qwe skrev: ↑14 jan 2023 12:34
Legato skrev: ↑13 jan 2023 23:47
qwe skrev: ↑13 jan 2023 21:28
Legato skrev: ↑13 jan 2023 20:58
qwe skrev: ↑13 jan 2023 20:42
Titta på konkurrenternas balans och resultaträkningar så förstår nog även du att de inte alls kan sänka priserna i paritet med Teslas priser om ens göra någon sänkning.
Vi lever inte i en nollräntemiljö längre med gratis kapital. Både banker och investerare är restriktiva till bolag som gör förluster nu. Särskilt bolag i konjunkturkänsliga branscher som haft låg tillväxt och låga marginaler trots högkonjunktur.
Och hur ska de hantera kraftiga prissänkningar mot deras återförsäljare som har stora lager av nya och begagnade bilar?
Du förstår fortfarande inte. Att sänka priser är ingen konst. Att upprätthålla vinster och marginaler är det däremot...
Tesla har varken högst marginaler eller högst vinst för övrigt, även om de ligger långt upp på listan i båda avseenden.
Höga räntor slår givetvis allra hårdast mot högvärderade snabbväxare som Tesla. Högre diskonterimgsränta reducerar aktiens värde dramatiskt.
Du förstår inte. Jag har kommit med fakta som stödjer mina påståenden, du rabblar bara påståenden utan att svara på frågor.
Vilka i Teslas segment har högre vinstmarginal?
Du blandar ihop aktien med bolaget. Höga räntor slår mot bolag med hög skuldsättning. Tesla har nettokassa.
Fakta?
Du fortsätter bara upprepa det rena tramset om att det är svårt att sänka priser. Det är helt uppenbart felaktigt. Att sänka priser kan som sagt alla bolag göra, det relevanta är konsekvenserna, inget annat.
Du har fortfarande inte lyckats svara på om det visade på otrolig svaghet när Tesla höjde priserna. Märkligt.
Samma segment? Härligt att du ändrar dina påståenden längs vägen.
Gällande bolag vs aktie så är det nog dags att du funderar på vilken tråd du skriver i.
Har svarat på varför det är svårt för andra att sänka priserna.
Utgår från att man jämför äpplen med äpplen när man diskuterar något så klart ett påstående om marginaler behöver backas upp med fakta. Vilket bolag syftade du på som har högre marginaler än Tesla?
Så hur menar du att höjda räntor slår hårdare mot bolaget Tesla än mot bolaget Mercedes eller bolaget Volvo? Tesla har som sagt inga skulder medan både Mercedes och Volvo har skulder.
Nej det har du inte. Du har
påstått att de inte kan sänka priserna pga marginaler, men det är inte korrekt. Alla kan sänka priser, konsekvenserna kommer sen.
Tittar vi på rena elbilskonkurrenter så har Porsche definitivt högre marginaler i absoluta tal. De kan, om de vill, sänka priserna betydligt kraftigare än Tesla på sina dyraste modeller.
Tittar vi på sektorn överhuvudtaget så har Ferrari mångdubbelt högre marginaler. Vad Tesla tjänar på tio bilar tjänar Ferrari på en ungefär.
Men som tidigare sagt, Tesla
har/hade jättefina marginaler, det är inte det diskussionen handlar om. Din bild att man bara kan sänka priser om man har feta marginaler är såklart grovt felaktig. Det implicerar att Tesla inte kunde existera som bolag de första åren. Det implicerar också att tex Xpeng och Nio inte överhuvudtaget existerar.
Verkligheten är att ett bolag hypotetiskt kan sälja bilar med förlust precis hur länge som helst. Allt hänger på vilka de har som vill pumpa in mer pengar i bolaget. Kinesiska staten är en ganska stark sådan part...
Bolaget Tesla? Handlar tråden om bolaget Tesla eller aktien Tesla? Det vi diskuterar är aktien och där drabbas Teslas aktie överlägset hårdast av höjda räntor.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021