Lite frågor kring Tesla Y som beg

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

blueman

Lite frågor kring Tesla Y som beg

Inlägg av blueman »

Nybörjare på Tesla men väldigt nyfiken på Y!

Lite frågor, hoppas någon kan hjälpa mig med :)

1) Vad jag fattat det som så har Tesla nyligen sänkt priserna på Model Y till 540 för Standard Range. När tror ni detta slår igenom på begagnatpriserna. Är det realistiskt att hitta en Y för 450-460 i dagsläget eller önsketänkande?

2) 455km räckvid. Vad är realistiskt verkligt värde under normala vår/höst/sommarförhållanden? 40mil? 30 mil?

3) Om man inte väljer till autopilot eller självkörning vid leverans. Går det köpa till senare? Samma kostnad eller dyrare då?

4) Dragkrok ingår vilket är kanon för min del. Men är den elektrisk, halvelektrisk eller manuell?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Lite frågor kring Tesla Y som beg

Inlägg av CrazyGang »

blueman skrev: 16 jan 2023 13:24

1) Vad jag fattat det som så har Tesla nyligen sänkt priserna på Model Y till 540 för Standard Range. När tror ni detta slår igenom på begagnatpriserna. Är det realistiskt att hitta en Y för 450-460 i dagsläget eller önsketänkande?

2) 455km räckvid. Vad är realistiskt verkligt värde under normala vår/höst/sommarförhållanden? 40mil? 30 mil?

3) Om man inte väljer till autopilot eller självkörning vid leverans. Går det köpa till senare? Samma kostnad eller dyrare då?

4) Dragkrok ingår vilket är kanon för min del. Men är den elektrisk, halvelektrisk eller manuell?
1. Osannolikt. 2021 Long Range med 4-5000 mil kanske kan hittas runt 525-550’ idag.

2. 30+ mil på motorväg sommartid. 15-20% kortare vintertid.

3. Går att köpa i efterhand.

4. Manuell. Men enkel att få på plats.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

blueman skrev: 16 jan 2023 13:24

Det finns (nästan) inga begagnade Model Y (RWD), bara LR som är dyrare och P som är ännu dyrare.
Uppsidan är att de har längre räckvidd.

Dragkrok finns inte på alla begagnade.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 16 jan 2023 13:54
...] Dragkrok finns inte på alla begagnade.
Men om det inte finns drag på en beg. Y så går det väl att få det monterat av Tesla. Eller?

Det här rör väl sig om bilar som levererades utan drag eftersom det inte fanns tillräckligt med drag till alla bilar pga ngn slags komponentbrist. Så monteras inte drag kostnadsfritt av Tesla så fort de har tillgängliga drag ifall man typ bokar det här som ett serviceärende?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

I början var det ett tillval som man fick eftermonterat och fick betala för.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Men alla Y som inte har drag kan väl således få drag monterade av Tesla – om än mot en kostnad. Har jag förstått det hela rätt då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 16 jan 2023 14:33
mikebike skrev: 16 jan 2023 13:54
...] Dragkrok finns inte på alla begagnade.
Men om det inte finns drag på en beg. Y så går det väl att få det monterat av Tesla. Eller?

Det här rör väl sig om bilar som levererades utan drag eftersom det inte fanns tillräckligt med drag till alla bilar pga ngn slags komponentbrist. Så monteras inte drag kostnadsfritt av Tesla så fort de har tillgängliga drag ifall man typ bokar det här som ett serviceärende?...
Min bil beställdes med drag, men leverades utan. Tesla drog av 12000 för dragkroken. Sedan fick jag beställa en för eftermontering, vilket kostade 14000. Tesla i ett nötskal.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

SwedishAdvocate skrev: 16 jan 2023 14:39
Men alla Y som inte har drag kan väl således få drag monterade av Tesla – om än mot en kostnad. Har jag förstått det hela rätt då?
Ja. Alla Model Y (till skillnad mot Model 3) är förberedda för dragkrok och går att beställa hos Tesla för eftermontering mot en kostnad:
https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... t?web=true

Tesla kommer hem till dig och det tar några timmar för dem att installera.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Värt att notera är att Model y rwd (standard range) lanserades i Europa först i höstas och första leveranserna kom väl nu i nov-dec som var. Så att hitta sådana begagnade lär dröja ett tag.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Skriv svar