Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

jim1234

Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Inlägg av jim1234 »

Hej! (Mitt 1sta inlägg, skapade konto nyss).

Tacksam för lite råd från er erfarna och kunniga Tesla-ägare!

Vi skaffade en elbil som andrabil för ca 1.5 år sedan, en begagnad 2017 Zoe 41kWh. Ska erkänna att jag var skeptisk först pga räckvidden, men Zoen växte snabbt i mina ögon som en rätt trevlig bil (frugan älskar den), smidig och billig att köra med och den fungerar i praktiken som vår första bil idag, räckvidden på 20-25 mil är ok, men den har ingen DC snabbladdning, så när vi kör långt (vilket vi gör regelbundet) får det bli dieseln. Vi kör drygt 3000 mil per år med båda bilarna (fördelat på ca 2500 mil med Zoen och resten (ca 700 mil) med en diesel-BMW).

Så nu har vi bestämt att sälja av diesel-BMWn och skaffa en nyare och modernare elbil, har börjat skanna utbudet.

Budget: max 400kkr.

2 st baskrav: dragkrok och 3-fas hemmaladdare (Detta gör faktiskt att många av de till synes trevliga, begagnade eller nya, koreanerna/japanerna/kineserna/europeerna i denna prisklass faller bort. Till min förvåning har många endast 1-fas-hemmaladdare eller saknar möjlighet till dragkrok, ok vissa har en begränsad 3-500 kg dragkrok men det räcker inte för oss)

Men en bil som klarar kraven är Tesla Model 3 och det börjar äntligen komma en del begagnade nu i detta prisläge (runt 400kkr), speciellt efter prissänkningen förra veckan!

Vi kommer alltså ha skrapat ihop ungefär 400kkr (efter att ha sålt diesel-BMWn), och vill helst inte låna till bilköp (ja jag har en gammaldags uppfostran :) ).

MEN:
En ny Model 3 med dragkrok kan man nu få för 543kkr, dvs ca 150kkr mer än en begagnad.

Och det är här jag behöver er hjälp!

Rent krasst kanske det är bättre ändå att köpa en ny?? (alltså så pass mycket bättre att jag verkligen borde "krypa till korset" och låna upp 150kkr, vilket jag egentligen inte vill, men klarar av ekonomiskt, även om det svider)

Hur hade ni resonerat och räknat?

Tänker att det kanske hänt en hel del med utvecklingen/förbättringarna de senaste 2-3 åren med Model3??

Men är det riktigt bra användbara/värdefulla förbättringar Tesla kommit med?

Är det värt 150kkr? (alltså ca 36% dyrare för en helt ny bil)
(Andrahandsvärdet är normalt en viktig del i kalkylen men vi brukar behålla våra bilar flera år, typ minst 5-7år, och det blir då mindre viktigt än om man byter efter 3år)

Har nyss börjat läsa på och har inte riktigt koll på Tesla, så hemskt tacksam för input!

Ursäkta långt inlägg, är inte van att skriva sånt här :)

(ps. Kanske har jag fel, men det verkar finnas en del här på detta forum som har bra ekonomi och gärna slantar upp 600-700k för en ny bil och för dom är nog svaret en "no-brainer", men vi har inte den ekonomin, 400kkr är mycket pengar för oss, och 550 förstås ännu mer..)

(pps. Såg nu att den större Model Y endast är 6000kr dyrare än 3! (549kkr), den har dock inte funnits på kartan för oss, ska läsa på, men lägg gärna en kort kommentar om ny model Y vs beg model 3, om du vill :) )
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Ok med beg Model 3 eller skuldsätta sig och köpa ny?

Inlägg av CrazyGang »

Räkna på totalkostnaden, inte bara inköpspriset.

Ny bil har högre kapitalkostnad men kan förväntas vara billigare i drift (något lägre förbrukning, halvförsäkring, garanti).

Värdeminskningen är såklart helt utslagsgivande för kalkylen och i det närmaste omöjligt att gissa mtp Teslas prisstrategi med stundtals kraftiga svängningar upp/ner. Timing/tur har alltså en stor påverkan för slutkostnaden.

Min nya MY har tappat 60’ på en vecka. Min tidigare M3 tappade först 100’ på två år (5500 mil) och sedan 50’ på tre månader och 500 mil. :roll:
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
bevakad

Inlägg av bevakad »

Värt att tänka på om du kollar på 2019-2020 model 3 är att försäkringskostnaden ökar markant efter vagnskadegarantin gått ut (3 år).
För mig som är 29 i en medelstor stad i norrland, helt skadefri genom alla år, haft körkort i 10 år och har varmgarage innebär det en ökad månadskostnad på nästan 1000kr/mån från en halvförsäkring.

Övriga skillnader är trådlös mobilladdning, värmepump, dubbelglas för lägre ljudnivå, ryzenprocessor etc några av sakerna du får på en ny M3 vs en före 2021 årsmodell. Sedan får du såklart 4 år nybilsgaranti och 8 år på batteri/drivlina.

Model Y RWD har dragkrok inräknad i priset.

Mellan en ny M3SR och en MYRWD hade jag lätt valt en MY då det inte är någon prisskillnad. Tror även dom kan stå sig bättre i andrahandsvärde än en M3 då svenskarna älskar sina SUVar. Går att packa mer på roadtrips och inga problem med plats om man skaffar familj, hund eller drar och åker skidor.
usse

Inlägg av usse »

Hej är i ungefär samma its somdig och velade länge.
till slut beställde jag en ny MYLR igår.

Försäkringen på teslan är inte billig så varje månad den är begagnad får du addera ca 600 kr på.
Sen har du mindre garantier enligt ovan.
Idag får man betala 4,4% ränta. Så att låna 150k och ta det som restvärde är faktiskt billigare.. De första 3 åren (förutsatt att den du köper är 3 år)

Sen får du ju en nyare bil...
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Hej och välkommen:)

Jag skulle säga att Y RWD är det bästa valet just nu.
Drag ingår, 1600kg dragvikt (BE är i princip ett krav)
Klart ”prisvärd” jämfört med det mesta andra jämförbara, typ ID4, Enyaq, Q4 Etron.
Garanti på en ny bil är inte så dumt heller.

Själv hämtade jag en Y LR i augusti och ”förlorade” 100’ förra veckan på prissänkningen. Men ska också behålla den länge så det spelar förhoppningsvis ingen större roll.

3:an du är inne på har liten bagagelucka, det är lite osmidigt. Och bara 1000kg i dragvikt.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Ny Y rwd är bästa valet, sedan 3 rwd, sist begagnad.

Skiljer som sagt ca 150 tusen. Man får mycket för dom pengarna, 3 år nyare bil, 3 års längre garanti, många uppdateringar, ca 10 mils längre räckvidd. Och eftersom ni ska ha bilen relativt länge så är det skönt att börja med ett batteri som ej är degraderat.
Låna till det som fattas och amortera så mycket ni kan per månad.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
jim1234

Inlägg av jim1234 »

Tellus skrev: 17 jan 2023 18:16

Skiljer som sagt ca 150 tusen. Man får mycket för dom pengarna, 3 år nyare bil, 3 års längre garanti, många uppdateringar, ca 10 mils längre räckvidd. Och eftersom ni ska ha bilen relativt länge så är det skönt att börja med ett batteri som ej är degraderat.
Tack för svar!
Ja just det, har jag inte tänkt på, degraderingen av batteriet är nog viktig, en beggad kanske riskerar komma med ett "misshandlat" batteri? Måste jag läsa på mer om! Kanske svår fråga: Är M3 batterierna känsliga för "misshandel"?? Nån model som är mer känslig? Tänker LR vs SR?
jim1234

Inlägg av jim1234 »

FStaake skrev: 17 jan 2023 18:13
Hej och välkommen:)

Jag skulle säga att Y RWD är det bästa valet just nu.
Drag ingår, 1600kg dragvikt (BE är i princip ett krav)
Klart ”prisvärd” jämfört med det mesta andra jämförbara, typ ID4, Enyaq, Q4 Etron.
Garanti på en ny bil är inte så dumt heller.

Själv hämtade jag en Y LR i augusti och ”förlorade” 100’ förra veckan på prissänkningen. Men ska också behålla den länge så det spelar förhoppningsvis ingen större roll.

3:an du är inne på har liten bagagelucka, det är lite osmidigt. Och bara 1000kg i dragvikt.
Tackar för det :)
Ja 3an har lite liten bagaelucka, men funkar nog ändå för oss (2 vuxna, utflugna barn), behöver vi lasta kan vi ta släpet. Men måste kolla in model Y mer! :)
jim1234

Inlägg av jim1234 »

usse skrev: 17 jan 2023 18:10
Hej är i ungefär samma its somdig och velade länge.
till slut beställde jag en ny MYLR igår.

Försäkringen på teslan är inte billig så varje månad den är begagnad får du addera ca 600 kr på.
Sen har du mindre garantier enligt ovan.
Idag får man betala 4,4% ränta. Så att låna 150k och ta det som restvärde är faktiskt billigare.. De första 3 åren (förutsatt att den du köper är 3 år)

Sen får du ju en nyare bil...
Tack för svar!
Tittade på M3LR, kostar 90kkr till, ganska mycket dyrare i lån för mig, så väljer nog bort det, RWD får räcka tänker jag.
Men kanske hade du bra argument för att välja det? :)
jim1234

Inlägg av jim1234 »

bevakad skrev: 17 jan 2023 18:07
Värt att tänka på om du kollar på 2019-2020 model 3 är att försäkringskostnaden ökar markant efter vagnskadegarantin gått ut (3 år).
För mig som är 29 i en medelstor stad i norrland, helt skadefri genom alla år, haft körkort i 10 år och har varmgarage innebär det en ökad månadskostnad på nästan 1000kr/mån från en halvförsäkring.

Övriga skillnader är trådlös mobilladdning, värmepump, dubbelglas för lägre ljudnivå, ryzenprocessor etc några av sakerna du får på en ny M3 vs en före 2021 årsmodell. Sedan får du såklart 4 år nybilsgaranti och 8 år på batteri/drivlina.

Model Y RWD har dragkrok inräknad i priset.

Mellan en ny M3SR och en MYRWD hade jag lätt valt en MY då det inte är någon prisskillnad. Tror även dom kan stå sig bättre i andrahandsvärde än en M3 då svenskarna älskar sina SUVar. Går att packa mer på roadtrips och inga problem med plats om man skaffar familj, hund eller drar och åker skidor.
Bra info - Tackar! Försäkringsbiten har jag knappt kollat på, lägger till på todo-listan :)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

En av de viktigaste sakerna du bör göra är att kolla försäkringskostnaden på den Teslamodell du kommer välja. Kolla då vad den kostar från år tre och framåt, eftersom du har tänkt ha kvar bilen länge.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
bevakad

Inlägg av bevakad »

jim1234 skrev: 17 jan 2023 18:44
Tellus skrev: 17 jan 2023 18:16

Tack för svar!
Ja just det, har jag inte tänkt på, degraderingen av batteriet är nog viktig, en beggad kanske riskerar komma med ett "misshandlat" batteri? Måste jag läsa på mer om! Kanske svår fråga: Är M3 batterierna känsliga för "misshandel"?? Nån model som är mer känslig? Tänker LR vs SR?
Det batteriet som sticker ut är LFP. Tål typ 8000 laddcyklar istället för 3000(?) och enligt tesla själva går det att ladda det till 100% frekvent utan att påverka livslängden, men det är kanske en sanning med modifikation. Det klarar det betydligt bättre än andra batterier i alla fall. I övrigt är det väl om bilen blivit blivit superchargad mycket eller om det mest varit hemmaladdning som spelar roll.

LFP är känsligare för kylan så bor du långt norr och bryr dig mycket om räckvidd kanske du ska titta på en utan LFP.

Med det sagt har jag sett bilar med 60-65% supercharging som har degredering på 8-9% efter 3 år och ~19000 mil så det ska nog i de flesta fall funka helt okej att supercharga hyfsat frekvent i alla fall.
jim1234

Inlägg av jim1234 »

CrazyGang skrev: 17 jan 2023 18:04
Räkna på totalkostnaden, inte bara inköpspriset.

Ny bil har högre kapitalkostnad men kan förväntas vara billigare i drift (något lägre förbrukning, halvförsäkring, garanti).

Värdeminskningen är såklart helt utslagsgivande för kalkylen och i det närmaste omöjligt att gissa mtp Teslas prisstrategi med stundtals kraftiga svängningar upp/ner. Timing/tur har alltså en stor påverkan för slutkostnaden.

Min nya MY har tappat 60’ på en vecka. Min tidigare M3 tappade först 100’ på två år (5500 mil) och sedan 50’ på tre månader och 500 mil. :roll:
Tackar, ja bra tips att göra en ordentlig analys av totalkostnaden, och prova med olika värdeminskningsbelopp av beg resp ny bil... :)
jim1234

Inlägg av jim1234 »

bevakad skrev: 17 jan 2023 18:57
Det batteriet som sticker ut är LFP. Tål typ 8000 laddcyklar istället för 3000(?) och enligt tesla själva går det att ladda det till 100% frekvent utan att påverka livslängden, men det är kanske en sanning med modifikation. Det klarar det betydligt bättre än andra batterier i alla fall. I övrigt är det väl om bilen blivit blivit superchargad mycket eller om det mest varit hemmaladdning som spelar roll.

LFP är känsligare för kylan så bor du långt norr och bryr dig mycket om räckvidd kanske du ska titta på en utan LFP.

Med det sagt har jag sett bilar med 60-65% supercharging som har degredering på 8-9% efter 3 år och ~19000 mil så det ska nog i de flesta fall funka helt okej att supercharga hyfsat frekvent i alla fall.
OK mycket bra info! så om jag nu förstår rätt: det billigare LFP batteriet tål fler laddcykler alltså?? Antal laddcykler ett batteri klarar gissar jag är väl en viktig parameter?
Sämre räckvidd men längre livslängd!? Måste jag läsa på mer om! :)
Men varför vill folk isåfall betala så mycket extra för längre räckvidd om de får sämre livslängd? (Hela 90 kkr extra!) Eller resonerar jag fel kanske?

(Men vi har ju en zoe med ca 25 mils räckvidd på sommaren, och hade den bara haft DC-snabbladdning så skulle den vara "nästan OK" att köra långt med, det är ju den långsamma laddningen som gör att den bara duger som "lokal-bil")

ps. Vi bor i skåne men kör regelbundet till småland och stockholm, men 80-90% av milen rullar i skåne.
bevakad

Inlägg av bevakad »

jim1234 skrev: 17 jan 2023 19:13
bevakad skrev: 17 jan 2023 18:57

OK mycket bra info! så om jag nu förstår rätt: det billigare LFP batteriet tål fler laddcykler alltså?? Antal laddcykler ett batteri klarar gissar jag är väl en viktig parameter?
Sämre räckvidd men längre livslängd!? Måste jag läsa på mer om! :)
Men varför vill folk isåfall betala så mycket extra för längre räckvidd om de får sämre livslängd? (Hela 90 kkr extra!) Eller resonerar jag fel kanske?

(Men vi har ju en zoe med ca 25 mils räckvidd på sommaren, och hade den bara haft DC-snabbladdning så skulle den vara "nästan OK" att köra långt med, det är ju den långsamma laddningen som gör att den bara duger som "lokal-bil")

ps. Vi bor i skåne men kör regelbundet till småland och stockholm, men 80-90% av milen rullar i skåne.
Räckvidden är densamma men LFP har sämre räckvidd i lite mer extrem kyla. I övrigt är räckvidden densamma, fast du kanske tänker M3SR vs M3LR?
Ja, LFP tål fler laddcykler. Värt att nämna är 3000 laddcykler i t.ex. en M3LR är 150.000 mil så det är ingenting kvar av karossen innan det batteriet "ska" ge upp ändå.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Man kommer längre med en LR också, eller som i mitt fall så blir cyklerna färre eftersom man sällan laddar fullt och inte kör lika tomt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
jim1234

Inlägg av jim1234 »

bevakad skrev: 17 jan 2023 19:22
Räckvidden är densamma men LFP har sämre räckvidd i lite mer extrem kyla. I övrigt är räckvidden densamma, fast du kanske tänker M3SR vs M3LR?
Ja, LFP tål fler laddcykler. Värt att nämna är 3000 laddcykler i t.ex. en M3LR är 150.000 mil så det är ingenting kvar av karossen innan det batteriet "ska" ge upp ändå.
Ja jag tänkte på SR (billigare men mindre energi och LFP) vs LR (som väl har vanliga Li-jon batterier men mer energi och dyrare).
Oj 150kmil livslängd, ja då behöver man inte bekymra sig om hur många laddcykler batteriet tål, med andra ord? Jag lär mig mer här - bra :)

Men hur är det med livslängd i antal år? Vad händer efter 15-20-25år, är LFP bättre eller sämre, vet man det?
Senast redigerad av jim1234, redigerad totalt 1 gånger.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

jim1234 skrev: 17 jan 2023 19:51
bevakad skrev: 17 jan 2023 19:22
Ja jag tänkte på SR (billigare men mindre energi och LFP) vs LR (som väl har vanliga Li-jon batterier men mer energi och dyrare).
Oj 150kmil livslängd, ja då behöver man inte bekymra sig om antal laddcykler batteriet tål, med andra ord? Jag lär mig mer här - bra :)

Men hur är det med livslängd i antal år? Vad händer efter 15-20-25år, är LFP bättre eller sämre, vet man det?
Lfp är betydligt mindre utprovat då det endast funnits på marknaden i 2-3år så lite osäkert
Gamla model s med li-Jon brukar ligga på 5-8% degradering som mest dock har det bytts en hel del batterier på garantin men inte pga degradering
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Jontelitokd
Teslaägare

Inlägg av Jontelitokd »

Jag sitter i samma båt som du, kollar också mot M3, mina krav är LR och dragkrok, jag ser att begagnat marknaden inte riktigt justerat sig, men när man skriver med säljare så är de ändå villiga att gå ner i pris av förståelse till nypris. Jag har idag en V90 T8 och kör 80% el och 20% bensin, även om teslan har en dyrare försäkring, jag betalar 500kr helförsäk på V90 och 1500kr på M3, så går ändå kalkylen till det positiva för teslan, sen hoppas jag ju att försäkringsbolagen fattar att den dyra försäkringen behöver ändras på sikt.
Garanti ptja, om inget hänt de första 3-4åren varför skulle det hända resterande 2-4år som jag/du äger bilen, förhoppningsvis har första ägaren åtgärdat barnsjukdomar och kända fel. Och kan man meka så är M3 en väldigt enkel bil, finns mycket reservdelar och eftermarknads delar att få tag på.

Och Värmepump, elbaklucka och rutorna är inget jag skulle vilja skuldsätta mig för..
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

I princip allt av värde som nämnts här som nyheter förutom snabbare processor (Ryzen) till skärmen och dubbelglas i bakdörrarna kom redan q2 2021. Du kan utan problem hitta en begagnad model 3 med dragkrok från andra kvartalet 2021 och framåt, ni behöver inte köpa en ny.
Det är inget fel på föregående processor (Intel atom) så länge man inte sitter och spelar i bilen. Ryzen drar mer ström också (påverkar räckvidden marginellt).

Om ni är nöjda med 25 mils räckvidd på sommaren skulle ni klara er utmärkt med en Model 3 SR+ från andra kvartalet 2021 och framåt, den kommer ni 30-35 mil med på sommaren om ni vågar köra ner till 0% och kör lagligt. Model 3 rwd som jag tror kom tredje kvartalet 2021 kommer ca 10% längre och har lite svagare motor än SR+.

Titta efter SR+ med svarta lister runt fönstren så får ni värmepump, lfp-batteri, motoriserad bagagelucka och allt övrigt förutom ryzen och dubbelglas bak. 3 RWD har 10% större batteri och kan finnas med Ryzen, dessa känns igen på något lägre räckvidd hos transportstyrelsen (eftersom Ryzen drar mer ström).

Räkna på försäkringskostnad, helförsäkring är ruskigt dyrt men kostar det 150 papp mer att köpa nytt tar det säkert 10-15 år innan du spenderat de pengarna på helförsäkring.
Var noga med med att glastaket är fritt från stjärnor från stenskott (kostar 13000 kr att laga). Överväg starkt att teckna tilläggsförsäkringar som sänker självrisken för vagnskada (glastak räknas som vagnskada) som tex okq8 backup. Model 3 är en stenskottsmagnet.

Se upp för importbilar, de är svåra att sälja sedan.

Y är mer lättlastad och har enormt bagageutrymme, så där får ni mycket mer för pengarna om ni skulle sträcka er över budget. Y RWD är väldigt prisvärd, men alla nya teslor saknar parkeringssensorer så man får nog budgetera för en hel del parkeringsskador. Och om inte utrymmet behövs är det kanske onödigt att betala extra för det.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
lloydfabege
Teslaägare

Inlägg av lloydfabege »

Tänk också på att det i regel är så att en begagnad bil över 3 år också sjunker mindre i värde per år. Den stora värdeminskningen är de första 3 åren. Så skiljer det 150 tkr i INKÖPSPRIS mellan en 3 år gammal och en ny så kommer den nya bilen sjunka betydligt mer i värde än den som är 3 år gammal under låt säga de tre kommande åren. Vägs dock upp en del, som påpekat, av lägre försäkring på en ny bil. Men alltid svårt att jämföra en begagnad bil med en ny då den begagnade inte har samma garantilängder och inte heller är en ny bil förstås ... :)
jim1234

Inlägg av jim1234 »

Dinsdale skrev: 17 jan 2023 21:13
I princip allt av värde som nämnts här som nyheter förutom snabbare processor (Ryzen) till skärmen och dubbelglas i bakdörrarna kom redan q2 2021. Du kan utan problem hitta en begagnad model 3 med dragkrok från andra kvartalet 2021 och framåt, ni behöver inte köpa en ny.
Det är inget fel på föregående processor (Intel atom) så länge man inte sitter och spelar i bilen. Ryzen drar mer ström också (påverkar räckvidden marginellt).

Om ni är nöjda med 25 mils räckvidd på sommaren skulle ni klara er utmärkt med en Model 3 SR+ från andra kvartalet 2021 och framåt, den kommer ni 30-35 mil med på sommaren om ni vågar köra ner till 0% och kör lagligt. Model 3 rwd som jag tror kom tredje kvartalet 2021 kommer ca 10% längre och har lite svagare motor än SR+.

Titta efter SR+ med svarta lister runt fönstren så får ni värmepump, lfp-batteri, motoriserad bagagelucka och allt övrigt förutom ryzen och dubbelglas bak. 3 RWD har 10% större batteri och kan finnas med Ryzen, dessa känns igen på något lägre räckvidd hos transportstyrelsen (eftersom Ryzen drar mer ström).

Räkna på försäkringskostnad, helförsäkring är ruskigt dyrt men kostar det 150 papp mer att köpa nytt tar det säkert 10-15 år innan du spenderat de pengarna på helförsäkring.
Var noga med med att glastaket är fritt från stjärnor från stenskott (kostar 13000 kr att laga). Överväg starkt att teckna tilläggsförsäkringar som sänker självrisken för vagnskada (glastak räknas som vagnskada) som tex okq8 backup. Model 3 är en stenskottsmagnet.

Se upp för importbilar, de är svåra att sälja sedan.

Y är mer lättlastad och har enormt bagageutrymme, så där får ni mycket mer för pengarna om ni skulle sträcka er över budget. Y RWD är väldigt prisvärd, men alla nya teslor saknar parkeringssensorer så man får nog budgetera för en hel del parkeringsskador. Och om inte utrymmet behövs är det kanske onödigt att betala extra för det.
Mycket bra info - stort tack!
jim1234

Inlägg av jim1234 »

lloydfabege skrev: 17 jan 2023 21:24
Tänk också på att det i regel är så att en begagnad bil över 3 år också sjunker mindre i värde per år. Den stora värdeminskningen är de första 3 åren. Så skiljer det 150 tkr i INKÖPSPRIS mellan en 3 år gammal och en ny så kommer den nya bilen sjunka betydligt mer i värde än den som är 3 år gammal under låt säga de tre kommande åren. Vägs dock upp en del, som påpekat, av lägre försäkring på en ny bil. Men alltid svårt att jämföra en begagnad bil med en ny då den begagnade inte har samma garantilängder och inte heller är en ny bil förstås ... :)
Yes bra att tänka på, tackar! Dax att göra en totalkostnadsanalys, så man får lite bättre koll, iallafall på ekonomin..
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det här kan kanske också vara bra att känna till om du landar i att du vill ha en beg. Model 3...

Tror det här har ändrats (vet dock inte när), men från början (feb, mars 2019) hade Model 3 en 'lite speciell' konstruktion i hjulhuset bakom framhjulen. Där går det nämligen in en smal bit plåt längst ner bakom framhjulen. Sitter det stänkskydd där så antar jag att den här plåtbiten är skyddad. Personligen skulle jag dock kolla så att stänkskydden verkligen skyddat all plåt här så att det inte sitter en bit exponerad plåt längst in som inte varit skyddad av stänkskyddet... Som jag minns det så började Tesla efter några månader att montera stänkskydd som standard från fabrik. Har dock för mig att det t.ex. finns en del videor på Y-tube där folk plockat av de här första stänkskydden och upptäckt att det fanns rätt mycket grus mellan stänkskydd och den del av karossen där de satt monterade. Är även osäker på om konstruktionen ändrats bakom stänkskydden eller inte. Samt även osäker på om det satt PPF mellan stänkskydd och eventuell plåt bakom stänkskydden. Sen om det har skett ytterligare ändringar här sen dess från Teslas sida har jag inte koll på...

Det har även hänt att folk upptäckt att en del av bakdörrarna och plåten framför bakhjulen 'blästrats' rätt rejält av framhjulen. Detta kan vara svårt att se ifall detta lagats på ett bättre sätt med lackstift. Men har man åtminstone sett det så vet man ju det. Många har valt att skydda det här partiet med PPF. Gissar att det här främst var ett problem innan bilarna fick stänkskydd monterade från fabrik.

Mer info ang. det ovanstående i t.ex de här trådarna:

viewtopic.php?f=51&t=15380
viewtopic.php?f=51&t=30372&start=10
viewtopic.php?f=51&t=30365
viewtopic.php?f=51&t=29571&start=20

Ytterligare en grej (gissningsvis främst på amerikanskbyggda bilar) är att det har förekommit att det varit lite väl tät passning mellan dörrar och 'dörramarna'. Så kolla förslagsvis att lacken inte blivit skavd på dörrar och dörrtrösklar. Har även förekommit 'för tät' passning mellan andra karossdelar, så kan förslagsvis vara bra att kolla så det inte uppstått skavskador på lack på andra ställen på bilen också...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

bevakad skrev: 17 jan 2023 18:07
...] Mellan en ny M3SR och en MYRWD hade jag lätt valt en MY då det inte är någon prisskillnad. Tror även dom kan stå sig bättre i andrahandsvärde än en M3 då svenskarna älskar sina SUVar. Går att packa mer på roadtrips och inga problem med plats om man skaffar familj, hund eller drar och åker skidor.
Jag tror att mycket av 'SUV/Crossover-vurmen' när det gäller elbilar handlar om att det typ inte finns några elkombibilar över huvud taget... Och vill man ha ngt med halvkombilucka som inte är SUV/Crossover (typ BMW i4) så blir det ju dyrt...

Det finns (minst) en fördel med Model 3 jämfört med Y, och det 3:ans lägre luftmotstånd. Och ju högre hastighet, desto större inverkan har det på bilens räckvidd.

Det finns en Björn Nyland (Teslabjörn) på Y-tube som testar elbilars räckvidd i sommar- och vinterväglag i 90 och 120 km/h. Han har sammanställt alla sina tester (och ytterligare uppgifter) i ett gratis kalkylark. Det hittar du här:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

...så där kan du ju se vilken skillnad det blir i räckvidd mellan de olika varianterna av 3 och Y.

Ytterligare en fördel med 3:an är att den är lättare och har lite mindre däck än Y:n. Således blir det mindre däckslitage och lite billigare däckbyten.

EDIT: Kom på hur man infogar en länk till ett kalkylark utan forumprogramvaran klistrar in hela tabellen i inlägget, så har ändrat det.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar