När jag köpte min bil (drygt två år sedan) sades att det egentligen var ett visst antal kWh, men att det angavs som km, beräknat efter den mest strömslukande bilen i sortimentet (Model X). För mig som kör Model 3 innebar det i praktiken att jag kom längre än det angivna antalet km. I slutändan spelade det ingen roll för mig, eftersom det då fanns en tidsbegränsning på sex månader, vilket gjorde att jag inte hann ladda upp alla km.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag kom nästan 500mil på mina 300mil SuC som jag hade till min model 3 och jag har en rejält tung högerfot. Varje gång jag laddade blev jag förvånad över hur lite km som försvann ur skattkistan.
När man fick 1500km för bilar beställda på sin referal var det räknat en ganska hög förbrukning. Vill minnas att man fick 382kWh för varje 1500km, vilket räckte till cirka 200 mil i praktiken i min M3P sommartid.
Ska man gissa på något är det samma beräkning nu och inte WLTP. Eftersom WLTP är ett skämt rent praktiskt så skulle ju 10.000km vara det också.
När man fick 1500km för bilar beställda på sin referal var det räknat en ganska hög förbrukning. Vill minnas att man fick 382kWh för varje 1500km, vilket räckte till cirka 200 mil i praktiken i min M3P sommartid.
Ska man gissa på något är det samma beräkning nu och inte WLTP. Eftersom WLTP är ett skämt rent praktiskt så skulle ju 10.000km vara det också.
Bror och jag fick 1500 km extra var (utöver 10000 km) vid uttag av plaid, trodde inte det gamla referral programmet levde kvar. Med det gör det tydligen på äldre beställningar uttagna idag.
Bror och jag fick 1500 km extra var (utöver 10000 km) vid uttag av plaid, trodde inte det gamla referral programmet levde kvar. Med det gör det tydligen på äldre beställningar uttagna idag.
Yes, jag beställde vår MY med referalkod i mars 2021, fick 1500 km när jag hämtade bilen i Juni 2022. Fick även 1 års PC vilket togs bort strax efter min beställning.
Hann tyvärr inte använda alla 1500 km trots att vi körde land och rike runt i somras, de gick ut 28 dec och jag hann ladda lite precis innan bara men ca 200 km kvar bara.
Jyst att dom hedrar det förhållandevis gamla avtalet ju
Nu så kan jag hålla med, tittade på din inlagda bild men tänkte att det måste ha saknats några rader för det var inga 400.
Låg på 3.8 per mil med min E-tron igår med slask och korta resor när jag var ute och jagade, men det var ju bara i 3.5 mil så då gör det inte så mycket.
Du ska ju räkna ihop kWh kolumnen det är ju enheten energi!
kW kolumnen är ju bara vilken effekt laddaren kunnat lämna (maximalt under laddningen?)
Så om Tesla räknar på laddad effekt så har de dragit av motsvarande förbrukning 233Wh per kilometer.
Räknar de med förluster under laddningen blir det 250Wh per km, ett väldigt jämt värde så inte otroligt att det också används för att räkna hur många km av potten som förbrukats...
Någon som vet om det som vi fick nu i Januari är knutet till någon vissa bill eller om man till och med kan ladda andra märken på dessa mil?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Har inte kollat mer än vad Teslamate och LootBoxen säger.
charge.png
Räknar jag ihop kW-kolumnen blir det då 432,2 och jag startade med 10.000km kvar i LootBoxen och nu har jag 9375
Du behöver skilja på kW som är effekt (typ hästkrafter) och
kWh som är energi.
Det blir 156,26 kWh used på de fyra laddningarna.
Förbrukningen på 97-> 15% är ca 60kWh, om vi räknar bort hälften som förluster/uppvärmning har du gjort av med 186kWh, på 70+ mil är det runt 2.5 kWh/mil.
Låter rimligt vintertid inklusive förvärmning.
156.26 kWh / 625 km = 250Wh/km verkar vara det Tesla räknar med här.
Nån som vet om man kan ladda vilken bil som helst gratis med den här potten? Dvs även en icke-Tesla?
Ska prova så fort jag får chansen, har dock ingen SuC för icke teslabilar i närheten. Kanske man måste åka till Enköping och köpa mjölk i helgen eller Uppsala
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Laddade 83% på S Plaid, då drogs det 323km från potten, vilket blir 389km på en laddning 0-100%
Har man ett snitt på ~ 247Wh så går det jämt upp, om jag räknat rätt.
Så målet får bli 123Wh till sommaren