Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort.
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort.
/fth
Lågbudget-bil numera ju
Teslas data visade att den bara användes i 1% av alla körningar så det var ingen idé att ha kvar den.
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort.
/fth
Lågbudget-bil numera ju
Teslas data visade att den bara användes i 1% av alla körningar så det var ingen idé att ha kvar den.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Inbytespriset på min MS 100D 2018 var minst sagt skrattretande. Köpte den begagnad av Tesla för 10mån sen och nu erbjöd de knappt 50% av det pris jag då betalade (rimlig värdeminskning på 1500mil )…
Blir mest troligt en avbokning av min LR-beställning och sätter dragkrok på den jag har istället. Jag är inte bitter…
Trist. Vill dock skicka med att när jag sålde min X under hösten så gav Tesla klart lägst pris. Just nu är det väl lite skakigt med globala prissänkningar men skulle efterfrågan ta fart ordentligt kan Tesla mycket väl höja tillbaka priser. Tesla verkar agera snabbt. Så kanske värt att kolla läget om ett halvår igen och då testa med KVD eller någon av de professionella inköparna.
Inbytespriset på min MS 100D 2018 var minst sagt skrattretande. Köpte den begagnad av Tesla för 10mån sen och nu erbjöd de knappt 50% av det pris jag då betalade (rimlig värdeminskning på 1500mil )…
Blir mest troligt en avbokning av min LR-beställning och sätter dragkrok på den jag har istället. Jag är inte bitter…
Kan tipsa om dragkrok från misterdotcom.
Jag har ej möjlighet att vara behjälplig då jag har tyvärr fullt upp med firman.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Inbytespriset på min MS 100D 2018 var minst sagt skrattretande. Köpte den begagnad av Tesla för 10mån sen och nu erbjöd de knappt 50% av det pris jag då betalade (rimlig värdeminskning på 1500mil )…
Blir mest troligt en avbokning av min LR-beställning och sätter dragkrok på den jag har istället. Jag är inte bitter…
50% är såklart helt absurt, men det har verkligen varit en brutal slakt av S&X senaste tiden. Har följt KVD noga och visst att 3orna tagit stryk, men jämfört med S&X har de faktiskt klarat sig hyfsat...
Inbytespriset på min MS 100D 2018 var minst sagt skrattretande. Köpte den begagnad av Tesla för 10mån sen och nu erbjöd de knappt 50% av det pris jag då betalade (rimlig värdeminskning på 1500mil )…
Blir mest troligt en avbokning av min LR-beställning och sätter dragkrok på den jag har istället. Jag är inte bitter…
50% är såklart helt absurt, men det har verkligen varit en brutal slakt av S&X senaste tiden. Har följt KVD noga och visst att 3orna tagit stryk, men jämfört med S&X har de faktiskt klarat sig hyfsat...
Då fick jag ändå ett rätt bra pris när jag köpte när man jämför med dagens begagnatpriser. Är riktigt nöjd med bilen så jag kan inte motivera mellanskillnaden upp till en refresh, alls. (Beställde 2021 så jag ligger ändå en bra bit under dagens nypris)
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort.
/fth
Lågbudget-bil numera ju
Teslas data visade att den bara användes i 1% av alla körningar så det var ingen idé att ha kvar den.
Nu är min X Plaid äntligen på rull från Belgien dit den borde kommit 4 december.
Den är förregistrerad men jag har inte fått uthämtningsdatum.
Undrar om priserna justeras ner på S & X om resterna av decemberleveranserna till Europa nu verkar komma ut till kund?
Grattis! .. antar jag..?
Gällande prisjusteringen så vill jag minnas att du varit med så länge att du förmodligen köpt till reducerat pris - eller har du beställt fullpris? Om du köpt till reducerat pris så finns ju en aning fallhöjd ifall prisjusteringen trots allt kommer i efterhand.
Annars tycker jag att du kan prova att lyfta med Tesla att du egentligen borde få en "riktig" Q1-leverans, dvs senaste släppet av X (såvida du inte sätter backsensorerna högst upp på kravlistan) - alternativt en rejäl rabatt eller massor med supercharging som plåster på förseningen.
(Tips från en som fortfarande söker VIN-uppdatering på Plaid-beställningen ett par gånger per dag.)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Nu är min X Plaid äntligen på rull från Belgien dit den borde kommit 4 december.
Den är förregistrerad men jag har inte fått uthämtningsdatum.
Undrar om priserna justeras ner på S & X om resterna av decemberleveranserna till Europa nu verkar komma ut till kund?
Grattis! .. antar jag..?
Gällande prisjusteringen så vill jag minnas att du varit med så länge att du förmodligen köpt till reducerat pris - eller har du beställt fullpris? Om du köpt till reducerat pris så finns ju en aning fallhöjd ifall prisjusteringen trots allt kommer i efterhand.
Annars tycker jag att du kan prova att lyfta med Tesla att du egentligen borde få en "riktig" Q1-leverans, dvs senaste släppet av X (såvida du inte sätter backsensorerna högst upp på kravlistan) - alternativt en rejäl rabatt eller massor med supercharging som plåster på förseningen.
(Tips från en som fortfarande söker VIN-uppdatering på Plaid-beställningen ett par gånger per dag.)
Tack, glädjen är tveeggad då begagnatpriset gått ner.
Beställde för två år sen, ligger ca 15% under listpris så även om priserna går ner torde jag fått viss "rabatt".
Hade priserna sänkts typ 10% har det legat nära att beställa och vänta till Q2 på leverans.
Kommer rimligen inte få det alternativet då bilen är förregistrerad och levereras rimligen innan eventuella prissänkningar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tycker det är förvånande att så många fortfarande tror på prissänkningar.
Återigen så är ju de amerikanska priserna efter sänkningen fortfarande högre än de svenska/europeiska.
Nu ska Tesla dessutom börja leverera S&X i Kina. Med tanke på den begränsade produktionskapaciteten på linan i Freemont så tror jag inte man kommer ha efterfrågeproblem under ett tag framåt.
När/om man får det framöver så borde ytterligare sänkning i USA vara mer rimlugt och troligt än sänkning i Europa.
Min S Plaid visar c. 560 km, vilket ser lågt ut jmf med snitt på teslafi som säger c. 610 km i snitt. När jag klickar in på underliggande data verkar det dock som om ett gäng plaids ligger kring min c. 550-560 km, och ett annat gäng ligger kring 630-640 km.
Kan det bero på vilka som levererades med 21 resp 19? Eller är det ngt annat?
Min S Plaid visar c. 560 km, vilket ser lågt ut jmf med snitt på teslafi som säger c. 610 km i snitt. När jag klickar in på underliggande data verkar det dock som om ett gäng plaids ligger kring min c. 550-560 km, och ett annat gäng ligger kring 630-640 km.
Kan det bero på vilka som levererades med 21 resp 19? Eller är det ngt annat?
Jag har 21”.
560 km är exakt vad den ska visa när den är ny med 21".
Numera anpassas det nämligen efter fälgstorlek och Plaid S med 21" har 348 miles EPA range vilket motsvarar just 560 km.
Min S Plaid visar c. 560 km, vilket ser lågt ut jmf med snitt på teslafi som säger c. 610 km i snitt. När jag klickar in på underliggande data verkar det dock som om ett gäng plaids ligger kring min c. 550-560 km, och ett annat gäng ligger kring 630-640 km.
Kan det bero på vilka som levererades med 21 resp 19? Eller är det ngt annat?
Jag har 21”.
Teslafi räknar individuell range ("estimated range") baserat på faktorer som senaste resor, väder osv. Finns också "rated range" som är den officiella de jämför med. Båda står högst upp i sidhuvudet hela tiden.
Teslor i Sverige i januari har generellt mycket sämre "estimated range" än "rated range" fyi. Det blir bättre framåt vårkanten
Min matchar emellertid rated range till 99% just idag efter en långresa igår i 5C och uppehåll.
635km är rated range.
Har haft så lågt som typ 500km när jag var ute och sladdade i minusgrader och snöstorm för någon vecka sedan.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Min S Plaid visar c. 560 km, vilket ser lågt ut jmf med snitt på teslafi som säger c. 610 km i snitt. När jag klickar in på underliggande data verkar det dock som om ett gäng plaids ligger kring min c. 550-560 km, och ett annat gäng ligger kring 630-640 km.
Kan det bero på vilka som levererades med 21 resp 19? Eller är det ngt annat?
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort.
/fth
Lågbudget-bil numera ju
Teslas data visade att den bara användes i 1% av alla körningar så det var ingen idé att ha kvar den.
Samma med nödbromsen.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort.
/fth
Lågbudget-bil numera ju
Teslas data visade att den bara användes i 1% av alla körningar så det var ingen idé att ha kvar den.
Samma med nödbromsen.
Många klarar sig ju t.o.m. helt utan bil så…. Den behöver alltså inte funka alls.
Min S Plaid visar c. 560 km, vilket ser lågt ut jmf med snitt på teslafi som säger c. 610 km i snitt. När jag klickar in på underliggande data verkar det dock som om ett gäng plaids ligger kring min c. 550-560 km, och ett annat gäng ligger kring 630-640 km.
Kan det bero på vilka som levererades med 21 resp 19? Eller är det ngt annat?
Jag har 21”.
560 km är exakt vad den ska visa när den är ny med 21".
Numera anpassas det nämligen efter fälgstorlek och Plaid S med 21" har 348 miles EPA range vilket motsvarar just 560 km.
För 19" gäller 396 miles / 637 km.
Tack!! Misstänkte att det var något sånt. Stor skillnad ändå mellan 19 och 21… blir nästan sugen på att köra 19 ett tag!
Är det någon insatt person här som kan uppskatta när nästa batch med S-leveranser börjar flyta mot Europa? Tänker att detta kanske sker nu i slutet på januari. 2 veckor till sjöss. Därefter ett par veckor inom Europa på lastbil och prepp. i leveranscenter? Kunde man kanske förvänta sig någon form av leverans så tidigt som i början av mars eller är det strikt sista veckan i varje kvartal som det händer?
Om inga kriser sker i form av strejker eller annat står vägen så är mitt stalltips att vi kan förvänta oss leveranserna mellan första till andra veckan i mars.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016