skrev:Usch ja, tyvärr tenderar många att upprepa sina föräldrars beteende. Jag upprepade mina föräldrars beteende (de var nykteristermati skrev: ↑04 jan 2023 16:42Jag förstår dig. Just snusandet stör mig inte så mycket mer än att det såklart kostar en massa pengar och att allt annat blir oviktigt när det inte finns snus hemma. Då släpper hon allt och åker iväg för att handla "rappe". Det är ganska enerverande. Men jag märker ju sedan inte om hon har snus i munnen eller inte. Det är ju inte som cigaretter som förpestar omgivningen. Jag förstår ärligt talat inte varför hon inte själv tycker att det är jobbigt. Men hon vill absolut inte sluta.
Anledningen till att jag inte dricker är att min mamma drack alldeles för mycket hon också. Det var förmodligen också det som dödade henne vid 56 års ålder. Så ville jag aldrig bli.) Själv är jag sockerberoende, så jag är glad att jag aldrig har fått smak på flaskan, för kanske har jag en generell beroendeproblematik.
Har ju länge vetat en hel del om sockerberoende och läst en del böcker av andra som har samma problem och även läst Martin Ingvar som vet en hel del om hur hjärnan fungerar och att sockerberoende är ett minst lika starkt beroende att vara beroende av alkohol, tobak och narkotika. Men jag blev ändå väldigt gripen och träffad av Marika Karlssons Vinter i P1 i år där hon berättar om sitt sockerberoende. Det var starkt.
Barn som har upplevt negativa händelser i barndomen kommer inte sällan i vuxen ålder göra samma sak i närvaro av eller mot deras (egna) barn.
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green