Prisutveckling elbilar.
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
Prisutveckling elbilar.
En intressant artikel om prisutvecklingen för eldrivna fordon.
http://www.theguardian.com/environment/ ... es-by-2022
http://www.theguardian.com/environment/ ... es-by-2022
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Prisutveckling elbilar.
Mm... fast jag tycker att den låter lite väl pessimistisk. Jag tror nog att det går fortare. När väl snöbollen är i rullningen kommer att gå undan.
Kommer ihåg utvecklingen av bluray-spelare och skivor. Dessa var riktigt dyra i början och man trodde inte att de skulle gå ner i pris särskilt snabbt. Nu är en bluray-spelare inte direkt dyrare än vad en DVD-spelare var i början av millenniet och skivorna kostar inte direkt mer att producera än DVD när väl maskinerna är på plats. Min första CD-ROM till datorn kostade 4000:- och det fanns bara en hastighet på den då, standardhastigheten. Hade inte en tanke på att det skulle kunna komma snabbare CD-spelareJerker skrev:Mm... fast jag tycker att den låter lite väl pessimistisk. Jag tror nog att det går fortare. När väl snöbollen är i rullningen kommer att gå undan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Haha! Jag har ett liknande minne av min första CD-brännare. Jag köpte den ihop med en kompis. Vi fyller år bara ett par dar från varandra och det året vi fyllde 35 (1998) önskade vi oss bara pengar och köpte en extern HP-brännare med parallellportsanslutning. Det var andra generationen så den brände på 2x hastigheten. Vi hade delad vårdnad om den och flyttade den mellan oss och hade den en eller två veckor i taget. Jag tror den kostade ungefär 5500:- Det var en tidsödande sysselsättning att bränna CD-skivor och det blev ofta skrivfel. Den blev snart omodern.Svenssons skrev:Kommer ihåg utvecklingen av bluray-spelare och skivor. Dessa var riktigt dyra i början och man trodde inte att de skulle gå ner i pris särskilt snabbt. Nu är en bluray-spelare inte direkt dyrare än vad en DVD-spelare var i början av millenniet och skivorna kostar inte direkt mer att producera än DVD när väl maskinerna är på plats. Min första CD-ROM till datorn kostade 4000:- och det fanns bara en hastighet på den då, standardhastigheten. Hade inte en tanke på att det skulle kunna komma snabbare CD-spelareJerker skrev:Mm... fast jag tycker att den låter lite väl pessimistisk. Jag tror nog att det går fortare. När väl snöbollen är i rullningen kommer att gå undan.
Jag minns också mobiltelefonen på modet första halvan av 1990-talet. En Motorola tegelsten. Såldes med billaddare, extrabatteri och handsfreeset till bilen för över 10.000:- Runt 1995, när jag köpte min första mobiltelefon, kunde man köpa hela det kitet på utförsäljning för 600:- eller 300:- för bara telefonen.
Men det är en viss skillnad med bilar. Det är priset och varaktigheten som gör att den marknaden är betydligt trögare. Men nog tror jag att vi kommer att ha nått mycket längre 2040 än de förutspår i den är artikeln!
Vet inte var de får siffrorna ifrån men det är väl bekräftat att GM ska köpa batterier av LG Chem för 145$/kWh. Och Tesla lär knappast ligga över det priset (cellnivå). Att då säga 120$/kWh till 2030 känns väldigt pessimistiskt.Lithium-ion battery costs have already dropped by 65% since 2010, reaching $350 per kWh in 2015. We expect EV battery costs to be well below $120 per kWh by 2030, and to fall further after that as new chemistries come in.”
Att elbilen blir billigare att äga totalt sett till 2022 är väl närmare sanningen, även om jag gissar att vi är där redan när Model 3 kommer på marknaden. Men det är då endast i premiumsegmentet. Golf är Europas mest sålda bil, kostar 174k och uppåt. Renault Clio är på 3:e plats, 130k för billigaste modellen. Visst, slänger man på lite utrustning på dessa så närmare de sig ex Zoe men det räcker inte med det, det måste även finnas motsvarande de billigaste modellerna i totalkostnad. Man skulle nog behöva få ner Zoe under 200k där man också äger batteriet, eller en e-Golf för ~250k. Och det är en bit dit med tanke på att just e-Golf kostar 374k i dagsläget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Under 250kkr så kan jag, med mitt kör mönster, slänga elbilen eller rättare elda upp den efter 10 år. Men då har jag inte betalat något alls för själva bilen utan bara tagit kostnaden för bränslet och lagt på bilen. Man kanske ska ge 100kkr för en bil i Leaf klass och då är vi på 350kkr vilket är mer än vad jag skulle betalt om jag köpt bilen. Läget är alltså där redan nu för mig.
För att göra det ännu mer attraktivt så föraningen bilens kvalité/lyxkänsla höjas eller priset sänkas.
För att göra det ännu mer attraktivt så föraningen bilens kvalité/lyxkänsla höjas eller priset sänkas.
Jag tror vi får sett ett brutalt genombrott med M3 mfl. Blir billigare TCO. Ekonomichefen kommer säga. -Visst kan du få en Passat Diesel, blir lite löneavdrag bara, den är ju dyr.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Hoppas bara inte M3 blir för liten. Det behövs en elbil som kan fajtas lite om tjänstebilssektorn med Passat och V60/V90. Men blir den i storlek av en Hyundai i30 kommer den inte ta många köp från kombi-jättarna tror jag.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Vad är det som gör elbilar så dyra egentligen?
En Nissan Leaf går att köpa utan batteri som istället leasas. Visia är den billigaste modellen och den kostar 264 000 kr utan batteri. Det är ju bra mycket mer än vad en fossildriven bil i motsvarande klass kostar. Även om batterikostnaden sjunker så är det så mycket mer som också måste ner i pris.
Handlar det bara om höga utvecklingskostnader som slås ut på få bilar?
En Nissan Leaf går att köpa utan batteri som istället leasas. Visia är den billigaste modellen och den kostar 264 000 kr utan batteri. Det är ju bra mycket mer än vad en fossildriven bil i motsvarande klass kostar. Även om batterikostnaden sjunker så är det så mycket mer som också måste ner i pris.
De byggs inte i lika många exemplar som andra bilar, och mycket av produktions kedjan kan inte användas för att bygga andra bilar, så priset blir högre just nu. När volymerna kommer upp så tror jag att elbilar kommer att vara mycket billigare att producera, då de kan vara mycket enklare konstruktioner.Hnrk skrev:Vad är det som gör elbilar så dyra egentligen?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Dessutom, man kan ta mer betalt för en elbil bland annat eftersom det finns ett plus på driftkostnadssidan.
Prisutveckling elbilar.
Riktigt dyrt för en riskokare.Hnrk skrev:Vad är det som gör elbilar så dyra egentligen?
Elektronok + elmotor bör vara mycket billigare än fosilmotor, tankar, avgassystem mm.
Helt klart passar dom på att ta betalt när dom kan.
Fast jag tror om dom hade räknat med normal marginal så hade volymen gått upp betydligt.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Precis dett har jag funderat på ochså.
Från mytsidan:
Vad Tesla Motors betalar för sina batterier är en väl bevarad industrihemlighet, men många bedömare gissar på strax över $200/kWh, dvs kring $20 000 för 85 kWh batterier.
Dessa 130 000 kronor utgör då ca 18% av bilens slutpris.
Men säg då 200$ 90 kwh 8,6 kr / dollar = 155 000 :- , Bilen 90D , 1 miljon i grundpris.. Då kvarstår 845 000:- för resten.
Hur mycket kostar motor / inverter, utvecklingskostnad? Inte så mkt. nog.
Men visst Tesla är relativt små och har höga kostnader så det är oundvikligt.
Jag hoppas att Model 3 då verkligen blir bilen som tar oss ur fossilträsket och tvingar andra tillverkare att följa efter
Fast det har ju redan skett mycket på kWh priset senaste 4 åren, som inte kommit kunden till nytta alls.
Inte på pris eller batterikapacitet. Tesla är de enda som uppgraderat kapacitet kontinuerligt.
Från mytsidan:
Vad Tesla Motors betalar för sina batterier är en väl bevarad industrihemlighet, men många bedömare gissar på strax över $200/kWh, dvs kring $20 000 för 85 kWh batterier.
Dessa 130 000 kronor utgör då ca 18% av bilens slutpris.
Men säg då 200$ 90 kwh 8,6 kr / dollar = 155 000 :- , Bilen 90D , 1 miljon i grundpris.. Då kvarstår 845 000:- för resten.
Hur mycket kostar motor / inverter, utvecklingskostnad? Inte så mkt. nog.
Men visst Tesla är relativt små och har höga kostnader så det är oundvikligt.
Jag hoppas att Model 3 då verkligen blir bilen som tar oss ur fossilträsket och tvingar andra tillverkare att följa efter
Fast det har ju redan skett mycket på kWh priset senaste 4 åren, som inte kommit kunden till nytta alls.
Inte på pris eller batterikapacitet. Tesla är de enda som uppgraderat kapacitet kontinuerligt.
MYLR-24
Skulle inte vara förvånad om Tesla betalar $100 per kWh för batterierna till Model 3 som levereras 2018. Tesla har ju en av branschens bästa vinst per såld bil så det är lite märkligt att övriga branschen inte är snabbare på kakan. Visst har Tesla enorma investeringar i modellutveckling, utbyggnad av bilfabriken, laddnätverk, Gigafactory, service center och butiker. Övriga större biltillverkare skulle dock i stor mån slippa investeringskostnader i bilfabrik, service center och butiker. I och med deras storlek skulle de (vilket en del nu verkar göra) kunna förhandla med befintliga batteritillverkare för att slippa denna kostnad också (dock så uteblir även en del av vinsten då). Laddnätverk verkar de som att det inte heller behövs. Kvar blir då modellutvecklingen. Varför har de större biltillverkarna så stora problem att utveckla elbilar från grunden?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
De är rädda för att marknaden inte finns där, går inte tjäna pengar. så vad gör de ist..
Från SVD...
" en bransch som ägnar betydande tid och ledarfokus åt att käbbla med myndigheter och
EU om utsläppsregler och avgastest när de egentligen borde ägna all tid åt att göra elbilar "
Från SVD...
" en bransch som ägnar betydande tid och ledarfokus åt att käbbla med myndigheter och
EU om utsläppsregler och avgastest när de egentligen borde ägna all tid åt att göra elbilar "
MYLR-24
De borde ha vaknat nu dock när Tesla kan sälja fler bilar än de själva i premiesegmentet samtidigt som Teslas bilar kostar mer och med tiden antagligen kommer vara billigare att producera när batterikostnaden sjunker. Dieselmotorer verkar bara bli dyrare och mer komplicerade med tiden eftersom allt fler trick krävs för att hålla nere förbrukningen och minska utsläppen._TonyV skrev:De är rädda för att marknaden inte finns där, går inte tjäna pengar. så vad gör de ist..
Från SVD...
Är nog kanske lite optimistisk, men jag tror nog att tesla redan ligger nere minst på GM:s (145$/kwh), men dom håller det lite hemligt än så länge.Svenssons skrev:Skulle inte vara förvånad om Tesla betalar $100 per kWh för batterierna till Model 3 som levereras 2018. Tesla har ju en av branschens bästa vinst per såld bil så det är lite märkligt att övriga branschen inte är snabbare på kakan. Visst har Tesla enorma investeringar i modellutveckling, utbyggnad av bilfabriken, laddnätverk, Gigafactory, service center och butiker. Övriga större biltillverkare skulle dock i stor mån slippa investeringskostnader i bilfabrik, service center och butiker. I och med deras storlek skulle de (vilket en del nu verkar göra) kunna förhandla med befintliga batteritillverkare för att slippa denna kostnad också (dock så uteblir även en del av vinsten då). Laddnätverk verkar de som att det inte heller behövs. Kvar blir då modellutvecklingen. Varför har de större biltillverkarna så stora problem att utveckla elbilar från grunden?
Jag vet inte hur det är nu ifall panasonic klarar av att levera i den takt som tesla behöver, eller om det fortfarande är brist på batterier.
Hursomhelst så är nog inte batteripriserna längre något problem att vi skulle få elbilar till samma pris som fossilbilar (mycket tack vare billigare och enklare motorer etc).
men totala mängden batterier och oviljan att förstöra försäljningen av existerande fossilbilsteknik gör nog att det än så länge bara är tesla på banan.
Och dom behöver ju fortfarande mycket pengar till expansionen så det är nog väl tajmat både lansering av X och prod av model 3.