Och med bra undertryck kan man strunta i ångspärren med

Moderator: Redaktion
Tack då är jag med, rotationsvärmeväxlare sägs väl behålla fukten bättre än motströms men hur mycket vet jag inte. Har sänkt ventilationen nu på vintern, mer på dagarna och mindre på nätterna då alla är i sina sovrum.vigge50 skrev: ↑03 jan 2023 18:55Höga tryckfall betyder att fläktarna behöver trycka på betydligt mer för att få luften genom systemet och därmed ökar elförbrukningen. Jämför det med att du sätter på ett släp på din elbil, ju mer motstånd desto mer el drar den.Dafro skrev: ↑03 jan 2023 18:09Vad gör att dom har höga tryckfall?vigge50 skrev: ↑03 jan 2023 17:44Så jag själv jobbar som VVS projektör så skulle jag vilja säga att jag inte håller med. FTX system värmeväxlare förvisso vilket är bra för villor men de har också väldigt höga tryckfall vilket drar upp elförbrukning ordentligt. Drar man dessutom ner ventilationen på vintern vilket man bör göra för att få bra inneklimat så kan kulvertventilation tillsammans med frånluftsvärmepump mycket väl konkurrera. Då drar det också extremt lite för att få kyla på sommaren.
Och kan man inte göra något åt det?
Sedan regeln att man ska byta ut all luft varannan timme utan koppling till hur många personer det finns per kbm luft ska jag inte säga vad jag tycker om, eller jo helt hål i huvudet.
Men jag håller med om att det inte är någon ekonomi i ftx, sparar in ungefär vad filtrens kostar när jag värmer med bergvärme men man slipper kallras som man får med en frånluftsvärmepump, mer eller mindre såklart men all luft ska in och man vill inte ha radiatorer för att värma upp tilluften. Känner t.o.m. av lite från tilluften med ftx men det är för att jag har stängt av elvärmen på tilluften.
Angående reglerna så säger det faktiskt bara att ventilationssystemet ska vara dimensionerat för 0,35 l/s. Du får ett väldigt torrt inomhusklimat om du ventilerar så mycket på vintern, vi brukar ha det som ett medelvärde och sen ventilerar vi mer än så på sommaren och lägre på vintern.
En del av kallraset blir du av med om du använder kulvert men visst, tilluften blir inte lika varm som med FTX och speciellt inte om du har eftervärmsbatteri.
Nu har det visat sig att markkanaler inte är så bra då kanalerna invändigt blir en gropunkt till bakterier (marken runt om är kall och luften varm = invändig kondens). Att bygga nytt med enbart frånluftsfläkt uppfyller inte de nya energikraven. En frånluftsvärmepump med inverterkompressor kan uppfylla kraven beroende på vart huset byggs. Men sen har så klart frånluftsvärmepumpen även ett högt internt tryckfall… Sen måste värmesystemet (golvvärmen/radiatorer etc.) dimensioneras för mer effekt för att kunna värma upp den kalla uteluften.vigge50 skrev: ↑03 jan 2023 19:50Jag pratade inte om motströms vs roterande värmeväxlare. Jag jämförde FTX mot t ex frånluftsfläkt. Då är det inte bara värmeväxlaren i sig utan även dessa dyra filter som drar upp tryckfallen. SFP på 1,5 låter helt klart bra men det är klart över vad en enkel frånluftsfläkt drar.Nect skrev: ↑03 jan 2023 19:17Nja. Visst Den roterande växlaren har ett tryckfall, men det har även alla andra växlare med t ex motströms. Att fläktarna drar upp elförbrukningen rejält stämmer heller inte. Nybyggnadskraven säger nu ett SFPv på Max 1.5. Så det är en väldigt liten del av totalen med tanke på hur mycket värme man får tillbaka som slipper värmas upp på annat sätt.vigge50 skrev: ↑03 jan 2023 17:44Så jag själv jobbar som VVS projektör så skulle jag vilja säga att jag inte håller med. FTX system värmeväxlare förvisso vilket är bra för villor men de har också väldigt höga tryckfall vilket drar upp elförbrukning ordentligt. Drar man dessutom ner ventilationen på vintern vilket man bör göra för att få bra inneklimat så kan kulvertventilation tillsammans med frånluftsvärmepump mycket väl konkurrera. Då drar det också extremt lite för att få kyla på sommaren.
Genom att dra tilluften genom markkanaler så kan du värma upp luften på vintern och kyla den på sommaren. Visst, vi får inte ut de 80% värmeväxling som ett FTX har men vi kan få ut 60%. Drar du då ner flödena på vintern och värmer huset annars med en värmepump så äts denna förlusten upp av mindre el än vad vi har sparat genom ett betydligt enklare ventilationssystem.
Att du sen får gratis kylning av marken ner till 16-17 grader på tilluften på sommaren vilket är svårt med ett FRX utan kylbatteri är bara en ren bonus.
Nu har alltså Mollier-diagrammet fått en anknytning till dagens spottpris. Allt är möjligt på TCS.Nect skrev: ↑03 jan 2023 19:49
jonasl skrev: ↑03 jan 2023 19:39Det kan aldrig vara skadligt att ha det tätt. Det som är farligt är om det läcker in varm luft till kalla utrymmen där fukten kan kondenseras.
Men precis som du säger så är det bra att ha koll. på vad man gör, många har byggt sönder gamla hus med oförsiktig isolering. Många gamla snickare som tycker man kan "ta bort all plast och skit" och det kan bli väldigt tokigt.
Ska vi vara petnoga så är det egentligen inte den varma luften man vill undvika utan det är fukten som är bunden till luften, där den varma luften kan innehålla mer fukt än kall. När den varma luften kyls ner på vinden kan den inte hålla lika mycket vatten så kondens bildas. En ångspärr på den varma sidan om vindsbjälklaget förhindrar detta. Annars är det som sagt ett undertryck som gäller för att minska andelen fukt g/kg luft som hittar upp på vinden![]()
Om vi ska kalla markkanaler för gropunkt för bakterier så ska vi inte ens diskutera filterna för FTX-system, där samlar man verkligen på sig allt och sen blir det väldigt fuktigt i luften i augusti. Visst, man brukar byta filter för att slippa detta problemet men av samma anledning så skriver vi alltid i våra handlingar att markrör till villor ska läggas med avloppsrör och ha fall ut från huset. I ändan innan de går upp till marken ska det även finnas en öppning nertill. På så sätt kan du enkelt rengöra kanalerna genom att ta en vattenkanna och hälla vatten ner genom kanalen innefrån huset.Nect skrev: ↑03 jan 2023 19:56Nu har det visat sig att markkanaler inte är så bra då kanalerna invändigt blir en gropunkt till bakterier (marken runt om är kall och luften varm = invändig kondens). Att bygga nytt med enbart frånluftsfläkt uppfyller inte de nya energikraven. En frånluftsvärmepump med inverterkompressor kan uppfylla kraven beroende på vart huset byggs. Men sen har så klart frånluftsvärmepumpen även ett högt internt tryckfall… Sen måste värmesystemet (golvvärmen/radiatorer etc.) dimensioneras för mer effekt för att kunna värma upp den kalla uteluften.vigge50 skrev: ↑03 jan 2023 19:50Jag pratade inte om motströms vs roterande värmeväxlare. Jag jämförde FTX mot t ex frånluftsfläkt. Då är det inte bara värmeväxlaren i sig utan även dessa dyra filter som drar upp tryckfallen. SFP på 1,5 låter helt klart bra men det är klart över vad en enkel frånluftsfläkt drar.Nect skrev: ↑03 jan 2023 19:17Nja. Visst Den roterande växlaren har ett tryckfall, men det har även alla andra växlare med t ex motströms. Att fläktarna drar upp elförbrukningen rejält stämmer heller inte. Nybyggnadskraven säger nu ett SFPv på Max 1.5. Så det är en väldigt liten del av totalen med tanke på hur mycket värme man får tillbaka som slipper värmas upp på annat sätt.vigge50 skrev: ↑03 jan 2023 17:44
Så jag själv jobbar som VVS projektör så skulle jag vilja säga att jag inte håller med. FTX system värmeväxlare förvisso vilket är bra för villor men de har också väldigt höga tryckfall vilket drar upp elförbrukning ordentligt. Drar man dessutom ner ventilationen på vintern vilket man bör göra för att få bra inneklimat så kan kulvertventilation tillsammans med frånluftsvärmepump mycket väl konkurrera. Då drar det också extremt lite för att få kyla på sommaren.
Genom att dra tilluften genom markkanaler så kan du värma upp luften på vintern och kyla den på sommaren. Visst, vi får inte ut de 80% värmeväxling som ett FTX har men vi kan få ut 60%. Drar du då ner flödena på vintern och värmer huset annars med en värmepump så äts denna förlusten upp av mindre el än vad vi har sparat genom ett betydligt enklare ventilationssystem.
Att du sen får gratis kylning av marken ner till 16-17 grader på tilluften på sommaren vilket är svårt med ett FRX utan kylbatteri är bara en ren bonus.
Sen behöver inte ventilationen minskas vintertid. Bakgrunden till 0,35 l/s /m2 kommer ifrån personbelastning men även emissioner. Att minska detta är bara dåligt med sämre inneklimat som resultat. Luften kan bli torrare inomhus, men nya roterande har hydroskopiskbeläggning som överför fukt från frånluft-tilluft för att få det bättre (än med enbart frånluft/frånluftsvärmepump.)
Vid en frånluftsvärmepump så kan inte flöden minskas hur mycket som helst då de kräver ett förvånansvärt högt totalt frånluftsflöde för att kunna ge värme som ligger i närheten av sitt SCOP.
vigge50 skrev: ↑03 jan 2023 21:46Om vi ska kalla markkanaler för gropunkt för bakterier så ska vi inte ens diskutera filterna för FTX-system, där samlar man verkligen på sig allt och sen blir det väldigt fuktigt i luften i augusti. Visst, man brukar byta filter för att slippa detta problemet men av samma anledning så skriver vi alltid i våra handlingar att markrör till villor ska läggas med avloppsrör och ha fall ut från huset. I ändan innan de går upp till marken ska det även finnas en öppning nertill. På så sätt kan du enkelt rengöra kanalerna genom att ta en vattenkanna och hälla vatten ner genom kanalen innefrån huset.Nect skrev: ↑03 jan 2023 19:56Nu har det visat sig att markkanaler inte är så bra då kanalerna invändigt blir en gropunkt till bakterier (marken runt om är kall och luften varm = invändig kondens). Att bygga nytt med enbart frånluftsfläkt uppfyller inte de nya energikraven. En frånluftsvärmepump med inverterkompressor kan uppfylla kraven beroende på vart huset byggs. Men sen har så klart frånluftsvärmepumpen även ett högt internt tryckfall… Sen måste värmesystemet (golvvärmen/radiatorer etc.) dimensioneras för mer effekt för att kunna värma upp den kalla uteluften.vigge50 skrev: ↑03 jan 2023 19:50Jag pratade inte om motströms vs roterande värmeväxlare. Jag jämförde FTX mot t ex frånluftsfläkt. Då är det inte bara värmeväxlaren i sig utan även dessa dyra filter som drar upp tryckfallen. SFP på 1,5 låter helt klart bra men det är klart över vad en enkel frånluftsfläkt drar.Nect skrev: ↑03 jan 2023 19:17Nja. Visst Den roterande växlaren har ett tryckfall, men det har även alla andra växlare med t ex motströms. Att fläktarna drar upp elförbrukningen rejält stämmer heller inte. Nybyggnadskraven säger nu ett SFPv på Max 1.5. Så det är en väldigt liten del av totalen med tanke på hur mycket värme man får tillbaka som slipper värmas upp på annat sätt.vigge50 skrev: ↑03 jan 2023 17:44
Så jag själv jobbar som VVS projektör så skulle jag vilja säga att jag inte håller med. FTX system värmeväxlare förvisso vilket är bra för villor men de har också väldigt höga tryckfall vilket drar upp elförbrukning ordentligt. Drar man dessutom ner ventilationen på vintern vilket man bör göra för att få bra inneklimat så kan kulvertventilation tillsammans med frånluftsvärmepump mycket väl konkurrera. Då drar det också extremt lite för att få kyla på sommaren.
Sen behöver inte ventilationen minskas vintertid. Bakgrunden till 0,35 l/s /m2 kommer ifrån personbelastning men även emissioner. Att minska detta är bara dåligt med sämre inneklimat som resultat. Luften kan bli torrare inomhus, men nya roterande har hydroskopiskbeläggning som överför fukt från frånluft-tilluft för att få det bättre (än med enbart frånluft/frånluftsvärmepump.)
Vid en frånluftsvärmepump så kan inte flöden minskas hur mycket som helst då de kräver ett förvånansvärt högt totalt frånluftsflöde för att kunna ge värme som ligger i närheten av sitt SCOP.
Än en gång, med markkanaler så får vi en återvinningsgrad på 50-60% så visst, vi behöver något större värmesystem men betydligt billigare ventilationslösning.
Jag sa frånluftfläkt för ventilationen men självklart så förutsätter detta att du har någon typ av värmepump för uppvärmningen. Det finns idag inget krav på värmeåtervinning av frånluften idag, bara att du klarar ett visst energikrav och här hjälper värmepumpar mycket.
Jag har även nyligen gjort villor där vi kör naturlig ventilation för att minska mängden ljud och teknik på kundens förfrågan. Kommunerna brukar ibland förvirrat be om ett OVK besiktningsprotokoll men detta är såklart inte nödvändigt om du har naturlig ventilation.
Siffran 0,35 l/(s*m2) kommer från att man på 1950-talet ville ha en siffra för ventilationen. Man kom fram till att dåtidens hus ventilerades ungefär på 2 timmar och med 2,4 meter i takhöjd så motsvarade det 0,35 l/(s*m2). Så mycket vetenskap ligger bakom den siffran som sen dess har blivit standard.
Mina kollegor har jobbat med VVS sen 1980-talet och jobbat fram den metoden som vi använder än idag, vi anser att den lilla ökningen av partiklar vi får utav att minska ventilationen inte har så stor negativ påverkan i jämförelse till den positiva påverkan vi får med ökad relativ fuktighet.
Gjordes för några år sedan en studie på relativa fuktigheten i svenska hushåll under kallaste vinterveckan, byggnaderna delades upp i dessa fall.
I 30–60%
II 25–60%
III 20–60%
IV 0–60%
Jag skulle säga att fall I är okej, resten är ingen vidare.
Så här var hushållen.'
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 2321002912
Så bland byggnaderna med värmeväxlare på ventilationen så hade nästan hälften av husen under 25% relativ fuktighet. Detta skulle inte jag rycka på axlarna över.
Mina kollegor bjöd för flera år sedan in personal från Göteborgs stads innemiljöavdelning för att berätta om våra metoder. De tyckte att det var intressant och då de är ansvariga för innemiljön i byggnader på totalt 1,9 miljoner kvm så har de haft stora möjligheter att testa olika metoder och göra en hel del mätningar. De anser numera att följa branschstandard med att köra samma flöden året om och hålla sig under 1 000 ppm CO2 är värdelöst och ger dåligt inneklimat. De har också upptäckt att skolor byggda på 1960-talet med naturlig ventilation har lägre energianvändning och nöjdare lärare än skolor byggda senaste 10 åren trots betydligt mindre isolering.
Här kan du hör deras syn på ventilation och inneklimat.
Nu hänger du inte alls med topic idag är ventilation. För några dagar sedan var det induktionshällar. Spotpris var länge sen!
Nja jag skulle mer se det som pausmusik eller något.
Vi var en hel del vindkraft i söder också plus att de påverkar oss mycket med all den vindkraft som finns i Danmark och Tyskland, man kan inte se se Sverige som en isolerad marknad..mati skrev: ↑04 jan 2023 07:43Det verkar som att vi har mest vindkraft i norr, egentligen på fel ställe med andra ord. Det var väl det som var idén med havsbaserad vindkraft i söder, just för att producera elen där den behövs. Men det är ju inte längre aktuellt som jag förstår.
Det ska tydligen blåsa massor idag, och elen är väl inte direkt jättedyr iofs, men inte alls så billig som man skulle kunna tro när SMHI går ut med en kulingvarning. Tydligen blåser det på fel ställe.
Tack och lov verkar vädersituationen ha ändrat sig. Höstens eviga tristess med total frånvaro av blåst verkar vara över för denna gången. Jag gillar egentligen inte när det blåser, men nu får man vara lite nöjd i alla fall.![]()
Tyvärr problemet med vindkraft. Alla vill ha det men inte i sin närhet där man ser dem.
Fast det är väl samma sak med kärnkraft. Jag är ganska säker på att Ebba & Co inte skulle vara lika förtjusta i kärnkraften om de hade bott granne med en reaktor.
Fördelen med kärnkraft är att ingen behöver bo granne. Eller iaf väldigt få då det inte behövs så många platser. Dessutom bullrar de inte.
Kommun ordförande i Kävlinge kommun välkomnade när eon för en dag pratade om att bygga ny kärnkraft i Barsebäck. Ingen n som klagade i de lokala Facebook grupperna som jag följer och då bor jag ca 5 km från verket.
Det finns i alla fall två vindkraftverk på Ljusterö i Stockholms skärgård.
Tyvärr bildar många sin uppfattning från montage som bilden nedan som inte alls är representativ för den havsbaserade vindkraft vi talar om.
Precis. Mycket medveten desinformation.