När det kommer till det så upplever jag x:en som snabbare. Kan ha med att kameran sitter högre upp?Gustafsson skrev:Den funkar även rätt bra på min gamla pråm numera. Använder både den och autoljuset, men hoppas "refrääschen" är lite snabbare än 4 s med att slå på helljuset efter möte.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tars, det måste vara för att du bara haft bilen några dagarTars skrev:Upplever den som mycket bättre än tidigare.improwise skrev:Så hur är det nu, har Tesla lyckats med det omöjlig i denna refresh? Jag talar så klart om en fungerande regnsensor
Den är minst lika dålig som förut, tyvärr.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
100% skräp som tidigare, ingen skillnad mot vår MYP eller MS P raven.Dansken skrev: ↑08 jan 2023 21:46Tars, det måste vara för att du bara haft bilen några dagarTars skrev:Upplever den som mycket bättre än tidigare.improwise skrev:Så hur är det nu, har Tesla lyckats med det omöjlig i denna refresh? Jag talar så klart om en fungerande regnsensor
Den är minst lika dålig som förut, tyvärr.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Kamera som regnsensor känns som en väldigt dålig lösning men på X fungerade riktig regnsensor inte heller bra. Det fanns ju en sådan 2016. Kameran/sensorn är felplacerad och bilen är för aerodynamisk. Det är helt enkelt inte blött runt där kameran sitter om det inte ösregnar uppifrån
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Bra fråga. Jag har samma läge, men genom att jag inte äger företaget själv blir det lite annorlunda ändå.tor skrev: ↑08 jan 2023 21:14Jag avsåg 2023 men det är ju svårt att veta eftersom jag inte skrev det. Tack för svar ändå!larsw skrev: ↑08 jan 2023 15:27Avsåg bil tillverkad 2022 och levererad 2022. Inte kollat 2023 onekligen.OscarA skrev: ↑07 jan 2023 18:43Blir det inte korrekt när jag skriver in nya priset i skatteverkets kalkyl? Får det till 13.265:- den vägen utan tillvallarsw skrev: ↑07 jan 2023 16:43Ca 11500:- utan extrautrustning som inredning, färg eller självkörning.tor skrev: ↑07 jan 2023 08:12Vad blir förmånsvärdet för S LR? Den finns inte med i skatteverkets listor. Räknar man bara på pris landar det ju på 12-13 kkr.
Har en tidig reservation till bra pris och är sugen på att plocka ut den. Men att dubbla förmånsvärdet som jag har på min Y idag känns inte värt det tyvärr.
Hur funkar det nu efter alla turer med förmånsvärde, kan man bara räkna på pris och få ett korrekt värde via deras kalkylator? Frågan är ju också vilket nypris skatteverket avser? Jag har ett pris på 975 men Teslas pris just nu är ju 1 285.
Det lockar ju att plocka ut en bil 300 kkr billigare än dagens nypris som jag dessutom är rätt sugen på. Men 13 kkr i förmånsvärde är mer än det är värt. Sedan tillkommer ju höjda röntor på leasingen. Jag är också ganska tveksam till andrahandvärdet efter 3 år. Spelar ju ingen roll om man tar ut en bil "billigt" och den tappar massor i värde. Finns det någon annan i en liknande sits med en schysst glädjekalkyl man kan ta del av?
Jag har försökt att få leasingbolaget att ta hänsyn till mitt lägre pris i kostnadsförslaget men det är väl först nu som de har det nya priset på LR 1.285.000 som de kan göra det.
För förmånsvärdet blir det givetvis ingen skillnad. Jag skall se vad de kan göra på kalkylen och återkommer.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Lågt placerad regnsensor är nog den bästa lösningen, och högt placerad kamera den sämsta.kallekula skrev: ↑09 jan 2023 07:52Kamera som regnsensor känns som en väldigt dålig lösning men på X fungerade riktig regnsensor inte heller bra. Det fanns ju en sådan 2016. Kameran/sensorn är felplacerad och bilen är för aerodynamisk. Det är helt enkelt inte blött runt där kameran sitter om det inte ösregnar uppifrån
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare än nuvarande listpris.Rennwagen skrev: ↑09 jan 2023 08:14Bra fråga. Jag har samma läge, men genom att jag inte äger företaget själv blir det lite annorlunda ändå.tor skrev: ↑08 jan 2023 21:14Jag avsåg 2023 men det är ju svårt att veta eftersom jag inte skrev det. Tack för svar ändå!
Hur funkar det nu efter alla turer med förmånsvärde, kan man bara räkna på pris och få ett korrekt värde via deras kalkylator? Frågan är ju också vilket nypris skatteverket avser? Jag har ett pris på 975 men Teslas pris just nu är ju 1 285.
Det lockar ju att plocka ut en bil 300 kkr billigare än dagens nypris som jag dessutom är rätt sugen på. Men 13 kkr i förmånsvärde är mer än det är värt. Sedan tillkommer ju höjda röntor på leasingen. Jag är också ganska tveksam till andrahandvärdet efter 3 år. Spelar ju ingen roll om man tar ut en bil "billigt" och den tappar massor i värde. Finns det någon annan i en liknande sits med en schysst glädjekalkyl man kan ta del av?
Jag har försökt att få leasingbolaget att ta hänsyn till mitt lägre pris i kostnadsförslaget men det är väl först nu som de har det nya priset på LR 1.285.000 som de kan göra det.
För förmånsvärdet blir det givetvis ingen skillnad. Jag skall se vad de kan göra på kalkylen och återkommer.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.
Hur gör du?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nu har jag avverkat runt 150 mil i min XP, varav 100 är fjällresa i riktigt risigt väder. Hur jag känner just nu:
- Komfortabel så in i bengen. Att jag fick "nöja mig" med 6-sitsen var en jädra tur, för det visar sig matcha våra behov perfekt. Att kunna ha skidorna mellan säterna är grymt, och det fungerar till och med som armstöd för dom som sitter på andra raden. Jag skulle nog inte vilja byta bort det faktiskt.
- Yoken sitter nu i ryggmärgen, så jag har noll problem i stadstrafik. Än bättre, på långresa är det helt fantastisk. Jag har aldrig haft en bättre och bekvämare upplevelse på långresa, någonsin. Jag har gått från att vara orolig innan jag fick bilen, till att vara lite missnöjd i början, till att nu vara så nöjd att jag nog inte ville haft tillbaka spakar och rund ratt även om det skulle bli tillgängligt igen. Otippat. Fruktansvärt otippat faktiskt.
- Presis som min S är den beräknade förbrukningen spot on. På 45 mil, i alla möjliga väder och förhållanden, på allt från spöregn och blåsigt i 130 km/t på motorväg till vinterhala vintervägar med nysnö uppför i 50 km/t var den totala diffen från start till mål endast 3%. Kan inte se att det går att få till bättre än så.
- Den laddar snabbt. Både högre effekt än vad jag är van vid, men även med en bättre laddkurva om man ställer sig på en v2, vilket vi gjorde för att ha chans att hinna med att äta.
- Dimmade sidospeglar. Fy fasen vad gött. På S:en kunde man på landsvägen bli kraftigt bländad av bilerna bak.
- Automatiska helljus. Hörde på förhand att nån uppdatering i höstas gjorde det mer användbart, men hade aldrig drömt om att det skulle blivit såhär bra. Helt enormt! Har alltid kört manuellt innan, men nu som jag har yoke och knappen sitter lite för långt från tummen till att det är praktiskt att sköta den vägen så slog jag på automatiken. Den klarade både svängiga landsvägar i norska fjällskogar och även motorvägen från Svinesund mot Göteborg, galant. Ok att det tar någon sekund extra att slå på den igen efter passering av bil, men det är verkligen att vara petig. Däremot, att den drar igång även i bostadsområden är ju lite beige, borde stängas av automagiskt när man färdas under en viss hastighet, eller är i upplysta områden. Men goddamn vad bra den funkar när man behöver det! Har aldrig varit med om så bra automatik i någon tidigare bil.
- Jag förstår inte riktigt hur folk kan ha sådana stora problem med bilarna vintertid. Både min S och min X har varit med om det mesta vad gäller vinterväder, och jag har inte haft ett enda problem oavsett om jag förvärmat och avisat eller inte. Det enda jag gjorde en dag var att skrapa bort tjocka isränder längst ner vid sidorutorna innan jag provade att öppna dörrerna. Utöver det, noll problem. Jag har kanske bara tur?
Senast redigerad av Dagfinn, redigerad totalt 1 gånger.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Dagfinn, vad härligt att höra att du är så nöjd med Yoken. Det finns en del kommentarer om den baserat mer på killgissningar (ink mina) än riktiga erfarenheter i denna tråd viewtopic.php?p=692305&hilit=yoke#p692305
Låter strålande i övrigt också. Grattis!
Låter strålande i övrigt också. Grattis!
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Sensorn ska väl placeras i ögonhöjd för att ha en chans att se vad du ser?mikebike skrev: ↑09 jan 2023 08:36Lågt placerad regnsensor är nog den bästa lösningen, och högt placerad kamera den sämsta.kallekula skrev: ↑09 jan 2023 07:52Kamera som regnsensor känns som en väldigt dålig lösning men på X fungerade riktig regnsensor inte heller bra. Det fanns ju en sådan 2016. Kameran/sensorn är felplacerad och bilen är för aerodynamisk. Det är helt enkelt inte blött runt där kameran sitter om det inte ösregnar uppifrån
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hur fungerar avståndsindikeringen fram och bak vid parkering på de nya bilarna nu när de inte har ultraljudssensorer?
(eller gällde det bara 3&Y?)
(eller gällde det bara 3&Y?)
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
De S/X refresh som levererats i Europa hittills har USS.
Model S Plaid 2023 Black/Black
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nej, inte om den skall detektera vatten på rutan. En regndetektor är ingen kamera, den "ser" inget annat än hur en ljusstråle reflekteras mot övergången mellan glas och luft/vatten.Gustafsson skrev: ↑09 jan 2023 15:31Sensorn ska väl placeras i ögonhöjd för att ha en chans att se vad du ser?mikebike skrev: ↑09 jan 2023 08:36Lågt placerad regnsensor är nog den bästa lösningen, och högt placerad kamera den sämsta.kallekula skrev: ↑09 jan 2023 07:52Kamera som regnsensor känns som en väldigt dålig lösning men på X fungerade riktig regnsensor inte heller bra. Det fanns ju en sådan 2016. Kameran/sensorn är felplacerad och bilen är för aerodynamisk. Det är helt enkelt inte blött runt där kameran sitter om det inte ösregnar uppifrån
Om man skall använda en kamera så borde den placeras en bit in i kupén....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag vet hur en kamera och en regnsensor fungerar men förstår inte hur du menar att sensorn inte skall sitta i ögonhöjd. Jag menar förstås att den som brukligt ska sitta mot rutan, men i höjd med ögonen så att vatten på rutan såsom du ser det även kan detekteras av en sensor. Man är ju bara intresserad av att ”se” vatten som stör det egna synfältet. förstod inte heller varför kameran ska sitta i kupén, tänker du på fokalavståndet?mikebike skrev: ↑09 jan 2023 17:15Nej, inte om den skall detektera vatten på rutan. En regndetektor är ingen kamera, den "ser" inget annat än hur en ljusstråle reflekteras mot övergången mellan glas och luft/vatten.Gustafsson skrev: ↑09 jan 2023 15:31Sensorn ska väl placeras i ögonhöjd för att ha en chans att se vad du ser?mikebike skrev: ↑09 jan 2023 08:36Lågt placerad regnsensor är nog den bästa lösningen, och högt placerad kamera den sämsta.kallekula skrev: ↑09 jan 2023 07:52Kamera som regnsensor känns som en väldigt dålig lösning men på X fungerade riktig regnsensor inte heller bra. Det fanns ju en sådan 2016. Kameran/sensorn är felplacerad och bilen är för aerodynamisk. Det är helt enkelt inte blött runt där kameran sitter om det inte ösregnar uppifrån
Om man skall använda en kamera så borde den placeras en bit in i kupén....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det gäller alla bilar såvitt vi vet, men ännu har inga S & X levererats (iaf i Europa) utan USS.
Såvitt vi vet funkar inte avståndsmätning utan USS så det blir till att parkera utan hjälp tills Tesla automagiskt får en kamera i vindrutan att läsa runt hörn och en smutsig kamera bak tvätta sig själv.
Med andra ord kommer det aldrig funka riktigt bra med nuvarande teknik.
En komplett no go för mig och huvudanledningen till att jag hoppat av min beställning av X LR.
Från NotATeslaApp: The Austin-based company’s announcement adds that it is going to continue with its rollout of removing the USS with the Model 3 and Model Y vehicles this year, and the Model S and Model X cars will follow in 2023."
https://www.notateslaapp.com/news/1003/ ... s-vehicles
EDIT: rättstavning av autocorrect och tillägg av länk.
MX LR (Raven) 2019
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hur får du förmånsvärdet för en 2023(?) till det? Om jag använder skatteverkets kalylator och räknar på en bil utan någon utrustning alls, ingen reducering för 3000 mil i tjänsten samt nypris 1 285 000 får jag det till 13 265.Rennwagen skrev: ↑09 jan 2023 10:33
Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.
Hur gör du?
Räknar jag på motsvarande sätt med nypris 975 000 får jag det till 9 297. Jag får helt enkelt ringa skatteverket och fråga vilket pris som förmånsvärdet ska beräknas på om ingen vet.
9297 + lite extrautrustning så kanske det kan bli affär ändå...
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Förmånsvärdet baseras alltid på SKVs lista. Det är bara att välja rätt modell, tillverkningsår och beskattningsår i deras kalkylator så får du det korrekta värdet.tor skrev: ↑09 jan 2023 19:01Hur får du förmånsvärdet för en 2023(?) till det? Om jag använder skatteverkets kalylator och räknar på en bil utan någon utrustning alls, ingen reducering för 3000 mil i tjänsten samt nypris 1 285 000 får jag det till 13 265.Rennwagen skrev: ↑09 jan 2023 10:33
Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.
Hur gör du?
Räknar jag på motsvarande sätt med nypris 975 000 får jag det till 9 297. Jag får helt enkelt ringa skatteverket och fråga vilket pris som förmånsvärdet ska beräknas på om ingen vet.
9297 + lite extrautrustning så kanske det kan bli affär ändå...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
My bad, jag tog helt enkelt förmånsvärdet som leasingbolaget angivit som är baserat på 2022 års modeller. Därmed kan det vara för lågt. Tyvärr finns inte S LR i skatteverket lista över 2023 års modeller än. Så exakt värde vet jag inte för oss som får leverans 2023.tor skrev: ↑09 jan 2023 19:01Hur får du förmånsvärdet för en 2023(?) till det? Om jag använder skatteverkets kalylator och räknar på en bil utan någon utrustning alls, ingen reducering för 3000 mil i tjänsten samt nypris 1 285 000 får jag det till 13 265.Rennwagen skrev: ↑09 jan 2023 10:33
Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.
Hur gör du?
Räknar jag på motsvarande sätt med nypris 975 000 får jag det till 9 297. Jag får helt enkelt ringa skatteverket och fråga vilket pris som förmånsvärdet ska beräknas på om ingen vet.
9297 + lite extrautrustning så kanske det kan bli affär ändå...
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Man kan nog förutsätta att de använder nuvarande listpris vilket är 1286kkr. Det ger förmånsgrundande pris på 936kkr och ett förmånsvärde på 13.278:-/månad.Rennwagen skrev: ↑09 jan 2023 19:12My bad, jag tog helt enkelt förmånsvärdet som leasingbolaget angivit som är baserat på 2022 års modeller. Därmed kan det vara för lågt. Tyvärr finns inte S LR i skatteverket lista över 2023 års modeller än. Så exakt värde vet jag inte för oss som får leverans 2023.tor skrev: ↑09 jan 2023 19:01Hur får du förmånsvärdet för en 2023(?) till det? Om jag använder skatteverkets kalylator och räknar på en bil utan någon utrustning alls, ingen reducering för 3000 mil i tjänsten samt nypris 1 285 000 får jag det till 13 265.Rennwagen skrev: ↑09 jan 2023 10:33
Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.
Hur gör du?
Räknar jag på motsvarande sätt med nypris 975 000 får jag det till 9 297. Jag får helt enkelt ringa skatteverket och fråga vilket pris som förmånsvärdet ska beräknas på om ingen vet.
9297 + lite extrautrustning så kanske det kan bli affär ändå...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Sjukt vad det har ökat min 90D låg som sagt förmånsvärdet på 8300 vilket ger 60% upp till S LR 2023. Det får bli en Volvo XC40 recharge eller annat billigt
Eller så är det bara att blunda och köra på vad hjärtat säger
Eller så är det bara att blunda och köra på vad hjärtat säger
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ja med de nya reglerna är det dyrt om nypriset är en bra bit över 700k. Alla elbilar upp till runt 800k har fortfarande relativt låga förmånsvärden men sen sticker det snabbt iväg...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Inmatat i skv beräkning får ni:
1295000 kr bilens pris
126000 utrustning allt under år 2023
Resultat, förmånsvärde: 14.890 kr/mån
Klart som korvspat
1295000 kr bilens pris
126000 utrustning allt under år 2023
Resultat, förmånsvärde: 14.890 kr/mån
Klart som korvspat
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Köp privat. Räntan blir väl typ 2500 kr plus lite värdeminskning men där kanske man kan göra en glädjekalkyl med dit låga inköpspris
Ta den på företaget kostar väl typ nästan 11 tkr per månad i skattade pengar utan värdeminskning inräknat. Försäkringen är ju inte mycket att tala om heller första åren.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ja, men problemet är att LR inte finns i listan 2023.Legato skrev: ↑09 jan 2023 19:03Förmånsvärdet baseras alltid på SKVs lista. Det är bara att välja rätt modell, tillverkningsår och beskattningsår i deras kalkylator så får du det korrekta värdet.tor skrev: ↑09 jan 2023 19:01Hur får du förmånsvärdet för en 2023(?) till det? Om jag använder skatteverkets kalylator och räknar på en bil utan någon utrustning alls, ingen reducering för 3000 mil i tjänsten samt nypris 1 285 000 får jag det till 13 265.Rennwagen skrev: ↑09 jan 2023 10:33
Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.
Hur gör du?
Räknar jag på motsvarande sätt med nypris 975 000 får jag det till 9 297. Jag får helt enkelt ringa skatteverket och fråga vilket pris som förmånsvärdet ska beräknas på om ingen vet.
9297 + lite extrautrustning så kanske det kan bli affär ändå...
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Korrekt, men det kommer ju bli nuvarande pris som de räknar med (eller väldigt nära det). Se mitt tidigare svar:tor skrev: ↑09 jan 2023 19:53Ja, men problemet är att LR inte finns i listan 2023.Legato skrev: ↑09 jan 2023 19:03Förmånsvärdet baseras alltid på SKVs lista. Det är bara att välja rätt modell, tillverkningsår och beskattningsår i deras kalkylator så får du det korrekta värdet.tor skrev: ↑09 jan 2023 19:01Hur får du förmånsvärdet för en 2023(?) till det? Om jag använder skatteverkets kalylator och räknar på en bil utan någon utrustning alls, ingen reducering för 3000 mil i tjänsten samt nypris 1 285 000 får jag det till 13 265.Rennwagen skrev: ↑09 jan 2023 10:33
Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.
Hur gör du?
Räknar jag på motsvarande sätt med nypris 975 000 får jag det till 9 297. Jag får helt enkelt ringa skatteverket och fråga vilket pris som förmånsvärdet ska beräknas på om ingen vet.
9297 + lite extrautrustning så kanske det kan bli affär ändå...
"Man kan nog förutsätta att de använder nuvarande listpris vilket är 1286kkr. Det ger förmånsgrundande pris på 936kkr och ett förmånsvärde på 13.278:-/månad."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021