Utelåst. Rutorna går inte ned

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simpa123
Teslaägare

Utelåst. Rutorna går inte ned

Inlägg av simpa123 »

Hej igen Tesla vänner!

För ungefär 3 månader sedan köpte jag en Tesla model 3 Long Range AWD 2019.

Det känns bra och jag är nöjd. Men idag stod bilen i ungefär 13 timmar (-4* C).
Jag förvärmde bilen på MAX i appen i ca 5 min innan.
Kupén var -5* och när jag skulle in i bilen var det +20*. Alltså borde den blivit varm.

Ändå gick inte rutorna ned när jag försökte öppna upp dörren. Försökte med att vänta lite till. Låsa och låsa upp. Prova alla dörrarna , men inget hjälpte så jag ringde tesla vägassistans. De kunde starta om bilen eller något liknande via remote. Efter några minuter gick rutan ned och jag kom in i bilen.

Detta är andra gången som det händer på kort tid. Förra veckan hade jag samma problem efter att bilen stått i 10 timmar ungefär i -3*.

Ringde tesla och de gjorde något via remote (samma grej som idag).
Killen på supporten menade att det är en bug i programvaran så jag uppdaterade bilen samma dag.

Men nu idag typ en vecka senare så hände det igen.
Har det hänt er andra m3 ägare?

Vad tror ni det beror på?
- Bugg i koden?
- Is / frusna rutor och dörrar
- Både och?

// Simon
Reservation för felskrivning (fryser så in i helv*te)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Re: Utelåst. Rutorna går inte ned

Inlägg av Elof »

Händer mig ofta att rutorna frusit fast i dörren och inte glider ner om jag inte förvärmer utav helvete. Dock har det alltid gått alldeles utmärkt att öppna (rycka upp) dörren ändå.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Förvärm minst 30 min vid isiga förhållanden
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Köp silikonstift på biltema och gå över gummilisterna i dörrarna med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

När du parkerat, ta bort is och snö från fönsterlisten på i vart fall förardörren. Hissa ner rutan helt (vilket går att göra på framdörrarna) så blir det enklare. Öppna och stäng alla dörrar (dvs kontrollera att de fungerar). Om nån ruta vägrar gå upp helt när du stänger dörren, använd knapparna på förardörrens insida för att köra rutan och upp ner tills den går upp helt.

Öppna även bagageluckan och ta bort eventuell is där också, men öppna inte för långt för då rasar snön på luckan ner i bagageutrymmet.

Förvara en isskrapa i frunken, då kan du hacka loss is från fönsterlisten om fönstren inte går ner. Förvara även en inne i kupen då frunken kan frysa fast.

Ser du att bilen är snötäckt, gå ut och sopa bort snön från sidofönstret och runt bagageluckan innan du sätter på defrostern eller kör förvärmning. Annars kommer snön att smälta av rutan, glida ner och sen fastna på fönsterlisten eller bagageluckan.

Har du fått is på fönsterlisterna är det inte helt fel att åka och parkera i något varmgarage, typ ett köpcentrum eller så, för att få isen på fönsterlisterna att smälta. Det tar inte jättelång tid i plusgrader innan isen går att få loss.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Smörj gummilisterna med silikonfett, lägg även på lite längst ned på dörrfönstrens utsida (med stängda dörrar). Sedan öppnar och stänger man dörrarna några gånger innan man torkar bort överflödigt fett.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristian654611

Inlägg av LordRanta »

Nästa gång, ta ett slitet kreditkort och tryck ner den mellan fönster och list i nederkanten, samlas fukt där som sedan fryser och spänner listen mot rutan. Funkar det så har du hittat orsaken, nästa gång du tvättar bilen se till att blåsa rent runt listerna innan du kör ut.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

LordRanta skrev: 04 jan 2023 12:39
Nästa gång, ta ett slitet kreditkort och tryck ner den mellan fönster och list i nederkanten, samlas fukt där som sedan fryser och spänner listen mot rutan. Funkar det så har du hittat orsaken, nästa gång du tvättar bilen se till att blåsa rent runt listerna innan du kör ut.
Jag har aldrig någonsin behövt använda stekspade eller kreditkort, men så smorde jag rutorna direkt efter leverans på båda bilarna.

Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristian654611

Inlägg av LordRanta »

mikebike skrev: 04 jan 2023 13:05
Jag har aldrig någonsin behövt använda stekspade eller kreditkort, men så smorde jag rutorna direkt efter leverans på båda bilarna.
Beror ju på vart man bor och om man som jag gillar att ta hand om bilen och tvättar ofta 🙃

I Umeå fryser allt fast, t.o.m. garagedörren i mitt garage.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

LordRanta skrev: 04 jan 2023 13:13
Beror ju på vart man bor och om man som jag gillar att ta hand om bilen och tvättar ofta 🙃

Det var -18 i Sundsvall på Juldagen, men jag hade INTE tvättat bilen dagen innan.😉
Om man tvättar ofta så får man smörja oftare, svårare är det inte. För mig räcker en gång per år.

Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

LordRanta skrev: 04 jan 2023 13:13

Ok, ni måste ha det jobbigt i södra Sverige! :D Här i Norrland så har jag inte haft några problem med fastfrysning, smorde dock med silikonstift innan det blev kallt.

Bilen står för övrigt aldrig under tak utan är exponerad för vädrets makter!
Tesla Model Y Performance
Electron

Inlägg av Electron »

Universallösning är stekspade i plast.
Det som krävs till att öppna en premiumbil.
Eller varmgarage, det är det bäste för min M3. Designed in CA.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Electron

Inlägg av Electron »

Liiiiite svårt att blåsa rent när man kör bilen bilen i snökaos och med kupévärmare på 19 grader….. Fina lager is bildas…. Parkerar bilen några timmar….. Rensa snöslask… mer snö kommer under tiden…
Jaaaa nu har vi en härlig isskorpa på de mest otroliga ställen 😂
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Igår var bilen täckt av 5 mm is. Det var lite svårt att hitta dörrhandtagen och de gick lite trögare än vanligt, men det var inga problem med att öppna dörrarna eller att fönstren fastnade.
Backspeglarna gick ut som vanligt. Smörjer man rejält så...

Däremot fick torkarna spunk och det lät som f-n eftersom det var is på torkarbladen.

Skriv svar