Charge amp guard - lastbalansering

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

brynolf
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jan 2021 13:00

Charge amp guard - lastbalansering

Inlägg av brynolf »

Jag har sedan två år tillbaka en Charge amp Halo tillsammans med dess effektvakt Amp Guard. Boxen har alltid fungerat som den ska men själva effektvakten strulade väldigt mycket vid installationen och nu funderar jag på om den ens fungerar. Kollar jag på charge amps molntjänst så finns det på en statistik-sida rubrikerna "Load Balancer Statistics (7 days)". Denna är dock tom och har alltid varit så.

Någon som har samma setup och vet om det finns något sätt att kolla att effektvakten faktiskt fungerar?
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Charge amp guard - lastbalansering

Inlägg av Lucidor »

Om den inte har någon data som skickar upp i 7-dagars grafen så lyckas den inte skicka upp informationen. Min gissning är att den inte är uppkopplad. Supporten har ett verktyg som de kan ansluta sig mot och kolla om en AG-1:a är uppkopplad. Min gissning är att AG:n inte är online. Men svårt att veta när man inte har mer information.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Charge amp guard - lastbalansering

Inlägg av Dinsdale »

Kontakta din installatör och be dem ge dig rättigheter att antingen kunna logga in på amp guard (för att se om den är online) eller fixa så att statistiken syns på det vanliga stället. Jag har fått inloggning så jag kan se AG via nån adminportal men jag ser fortfarande inte statistiken på laddbox-sidan. Har fått instruktionerna för hur man lägger upp det, men jag kan inte utföra dem då de kräver att jag är partner vilket bara installatörerna är.

Väldigt märkligt upplägg måste jag säga, Zaptec är betydligt enklare. Där är jag själv admin och kan ta bort installatören om jag vill, men med Chargeamps är det istället installatören som är admin och jag har inga rättigheter alls.
Model 3 SR+ 18" 2021
brynolf
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jan 2021 13:00

Re: Charge amp guard - lastbalansering

Inlägg av brynolf »

Jag håller med, det är oerhört irriterande att man måste vara partner för att kunna se någon information om lastbalanseringen. Då jag kör via WIFI så räcker det ju med att jag byter SSID också (vilket inte heller går att göra på lastbalanseraren utan att få hjälp av partner tydligen) för att allt ska sluta fungera. Känns inte helt rimligt att man behöver ringa in sin elektriker för att byta router.

Men tolkar jag det rätt som att den kan fungera helt som den ska men att man ändå inte får upp någon data i sin cloud-sida?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Charge amp guard - lastbalansering

Inlägg av Dinsdale »

brynolf skrev: 03 jan 2023 15:50
Jag håller med, det är oerhört irriterande att man måste vara partner för att kunna se någon information om lastbalanseringen. Då jag kör via WIFI så räcker det ju med att jag byter SSID också (vilket inte heller går att göra på lastbalanseraren utan att få hjälp av partner tydligen) för att allt ska sluta fungera. Känns inte helt rimligt att man behöver ringa in sin elektriker för att byta router.
Du kan visst byta nätverk på AG. Bryt strömmen till den och sätt på den igen, då ska den börja sända ut ett wifi-namn som heter AMPGUARD-nånting under en kort period (den jag har tillgång till verkar sända ut sitt wifi permanent). Anslut till det nätverket, lösenordet ska stå tryckt på en etikett nånstans. Du kan även kontakta supporten och be om lösenordet ifall du inte kan få loss den så du kan se lappen. Ipt för ag är 192.168.251.1

Tänk på att AG är en på gränsen till bedrägligt överprissatt raspberry pi, så wifiantennerna är väldigt små. Funkar inte ovanstående (går inte ansluta till nätverket pga fel lösenord tex), gå och ställ dig nära AG:n innan du ger upp i tron att lösenordet är fel.

Även värt att veta: "Amp Guard producerade innan juli 2021 alltså serienummer 2107******G (där "21" är år "07" är månad) kan inte ta emot specialtecken i SSID och lösenord så som åäö!.,#%& osv eller mellanslag utan endast 0-9, A-Z, "-" och "_".
Om det finns special tecken så skapa ett gästnätverk via routern utan specialtecken."

Kontrollera efteråt i din router att enheten syns där, då borde det fungera om det fungerat förut.
brynolf skrev: 03 jan 2023 15:50
Men tolkar jag det rätt som att den kan fungera helt som den ska men att man ändå inte får upp någon data i sin cloud-sida?
Ja, den kan fungera helt korrekt och ändå ser du inte nånting på ditt konto. Däremot kan du se om den är ansluten i din router, men att den syns där betyder inte att den är konfigurerad så att den faktiskt skickar kommandon. Bara att den kommer åt internet och att installationspartern kan se den.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar