Tacksam för lite råd från er erfarna och kunniga Tesla-ägare!
Vi skaffade en elbil som andrabil för ca 1.5 år sedan, en begagnad 2017 Zoe 41kWh. Ska erkänna att jag var skeptisk först pga räckvidden, men Zoen växte snabbt i mina ögon som en rätt trevlig bil (frugan älskar den), smidig och billig att köra med och den fungerar i praktiken som vår första bil idag, räckvidden på 20-25 mil är ok, men den har ingen DC snabbladdning, så när vi kör långt (vilket vi gör regelbundet) får det bli dieseln. Vi kör drygt 3000 mil per år med båda bilarna (fördelat på ca 2500 mil med Zoen och resten (ca 700 mil) med en diesel-BMW).
Så nu har vi bestämt att sälja av diesel-BMWn och skaffa en nyare och modernare elbil, har börjat skanna utbudet.
Budget: max 400kkr.
2 st baskrav: dragkrok och 3-fas hemmaladdare (Detta gör faktiskt att många av de till synes trevliga, begagnade eller nya, koreanerna/japanerna/kineserna/europeerna i denna prisklass faller bort. Till min förvåning har många endast 1-fas-hemmaladdare eller saknar möjlighet till dragkrok, ok vissa har en begränsad 3-500 kg dragkrok men det räcker inte för oss)
Men en bil som klarar kraven är Tesla Model 3 och det börjar äntligen komma en del begagnade nu i detta prisläge (runt 400kkr), speciellt efter prissänkningen förra veckan!
Vi kommer alltså ha skrapat ihop ungefär 400kkr (efter att ha sålt diesel-BMWn), och vill helst inte låna till bilköp (ja jag har en gammaldags uppfostran

MEN:
En ny Model 3 med dragkrok kan man nu få för 543kkr, dvs ca 150kkr mer än en begagnad.
Och det är här jag behöver er hjälp!
Rent krasst kanske det är bättre ändå att köpa en ny?? (alltså så pass mycket bättre att jag verkligen borde "krypa till korset" och låna upp 150kkr, vilket jag egentligen inte vill, men klarar av ekonomiskt, även om det svider)
Hur hade ni resonerat och räknat?
Tänker att det kanske hänt en hel del med utvecklingen/förbättringarna de senaste 2-3 åren med Model3??
Men är det riktigt bra användbara/värdefulla förbättringar Tesla kommit med?
Är det värt 150kkr? (alltså ca 36% dyrare för en helt ny bil)
(Andrahandsvärdet är normalt en viktig del i kalkylen men vi brukar behålla våra bilar flera år, typ minst 5-7år, och det blir då mindre viktigt än om man byter efter 3år)
Har nyss börjat läsa på och har inte riktigt koll på Tesla, så hemskt tacksam för input!
Ursäkta långt inlägg, är inte van att skriva sånt här

(ps. Kanske har jag fel, men det verkar finnas en del här på detta forum som har bra ekonomi och gärna slantar upp 600-700k för en ny bil och för dom är nog svaret en "no-brainer", men vi har inte den ekonomin, 400kkr är mycket pengar för oss, och 550 förstås ännu mer..)
(pps. Såg nu att den större Model Y endast är 6000kr dyrare än 3! (549kkr), den har dock inte funnits på kartan för oss, ska läsa på, men lägg gärna en kort kommentar om ny model Y vs beg model 3, om du vill