{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tars »

Gustafsson skrev:
Den funkar även rätt bra på min gamla pråm numera. Använder både den och autoljuset, men hoppas "refrääschen" är lite snabbare än 4 s med att slå på helljuset efter möte.
När det kommer till det så upplever jag x:en som snabbare. Kan ha med att kameran sitter högre upp?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Dansken »

Tars skrev:
improwise skrev:
Så hur är det nu, har Tesla lyckats med det omöjlig i denna refresh? Jag talar så klart om en fungerande regnsensor :)
Upplever den som mycket bättre än tidigare.
Tars, det måste vara för att du bara haft bilen några dagar Bild
Den är minst lika dålig som förut, tyvärr.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av NEO »

Dansken skrev: 08 jan 2023 21:46
Tars skrev:
improwise skrev:
Så hur är det nu, har Tesla lyckats med det omöjlig i denna refresh? Jag talar så klart om en fungerande regnsensor :)
Upplever den som mycket bättre än tidigare.
Tars, det måste vara för att du bara haft bilen några dagar Bild
Den är minst lika dålig som förut, tyvärr.
100% skräp som tidigare, ingen skillnad mot vår MYP eller MS P raven.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av kallekula »

improwise skrev: 08 jan 2023 19:40
Så hur är det nu, har Tesla lyckats med det omöjlig i denna refresh? Jag talar så klart om en fungerande regnsensor :)
Kamera som regnsensor känns som en väldigt dålig lösning men på X fungerade riktig regnsensor inte heller bra. Det fanns ju en sådan 2016. Kameran/sensorn är felplacerad och bilen är för aerodynamisk. Det är helt enkelt inte blött runt där kameran sitter om det inte ösregnar uppifrån
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

tor skrev: 08 jan 2023 21:14
larsw skrev: 08 jan 2023 15:27
OscarA skrev: 07 jan 2023 18:43
larsw skrev: 07 jan 2023 16:43
tor skrev: 07 jan 2023 08:12
Vad blir förmånsvärdet för S LR? Den finns inte med i skatteverkets listor. Räknar man bara på pris landar det ju på 12-13 kkr.
Har en tidig reservation till bra pris och är sugen på att plocka ut den. Men att dubbla förmånsvärdet som jag har på min Y idag känns inte värt det tyvärr.
Ca 11500:- utan extrautrustning som inredning, färg eller självkörning.
Blir det inte korrekt när jag skriver in nya priset i skatteverkets kalkyl? Får det till 13.265:- den vägen utan tillval
Avsåg bil tillverkad 2022 och levererad 2022. Inte kollat 2023 onekligen.
Jag avsåg 2023 men det är ju svårt att veta eftersom jag inte skrev det. Tack för svar ändå!

Hur funkar det nu efter alla turer med förmånsvärde, kan man bara räkna på pris och få ett korrekt värde via deras kalkylator? Frågan är ju också vilket nypris skatteverket avser? Jag har ett pris på 975 men Teslas pris just nu är ju 1 285.
Det lockar ju att plocka ut en bil 300 kkr billigare än dagens nypris som jag dessutom är rätt sugen på. Men 13 kkr i förmånsvärde är mer än det är värt. Sedan tillkommer ju höjda röntor på leasingen. Jag är också ganska tveksam till andrahandvärdet efter 3 år. Spelar ju ingen roll om man tar ut en bil "billigt" och den tappar massor i värde. Finns det någon annan i en liknande sits med en schysst glädjekalkyl man kan ta del av? :roll:
Bra fråga. Jag har samma läge, men genom att jag inte äger företaget själv blir det lite annorlunda ändå.
Jag har försökt att få leasingbolaget att ta hänsyn till mitt lägre pris i kostnadsförslaget men det är väl först nu som de har det nya priset på LR 1.285.000 som de kan göra det.
För förmånsvärdet blir det givetvis ingen skillnad. Jag skall se vad de kan göra på kalkylen och återkommer.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av mikebike »

kallekula skrev: 09 jan 2023 07:52
improwise skrev: 08 jan 2023 19:40
Så hur är det nu, har Tesla lyckats med det omöjlig i denna refresh? Jag talar så klart om en fungerande regnsensor :)
Kamera som regnsensor känns som en väldigt dålig lösning men på X fungerade riktig regnsensor inte heller bra. Det fanns ju en sådan 2016. Kameran/sensorn är felplacerad och bilen är för aerodynamisk. Det är helt enkelt inte blött runt där kameran sitter om det inte ösregnar uppifrån
Lågt placerad regnsensor är nog den bästa lösningen, och högt placerad kamera den sämsta.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

Rennwagen skrev: 09 jan 2023 08:14
tor skrev: 08 jan 2023 21:14
larsw skrev: 08 jan 2023 15:27
OscarA skrev: 07 jan 2023 18:43
larsw skrev: 07 jan 2023 16:43


Ca 11500:- utan extrautrustning som inredning, färg eller självkörning.
Blir det inte korrekt när jag skriver in nya priset i skatteverkets kalkyl? Får det till 13.265:- den vägen utan tillval
Avsåg bil tillverkad 2022 och levererad 2022. Inte kollat 2023 onekligen.
Jag avsåg 2023 men det är ju svårt att veta eftersom jag inte skrev det. Tack för svar ändå!

Hur funkar det nu efter alla turer med förmånsvärde, kan man bara räkna på pris och få ett korrekt värde via deras kalkylator? Frågan är ju också vilket nypris skatteverket avser? Jag har ett pris på 975 men Teslas pris just nu är ju 1 285.
Det lockar ju att plocka ut en bil 300 kkr billigare än dagens nypris som jag dessutom är rätt sugen på. Men 13 kkr i förmånsvärde är mer än det är värt. Sedan tillkommer ju höjda röntor på leasingen. Jag är också ganska tveksam till andrahandvärdet efter 3 år. Spelar ju ingen roll om man tar ut en bil "billigt" och den tappar massor i värde. Finns det någon annan i en liknande sits med en schysst glädjekalkyl man kan ta del av? :roll:
Bra fråga. Jag har samma läge, men genom att jag inte äger företaget själv blir det lite annorlunda ändå.
Jag har försökt att få leasingbolaget att ta hänsyn till mitt lägre pris i kostnadsförslaget men det är väl först nu som de har det nya priset på LR 1.285.000 som de kan göra det.
För förmånsvärdet blir det givetvis ingen skillnad. Jag skall se vad de kan göra på kalkylen och återkommer.
Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare :o än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.

Hur gör du?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Dagfinn »

Nu har jag avverkat runt 150 mil i min XP, varav 100 är fjällresa i riktigt risigt väder. Hur jag känner just nu:
  • Komfortabel så in i bengen. Att jag fick "nöja mig" med 6-sitsen var en jädra tur, för det visar sig matcha våra behov perfekt. Att kunna ha skidorna mellan säterna är grymt, och det fungerar till och med som armstöd för dom som sitter på andra raden. Jag skulle nog inte vilja byta bort det faktiskt.
  • Yoken sitter nu i ryggmärgen, så jag har noll problem i stadstrafik. Än bättre, på långresa är det helt fantastisk. Jag har aldrig haft en bättre och bekvämare upplevelse på långresa, någonsin. Jag har gått från att vara orolig innan jag fick bilen, till att vara lite missnöjd i början, till att nu vara så nöjd att jag nog inte ville haft tillbaka spakar och rund ratt även om det skulle bli tillgängligt igen. Otippat. Fruktansvärt otippat faktiskt.
  • Presis som min S är den beräknade förbrukningen spot on. På 45 mil, i alla möjliga väder och förhållanden, på allt från spöregn och blåsigt i 130 km/t på motorväg till vinterhala vintervägar med nysnö uppför i 50 km/t var den totala diffen från start till mål endast 3%. Kan inte se att det går att få till bättre än så.
  • Den laddar snabbt. Både högre effekt än vad jag är van vid, men även med en bättre laddkurva om man ställer sig på en v2, vilket vi gjorde för att ha chans att hinna med att äta.
  • Dimmade sidospeglar. Fy fasen vad gött. På S:en kunde man på landsvägen bli kraftigt bländad av bilerna bak.
  • Automatiska helljus. Hörde på förhand att nån uppdatering i höstas gjorde det mer användbart, men hade aldrig drömt om att det skulle blivit såhär bra. Helt enormt! Har alltid kört manuellt innan, men nu som jag har yoke och knappen sitter lite för långt från tummen till att det är praktiskt att sköta den vägen så slog jag på automatiken. Den klarade både svängiga landsvägar i norska fjällskogar och även motorvägen från Svinesund mot Göteborg, galant. Ok att det tar någon sekund extra att slå på den igen efter passering av bil, men det är verkligen att vara petig. Däremot, att den drar igång även i bostadsområden är ju lite beige, borde stängas av automagiskt när man färdas under en viss hastighet, eller är i upplysta områden. Men goddamn vad bra den funkar när man behöver det! Har aldrig varit med om så bra automatik i någon tidigare bil.
  • Jag förstår inte riktigt hur folk kan ha sådana stora problem med bilarna vintertid. Både min S och min X har varit med om det mesta vad gäller vinterväder, och jag har inte haft ett enda problem oavsett om jag förvärmat och avisat eller inte. Det enda jag gjorde en dag var att skrapa bort tjocka isränder längst ner vid sidorutorna innan jag provade att öppna dörrerna. Utöver det, noll problem. Jag har kanske bara tur?
Senast redigerad av Dagfinn, redigerad totalt 1 gånger.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

Dagfinn, vad härligt att höra att du är så nöjd med Yoken. Det finns en del kommentarer om den baserat mer på killgissningar (ink mina) än riktiga erfarenheter i denna tråd viewtopic.php?p=692305&hilit=yoke#p692305
Låter strålande i övrigt också. Grattis!
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

mikebike skrev: 09 jan 2023 08:36
kallekula skrev: 09 jan 2023 07:52
improwise skrev: 08 jan 2023 19:40
Så hur är det nu, har Tesla lyckats med det omöjlig i denna refresh? Jag talar så klart om en fungerande regnsensor :)
Kamera som regnsensor känns som en väldigt dålig lösning men på X fungerade riktig regnsensor inte heller bra. Det fanns ju en sådan 2016. Kameran/sensorn är felplacerad och bilen är för aerodynamisk. Det är helt enkelt inte blött runt där kameran sitter om det inte ösregnar uppifrån
Lågt placerad regnsensor är nog den bästa lösningen, och högt placerad kamera den sämsta.
Sensorn ska väl placeras i ögonhöjd för att ha en chans att se vad du ser?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fnystrom »

Hur fungerar avståndsindikeringen fram och bak vid parkering på de nya bilarna nu när de inte har ultraljudssensorer?

(eller gällde det bara 3&Y?)
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av dave »

fnystrom skrev: 09 jan 2023 16:50
Hur fungerar avståndsindikeringen fram och bak vid parkering på de nya bilarna nu när de inte har ultraljudssensorer?

(eller gällde det bara 3&Y?)
De S/X refresh som levererats i Europa hittills har USS.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev: 09 jan 2023 15:31
mikebike skrev: 09 jan 2023 08:36
kallekula skrev: 09 jan 2023 07:52
improwise skrev: 08 jan 2023 19:40
Så hur är det nu, har Tesla lyckats med det omöjlig i denna refresh? Jag talar så klart om en fungerande regnsensor :)
Kamera som regnsensor känns som en väldigt dålig lösning men på X fungerade riktig regnsensor inte heller bra. Det fanns ju en sådan 2016. Kameran/sensorn är felplacerad och bilen är för aerodynamisk. Det är helt enkelt inte blött runt där kameran sitter om det inte ösregnar uppifrån
Lågt placerad regnsensor är nog den bästa lösningen, och högt placerad kamera den sämsta.
Sensorn ska väl placeras i ögonhöjd för att ha en chans att se vad du ser?
Nej, inte om den skall detektera vatten på rutan. En regndetektor är ingen kamera, den "ser" inget annat än hur en ljusstråle reflekteras mot övergången mellan glas och luft/vatten.

Om man skall använda en kamera så borde den placeras en bit in i kupén....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

mikebike skrev: 09 jan 2023 17:15
Gustafsson skrev: 09 jan 2023 15:31
mikebike skrev: 09 jan 2023 08:36
kallekula skrev: 09 jan 2023 07:52
improwise skrev: 08 jan 2023 19:40
Så hur är det nu, har Tesla lyckats med det omöjlig i denna refresh? Jag talar så klart om en fungerande regnsensor :)
Kamera som regnsensor känns som en väldigt dålig lösning men på X fungerade riktig regnsensor inte heller bra. Det fanns ju en sådan 2016. Kameran/sensorn är felplacerad och bilen är för aerodynamisk. Det är helt enkelt inte blött runt där kameran sitter om det inte ösregnar uppifrån
Lågt placerad regnsensor är nog den bästa lösningen, och högt placerad kamera den sämsta.
Sensorn ska väl placeras i ögonhöjd för att ha en chans att se vad du ser?
Nej, inte om den skall detektera vatten på rutan. En regndetektor är ingen kamera, den "ser" inget annat än hur en ljusstråle reflekteras mot övergången mellan glas och luft/vatten.

Om man skall använda en kamera så borde den placeras en bit in i kupén....
Jag vet hur en kamera och en regnsensor fungerar men förstår inte hur du menar att sensorn inte skall sitta i ögonhöjd. Jag menar förstås att den som brukligt ska sitta mot rutan, men i höjd med ögonen så att vatten på rutan såsom du ser det även kan detekteras av en sensor. Man är ju bara intresserad av att ”se” vatten som stör det egna synfältet. förstod inte heller varför kameran ska sitta i kupén, tänker du på fokalavståndet?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Hertsh »

dave skrev:
fnystrom skrev: 09 jan 2023 16:50
Hur fungerar avståndsindikeringen fram och bak vid parkering på de nya bilarna nu när de inte har ultraljudssensorer?

(eller gällde det bara 3&Y?)
De S/X refresh som levererats i Europa hittills har USS.
Det gäller alla bilar såvitt vi vet, men ännu har inga S & X levererats (iaf i Europa) utan USS.

Såvitt vi vet funkar inte avståndsmätning utan USS så det blir till att parkera utan hjälp tills Tesla automagiskt får en kamera i vindrutan att läsa runt hörn och en smutsig kamera bak tvätta sig själv.

Med andra ord kommer det aldrig funka riktigt bra med nuvarande teknik.

En komplett no go för mig och huvudanledningen till att jag hoppat av min beställning av X LR.

Från NotATeslaApp: The Austin-based company’s announcement adds that it is going to continue with its rollout of removing the USS with the Model 3 and Model Y vehicles this year, and the Model S and Model X cars will follow in 2023."

https://www.notateslaapp.com/news/1003/ ... s-vehicles

EDIT: rättstavning av autocorrect och tillägg av länk.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av tor »

Rennwagen skrev: 09 jan 2023 10:33

Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare :o än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.

Hur gör du?
Hur får du förmånsvärdet för en 2023(?) till det? Om jag använder skatteverkets kalylator och räknar på en bil utan någon utrustning alls, ingen reducering för 3000 mil i tjänsten samt nypris 1 285 000 får jag det till 13 265.

Räknar jag på motsvarande sätt med nypris 975 000 får jag det till 9 297. Jag får helt enkelt ringa skatteverket och fråga vilket pris som förmånsvärdet ska beräknas på om ingen vet.
9297 + lite extrautrustning så kanske det kan bli affär ändå...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

tor skrev: 09 jan 2023 19:01
Rennwagen skrev: 09 jan 2023 10:33

Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare :o än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.

Hur gör du?
Hur får du förmånsvärdet för en 2023(?) till det? Om jag använder skatteverkets kalylator och räknar på en bil utan någon utrustning alls, ingen reducering för 3000 mil i tjänsten samt nypris 1 285 000 får jag det till 13 265.

Räknar jag på motsvarande sätt med nypris 975 000 får jag det till 9 297. Jag får helt enkelt ringa skatteverket och fråga vilket pris som förmånsvärdet ska beräknas på om ingen vet.
9297 + lite extrautrustning så kanske det kan bli affär ändå...
Förmånsvärdet baseras alltid på SKVs lista. Det är bara att välja rätt modell, tillverkningsår och beskattningsår i deras kalkylator så får du det korrekta värdet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

tor skrev: 09 jan 2023 19:01
Rennwagen skrev: 09 jan 2023 10:33

Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare :o än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.

Hur gör du?
Hur får du förmånsvärdet för en 2023(?) till det? Om jag använder skatteverkets kalylator och räknar på en bil utan någon utrustning alls, ingen reducering för 3000 mil i tjänsten samt nypris 1 285 000 får jag det till 13 265.

Räknar jag på motsvarande sätt med nypris 975 000 får jag det till 9 297. Jag får helt enkelt ringa skatteverket och fråga vilket pris som förmånsvärdet ska beräknas på om ingen vet.
9297 + lite extrautrustning så kanske det kan bli affär ändå...
My bad, jag tog helt enkelt förmånsvärdet som leasingbolaget angivit som är baserat på 2022 års modeller. Därmed kan det vara för lågt. Tyvärr finns inte S LR i skatteverket lista över 2023 års modeller än. Så exakt värde vet jag inte för oss som får leverans 2023.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

Rennwagen skrev: 09 jan 2023 19:12
tor skrev: 09 jan 2023 19:01
Rennwagen skrev: 09 jan 2023 10:33

Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare :o än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.

Hur gör du?
Hur får du förmånsvärdet för en 2023(?) till det? Om jag använder skatteverkets kalylator och räknar på en bil utan någon utrustning alls, ingen reducering för 3000 mil i tjänsten samt nypris 1 285 000 får jag det till 13 265.

Räknar jag på motsvarande sätt med nypris 975 000 får jag det till 9 297. Jag får helt enkelt ringa skatteverket och fråga vilket pris som förmånsvärdet ska beräknas på om ingen vet.
9297 + lite extrautrustning så kanske det kan bli affär ändå...
My bad, jag tog helt enkelt förmånsvärdet som leasingbolaget angivit som är baserat på 2022 års modeller. Därmed kan det vara för lågt. Tyvärr finns inte S LR i skatteverket lista över 2023 års modeller än. Så exakt värde vet jag inte för oss som får leverans 2023.
Man kan nog förutsätta att de använder nuvarande listpris vilket är 1286kkr. Det ger förmånsgrundande pris på 936kkr och ett förmånsvärde på 13.278:-/månad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

Sjukt vad det har ökat :evil: min 90D låg som sagt förmånsvärdet på 8300 vilket ger 60% upp till S LR 2023. Det får bli en Volvo XC40 recharge eller annat billigt :(
Eller så är det bara att blunda och köra på vad hjärtat säger :D
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

Rennwagen skrev: 09 jan 2023 19:34
Sjukt vad det har ökat :evil: min 90D låg som sagt förmånsvärdet på 8300 vilket ger 60% upp till S LR 2023. Det får bli en Volvo XC40 recharge eller annat billigt :(
Eller så är det bara att blunda och köra på vad hjärtat säger :D
Ja med de nya reglerna är det dyrt om nypriset är en bra bit över 700k. Alla elbilar upp till runt 800k har fortfarande relativt låga förmånsvärden men sen sticker det snabbt iväg...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Pontus »

Inmatat i skv beräkning får ni:
1295000 kr bilens pris
126000 utrustning allt under år 2023
Resultat, förmånsvärde: 14.890 kr/mån
Klart som korvspat :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Pontus »

Rennwagen skrev: 09 jan 2023 19:34
Sjukt vad det har ökat :evil: min 90D låg som sagt förmånsvärdet på 8300 vilket ger 60% upp till S LR 2023. Det får bli en Volvo XC40 recharge eller annat billigt :(
Eller så är det bara att blunda och köra på vad hjärtat säger :D
Köp privat. Räntan blir väl typ 2500 kr plus lite värdeminskning men där kanske man kan göra en glädjekalkyl med dit låga inköpspris :)
Ta den på företaget kostar väl typ nästan 11 tkr per månad i skattade pengar utan värdeminskning inräknat. Försäkringen är ju inte mycket att tala om heller första åren.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av tor »

Legato skrev: 09 jan 2023 19:03
tor skrev: 09 jan 2023 19:01
Rennwagen skrev: 09 jan 2023 10:33

Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare :o än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.

Hur gör du?
Hur får du förmånsvärdet för en 2023(?) till det? Om jag använder skatteverkets kalylator och räknar på en bil utan någon utrustning alls, ingen reducering för 3000 mil i tjänsten samt nypris 1 285 000 får jag det till 13 265.

Räknar jag på motsvarande sätt med nypris 975 000 får jag det till 9 297. Jag får helt enkelt ringa skatteverket och fråga vilket pris som förmånsvärdet ska beräknas på om ingen vet.
9297 + lite extrautrustning så kanske det kan bli affär ändå...
Förmånsvärdet baseras alltid på SKVs lista. Det är bara att välja rätt modell, tillverkningsår och beskattningsår i deras kalkylator så får du det korrekta värdet.
Ja, men problemet är att LR inte finns i listan 2023.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

tor skrev: 09 jan 2023 19:53
Legato skrev: 09 jan 2023 19:03
tor skrev: 09 jan 2023 19:01
Rennwagen skrev: 09 jan 2023 10:33

Finräknade lite nu på morgonen och kom fram till att min S LR bara är 221.300 billigare :o än nuvarande listpris.
Jag tar därför inte ut den privat. Blir nog mindre skitdålig affär att ha den som förmånsbil.
Som jämförelse tog jag ut en 90D 2016 för 1.153.000 som såldes tre år senare för 655.000 kr. Förmånsvärdet på den låg på 8.300 kr/mån.
Nu har jag en bindande offert på 1.2 M inkl 21¨, vdäck, vi interiör, leverans. Motsvarande idag kostar 1.42. Förmånsvärdet skall hamna på 11.848 om jag har förstått rätt.

Hur gör du?
Hur får du förmånsvärdet för en 2023(?) till det? Om jag använder skatteverkets kalylator och räknar på en bil utan någon utrustning alls, ingen reducering för 3000 mil i tjänsten samt nypris 1 285 000 får jag det till 13 265.

Räknar jag på motsvarande sätt med nypris 975 000 får jag det till 9 297. Jag får helt enkelt ringa skatteverket och fråga vilket pris som förmånsvärdet ska beräknas på om ingen vet.
9297 + lite extrautrustning så kanske det kan bli affär ändå...
Förmånsvärdet baseras alltid på SKVs lista. Det är bara att välja rätt modell, tillverkningsår och beskattningsår i deras kalkylator så får du det korrekta värdet.
Ja, men problemet är att LR inte finns i listan 2023.
Korrekt, men det kommer ju bli nuvarande pris som de räknar med (eller väldigt nära det). Se mitt tidigare svar:

"Man kan nog förutsätta att de använder nuvarande listpris vilket är 1286kkr. Det ger förmånsgrundande pris på 936kkr och ett förmånsvärde på 13.278:-/månad."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar