Är ljudet sämre from 2021/Facelift?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Är ljudet sämre from 2021/Facelift?

Inlägg av Legato »

Börjar fundera på en Model 3 igen nu när begagnatpriserna fallit rejält. Varit inställd på en 2021a med tanke på värmepump etc men har nu hört från flera håll att HiFi-ljudet blivit sämre. Jag älskade ljudet i min 3LR från 2019 och har det verkligen blivit sämre så är det en stor nackdel för mig.

Jag Googlade lite men har inte hittat något om detta alls. Vad är era åsikter? Någon som läst eller sett något test/recension där man jämför så länka gärna!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Är ljudet sämre from 2021/Facelift?

Inlägg av martinot »

Legato skrev: 04 jan 2023 22:49
Börjar fundera på en Model 3 igen nu när begagnatpriserna fallit rejält. Varit inställd på en 2021a med tanke på värmepump etc men har nu hört från flera håll att HiFi-ljudet blivit sämre. Jag älskade ljudet i min 3LR från 2019 och har det verkligen blivit sämre så är det en stor nackdel för mig.

Jag Googlade lite men har inte hittat något om detta alls. Vad är era åsikter? Någon som läst eller sett något test/recension där man jämför så länka gärna!
När jag bytte från 2019 M3LR till 2021 M3LR så tyckte jag att ljudet blivit vassare och inte lika jämnt och behagligt som tidigare. En klar förändring till det negativa hållet. Tänkte att det först kanske var att högtalarna som inte var inspelade, men även nu 1,5 år senare så tycker jag ändå att det är en liten försämring jämfört med hur jag minns ljudet i min 2019 M3LR.

Tog upp det här på forumet när jag bytt bil. Men fick inte så många/någon annan (vad jag minns) som höll med om att det var en försämring som jag tyckte. Har inte heller läst några tester om skillnaden som jag upplevt mellan de.

Misstänker att de bytt tillverkare eller modell på högtalarelementen. Antingen av komponentbristsskäl, kostnadsskäl, eller för att de tror att kunderna vill ha ett mer V-format (mer diskant) ljud i sina bilar.

Nu är det ingen stor sak skall sägas. Har skruvat ner diskanten lite i EQ så att det inte är lika vasst ljud, och är nöjd totalt sett. Speciellt när jag jämfört med de flesta andra bilar så är jag oftast ändå fortsatt mer nöjd när jag är tillbaka med ljudet i min egna bil.

Det jag saknar främst från min 2019 M3LR är stolarna (de nya är verkligen klart sämre), ratten och till sist ljudet (i den ordningen). Allt annat har blivit till det bättre i 2021 M3LR (tycker jag).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristian654611

Inlägg av LordRanta »

Yep, sämre ljud i -21, dessutom måste man spela högre volym för att spela på samma nivå som en -19.

Om jag köper en 21-22, vill nån byta högtalare från en -19? 😂
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Skulle inte köpa en 19-20 igen, det är ju samma bil man redan haft. Tråkigt.
21 har ju iaf lite nyheter. :)
Förhoppningsvis lite mindre leksakskänsla och tystare med(även om det lär vara större skillnad i Y).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 05 jan 2023 02:46

Skulle inte köpa en 19-20 igen, det är ju samma bil man redan haft. Tråkigt.
21 har ju iaf lite nyheter. :)
Förhoppningsvis lite mindre leksakskänsla och tystare med(även om det lär vara större skillnad i Y).
Samma blir det inte, då det nästan säkert blir en Performance (dock verkar Performance hålla värdet bättre än LR hittills).

Men jag är absolut i grunden mer sugen på en 21a. Men det är ett ganska stort prishopp också till refresh och ljudet är nog det jag tycker är allra viktigast förutom köregenskaperna så vet i tusan... Har du provat båda?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Brages

Inlägg av Brages »

martinot skrev: 04 jan 2023 23:10

När jag bytte från 2019 M3LR till 2021 M3LR så tyckte jag att ljudet blivit vassare och inte lika jämnt och behagligt som tidigare. En klar förändring till det negativa hållet. Tänkte att det först kanske var att högtalarna som inte var inspelade, men även nu 1,5 år senare så tycker jag ändå att det är en liten försämring jämfört med hur jag minns ljudet i min 2019 M3LR.

Tog upp det här på forumet när jag bytt bil. Men fick inte så många/någon annan (vad jag minns) som höll med om att det var en försämring som jag tyckte. Har inte heller läst några tester om skillnaden som jag upplevt mellan de.

Misstänker att de bytt tillverkare eller modell på högtalarelementen. Antingen av komponentbristsskäl, kostnadsskäl, eller för att de tror att kunderna vill ha ett mer V-format (mer diskant) ljud i sina bilar.

Nu är det ingen stor sak skall sägas. Har skruvat ner diskanten lite i EQ så att det inte är lika vasst ljud, och är nöjd totalt sett. Speciellt när jag jämfört med de flesta andra bilar så är jag oftast ändå fortsatt mer nöjd när jag är tillbaka med ljudet i min egna bil.

Det jag saknar främst från min 2019 M3LR är stolarna (de nya är verkligen klart sämre), ratten och till sist ljudet (i den ordningen). Allt annat har blivit till det bättre i 2021 M3LR (tycker jag).
Det här beskriver ganska exakt hur jag upplever det. Utöver ljudet så är det nåt med stolarna som blivit sämre, omöjligt att hitta en riktig skön sittställning. Det är inga stora försämringar, lite tråkigt bara.
Skriv svar