Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

schrute
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 nov 2022 18:57

Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av schrute »

Är på väg att bli en ägare till MYP och håller på att handlar in laddare, laddkabel m.m. Vet att det finns laddkablar med teslaknapp där man slipper göra manövern i telefonen, men hur mycket tid/frustration sparar man i praktiken med att använda en sån? Hur djupt in i (Android) appen sitter t.ex. funktionen att låsa upp kabeln? Kan man ha det i nån widget för snabb åtkomst?

Eftersom jag nu har möjlighet att köpa vilken kabel jag vill och baka in det i laddinstalationen så kan jag alltså få den med 50% rabatt och därmed känns det som att prisskillnaden är värt det, men vill ändå höra lite om era erfarenheter.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av NEO »

schrute skrev: 12 jan 2023 13:57
Är på väg att bli en ägare till MYP och håller på att handlar in laddare, laddkabel m.m. Vet att det finns laddkablar med teslaknapp där man slipper göra manövern i telefonen, men hur mycket tid/frustration sparar man i praktiken med att använda en sån? Hur djupt in i (Android) appen sitter t.ex. funktionen att låsa upp kabeln? Kan man ha det i nån widget för snabb åtkomst?

Eftersom jag nu har möjlighet att köpa vilken kabel jag vill och baka in det i laddinstalationen så kan jag alltså få den med 50% rabatt och därmed känns det som att prisskillnaden är värt det, men vill ändå höra lite om era erfarenheter.
Mycket, speciellt när du inte har FOB som i legacy S/X. Det är ett störmoment att hosta upp mobilen eller kliva in igen om appen strular och man inte körde bilen innan.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av Nogo »

Köp en standard laddkabel och lägg pengarna på att införskaffa dig bilnyckeln istället. Sjukt bra jämfört att behöva ta upp telefonen och få appen att ansluta till bilen eller i ditt fall lägga extra pengar på en knapp. Man öppnar laddluckan med den och man låser upp kabeln med den samt öppnar luckan innan man kommer till bilen. Bättre än knappen på laddkabeln. Sen är keyfoben sjukt snygg att ha. Känns lyxigt!
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
schrute
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 nov 2022 18:57

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av schrute »

Ja det är helt klart ett alternativ också! Kanske kan jag baka in den i laddboxinstallation på nåt kreativt sätt för att få 50% rabatt från staten 😅
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av jonasl »

Med tanke på hur ofta keyfobar säljs begagnade och oanvända så hade jag nog satsat på laddkabeln.. :)

En annan variant är enhauto:s dongel som, även om man inte köper S3XY buttons tillför en del funktionalitet till bilen. Bland annat att låsa upp laddkabeln med en manöver med vänster passagerardörrs handrag, om jag inte minns helt tokigt. Hade jag inte redan haft en kabel hade jag nog kollat på den lösningen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av slugger75 »

Köp Teslas WC.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av jonasl »

.. om du inte har behov av att kunna lastbalansera.

Men den är prisvärd eftersom det ingår kabel med teslaknapp.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av NEO »

jonasl skrev: 12 jan 2023 15:50
.. om du inte har behov av att kunna lastbalansera.

Men den är prisvärd eftersom det ingår kabel med teslaknapp.
Speciellt om staten tar halva kostnaden, vi gick för en Easeeladdare till nya kåken. Lastbalansering hade jag aldrig velat vara utan.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av jonasl »

Jo, jag har också Easee. Och staten tar halva kostnaden även för metron-kabel med knapp om man beställer dem tillsammans. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
schrute
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 nov 2022 18:57

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av schrute »

jonasl skrev: 12 jan 2023 14:52
Med tanke på hur ofta keyfobar säljs begagnade och oanvända så hade jag nog satsat på laddkabeln.. :)

En annan variant är enhauto:s dongel som, även om man inte köper S3XY buttons tillför en del funktionalitet till bilen. Bland annat att låsa upp laddkabeln med en manöver med vänster passagerardörrs handrag, om jag inte minns helt tokigt. Hade jag inte redan haft en kabel hade jag nog kollat på den lösningen.
Det här intressant, vad är det för dongel? Och vad menar du "även om man inte köper S3XY buttons"? Faktum är att jag redan köpt S3XY button på Black Friday, innan jag ens har bilen :D

EDIT: Aha, helt enkelt dongeln man får med knapparna? Detta förslag måste undersökas!
schrute
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 nov 2022 18:57

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av schrute »

NEO skrev: 12 jan 2023 15:54
jonasl skrev: 12 jan 2023 15:50
.. om du inte har behov av att kunna lastbalansera.

Men den är prisvärd eftersom det ingår kabel med teslaknapp.
Speciellt om staten tar halva kostnaden, vi gick för en Easeeladdare till nya kåken. Lastbalansering hade jag aldrig velat vara utan.
Ja lastbalansering vill jag inte heller vara utan och kommer installera Easeeladdaren.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av jonasl »

schrute skrev: 12 jan 2023 17:27
EDIT: Aha, helt enkelt dongeln man får med knapparna? Detta förslag måste undersökas!
Exakt. Kolla här: https://enhauto.com/commander-full-1#smart-functions
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
schrute
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 nov 2022 18:57

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av schrute »

jonasl skrev: 12 jan 2023 19:12
schrute skrev: 12 jan 2023 17:27
EDIT: Aha, helt enkelt dongeln man får med knapparna? Detta förslag måste undersökas!
Exakt. Kolla här: https://enhauto.com/commander-full-1#smart-functions
Ja det där ser helt klart ut som en lösning som duger. Och slutar det funka, eller att på något annat sätt inte känns smidigt nog, får jag väl köpa en fjärrnyckel.
Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 maj 2022 10:58

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av WindMaster »

Sitter också och funderar på att skaffa en kabel med teslaknapp till min Easee-box. I produktbeskrivningarna står det att bilen måste vara upplåst för att kabel-knappen skall fungera. Vad exakt innebär det? Räcker det att jag har telefonen i fickan när jag trycker på knappen?
thefork
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 nov 2022 01:28

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av thefork »

WindMaster skrev: 17 jan 2023 10:11
Sitter också och funderar på att skaffa en kabel med teslaknapp till min Easee-box. I produktbeskrivningarna står det att bilen måste vara upplåst för att kabel-knappen skall fungera. Vad exakt innebär det? Räcker det att jag har telefonen i fickan när jag trycker på knappen?
Japp, det räcker fint. Tycker knappen är väldigt praktisk.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Kommer jag ångra om jag köper en laddkabel utan "teslaknapp"?

Inlägg av Arctic Drifter »

schrute skrev: 12 jan 2023 13:57
Är på väg att bli en ägare till MYP och håller på att handlar in laddare, laddkabel m.m. Vet att det finns laddkablar med teslaknapp där man slipper göra manövern i telefonen, men hur mycket tid/frustration sparar man i praktiken med att använda en sån? Hur djupt in i (Android) appen sitter t.ex. funktionen att låsa upp kabeln? Kan man ha det i nån widget för snabb åtkomst?

Eftersom jag nu har möjlighet att köpa vilken kabel jag vill och baka in det i laddinstalationen så kan jag alltså få den med 50% rabatt och därmed känns det som att prisskillnaden är värt det, men vill ändå höra lite om era erfarenheter.
Vad är merkostnaden, 100-150 kr efter rabatt?

Jag tog kabel med knapp till Eaase-boxen, ångrar det inte. Däremot så saknar ju kabeln som levererades med bilen knapp, lite smått ironiskt. Men men...
Tesla Model Y Performance
Skriv svar