Kors i taket, Mwall has left the building och tillbaka i äkta Verdiform!Verdi skrev: ↑09 jan 2023 20:438 300:- är jättehögt också jämfört med de gyllene åren 2018-2020. Tror man peakade 2019 med en vit/svart Long Range utan extrautrustning som då hamnade på 4 743:-/mån brutto för inkomstår 2019.
Jag har roat mig med lite uträkningar och jämförelser för att illustrera hur pass mycket dyrare en Model S Long Range har blivit att ha. Åtminstone som egenföretagare. Lägg till att andrahandsvärdet på goda grunder kunde antas vara mycket bättre procentuellt sett på en 2019 jämfört med en 2023 så blir skillnaden ännu större.
2019 hade vi:
- Ultralågt förmånsvärde.
- Ultralåg ränta.
- Bonus på 70 tusen.
- Ultralåga elpriser.
- Fri SuC i vissa fall.
Allt detta gjorde det extremt fördelaktigt att köra elbil i allmänhet och Model S i synnerhet. Detta bidrog till goda andrahandsvärden också såklart. Lägg även till att folk hade bolån på drygt en procent, kraftig stigande bostadspriser i ryggen, högkonjunktur utan större risk för arbetslöshet, ingen inflation och kraftiga reallöneökningar.
Nu har vi högre räntor, höga elpriser, dyrare grundpris, extremt mycket högre förmånsvärde, ingen elbilsbonus, höga bolåneräntor, fallande bostadspriser, jättehög inflation, reallönesäkningar på en historisk nivå...
Man kan väl säga att Model S gör en slags klassresa uppåt nu. Är väl bäst för Tesla att den faceliftade versionen verkligen är värd de extra pengarna. För de som nu har råd/lust att lägga 17 tusen i månaden på en enda bil... Skulle tippa att Model S tappat 95 av 100 spekulanter jämfört med 2019. Åtminstone bland de som kan räkna.![]()
Hej förresten.![]()
Har inget kaffe att bjuda på, men rätt oväntat.
Blev det plaid på dig?
Var det verkligen 70000 2019? Hämtade ut en ny XP100DL i september och den fick jag 60000kr för.