Laddhybridens återkomst?
Moderator: Redaktion
Laddhybridens återkomst?
Hej!
Tror ni att vi kommer att få se ett skifte i elbilsförsälningen? Regeringen har slopat stödet för rena elbilar samtidigt som många av biltillverkarna har ökat räckvidden i sina laddhybrider. Bland annat Mercedes C-klass får 11 mil elektrisk räckvidd i kombination med en snål dieselfyra. Skatten på den bilen är 360kr per år och man kan göra alla vardagsresor på el. Bilen blir bra mycket billigare än en Tesla Model 3 eller en BMW i4. Sen är det andra faktorer också som pris på DC-laddning, försäkring med mera. Är väldigt liten skillnad ekonomiskt köra långresa på diesel eller el.
Tror ni det blir en revanch för laddhybrider framöver?
Tror ni att vi kommer att få se ett skifte i elbilsförsälningen? Regeringen har slopat stödet för rena elbilar samtidigt som många av biltillverkarna har ökat räckvidden i sina laddhybrider. Bland annat Mercedes C-klass får 11 mil elektrisk räckvidd i kombination med en snål dieselfyra. Skatten på den bilen är 360kr per år och man kan göra alla vardagsresor på el. Bilen blir bra mycket billigare än en Tesla Model 3 eller en BMW i4. Sen är det andra faktorer också som pris på DC-laddning, försäkring med mera. Är väldigt liten skillnad ekonomiskt köra långresa på diesel eller el.
Tror ni det blir en revanch för laddhybrider framöver?
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Laddhybridens återkomst?
Så mycket billigare är väl inte en c- klass gentemot en model Y. Lägger du till de väldigt mycket högre servicekostnaderna äts skillnaden upp snabbt.
Så nej, jag har svårt att se att hybrider kommer leva speciellt längre. Bensin och diesel lär inte bli billigare än vad det är nu.
Men visst, människor är vanedjur och väljer ofta sådant de är vana vid.
Så nej, jag har svårt att se att hybrider kommer leva speciellt längre. Bensin och diesel lär inte bli billigare än vad det är nu.
Men visst, människor är vanedjur och väljer ofta sådant de är vana vid.
Model Y LR.
Model S70D
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddhybridens återkomst?
Det påverkas förstås av hur utbyggnaden av snabbladdare fortskrider.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Laddhybridens återkomst?
Li auto L9 kommer typ 19 mil på en laddning. en sån hybrid hade suttit fint för min del.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: Laddhybridens återkomst?
Åas, varför skall du då ha en avgasmotor med dig? Men 19 mils räckvidd och hygglig snabbladdning så går det åka långt ändå. Och sparar vikt, servicekostnad, komplexitet och ett äckligt avgasrör.
Re: Laddhybridens återkomst?
Då blir den ju en elbil med 19mils räckvidd. Går såna att sälja idag?
Re: Laddhybridens återkomst?
Till rätt pris - absolut. MG ZS gick väl bara dryga 20 mil i första utgåvan och den sålde bra. Självklart är det ingen lämplig bil för resande säljare, men för pendling och någon enstaka långresa så kan man klara sig på rätt kort räckvidd. Men priset måste givetvis vara rätt - skall man acceptera nackdelar måste det belönas i någon ända.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2023 18:41
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Laddhybridens återkomst?
Inte samma typ av komplexitet som en vanlig hybrid. mer som BMW REX. Den är bara en generator.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: Laddhybridens återkomst?
Det är ju iofs en fördel. Parallelhydriderna vill man nog inte äga när garrantin gått ut... mycket teknik med tre kopplingar, växellåda, bensinmotor, elmotor och så vidare. Jag körde iofs en Kia Niro PHEV i 3 år - fungerade utmärkt, men mycket komplex teknik som kan strula är det....Trevlig skrev: ↑07 jan 2023 18:48Inte samma typ av komplexitet som en vanlig hybrid. mer som BMW REX. Den är bara en generator.
Serihydbriderna är en tekniskt elegantare lösning om än med lägre prestanda.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1291
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Laddhybridens återkomst?
Hej!current skrev: ↑07 jan 2023 15:59Hej!
Tror ni att vi kommer att få se ett skifte i elbilsförsälningen? Regeringen har slopat stödet för rena elbilar samtidigt som många av biltillverkarna har ökat räckvidden i sina laddhybrider. Bland annat Mercedes C-klass får 11 mil elektrisk räckvidd i kombination med en snål dieselfyra. Skatten på den bilen är 360kr per år och man kan göra alla vardagsresor på el. Bilen blir bra mycket billigare än en Tesla Model 3 eller en BMW i4. Sen är det andra faktorer också som pris på DC-laddning, försäkring med mera. Är väldigt liten skillnad ekonomiskt köra långresa på diesel eller el.
Tror ni det blir en revanch för laddhybrider framöver?
Svar nej.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Laddhybridens återkomst?
Bengt-re skrev: ↑07 jan 2023 18:56Det är ju iofs en fördel. Parallelhydriderna vill man nog inte äga när garrantin gått ut... mycket teknik med tre kopplingar, växellåda, bensinmotor, elmotor och så vidare. Jag körde iofs en Kia Niro PHEV i 3 år - fungerade utmärkt, men mycket komplex teknik som kan strula är det....Trevlig skrev: ↑07 jan 2023 18:48Inte samma typ av komplexitet som en vanlig hybrid. mer som BMW REX. Den är bara en generator.
Serihydbriderna är en tekniskt elegantare lösning om än med lägre prestanda.
Tycker Li auto L9 är rätt cool på många vis. Känner att allt handlar om räckvidd och laddning. Men lite lyx då?
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: Laddhybridens återkomst?
Om man har en elbil med räckvidd 11 mil så är det två saker man kan göra för att få den riktigt användbar:
1) Lägga till en bensinmotor, växellåda, koppling, bensintank, kraftöverföring, styrelektronik, avgassystem, katalysator…
2) Installera ett lite större batteri
Hybrider är bara vettiga i en värld där batterier är extremt dyra och/eller svåra att få tag i. Framtiden tillhör rena elbilar.
1) Lägga till en bensinmotor, växellåda, koppling, bensintank, kraftöverföring, styrelektronik, avgassystem, katalysator…
2) Installera ett lite större batteri
Hybrider är bara vettiga i en värld där batterier är extremt dyra och/eller svåra att få tag i. Framtiden tillhör rena elbilar.
Re: Laddhybridens återkomst?
Hybrider är definitivt en övergångslösning. Men det här handlar väl om frågan om dom kommer hänga kvar lite längre än vad man först trodde.Jerka skrev: ↑07 jan 2023 23:01Om man har en elbil med räckvidd 11 mil så är det två saker man kan göra för att få den riktigt användbar:
1) Lägga till en bensinmotor, växellåda, koppling, bensintank, kraftöverföring, styrelektronik, avgassystem, katalysator…
2) Installera ett lite större batteri
Hybrider är bara vettiga i en värld där batterier är extremt dyra och/eller svåra att få tag i. Framtiden tillhör rena elbilar.
Laddhybridens stora fördel är ju att man inte behöver byta biltyp fullständigt som man ofta behöver för att nu gå över till el.
Men jag håller med. Framtiden tillhör elbilarna. Men vi lever ju inte i framtiden än på ett tag.
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 11 jul 2019 21:45
Re: Laddhybridens återkomst?
Jag tror inte det är någon som betvivlar att hybrider är en övergångslösning, lika så som elbilar är en övergångslösning till något annat, i alla fall i det längre perspektivet 
Med en horisont på 3-4 år så är TCO:n för en modern laddhybrid med en räckvidd på ca. 8 mil eller mer och en två-/tre-fas ombordladdare högst jämförbar med en elbil för vårt körmönster. Möjligtvis skulle MEB-bilarna ha en fördel ifall de faller en i smaken ...
Det kommande månaderna kommer att bli intressant med den nya GLC:n och faceliften av X5 och GLE. Ifall inte laddinfrastrukturen förbättras skulle jag inte alls bli förvånad ifall nästa leasingperiod blir med en laddhybrid.

Med en horisont på 3-4 år så är TCO:n för en modern laddhybrid med en räckvidd på ca. 8 mil eller mer och en två-/tre-fas ombordladdare högst jämförbar med en elbil för vårt körmönster. Möjligtvis skulle MEB-bilarna ha en fördel ifall de faller en i smaken ...
Det kommande månaderna kommer att bli intressant med den nya GLC:n och faceliften av X5 och GLE. Ifall inte laddinfrastrukturen förbättras skulle jag inte alls bli förvånad ifall nästa leasingperiod blir med en laddhybrid.
Re: Laddhybridens återkomst?
Det skiljer väl cirka 200 tkr mellan dessa bilar?frippe skrev: ↑07 jan 2023 16:25Så mycket billigare är väl inte en c- klass gentemot en model Y. Lägger du till de väldigt mycket högre servicekostnaderna äts skillnaden upp snabbt.
Så nej, jag har svårt att se att hybrider kommer leva speciellt längre. Bensin och diesel lär inte bli billigare än vad det är nu.
Men visst, människor är vanedjur och väljer ofta sådant de är vana vid.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Laddhybridens återkomst?
Ja, men det samma gäller väl för batterier, varför åka runt med 100kwh man använder 3 gånger per år?Off Grid Byggaren skrev: ↑07 jan 2023 17:24Det påverkas förstås av hur utbyggnaden av snabbladdare fortskrider.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Screenshot_20230107-171329_Chrome.jpg
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Laddhybridens återkomst?
Nä, rätt meningslöst. Dessutom så behöver man stanna någon gång för att äta och pissa om man kör långt - då kan man ju lika gärna ladda.current skrev: ↑08 jan 2023 17:38Ja, men det samma gäller väl för batterier, varför åka runt med 100kwh man använder 3 gånger per år?Off Grid Byggaren skrev: ↑07 jan 2023 17:24Det påverkas förstås av hur utbyggnaden av snabbladdare fortskrider.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Screenshot_20230107-171329_Chrome.jpg
Namnlös.jpg
Re: Laddhybridens återkomst?
Jag tror mer det handlar att hybridbilarna inte finns i elutförande. När dom finns det så väljer man eldriven istället.Bengt-re skrev: ↑08 jan 2023 18:12Nä, rätt meningslöst. Dessutom så behöver man stanna någon gång för att äta och pissa om man kör långt - då kan man ju lika gärna ladda.current skrev: ↑08 jan 2023 17:38Ja, men det samma gäller väl för batterier, varför åka runt med 100kwh man använder 3 gånger per år?Off Grid Byggaren skrev: ↑07 jan 2023 17:24Det påverkas förstås av hur utbyggnaden av snabbladdare fortskrider.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Screenshot_20230107-171329_Chrome.jpg
Namnlös.jpg
Om man tittar på bilar som finns som både ICE, laddhybrid och el ser man att elvarianterna tar över.
Volvos xc40 t.ex.
Elvarianten dominerar ju nu på bekostnad av laddhybriden. Tidigare var det laddhybriden som tog av ICE försäljningen.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddhybridens återkomst?
Dessvärre kan man aldrig ladda där man vill äta, eller äta bra där man kan ladda. Dessutom är det oftast 2-3 gånger dyrare att snabbladda än att långsamladda på gatan respektive på destinationen.Bengt-re skrev: ↑08 jan 2023 18:12Nä, rätt meningslöst. Dessutom så behöver man stanna någon gång för att äta och pissa om man kör långt - då kan man ju lika gärna ladda.current skrev: ↑08 jan 2023 17:38Ja, men det samma gäller väl för batterier, varför åka runt med 100kwh man använder 3 gånger per år?Off Grid Byggaren skrev: ↑07 jan 2023 17:24Det påverkas förstås av hur utbyggnaden av snabbladdare fortskrider.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Screenshot_20230107-171329_Chrome.jpg
Namnlös.jpg
För att inte tala om att ladda hemma för de som kan det.
Jag skulle definitivt betala extra för 100 kWh, då slipper jag ladda på väg till Mamma och bara stanna en gång istället för två på väg till fruns släkt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddhybridens återkomst?
Kunde inte sagt det bättre själv förutom lägga till risken för kö. Har beställt bil med mer ön 100 kWh batteri för att slippa stanna och ladda och äta på McDonalds i Ulricehamn men troligen blir det 10-15 resor som jag sparar in stopp på och till fjällen blir det bara ett stopp istället för ett extra i Ludvika på 50 kW laddare. Har bara 95 kWh batteri nu, lite litet.mikebike skrev: ↑08 jan 2023 19:33Dessvärre kan man aldrig ladda där man vill äta, eller äta bra där man kan ladda. Dessutom är det oftast 2-3 gånger dyrare att snabbladda än att långsamladda på gatan respektive på destinationen.Bengt-re skrev: ↑08 jan 2023 18:12Nä, rätt meningslöst. Dessutom så behöver man stanna någon gång för att äta och pissa om man kör långt - då kan man ju lika gärna ladda.current skrev: ↑08 jan 2023 17:38Ja, men det samma gäller väl för batterier, varför åka runt med 100kwh man använder 3 gånger per år?Off Grid Byggaren skrev: ↑07 jan 2023 17:24Det påverkas förstås av hur utbyggnaden av snabbladdare fortskrider.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Screenshot_20230107-171329_Chrome.jpg
Namnlös.jpg
För att inte tala om att ladda hemma för de som kan det.
Jag skulle definitivt betala extra för 100 kWh, då slipper jag ladda på väg till Mamma och bara stanna en gång istället för två på väg till fruns släkt.

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Laddhybridens återkomst?
Ja, när vi åkte till trysil i vintras blev det en påtvingad laddpaus med kaffe circle k i elverum på slutet. Nått kiss lyckades jag inte klämma ut.Dafro skrev: ↑08 jan 2023 19:56Kunde inte sagt det bättre själv förutom lägga till risken för kö. Har beställt bil med mer ön 100 kWh batteri för att slippa stanna och ladda och äta på McDonalds i Ulricehamn men troligen blir det 10-15 resor som jag sparar in stopp på och till fjällen blir det bara ett stopp istället för ett extra i Ludvika på 50 kW laddare. Har bara 95 kWh batteri nu, lite litet.mikebike skrev: ↑08 jan 2023 19:33Dessvärre kan man aldrig ladda där man vill äta, eller äta bra där man kan ladda. Dessutom är det oftast 2-3 gånger dyrare att snabbladda än att långsamladda på gatan respektive på destinationen.
För att inte tala om att ladda hemma för de som kan det.
Jag skulle definitivt betala extra för 100 kWh, då slipper jag ladda på väg till Mamma och bara stanna en gång istället för två på väg till fruns släkt.![]()
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddhybridens återkomst?
Vi laddar alltid i Ulricehamn, åt båda hållen, när vi hälsar på fruns släkt, men än har vi aldrig ätit på McDonalds där. Faktum är att vi nog aldrig ätit på McDonalds tillsammans. Inte på Burger King heller. Någon gång på MAX.Dafro skrev: ↑08 jan 2023 19:56
Kunde inte sagt det bättre själv förutom lägga till risken för kö. Har beställt bil med mer ön 100 kWh batteri för att slippa stanna och ladda och äta på McDonalds i Ulricehamn men troligen blir det 10-15 resor som jag sparar in stopp på och till fjällen blir det bara ett stopp istället för ett extra i Ludvika på 50 kW laddare. Har bara 95 kWh batteri nu, lite litet.![]()
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddhybridens återkomst?
Äh, det handlar om planering. Jag gillar att stanna ibland - reser iofs oftast med hund som vill ut då och då. Jag är egentligen nöjd om jag kommer dryga 20 mil även på vinter i snöslask på motorväg. Sen vill jag rast - sommartid kommer man längre och med högre snittfart kör man kanske även någon mil till.mikebike skrev: ↑08 jan 2023 19:33Dessvärre kan man aldrig ladda där man vill äta, eller äta bra där man kan ladda. Dessutom är det oftast 2-3 gånger dyrare att snabbladda än att långsamladda på gatan respektive på destinationen.Bengt-re skrev: ↑08 jan 2023 18:12Nä, rätt meningslöst. Dessutom så behöver man stanna någon gång för att äta och pissa om man kör långt - då kan man ju lika gärna ladda.current skrev: ↑08 jan 2023 17:38Ja, men det samma gäller väl för batterier, varför åka runt med 100kwh man använder 3 gånger per år?Off Grid Byggaren skrev: ↑07 jan 2023 17:24Det påverkas förstås av hur utbyggnaden av snabbladdare fortskrider.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Screenshot_20230107-171329_Chrome.jpg
Namnlös.jpg
För att inte tala om att ladda hemma för de som kan det.
Jag skulle definitivt betala extra för 100 kWh, då slipper jag ladda på väg till Mamma och bara stanna en gång istället för två på väg till fruns släkt.
Men med klok planering och snittladdning på över 100kW så stör något laddstopp inte det minstam
Re: Laddhybridens återkomst?
Skaffa hundFredrik j skrev: ↑08 jan 2023 20:16Ja, när vi åkte till trysil i vintras blev det en påtvingad laddpaus med kaffe circle k i elverum på slutet. Nått kiss lyckades jag inte klämma ut.Dafro skrev: ↑08 jan 2023 19:56Kunde inte sagt det bättre själv förutom lägga till risken för kö. Har beställt bil med mer ön 100 kWh batteri för att slippa stanna och ladda och äta på McDonalds i Ulricehamn men troligen blir det 10-15 resor som jag sparar in stopp på och till fjällen blir det bara ett stopp istället för ett extra i Ludvika på 50 kW laddare. Har bara 95 kWh batteri nu, lite litet.mikebike skrev: ↑08 jan 2023 19:33Dessvärre kan man aldrig ladda där man vill äta, eller äta bra där man kan ladda. Dessutom är det oftast 2-3 gånger dyrare att snabbladda än att långsamladda på gatan respektive på destinationen.
För att inte tala om att ladda hemma för de som kan det.
Jag skulle definitivt betala extra för 100 kWh, då slipper jag ladda på väg till Mamma och bara stanna en gång istället för två på väg till fruns släkt.![]()
Re: Laddhybridens återkomst?
Circle K-macken då?mikebike skrev: ↑08 jan 2023 20:20Vi laddar alltid i Ulricehamn, åt båda hållen, när vi hälsar på fruns släkt, men än har vi aldrig ätit på McDonalds där. Faktum är att vi nog aldrig ätit på McDonalds tillsammans. Inte på Burger King heller. Någon gång på MAX.Dafro skrev: ↑08 jan 2023 19:56
Kunde inte sagt det bättre själv förutom lägga till risken för kö. Har beställt bil med mer ön 100 kWh batteri för att slippa stanna och ladda och äta på McDonalds i Ulricehamn men troligen blir det 10-15 resor som jag sparar in stopp på och till fjällen blir det bara ett stopp istället för ett extra i Ludvika på 50 kW laddare. Har bara 95 kWh batteri nu, lite litet.![]()