TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av spacecoin »

tslaqqq skrev: 13 jan 2023 09:57
Tror din kollega syftade på aktien :lol:

Man undrar ju också vad personer som hatar Tesla gör på ett Tesla forum :roll:
Är kritiska. Glömt att kulten inte accepterar sånt.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Waymoot skrev: 13 jan 2023 09:32
tslaqqq skrev: 13 jan 2023 07:07
20230113_070603.jpg
Observera att Model Y och Model Y LR priserna inkluderar 20" hjulen. Utan de hjulen är sänkningen 24 000kr mindre.
Tesla verkar ha gjort en ändring då jag numera alltid får Gemini fälgarna som förvalda istället för 20", vilket betyder att de nya priserna "ser" 24 000kr billigare ut

Model Y 126 000kr billigare
Model Y LR 115 000kr billigare

Dessa priser från Jan 11 är med 20" däcken, så dra av 24 000kr
https://web.archive.org/web/20230111210 ... n#overview

Se denna bild.
Nya priser Model Y Tesla.png
Det där stämmer inte, priset där man väljer modell visar billigaste setup.

Gå in nu och klicka i annan färg och FSD, det kommer fortfarande stå 540' för en Y RWD.

När leveranstiderna drog iväg bokade jag en 3SR, då var default 19" och typ grå för att få snabb leverans. Jag ändrade till 18" och vit och fick juni -23 som leverans. Gick man vidare med 19" och grå så blev det såklart pålagt på priset, men det stod fortfarande 629 900 som grundpris, men det speglade inte totalen.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev: 13 jan 2023 10:01
Legato skrev: 13 jan 2023 09:55

Nu var det inte en diskussion om värdet utan om objektiva fakta.

Du påstod att Teslan inte är bäst på något vilket du vet är felaktigt.

Nej, jag har absolut inte varit inne på sådana tankar...

På en Taycan anser jag det då påslaget är 150-200% för att få en snabb bil.

Det är en j-la skillnad mot de mindre än 10% extra som påslaget var för en Plaid X och även en j-la skillnad mot dagens ca 20% påslag för en Plaid X.

Du svarade inte på om du kört en Plaid?
Sälj den!
Imponerande argumentation! Grattis.

Det är en svindyr bil på alla sätt och vis. Men också den överlägset bästa bil jag någonsin kört. En dubbelt så dyr Taycan kommer inte ens nära. Är det värt det för att få köra världens bästa bil? Kanske, kanske inte.

Men ja, det är ju iaf uppenbart att du aldrig provat. Märkligt varför du skäms över att besvara en så enkel fråga.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev: 13 jan 2023 10:05

Det är en j-la skillnad mot de mindre än 10% extra som påslaget var för en Plaid X och även en j-la skillnad mot dagens ca 20% påslag för en Plaid X.

Sälj den!

Det är en svindyr bil på alla sätt och vis. Men också den överlägset bästa bil jag någonsin kört. En dubbelt så dyr Taycan kommer inte ens nära. Är det värt det för att få köra världens bästa bil? Kanske, kanske inte.

Men ja, det är ju iaf uppenbart att du aldrig provat. Märkligt varför du skäms över att besvara en så enkel fråga.

Hade du inte varit så otrevlig och nedlåtande hade vi kanske kunnat haft mer utbyte i frågan.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Väldigt trist stämning det blev plötsligt på forumet, nästan lite skadeglatt. Finns missunnsamhet överallt numera.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Kan man gå på ångerrätt om man hämtade ut sin bil fredagen den 30 december? Räknas det som 14 dagar eller 15 dagar idag? Antar 15 eftersom de har släppt prisbomben idag.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev: 13 jan 2023 10:22

Sälj den!

Hade du inte varit så otrevlig och nedlåtande hade vi kanske kunnat haft mer utbyte i frågan.
Otrevlig är det du som är. Som vanligt när du ertappas med uppenbara felaktigheter.

Gulligt också att du raderade bort dina hot. Men blocka på du gubben, blocka på.

Fundera lite på om du ser fram emot "Sälj den!" tillrop när du köpt din nästa bil. Appropå din sympatiska framtoning.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

SR-71-BlackBird skrev: 13 jan 2023 10:23
Väldigt trist stämning det blev plötsligt på forumet, nästan lite skadeglatt. Finns missunnsamhet överallt numera.
Tyvärr inte första gången heller. :shock:

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
liquidmonkey

Inlägg av liquidmonkey »

är miljöbonus totalt borta nu?
annars det blir två bilar direkt!!!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

liquidmonkey skrev: 13 jan 2023 10:29
är miljöbonus totalt borta nu?
annars det blir två bilar direkt!!!
Den är helt borta nu vid nybeställning.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Nogo skrev: 13 jan 2023 10:25
Kan man gå på ångerrätt om man hämtade ut sin bil fredagen den 30 december? Räknas det som 14 dagar eller 15 dagar idag? Antar 15 eftersom de har släppt prisbomben idag.
14 dagar idag, så du hinner. MAILA ASAP
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev: 13 jan 2023 10:28

Sälj den!

Otrevlig är det du som är. Som vanligt när du ertappas med uppenbara felaktigheter.

Gulligt också att du raderade bort dina hot. Men blocka på du gubben, blocka på.

Fundera lite på om du ser fram emot "Sälj den!" tillrop när du köpt din nästa bil. Appropå din sympatiska framtoning.

Vi kan bråka hela dagen. Förr hade jag nog gjort det också men nu orkar jag inte.

Det var antagligen ett misstag att komma tillbaka hit till det här forumet. Blockfunktionen är helt enkelt för dålig. ;)
tslaqqq

Inlägg av tslaqqq »

Matte skrev: 13 jan 2023 08:41
Vilken sänkning alltså. 10% inflation plus detta. Man kan ju ana vad som händer med marginalerna
Har man hängt med så vet man ..
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare

Inlägg av Folke »

Mejlade min sales rep som jag hade hjälp av när jag hämtade min X. Fick autosvar att priserna kommer uppdateras för gamla beställningar också. Antar att han har fått lite väl många mejl.

Så sitt ner i båten :)
tslaqqq

Inlägg av tslaqqq »

spacecoin skrev: 13 jan 2023 10:01
tslaqqq skrev: 13 jan 2023 09:57
Tror din kollega syftade på aktien :lol:

Man undrar ju också vad personer som hatar Tesla gör på ett Tesla forum :roll:
Är kritiska. Glömt att kulten inte accepterar sånt.
Konstruktiv kritik är något annat att bara klaga är vare sig vettigt el intressant att läsa, bättre hänga i forum med gelikar då kanske?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

(Men kom igen nu flickor, kamma er.)

Jättekul med sänkningarna! Hoppas fler följer efter och att vi får en mer rimlig prissättning på elbilar framöver.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Verdi skrev: 13 jan 2023 10:34
Legato skrev: 13 jan 2023 10:28

Sälj den!

Vi kan bråka hela dagen. Förr hade jag nog gjort det också men nu orkar jag inte.

Det var antagligen ett misstag att komma tillbaka hit till det här forumet. Blockfunktionen är helt enkelt för dålig. ;)
Erkänn Verdi - forumet är som knark, du kan inte vara utan ditt fix. :lol: :lol:
(Vi undrade hur länge du skulle klara dig utan - men du lurar oss inte med olika namnbyten. Speziellt inte när du plockar upp ett gammalt namn igen)
Btw: Välkommen tillbaka! Forumet är sig inte riktigt likt utan dina (ambivalenta) åsikter om Tesla!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
JockeX

Inlägg av JockeX »

När justeras förmånsvärdena? Nästa år?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Vi är flera som länge varnat för att de svenska priserna varit alldeles för höga jämfört med resten av Europa, och att det i det närmaste blivit en ”perfect storm” som påtvingar lägre priser.
Nu ser vi hur snabbt det kan skifta, inte förvånad överhuvudtaget.

Priserna låg förövrigt på denna nivå för ca 2 år sedan, och då var det ingen kris… så det är egentligen långt från ”reapris”.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Ja det är väl som jag sagt länge, priserna på 3 och Y skall ner i takt med att de ökar produktionen, har aldrig trott att de kommer klara av att öka försäljningen kraftigt med bibehållna marginaler. På senare tid har vi dessutom sett tecken på ändrad balans i utbud/efterfråga då väntetiderna minskat kraftigt, vilket såklart är rimligt när folk har mindre pengar att röra sig med. Jag är säker på att S/X priserna kommer sänkas ner mot vad de kostade direkt efter de presenterades 2021 också när orderboken är avbetad (vilket bör gå snabbare nu när ekonomin går sämre), lär dock ske i flera steg men jag tror helt klart det kommer. Annars hade nog min order på en S LR med EAP för 1020k varit en riktigt bra deal men tror nog nypriset ligger på iaf 1,1 mille innan den skall säljas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Remuz skrev: 13 jan 2023 08:47
Tur jag gått över till polestar så man slipper sånt här…
Du tror inte konkurrenterna kommer tvingas anpassa sig? Det tror jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev: 13 jan 2023 11:15
Ja det är väl som jag sagt länge, priserna på 3 och Y skall ner i takt med att de ökar produktionen, har aldrig trott att de kommer klara av att öka försäljningen kraftigt med bibehållna marginaler. På senare tid har vi dessutom sett tecken på ändrad balans i utbud/efterfråga då väntetiderna minskat kraftigt, vilket såklart är rimligt när folk har mindre pengar att röra sig med. Jag är säker på att S/X priserna kommer sänkas ner mot vad de kostade direkt efter de presenterades 2021 också när orderboken är avbetad (vilket bör gå snabbare nu när ekonomin går sämre), lär dock ske i flera steg men jag tror helt klart det kommer. Annars hade nog min order på en S LR med EAP för 1020k varit en riktigt bra deal men tror nog nypriset ligger på iaf 1,1 mille innan den skall säljas.
Ja hade jag haft en S eller x på beställning så skulle jag nog inte våga ha kvar den ordern.. Känns som ävn de bör sänkas snart.. Lite förvånad de inte justerade dessa priser samtidigt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
defend

Inlägg av defend »

Som nyligen ägare av en tesla model Y LR som jag hämtade ut 16/12 som nu är 113 000 billigare gör att man känner sig lurad, tesla har med stor sannolikhet vetat om detta innan vi hämtat ut våra bilar. Hur som helst är man grymt besviken på Tesla och deras sätt att göra affärer.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

defend skrev: 13 jan 2023 11:49
Som nyligen ägare av en tesla model Y LR som jag hämtade ut 16/12 som nu är 113 000 billigare gör att man känner sig lurad, tesla har med stor sannolikhet vetat om detta innan vi hämtat ut våra bilar. Hur som helst är man grymt besviken på Tesla och deras sätt att göra affärer.
Tror inte säljarna på tesla i Sverige vetat om detta så långt tillbaka men jag föstår verkligen du är besviken.. Teslas priser känns betydligt mer volatila än någon annan tillverkares priser, detta har man sett historiskt om man följt tesla en tag..
Personligen tror jag de skulle gjort mer försiktiga sänkningar i flera steg för att inte göra ägarna alltför besvikna.. Men kortsiktigt lär detta ge en boots i deras försäljning.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev: 13 jan 2023 11:48

Ja hade jag haft en S eller x på beställning så skulle jag nog inte våga ha kvar den ordern.. Känns som ävn de bör sänkas snart.. Lite förvånad de inte justerade dessa priser samtidigt.
De sänktes 10-15% (innan moms) i USA, men i EU har de inte ens börjat leverera LR ännu så de kommer beta av listan först. Nu var mitt pris jag bokat till så pass bra att hade jag velat ha en så stor bil hade jag varit skyddad mot prissänkningar men att plocka ut den bara för det är en bra deal tror jag inte kommer fungera (om jag inte vill sälja direkt). Jag räknar med att nypriset är iaf inom 100k från vad jag skulle betala för min när den skall säljas trots att jag skulle betala 340k under nypriset idag. Ser det som lika förutsägbart som denna prissänkning var, vilket var varför jag sålde min bil i september då jag hade hade tänkt byta bil i januari som senast, hade planerat att hyra elbil via iMove fram tills nu och räknade med att det skulle bli billigare.
Skriv svar