Fredrik j skrev: ↑12 jan 2023 11:56
mikebike skrev: ↑12 jan 2023 11:14
Fredrik j skrev: ↑12 jan 2023 09:51
mikebike skrev: ↑12 jan 2023 09:20
marwe skrev: ↑12 jan 2023 09:06
Jag tycker Teslas skyltavläsning funkar riktigt bra. Men det kanske beror på vad jag kommer ifrån. Min tidigare Mercedes GLE var helt hopplös. Dels var den alldeles för känslig. Den kände ofta av hastighetsskyltar vid motorvägsavfarter. Sjukt irriterande när farthållaren helt plötsligt bromsar ned till 70 på motorvägen… Sedan hade den ett helt eget liv. Kunde helt plötsligt signalera annan hastighet trots att det inte fanns någon skylt. Finns en vägsträcka på 158 (Göteborg-Särö) som den alltid gick ned från 70 till 60. Det har aldrig under mina 15 år på den sträckan varit 60. Dessutom började problemet efter ett tag. Hedin sa att det var ”normalt” och att den både går på skyltavläsning och kartdata. Skitsnack säger jag.
Sjukt missnöjd med GLEn som hade allsköns olika fel. Hedins kundvård är bortom all kritik. Nej, gräset är definitivt inte grönare på andra sidan som vissa Tyskland-lovers vill göra gällande.
Volvon läste rätt i minst 95% av fallen, men hade egenheten att släcka ned visad begränsning när den inte sett någon skylt på en stund. Den visade även andra skyltar än hastighetsbegränsning.
Min Tesla verkar (igen) strunta i tillfälliga skyltar på motorvägen och visar istället hastighet enligt kartdata.
På E4 mellan Stockholm och Sundsvall har den vid flera tillfällen visat 70 i tiotals mil, trots att hastigheten varierat mellan 90 och 110.
Skillnaden är ju att Volvo inte använder skyltinformationen till att anpassa hastigheten på bilen utan bara informera föraren vilken hastighet som gäller. Jag tycker det är praktiskt om man sitter där och är lite osäker på om man kör på 70-väg eller 80-väg. Det är ju inte alltid helt enkelt att avgöra om man glömt bort senaste skylten.
Sen får man själv justera hastigheten med ett par tryck på rattknappen. Kan verkligen inte förstå allt folk verkar utsätta sig för bara för att slippa dom där knapptryckningarna. Vad är problemet?
Tesla anpassar ju inte heller hastigheten, vilket är tur med tanke på hur dåligt skyltavläsningen fungerar. Det Tesla gör är att
begränsa hastigheten, dessutom tidigast efter skylten och ibland gör den ingenting.
Jag tycker det är betydligt enklare att trycka fyra gånger på en knapp än att "snurra fort" fyra gånger på en rulle, men det är jag det.
Vad menar du att skillnaden är mellan "anpassa" och "begränsa"?
I en volvo påverkas inte bilens hastighet på något sätt av skyltavläsningen utan det är bara information till föraren.
Tesla sänker hastigheten
efter att skylten passerats, samtidigt som det kommer upp en varning om att Max hastighet begränsats. Så gör inte bilar med skyltanpassad farthållare, inte bilförare heller.
Sedan är det ju märkligt att den inte gör det på motorväg, utan bara på mindre vägar och bara med AP aktiverat. Jag har för mig att jag läst att AP endadt skall användas på motorväg?
Dessutom är det ganska ofta som bilen inte sänker hastigheten, vid flera tillfällen har jag varit med om att bilen sänkt hastigheten från 90 till 70 efter att 70-skylten passerat, men när en 50-skylt passeras strax efteråt händer ingenting.
Nej, min Volvo från 2014 ändrade inte hastigheten efter skyltad hastighet, inte för att bilen tror att man är på en motorvägsavfart eller någon annan (okänd) orsak heller. Den anpassade bara hastigheten efter framförvarande bil. Helt konsekvent och förutsägbart.
Dessutom kunde man se vilken hastighet fordon man kommer ikapp håller, så att man kan avgöra om man skall köra om eller inte.
Slutligen begrep bilen att man skulle göra en omkörning om man slog på vänster blinkers när man låg bakom ett fordon som körde långsammare än farthållaren var inställd på och den började accelerera omedelbart. Betydligt fortare än den mycket snabbare Teslan dessutom.
Ja, just det. Volvon hade dessutom en Resume-knapp som jag saknar hos Tesla.
EDIT: Dessutom funkade farthållaren i dimma, kraftigt snöfall och trots att jag spolade vindrutan.