Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

qwe skrev: 13 jan 2023 20:42
Legato skrev: 13 jan 2023 20:14
qwe skrev: 13 jan 2023 20:01
Legato skrev: 13 jan 2023 19:56
qwe skrev: 13 jan 2023 19:40


Givetvis en styrka att kunna anpassa prisnivån mot kund så flexibelt beroende på konjunktur, efterfrågan och produktionskapacitet.

Nu ser jag det som en no brainer att de lyckas sälja minst två miljoner bilar i år :)
Du fortsätter ignorera frågan. Att sänka priser kan alla göra... Det finns inga svårigheter i det överhuvudtaget.
Konkurrenterna kan inte sänka priserna alls på samma sätt.

Läs Tibors artikel https://teslaclubsweden.se/tesla-toksanker-priserna/
Det är klart de kan det... Det slår mot deras marginaler och de kan bli olönsamma, men det har inget med att inte kunna att göra.

Hur Teslas vinst kommer påverkas återstår också att se, men återigen, att sänka priser är inte svårt och sannerligen inget styrketecken.
Titta på konkurrenternas balans och resultaträkningar så förstår nog även du att de inte alls kan sänka priserna i paritet med Teslas priser om ens göra någon sänkning.

Vi lever inte i en nollräntemiljö längre med gratis kapital. Både banker och investerare är restriktiva till bolag som gör förluster nu. Särskilt bolag i konjunkturkänsliga branscher som haft låg tillväxt och låga marginaler trots högkonjunktur.

Och hur ska de hantera kraftiga prissänkningar mot deras återförsäljare som har stora lager av nya och begagnade bilar? :D
Du förstår fortfarande inte. Att sänka priser är ingen konst. Att upprätthålla vinster och marginaler är det däremot...

Tesla har varken högst marginaler eller högst vinst för övrigt, även om de ligger långt upp på listan i båda avseenden.

Höga räntor slår givetvis allra hårdast mot högvärderade snabbväxare som Tesla. Högre diskonterimgsränta reducerar aktiens värde dramatiskt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Matte skrev: 13 jan 2023 20:29
Sabbe skrev: 13 jan 2023 20:02
spacecoin skrev: 13 jan 2023 19:56
Sabbe skrev: 13 jan 2023 19:48
Varför skulle de flesta välja annat märke än Tesla om det blir dyrare för dom?
För att man får en bil som är bättre för dem? Du resonerar väldigt naivt kring detta tycker jag.
Okej, låt oss avvakta och se hur det utvecklar sig. Vi kan summera försäljningen för 2023 och se vem som hade rätt.
Isåfall tycker jag att du ska klargöra exakt vad du förutspår. Svårt att tolka förutom att att du tror att fler kommer att köpa Tesla, men det tror väl nästan alla?

Vad tror du mer?
Att dom kommer att öka vinsten?
Att dom kommer att ta marknadsandelar (var/vilka länder)?
Att alla andra märken kommer att gå i konkurs?
Att dom andra inte kan sänka sina priser?
Att Teslas aktie kommer att stiga i värde?
Något annat?
Tesla kommer att ta marknadsandelar i både USA och Europa även om dom andra sänker sina priser.

Tesla kommer att öka sin vinst räknat i dollar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 13 jan 2023 21:12
Tesla kommer att ta marknadsandelar i både USA och Europa även om dom andra sänker sina priser.

Tesla kommer att öka sin vinst räknat i dollar.
EPS: -20-25%
Fortsätta tappa marknadsandelar (på EV) i EU, Kina och i USA.

Bonus: Musk kommer att sälja fler aktier.
qwe
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 nov 2022 22:14

Re: Aktien TSLA

Inlägg av qwe »

Legato skrev: 13 jan 2023 20:58
qwe skrev: 13 jan 2023 20:42
Legato skrev: 13 jan 2023 20:14
qwe skrev: 13 jan 2023 20:01
Legato skrev: 13 jan 2023 19:56


Du fortsätter ignorera frågan. Att sänka priser kan alla göra... Det finns inga svårigheter i det överhuvudtaget.
Konkurrenterna kan inte sänka priserna alls på samma sätt.

Läs Tibors artikel https://teslaclubsweden.se/tesla-toksanker-priserna/
Det är klart de kan det... Det slår mot deras marginaler och de kan bli olönsamma, men det har inget med att inte kunna att göra.

Hur Teslas vinst kommer påverkas återstår också att se, men återigen, att sänka priser är inte svårt och sannerligen inget styrketecken.
Titta på konkurrenternas balans och resultaträkningar så förstår nog även du att de inte alls kan sänka priserna i paritet med Teslas priser om ens göra någon sänkning.

Vi lever inte i en nollräntemiljö längre med gratis kapital. Både banker och investerare är restriktiva till bolag som gör förluster nu. Särskilt bolag i konjunkturkänsliga branscher som haft låg tillväxt och låga marginaler trots högkonjunktur.

Och hur ska de hantera kraftiga prissänkningar mot deras återförsäljare som har stora lager av nya och begagnade bilar? :D
Du förstår fortfarande inte. Att sänka priser är ingen konst. Att upprätthålla vinster och marginaler är det däremot...

Tesla har varken högst marginaler eller högst vinst för övrigt, även om de ligger långt upp på listan i båda avseenden.

Höga räntor slår givetvis allra hårdast mot högvärderade snabbväxare som Tesla. Högre diskonterimgsränta reducerar aktiens värde dramatiskt.
Du förstår inte. Jag har kommit med fakta som stödjer mina påståenden, du rabblar bara påståenden utan att svara på frågor.

Vilka i Teslas segment har högre vinstmarginal?

Du blandar ihop aktien med bolaget. Höga räntor slår mot bolag med hög skuldsättning. Tesla har nettokassa.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Den här artikeln i WSJ tycker jag var rätt balanserad:
What If Tesla Is…Just a Car Company?
Tesla’s aura as an elite tech disrupter dims as EV competitors multiply and improve their offerings

https://archive.ph/ELBnw
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

fth skrev: 13 jan 2023 09:53
Kursen kommer nog sjunka, iaf kortsiktigt, TL0 är ner 3.75% nu på morgonen, det blir spännande att se vad TSLA hamnar i förmarknaden om några minuter, min gissning är att den dyker några procent, återhämtar sig under dagen, och slutar i princip oförändrad. ;)
Hyfsat bra gissning om jag får säga det själv ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

qwe skrev: 13 jan 2023 21:28
Legato skrev: 13 jan 2023 20:58
qwe skrev: 13 jan 2023 20:42
Legato skrev: 13 jan 2023 20:14
qwe skrev: 13 jan 2023 20:01


Konkurrenterna kan inte sänka priserna alls på samma sätt.

Läs Tibors artikel https://teslaclubsweden.se/tesla-toksanker-priserna/
Det är klart de kan det... Det slår mot deras marginaler och de kan bli olönsamma, men det har inget med att inte kunna att göra.

Hur Teslas vinst kommer påverkas återstår också att se, men återigen, att sänka priser är inte svårt och sannerligen inget styrketecken.
Titta på konkurrenternas balans och resultaträkningar så förstår nog även du att de inte alls kan sänka priserna i paritet med Teslas priser om ens göra någon sänkning.

Vi lever inte i en nollräntemiljö längre med gratis kapital. Både banker och investerare är restriktiva till bolag som gör förluster nu. Särskilt bolag i konjunkturkänsliga branscher som haft låg tillväxt och låga marginaler trots högkonjunktur.

Och hur ska de hantera kraftiga prissänkningar mot deras återförsäljare som har stora lager av nya och begagnade bilar? :D
Du förstår fortfarande inte. Att sänka priser är ingen konst. Att upprätthålla vinster och marginaler är det däremot...

Tesla har varken högst marginaler eller högst vinst för övrigt, även om de ligger långt upp på listan i båda avseenden.

Höga räntor slår givetvis allra hårdast mot högvärderade snabbväxare som Tesla. Högre diskonterimgsränta reducerar aktiens värde dramatiskt.
Du förstår inte. Jag har kommit med fakta som stödjer mina påståenden, du rabblar bara påståenden utan att svara på frågor.

Vilka i Teslas segment har högre vinstmarginal?

Du blandar ihop aktien med bolaget. Höga räntor slår mot bolag med hög skuldsättning. Tesla har nettokassa.
Fakta? :lol:

Du fortsätter bara upprepa det rena tramset om att det är svårt att sänka priser. Det är helt uppenbart felaktigt. Att sänka priser kan som sagt alla bolag göra, det relevanta är konsekvenserna, inget annat.

Du har fortfarande inte lyckats svara på om det visade på otrolig svaghet när Tesla höjde priserna. Märkligt.

Samma segment? Härligt att du ändrar dina påståenden längs vägen.

Gällande bolag vs aktie så är det nog dags att du funderar på vilken tråd du skriver i.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
qwe
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 nov 2022 22:14

Re: Aktien TSLA

Inlägg av qwe »

Legato skrev: 13 jan 2023 23:47
qwe skrev: 13 jan 2023 21:28
Legato skrev: 13 jan 2023 20:58
qwe skrev: 13 jan 2023 20:42
Legato skrev: 13 jan 2023 20:14


Det är klart de kan det... Det slår mot deras marginaler och de kan bli olönsamma, men det har inget med att inte kunna att göra.

Hur Teslas vinst kommer påverkas återstår också att se, men återigen, att sänka priser är inte svårt och sannerligen inget styrketecken.
Titta på konkurrenternas balans och resultaträkningar så förstår nog även du att de inte alls kan sänka priserna i paritet med Teslas priser om ens göra någon sänkning.

Vi lever inte i en nollräntemiljö längre med gratis kapital. Både banker och investerare är restriktiva till bolag som gör förluster nu. Särskilt bolag i konjunkturkänsliga branscher som haft låg tillväxt och låga marginaler trots högkonjunktur.

Och hur ska de hantera kraftiga prissänkningar mot deras återförsäljare som har stora lager av nya och begagnade bilar? :D
Du förstår fortfarande inte. Att sänka priser är ingen konst. Att upprätthålla vinster och marginaler är det däremot...

Tesla har varken högst marginaler eller högst vinst för övrigt, även om de ligger långt upp på listan i båda avseenden.

Höga räntor slår givetvis allra hårdast mot högvärderade snabbväxare som Tesla. Högre diskonterimgsränta reducerar aktiens värde dramatiskt.
Du förstår inte. Jag har kommit med fakta som stödjer mina påståenden, du rabblar bara påståenden utan att svara på frågor.

Vilka i Teslas segment har högre vinstmarginal?

Du blandar ihop aktien med bolaget. Höga räntor slår mot bolag med hög skuldsättning. Tesla har nettokassa.
Fakta? :lol:

Du fortsätter bara upprepa det rena tramset om att det är svårt att sänka priser. Det är helt uppenbart felaktigt. Att sänka priser kan som sagt alla bolag göra, det relevanta är konsekvenserna, inget annat.

Du har fortfarande inte lyckats svara på om det visade på otrolig svaghet när Tesla höjde priserna. Märkligt.

Samma segment? Härligt att du ändrar dina påståenden längs vägen.

Gällande bolag vs aktie så är det nog dags att du funderar på vilken tråd du skriver i.
Har svarat på varför det är svårt för andra att sänka priserna.

Utgår från att man jämför äpplen med äpplen när man diskuterar något så klart ett påstående om marginaler behöver backas upp med fakta. Vilket bolag syftade du på som har högre marginaler än Tesla?

Så hur menar du att höjda räntor slår hårdare mot bolaget Tesla än mot bolaget Mercedes eller bolaget Volvo? Tesla har som sagt inga skulder medan både Mercedes och Volvo har skulder.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

qwe skrev: 14 jan 2023 12:34
Så hur menar du att höjda räntor slår hårdare mot bolaget Tesla än mot bolaget Mercedes eller bolaget Volvo? Tesla har som sagt inga skulder medan både Mercedes och Volvo har skulder.
Du kan ju fundera på begrepp som makroekonomi, lågkonjunktur, köpstyrka, märkeslojalitet, TAM för Teslas nuvarande två (en?) volymmodeller och så vidare. Tesla måste ju vinna nya kunder och behålla befintliga för att växa. Begagnatmarknaden växer som alternativ för den som vill välja BEV, vilket jobbar emot Teslas tillväxt speciellt i en lågkonjunktur.

Tesla gör fina bilar med bra marginal för den målgrupp som gillar "datorspel", avskalat, utan 360 kameror, utan parkerings sensorer, utan luftfjädring, utan fysiska kontroller, utan kundvård. Det betyder inte att Tesla är "den perfekta bilen" för alla köpare.
qwe
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 nov 2022 22:14

Re: Aktien TSLA

Inlägg av qwe »

spacecoin skrev: 14 jan 2023 12:47
qwe skrev: 14 jan 2023 12:34
Så hur menar du att höjda räntor slår hårdare mot bolaget Tesla än mot bolaget Mercedes eller bolaget Volvo? Tesla har som sagt inga skulder medan både Mercedes och Volvo har skulder.
Du kan ju fundera på begrepp som makroekonomi, lågkonjunktur, köpstyrka, märkeslojalitet, TAM för Teslas nuvarande två (en?) volymmodeller och så vidare. Tesla måste ju vinna nya kunder och behålla befintliga för att växa. Begagnatmarknaden växer som alternativ för den som vill välja BEV, vilket jobbar emot Teslas tillväxt speciellt i en lågkonjunktur.

Tesla gör fina bilar med bra marginal för den målgrupp som gillar "datorspel", avskalat, utan 360 kameror, utan parkerings sensorer, utan luftfjädring, utan fysiska kontroller, utan kundvård. Det betyder inte att Tesla är "den perfekta bilen" för alla köpare.
Bra poäng! Håller med om att Tesla saknar en billig bil. Förhoppningsvis presenteras den officiellt snart.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

qwe skrev: 14 jan 2023 13:03
spacecoin skrev: 14 jan 2023 12:47
qwe skrev: 14 jan 2023 12:34
Så hur menar du att höjda räntor slår hårdare mot bolaget Tesla än mot bolaget Mercedes eller bolaget Volvo? Tesla har som sagt inga skulder medan både Mercedes och Volvo har skulder.
Du kan ju fundera på begrepp som makroekonomi, lågkonjunktur, köpstyrka, märkeslojalitet, TAM för Teslas nuvarande två (en?) volymmodeller och så vidare. Tesla måste ju vinna nya kunder och behålla befintliga för att växa. Begagnatmarknaden växer som alternativ för den som vill välja BEV, vilket jobbar emot Teslas tillväxt speciellt i en lågkonjunktur.

Tesla gör fina bilar med bra marginal för den målgrupp som gillar "datorspel", avskalat, utan 360 kameror, utan parkerings sensorer, utan luftfjädring, utan fysiska kontroller, utan kundvård. Det betyder inte att Tesla är "den perfekta bilen" för alla köpare.
Bra poäng! Håller med om att Tesla saknar en billig bil. Förhoppningsvis presenteras den officiellt snart.
Ja, men den kommer knappast påverka på resultatet positivt förrän tidigast 2025. CT kanske kan bidra 2024? Kanske kan "highlander" refreshen skaka liv i Model 3 under 2023?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

qwe skrev: 14 jan 2023 12:34
Legato skrev: 13 jan 2023 23:47
qwe skrev: 13 jan 2023 21:28
Legato skrev: 13 jan 2023 20:58
qwe skrev: 13 jan 2023 20:42


Titta på konkurrenternas balans och resultaträkningar så förstår nog även du att de inte alls kan sänka priserna i paritet med Teslas priser om ens göra någon sänkning.

Vi lever inte i en nollräntemiljö längre med gratis kapital. Både banker och investerare är restriktiva till bolag som gör förluster nu. Särskilt bolag i konjunkturkänsliga branscher som haft låg tillväxt och låga marginaler trots högkonjunktur.

Och hur ska de hantera kraftiga prissänkningar mot deras återförsäljare som har stora lager av nya och begagnade bilar? :D
Du förstår fortfarande inte. Att sänka priser är ingen konst. Att upprätthålla vinster och marginaler är det däremot...

Tesla har varken högst marginaler eller högst vinst för övrigt, även om de ligger långt upp på listan i båda avseenden.

Höga räntor slår givetvis allra hårdast mot högvärderade snabbväxare som Tesla. Högre diskonterimgsränta reducerar aktiens värde dramatiskt.
Du förstår inte. Jag har kommit med fakta som stödjer mina påståenden, du rabblar bara påståenden utan att svara på frågor.

Vilka i Teslas segment har högre vinstmarginal?

Du blandar ihop aktien med bolaget. Höga räntor slår mot bolag med hög skuldsättning. Tesla har nettokassa.
Fakta? :lol:

Du fortsätter bara upprepa det rena tramset om att det är svårt att sänka priser. Det är helt uppenbart felaktigt. Att sänka priser kan som sagt alla bolag göra, det relevanta är konsekvenserna, inget annat.

Du har fortfarande inte lyckats svara på om det visade på otrolig svaghet när Tesla höjde priserna. Märkligt.

Samma segment? Härligt att du ändrar dina påståenden längs vägen.

Gällande bolag vs aktie så är det nog dags att du funderar på vilken tråd du skriver i.
Har svarat på varför det är svårt för andra att sänka priserna.

Utgår från att man jämför äpplen med äpplen när man diskuterar något så klart ett påstående om marginaler behöver backas upp med fakta. Vilket bolag syftade du på som har högre marginaler än Tesla?

Så hur menar du att höjda räntor slår hårdare mot bolaget Tesla än mot bolaget Mercedes eller bolaget Volvo? Tesla har som sagt inga skulder medan både Mercedes och Volvo har skulder.
Nej det har du inte. Du har påstått att de inte kan sänka priserna pga marginaler, men det är inte korrekt. Alla kan sänka priser, konsekvenserna kommer sen.

Tittar vi på rena elbilskonkurrenter så har Porsche definitivt högre marginaler i absoluta tal. De kan, om de vill, sänka priserna betydligt kraftigare än Tesla på sina dyraste modeller.

Tittar vi på sektorn överhuvudtaget så har Ferrari mångdubbelt högre marginaler. Vad Tesla tjänar på tio bilar tjänar Ferrari på en ungefär.

Men som tidigare sagt, Tesla har/hade jättefina marginaler, det är inte det diskussionen handlar om. Din bild att man bara kan sänka priser om man har feta marginaler är såklart grovt felaktig. Det implicerar att Tesla inte kunde existera som bolag de första åren. Det implicerar också att tex Xpeng och Nio inte överhuvudtaget existerar.

Verkligheten är att ett bolag hypotetiskt kan sälja bilar med förlust precis hur länge som helst. Allt hänger på vilka de har som vill pumpa in mer pengar i bolaget. Kinesiska staten är en ganska stark sådan part...

Bolaget Tesla? Handlar tråden om bolaget Tesla eller aktien Tesla? Det vi diskuterar är aktien och där drabbas Teslas aktie överlägset hårdast av höjda räntor.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 14 jan 2023 13:25
Det vi diskuterar är aktien och där drabbas Teslas aktie överlägset hårdast av höjda räntor.
Kan du utveckla detta? Jag tror inte alla förstår.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsOJ »

qwe skrev: 14 jan 2023 13:03
spacecoin skrev: 14 jan 2023 12:47
qwe skrev: 14 jan 2023 12:34
Så hur menar du att höjda räntor slår hårdare mot bolaget Tesla än mot bolaget Mercedes eller bolaget Volvo? Tesla har som sagt inga skulder medan både Mercedes och Volvo har skulder.
Du kan ju fundera på begrepp som makroekonomi, lågkonjunktur, köpstyrka, märkeslojalitet, TAM för Teslas nuvarande två (en?) volymmodeller och så vidare. Tesla måste ju vinna nya kunder och behålla befintliga för att växa. Begagnatmarknaden växer som alternativ för den som vill välja BEV, vilket jobbar emot Teslas tillväxt speciellt i en lågkonjunktur.

Tesla gör fina bilar med bra marginal för den målgrupp som gillar "datorspel", avskalat, utan 360 kameror, utan parkerings sensorer, utan luftfjädring, utan fysiska kontroller, utan kundvård. Det betyder inte att Tesla är "den perfekta bilen" för alla köpare.
Bra poäng! Håller med om att Tesla saknar en billig bil. Förhoppningsvis presenteras den officiellt snart.
Min egen uppfattning av 3/Y (varav jag endast kört 3 en del) är att det ÄR en billig bil. Förutom priset då förstås… För mig saknas den mest basala utrustningen helt och galonsäten och plastratt hjälper inte till. Jag tror fler än jag har den här uppfattningen. Bilen känns billig men är dyr.

Det som är grymt är naturligtvis prestanda och drivlinan men övertaget där har minskat rejält där sista åren.

Tesla behöver akut bredda sitt modellprogram både uppåt och neråt för att locka helt nya kundgrupper. De som gillar Teslas formspråk, inredning, utrustning, prestanda mm äger förmodligen redan en Tesla.

Jag tycker inte man har visat förmåga att kunna ta fram nya modeller/modellanpassningar jmf. med sina konkurrenter. Personligen tror jag det är Teslas största svaghet om man har som plan att fortsätta växa kraftigt.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Vad skulle tesla kunna ta bort från model 3 för att skapa en billigare bil? Kostnaden för att bygga en bil är nog inte så strikt förknippat med karossens storlek som många tror.
Man skulle behöva ta bort hårdvara. Kan en model2 sakna självkörande funktioner?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 14 jan 2023 13:34
Legato skrev: 14 jan 2023 13:25
Det vi diskuterar är aktien och där drabbas Teslas aktie överlägset hårdast av höjda räntor.
Kan du utveckla detta? Jag tror inte alla förstår.
En akties värde är summan av alla framtida diskonterade kassaflöden (plus nettokassa/tillgångar, men dessa brukar vara rätt marginella i sammanhanget).

Har skrivit in det några gånger tidigare men höjda räntor betyder också höjda diskonteringsräntor. Höga diskonteringsräntor slår överlägset hårdast mot aktier med höga PE-tal, dvs aktier där merparten av de förväntade kassaflödena ligger långt fram i tiden.
Kassaflöden som med högre ränta alltså blir avsevärt mindre värda.

Jämfört med konkurrenterna så har Tesla (som bekant) överlägset högst PE-tal (trots kursraset) och därför en aktiekurs som drabbas långt hårdare än alla andra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsOJ »

qwe skrev: 14 jan 2023 12:34

Så hur menar du att höjda räntor slår hårdare mot bolaget Tesla än mot bolaget Mercedes eller bolaget Volvo? Tesla har som sagt inga skulder medan både Mercedes och Volvo har skulder.
Angående konkurrenternas skulder. Vad jag vet så är mycket av dessa företagens egna finansbolag som lånat in pengar för att sedan låna ut till bilköparna i form av leasing/avbetalning. Det finns alltså mycket skulder som de TJÄNAR pengar på. Särskilt med högre räntor. Givetvis helt olika situation för de olika konkurrenterna.

Exempel:
F3267CD3-19B6-430C-8BB6-AABA32358584.jpeg
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MGHG »

Antal producerade och levererade bilar för fjärde kvartalet och helåret 2022 presenterades den 2 januari:
https://ir.tesla.com/press-release/tesl ... th-quarter

I samband med årsrapporten för 2020 presenterades följande volym-mål:
We are planning to grow our manufacturing capacity as quickly as possible. Over a multi-year horizon, we expect to achieve 50% average annual growth in vehicle deliveries. In some years we may grow faster, which we expect to be the case in 2021.
The rate of growth will depend on our equipment capacity, operational efficiency and capacity and stability of the supply chain.
Min uppfattning är att detta mål är uppfyllt med råge för både åren 2021 och 2022:

Kod: Markera allt

År		2020		2021		2022
Mål		500 000		750 000		1 125 000
Producerade	509 737		930 422		1 369 611
Levererade	499 647		936 222		1 313 851
Om sedan börsanalytikerna håller med om att målet överträffats, eller om de förväntat sig 50 % ökning under 2022 relativt det faktiska utfallet för år 2021 (d.v.s. 1 404 333 levererade bilar) är en annan fråga.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Det här var ju aktuellt för 10 dagar sedan. Vi vet redan detta. Förstår inte tajmingen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

DF646943-6B37-4D03-9516-696D40CA42CD.jpeg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

MGHG skrev: 14 jan 2023 18:23
Antal producerade och levererade bilar för fjärde kvartalet och helåret 2022 presenterades den 2 januari:
https://ir.tesla.com/press-release/tesl ... th-quarter

I samband med årsrapporten för 2020 presenterades följande volym-mål:
We are planning to grow our manufacturing capacity as quickly as possible. Over a multi-year horizon, we expect to achieve 50% average annual growth in vehicle deliveries. In some years we may grow faster, which we expect to be the case in 2021.
The rate of growth will depend on our equipment capacity, operational efficiency and capacity and stability of the supply chain.
Min uppfattning är att detta mål är uppfyllt med råge för både åren 2021 och 2022:

Kod: Markera allt

År		2020		2021		2022
Mål		500 000		750 000		1 125 000
Producerade	509 737		930 422		1 369 611
Levererade	499 647		936 222		1 313 851
Om sedan börsanalytikerna håller med om att målet överträffats, eller om de förväntat sig 50 % ökning under 2022 relativt det faktiska utfallet för år 2021 (d.v.s. 1 404 333 levererade bilar) är en annan fråga.
Man slog målet 2021 och aktiekursen gick totalt bananas. Växte extremt mycket mindre 2022 och kursen rasade. Vad är konstigt?

Kursen är upp ca 200% sedan 2020. Tycker du det är för lite?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Texas och Berlin kan vardera redan nästa år komma att tillverka fler fordon än Fremont. Och nu i mars får vi kanske höra var kommande 1-3 fabriker kommer att byggas.
D7937AD8-92EF-498E-A1F6-44A6516D1EA7.png
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Trevlig »

Tror tyvärr q4 rapporten kommer vara dålig, men efter den är min plan att ladda rejält. Lastbilarna och batterierna kommer dominera 2023.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Sabbe
Inlägg: 1339
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Trevlig skrev: 14 jan 2023 21:08
Tror tyvärr q4 rapporten kommer vara dålig, men efter den är min plan att ladda rejält. Lastbilarna och batterierna kommer dominera 2023.
Dålig på vilket sätt? Ja batterilagring kommer att börja visa bra marginaler framöver, inte många som verkar ha koll på detta område.

Här är en bra sida som följer Teslas olika batteriprojekt.

https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Trevlig »

Sabbe skrev: 14 jan 2023 21:20
Trevlig skrev: 14 jan 2023 21:08
Tror tyvärr q4 rapporten kommer vara dålig, men efter den är min plan att ladda rejält. Lastbilarna och batterierna kommer dominera 2023.
Dålig på vilket sätt? Ja batterilagring kommer att börja visa bra marginaler framöver, inte många som verkar ha koll på detta område.

Här är en bra sida som följer Teslas olika batteriprojekt.

https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/
"Dåligt" utifrån att de är för höga förväntningar. leverans på "bara" 405k bilar beskriver det ganska väl.

https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Skriv svar