Framtiden är här

Moderator: Redaktion
På ett liknande sätt som en fossilbil med automatlåda tänkte jag, kanske elmotorn håller bilen still till en viss lutning iallafall. En stor elmotor är ganska trög att dra runt för hand.
En fossilbil med automatlåda har en tapp som går in och låser transmissionen. Något sådant finns inte på elbilar.
Vet du vad läget p gör på en elbil då? På min leaf och Audi har jag både och, och på leaf vet jag med säkert att det inte är den vanliga bromsen för den sätter man på med en pedal. På Audi är det mer oklart för där har jag valt auto på p-bromsen men tror inte p slår till den.mikebike skrev: ↑10 jan 2023 07:37En fossilbil med automatlåda har en tapp som går in och låser transmissionen. Något sådant finns inte på elbilar.
Flera elbilar jag haft har någon sorts pinne(tapp) som åker in i växellådan(slutväxeln antagligen) när man lägger i P. Utöver det kan man lägga i "handbroms" manuellt eller elektriskt manuellt styrd. Va enkelt det blevmikebike skrev: ↑10 jan 2023 07:37En fossilbil med automatlåda har en tapp som går in och låser transmissionen. Något sådant finns inte på elbilar.
Tack, tänkte väl det.Tellus skrev: ↑10 jan 2023 08:44Flera elbilar jag haft har någon sorts pinne(tapp) som åker in i växellådan(slutväxeln antagligen) när man lägger i P. Utöver det kan man lägga i "handbroms" manuellt eller elektriskt manuellt styrd. Va enkelt det blevmikebike skrev: ↑10 jan 2023 07:37En fossilbil med automatlåda har en tapp som går in och låser transmissionen. Något sådant finns inte på elbilar.![]()
Leaf, soul, egolf, i3 tror jag alla hade så
Jag har iallafall standard 19 tumGunnergard1337 skrev: ↑10 jan 2023 08:50Hur var det med fälgbredderna, finns det något samband?
Tänker att parkeringsbroms inte riktigt påverkar stenar i bromsarna
Har fått i princip samma svar på min kommande service. Dock har de ej avbokat, förmodligen eftersom jag registrerade ett annat fel samtidigt.
Jag lider med dig, och är också drabbad. Med det sagt så tror jag dock att du kommer ha mycket begränsad framgång i dina krav mot Tesla …Ingensoppa skrev: ↑11 jan 2023 16:24… kommer därför kräva ersättningsbil under tiden de jobbar på en permanent lösning.
Tackslugger75 skrev: ↑11 jan 2023 19:09Jag lider med dig, och är också drabbad. Med det sagt så tror jag dock att du kommer ha mycket begränsad framgång i dina krav mot Tesla …Ingensoppa skrev: ↑11 jan 2023 16:24… kommer därför kräva ersättningsbil under tiden de jobbar på en permanent lösning.
Men jag önskar dig lycka till.
Intressant! Det skulle kunna vara en delförklaring till att inte alla upplever problemet (eller i alla fall inte lika mycket).MrGeorg skrev: ↑12 jan 2023 12:56Jag har märkt enorm skillnad på antalet sten i bromsarna när jag bytte till vinterhjul. Har en MYP med 21" med originalfälgar som sommardäck. Pga strul med beställningen av vinterhjul från Tesla så la jag på dem lite väl sent. När gatorna i kvarteret och vid skolan var grusade så fick jag småstenar innanför bromsköldarna varje dag i princip.
När jag väl bytte till vinterdäck med 19" fälgar från The New Aero så har jag inte fått en enda sten i bromsarna. Kan bero på att det är mycket mindre utrymme mellan bromsarna och fälgarna nu. Men det kan säkert också bero på att TNAs fälgar genererar betydligt mindre luftströmmar i alla riktningar runt hjulen.
Iofs så tryckte jag på bromsköldarna i underkant för hand när bilen var uppe på liften när den fick vinterdäck. Det kan säkert ha hjälpt till, men jag såg ingen skillnad när jag gjorde det. Blev ju inte så mycket kraft där.
Jag har TNA 19” på vinterdäcken och får in en hel del grus innanför bromssköldarna, klart mer än med 21” originalfälgarna men beror såklart på mer sand nu. Så jag tror inte det har med fälgen att göra.MrGeorg skrev:Jag har märkt enorm skillnad på antalet sten i bromsarna när jag bytte till vinterhjul. Har en MYP med 21" med originalfälgar som sommardäck. Pga strul med beställningen av vinterhjul från Tesla så la jag på dem lite väl sent. När gatorna i kvarteret och vid skolan var grusade så fick jag småstenar innanför bromsköldarna varje dag i princip.
När jag väl bytte till vinterdäck med 19" fälgar från The New Aero så har jag inte fått en enda sten i bromsarna. Kan bero på att det är mycket mindre utrymme mellan bromsarna och fälgarna nu. Men det kan säkert också bero på att TNAs fälgar genererar betydligt mindre luftströmmar i alla riktningar runt hjulen.
Iofs så tryckte jag på bromsköldarna i underkant för hand när bilen var uppe på liften när den fick vinterdäck. Det kan säkert ha hjälpt till, men jag såg ingen skillnad när jag gjorde det. Blev ju inte så mycket kraft där.