Komma undan efter prissänkning på senaste model Y
Moderator: Redaktion
Komma undan efter prissänkning på senaste model Y
Hej,
Jag är intresserad av hur långt man kan pressa priserna på att köpa model Y efter senaste prissänkningen.
- Vinterdäcken går på 30000kr. Går dessa att beställa separat på något sätt eller måste man köpa "original"?
- Försäkring verkar dyrt, går detta att göra något åt? Kanske behövs bara halvförsäkring eller vagnförsäkring täcker vissa saker de första åren?
- Finansiering, finns det något alternativ som är billigare än att t.ex. låna på befintlig fastighet?
Övriga förslag? Använda bilen via bildelningstjänster?
Jag är intresserad av hur långt man kan pressa priserna på att köpa model Y efter senaste prissänkningen.
- Vinterdäcken går på 30000kr. Går dessa att beställa separat på något sätt eller måste man köpa "original"?
- Försäkring verkar dyrt, går detta att göra något åt? Kanske behövs bara halvförsäkring eller vagnförsäkring täcker vissa saker de första åren?
- Finansiering, finns det något alternativ som är billigare än att t.ex. låna på befintlig fastighet?
Övriga förslag? Använda bilen via bildelningstjänster?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Komma undan efter prissänkning på senaste model Y
Vinterhjul kan man köpa andra, alternativt skifta däck på en omgång fälgar.
Det räcker med halvförsäkring första tre åren, första året får man dessutom 25% rabatt hos Trygg-Hansa.
Det räcker med halvförsäkring första tre åren, första året får man dessutom 25% rabatt hos Trygg-Hansa.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Min däckverkstad tar 1500 kr för att skifta däck på befintliga 19" fälgar.
Men det går absolut att komma billigare undan än originalhjulen.
Men det går absolut att komma billigare undan än originalhjulen.
Model Y LR AWD 2022
Är det helt okej för däcken att bara skifta dem år efter år? Kör själv inte mer än 1500 mil per år så jag tror däcken håller nog en 5 år ungefär.
Skulle man då skifta 20 gånger så har man betalat fälgen förutsatt att det går att lösa däckskifte för 1500 kr.
Går det att köpa gamla hederliga plåtfälgar att använda på vintern?! Vad skulle det gå på? Är det godkänt?!
Skulle man då skifta 20 gånger så har man betalat fälgen förutsatt att det går att lösa däckskifte för 1500 kr.
Går det att köpa gamla hederliga plåtfälgar att använda på vintern?! Vad skulle det gå på? Är det godkänt?!
Inte mycket billigare... Största nackdelen med att ta Teslas vinterhjul är att man får en gammal modell. Nokian R3, som har problem med ljud i vissa hastigheter. R5 modellen har löst dessa problem.
Frågan är dock hur man gör om man hämtar ut en Tesla på vintern och vill ha egna vinterdäck? Man vill ju gärna inte åka till däckverkstan med sommardäck. Skulle något hända får man noll på försäkringen.
Man inväntar en dag med tjänlig väderlek?Piggelin skrev: ↑15 jan 2023 19:06Inte mycket billigare... Största nackdelen med att ta Teslas vinterhjul är att man får en gammal modell. Nokian R3, som har problem med ljud i vissa hastigheter. R5 modellen har löst dessa problem.
Frågan är dock hur man gör om man hämtar ut en Tesla på vintern och vill ha egna vinterdäck? Man vill ju gärna inte åka till däckverkstan med sommardäck. Skulle något hända får man noll på försäkringen.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Däcktryckssensorerna är ganska dyra också..onaka skrev: ↑15 jan 2023 18:26Är det helt okej för däcken att bara skifta dem år efter år? Kör själv inte mer än 1500 mil per år så jag tror däcken håller nog en 5 år ungefär.
På min Model 3 skiftade jag däck, men på min Model Y ville jag ha smalare däck och då krävdes smalare fälgar.
Volvo PV 544 Special 1963
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Inte lika enkelt med Tesla dock eftersom dom kan vara sjukt osmidiga när detBengt-re skrev: ↑15 jan 2023 19:13Man inväntar en dag med tjänlig väderlek?Piggelin skrev: ↑15 jan 2023 19:06Inte mycket billigare... Största nackdelen med att ta Teslas vinterhjul är att man får en gammal modell. Nokian R3, som har problem med ljud i vissa hastigheter. R5 modellen har löst dessa problem.
kommer till val av leverans-tillfälle…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vid inbyte måste man dessutom ha "vinterdäck på originalfälg" annars blir det prisavdrag. Så riskerar ändå att bli minusaffär vid försäljning även om man sparar en liten slant nu. Men ekonomisk roulette att äga en tesla.. 30k hit eller dit känns som kaffepengar.
Du menar att tesla kräver vinderdäck vid inbyte men de igår inte vid köp
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Ja, vid köp av ny bil ingår de inte, däremot måste de ingå om man byter in en begagnad bil.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har låtit kränga på mina fälgar i flera år utan besvär och till (mycket) bra pris, runt 1000:-/säsong inklusive skifte och förvaring.
Krängning kräver dock att man har en bra däckverkstad som man kan lita på, den som jag har använt har tyvärr blivit sämre och sämre med åren, och är idag helt värdelös, dom har lyckats paja mina ventiler respektive däck fullständigt vid dom två senaste tillfällena.
Jag har därför nu skaffat en separat uppsättning fälgar för vintern som jag skiftar själv, det är ju betydligt färre saker som kan gå snett med detta, och tar mig bara typ en timme, ungefär lika mycket tid som att åka iväg till däckverkstaden.
Det är ganska lätt att hitta Tesla original-fälgar begagnade till bra priser idag, inte minst i Norge (finn.no), där man kan hitta hela uppsättningar Slipstream, Cyclone etc i bra skick för några få tusenlappar.
/fth
Krängning kräver dock att man har en bra däckverkstad som man kan lita på, den som jag har använt har tyvärr blivit sämre och sämre med åren, och är idag helt värdelös, dom har lyckats paja mina ventiler respektive däck fullständigt vid dom två senaste tillfällena.

Jag har därför nu skaffat en separat uppsättning fälgar för vintern som jag skiftar själv, det är ju betydligt färre saker som kan gå snett med detta, och tar mig bara typ en timme, ungefär lika mycket tid som att åka iväg till däckverkstaden.
Det är ganska lätt att hitta Tesla original-fälgar begagnade till bra priser idag, inte minst i Norge (finn.no), där man kan hitta hela uppsättningar Slipstream, Cyclone etc i bra skick för några få tusenlappar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Spännande.. De flesta bilaffärer jag gjort så brukar bilhandlare inte ens vara intresserad av vinterdäcken..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Nä för dom sälja nya, dom skulle dra av ca 5000 för mina vinterdäck men ha 30 000 för nya när jag diskuterade inbyte av min E-tron vid köp av Q8 E-tron.chaffis75 skrev: ↑16 jan 2023 11:34Spännande.. De flesta bilaffärer jag gjort så brukar bilhandlare inte ens vara intresserad av vinterdäcken..
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW