I Rapport om Volvos självkörande bilar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

I Rapport om Volvos självkörande bilar

Inlägg av Jerker »

I Rapport 6/3 var det ett inslag om självkörande bilar och de hade besökt Volvo och de fick berätta om sin forskning kring detta. De har ett antal bilar som de idag kör på vissa "säkra och noggrant kartlagda" vägar. Så fort bilen lämnar dessa vägar måste bilen köras manuellt. Volvos mål är att nästa år ha "upp emot ett 100-tal" sådana bilar i drift för att vidareutveckla tekniken.

I Inslaget var också en film som Volvo i samarbete med Göteborgs stad om vad det skulle få för konsekvenser om alla bilar var självkörande. Där framhåller de vissa saker som jag inte förstår hur det skulle bli resultatet, bl.a. att vägarna skulle göras smalare så att det blir mer plats för gångtrafikanter och att man skulle kunna ta bort en massa parkeringsplatser och göra parker där istället. Hur då? Det är ju redan idag en stor brist på parkeringsplatser och om gaterna ska kunna göras smalare så måste man ju parkera bilarna nån annan stans. Och vad är det som säger att det kommer att bli färre bilar om de är självkörande? Det är väl knappast den faktorn i sig utan att man utnyttjar bilpooler etc. och det är ju inte beroende av att bilar blir självkörande?

Reportern sammanfattar att i en inte allt för avlägsen framtid kommer man kunna köra utan att titta på vägen, men bara på stora och riktigt säkra vägar, och där har han väl rätt. Att inte alls titta på vägen gör väl helst ingen som idag kör en Tesla. Men sen tillägger han att detta bara kommer att vara tillgängligt i de allra dyraste bilarna och inte kommer att vara nåt för gemene man. Undrar om han kommer att ompröva det uttalandet när Tesla model ≡ kommer ut på vägarna?

Sen kan man ju inte låta bli att le lite åt deras 100 bilar som ska testköras...

http://www.svtplay.se/video/6802387/rap ... 6-03-19-30
C:a 16:30 in i programmet kommer inslaget.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: I Rapport om Volvos självkörande bilar

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
I Inslaget var också en film som Volvo i samarbete med Göteborgs stad om vad det skulle få för konsekvenser om alla bilar var självkörande. Där framhåller de vissa saker som jag inte förstår hur det skulle bli resultatet, bl.a. att vägarna skulle göras smalare så att det blir mer plats för gångtrafikanter och att man skulle kunna ta bort en massa parkeringsplatser och göra parker där istället. Hur då? Det är ju redan idag en stor brist på parkeringsplatser och om gaterna ska kunna göras smalare så måste man ju parkera bilarna nån annan stans. Och vad är det som säger att det kommer att bli färre bilar om de är självkörande? Det är väl knappast den faktorn i sig utan att man utnyttjar bilpooler etc. och det är ju inte beroende av att bilar blir självkörande?
Om bilen bara kan stanna och släppa av passagerare behöver inte parkeringen vara vid målpunkten. Bilen kan köra vidare till något ställe där den inte är i vägen, eller till nästa uppdrag om det inte är en egen bil.

Nej, det är inte självkörandet i sig som gör dem färre, men sjävkörande bilar kommer att revolutionera bilpoolandet eller taxiåkandet, då man inte kommer att behöva bege sig till ett visst ställe för att hämta bilen, den kommer ju till dig när du vill ha den. Skillnaden mellan att äga och inte äga en bil kommer för många bli att man måste ta med sina saker när man stiger ur, då man inte vet vilken bil man tar nästa gång. Man kommer säkert kunna behålla samma bil över en längre tid, men det kostar mer, om det inte fungerar att göra så vid något tillfälle. Det kommer inte vara ekonomiskt försvarbart för de allra flesta i som bor i städer (och de allra flesta bor i städer i Sverige) att äga sin egen bil.

När bilarna inte behövs kan man ha mycket mindre parkeringsytor för dem, då det är ok att parkera in bilar. Det är inte så viktigt vilken exakt bil som tar sig ut från parkeringen. Och är det det så kan de andra flytta lite på sig så att den längst kommer ut.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
Om bilen bara kan stanna och släppa av passagerare behöver inte parkeringen vara vid målpunkten. Bilen kan köra vidare till något ställe där den inte är i vägen, eller till nästa uppdrag om det inte är en egen bil.

Nej, det är inte självkörandet i sig som gör dem färre, men sjävkörande bilar kommer att revolutionera bilpoolandet eller taxiåkandet, då man inte kommer att behöva bege sig till ett visst ställe för att hämta bilen, den kommer ju till dig när du vill ha den. Skillnaden mellan att äga och inte äga en bil kommer för många bli att man måste ta med sina saker när man stiger ur, då man inte vet vilken bil man tar nästa gång. Man kommer säkert kunna behålla samma bil över en längre tid, men det kostar mer, om det inte fungerar att göra så vid något tillfälle. Det kommer inte vara ekonomiskt försvarbart för de allra flesta i som bor i städer (och de allra flesta bor i städer i Sverige) att äga sin egen bil.

När bilarna inte behövs kan man ha mycket mindre parkeringsytor för dem, då det är ok att parkera in bilar. Det är inte så viktigt vilken exakt bil som tar sig ut från parkeringen. Och är det det så kan de andra flytta lite på sig så att den längst kommer ut.
Ja, det där är en fin bild av hur det skulle kunna bli, men jag tror inte att det är så lätt i praktiken med en sån revolutionerande omställning. Bilpooler kommer nog länge att vara en marginell företeelse. Tror mer på en variant av taxi som är billigare eftersom bilen kan köras fram utan förare. Det kan iofs ses som en slags bilpool. Det stora problemet kommer att vara vem som ska sköta, tvätta, städa, serva etc. bilarna. Hur blir slitaget på bilar där användarna inte har ett ägaransvar osv.?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Det stora problemet kommer att vara vem som ska sköta, tvätta, städa, serva etc. bilarna. Hur blir slitaget på bilar där användarna inte har ett ägaransvar osv.?
Bilens ägare kommer ju veta vilka som har åkt med bilen. Kommer jag till en bil i dåligt skick kan jag ju rapportera detta. Om en viss kund tillräckligt ofta åtföljs andra kunder som kommer till bilar i dåligt skick kan ju priset lätt gå upp för denne.
Tvätta, städa och serva bilarna kommer ju ägarna ansvara för. Och jag tror att ägarna kommer vara större företag, inte bilpooler där några få har tillgång till några få bilar.

Går man med på att dela bil så blir ju priset för resan lägre. Och med ett ratingsystem ser man till att man får resesällskap som klarar av att bete sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Som det mesta annat nytt och annorlunda så löser det sig efter lite experimenterande. Jag tror Bylund har rätt. Men det tar säkert lite tid att nå dit.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
Det stora problemet kommer att vara vem som ska sköta, tvätta, städa, serva etc. bilarna. Hur blir slitaget på bilar där användarna inte har ett ägaransvar osv.?
Bilens ägare kommer ju veta vilka som har åkt med bilen. Kommer jag till en bil i dåligt skick kan jag ju rapportera detta. Om en viss kund tillräckligt ofta åtföljs andra kunder som kommer till bilar i dåligt skick kan ju priset lätt gå upp för denne.
Tvätta, städa och serva bilarna kommer ju ägarna ansvara för. Och jag tror att ägarna kommer vara större företag, inte bilpooler där några få har tillgång till några få bilar.

Går man med på att dela bil så blir ju priset för resan lägre. Och med ett ratingsystem ser man till att man får resesällskap som klarar av att bete sig.
Som sagt, låter enkelt i teorin, tror att det blir betydligt svårare i praktiken. Det blir ju i praktiken ungefär som att hyra en bil idag, väldigt dyrt och inget man gör ofta. Bor man i stad och behöver bil kommer det även i fortsättningen att vara billigare och bättre att äga sin egen bil.

Jag är skeptisk... alltså till att det blir någon revolutionerande omställning. Nya former för bilanvändning i marginalen: Visst!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vi får väl se. :) Jag tycker att det är väldigt spännande.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jerker skrev:
Bor man i stad och behöver bil kommer det även i fortsättningen att vara billigare och bättre att äga sin egen bil.

Jag är skeptisk... alltså till att det blir någon revolutionerande omställning. Nya former för bilanvändning i marginalen: Visst!
Jag har många vänner som bor i en stad och som inga bilar har. För dem så känns det verkligen inte billigare eller bättre att ha en egen bil. Nu bor det förvisso i städer där firmor som Zipcar och Cars2Go är bättre etablerade.

Dessutom så vill ungdomar inte ha bil på samma sätt som förr:
Förklaringar till en mättnad eller minskning av bilanvändning har betonat aspekter som människors upplevt begränsade tidsbudget för resor (ofta antas denna inte överstiga ca 1 timme per dag), ökande bränslepriser, demografiska förändringar, ett skifte från utglesning till förtätning av städer, samt en allmänt minskande roll för bilar i urbana kulturer, särskilt bland de yngre. Det senare syns tydligt i de senaste 25 årens körkortsstatistik, där andelen svenskar under 25 år med körkort sjunkit från 78 % till 60 % och så lågt som 38 % i Stockholm 2013.
http://swecris.se/converis/publicweb/Pr ... lse&lang=1
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Vi får väl se. :) Jag tycker att det är väldigt spännande.
Absolut! Och det jag är mest spänd på är att se vad som kommer att hända. Troligtvis inte på något av de sätt vi tror, utan det kommer att ta helt egna vägar!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bjelkeman skrev:
Jerker skrev:
Bor man i stad och behöver bil kommer det även i fortsättningen att vara billigare och bättre att äga sin egen bil.

Jag har många vänner som bor i en stad och som inga bilar har. För dem så känns det verkligen inte billigare eller bättre att ha en egen bil. Nu bor det förvisso i städer där firmor som Zipcar och Cars2Go är bättre etablerade.

Dessutom så vill ungdomar inte ha bil på samma sätt som förr:
Förklaringar till en mättnad eller minskning av bilanvändning har betonat aspekter som människors upplevt begränsade tidsbudget för resor (ofta antas denna inte överstiga ca 1 timme per dag), ökande bränslepriser, demografiska förändringar, ett skifte från utglesning till förtätning av städer, samt en allmänt minskande roll för bilar i urbana kulturer, särskilt bland de yngre. Det senare syns tydligt i de senaste 25 årens körkortsstatistik, där andelen svenskar under 25 år med körkort sjunkit från 78 % till 60 % och så lågt som 38 % i Stockholm 2013.
http://swecris.se/converis/publicweb/Pr ... lse&lang=1
Jadå, jag känner också människor som bor i stad och inte har bil, men det betyder inte att alla som bor i stad gör samma analys. Det är fortfarande ett utpräglat innerstadsfenomen och mest i storstäderna. Om majoriteten av de som bor i städer idag hade dragit slutsatsen att de inte behöver bil skulle vi inte ha så många bilar idag i Sverige eftersom en större del av Sveriges befolkning bor i städer.

Att sen ungdomar inte tar körkort innebär inte med nödvändighet att de inte kommer att ta det senare i livet. När de skaffar barn, vilket oftast sker efter 25 års ålder, ser många ett annat behov av att ha körkort.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Jag tror som en del av er.
Dom som behöver bil mycket kommer ha egen bil.
Det kommer vara för dyrt annars.

De som behöver bil mindre kommer väl hyra via bilpool eller taxi precis som nu.
Men de kanske så småningom kommer hem till en utan förare.

Samma för de som behöver egen bil.
Bilen kan åka iväg och parkera sig själv om man inte hittar något i närheten.

Det är nog dom förändringarna vi kommer att se.
Förutom att bilen kan köra själv bättre än Teslan gör idag. DVS köra efter en rutt, köra rätt i rondeller mm
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Toja skrev:
Jag tror som en del av er.
Dom som behöver bil mycket kommer ha egen bil.
Det kommer vara för dyrt annars.

De som behöver bil mindre kommer väl hyra via bilpool eller taxi precis som nu.
Men de kanske så småningom kommer hem till en utan förare.

Samma för de som behöver egen bil.
Bilen kan åka iväg och parkera sig själv om man inte hittar något i närheten.

Det är nog dom förändringarna vi kommer att se.
Förutom att bilen kan köra själv bättre än Teslan gör idag. DVS köra efter en rutt, köra rätt i rondeller mm
Helt självkörande bilar utan att någon alls sitter i den, som t.ex. en taxi som körs fram till kunden, kommer inom överskådlig framtid antagligen att fungera begränsat, i t.ex. stadsmiljöer. På landet får man nog även i fortsättningen anta att det blir fråga om att gå till en busshållplats för att kliva på taxin.

Men i ett längre perspektiv, med en extremt detaljerad kartbild och ännu noggrannare gps:er så kan säkert en autonom bil köra var som helst. Vad jag förstår så har väl redan idag GPS-systemet en noggrannhet ner på cm-nivå, men detta är inte tillgängligt för den vanlige GPS-användaren.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Såg inslaget och det är så slående i slutet när reportern sitter i en Tesla och säger, innom en inte altför avlägsen framtid så kan man kanske sitta såhär bakom ratten....
Varför inte då konstatera att man redan kan sitta bakom ratten så här och låta bilen köra på större vägar..
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

_TonyV skrev:
Såg inslaget och det är så slående i slutet när reportern sitter i en Tesla och säger, innom en inte altför avlägsen framtid så kan man kanske sitta såhär bakom ratten....
Han menade "i en Volvo också" ;)
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Vilken otroligt fånig avrundning - "det kommer bara att fungera på de stora säkra vägarna och i de nya lyxigaste bilarna".
Ny teknik har alltid först introducerats i dyrare modeller vilket är en självklarhet - det har gällt AC, ABS, navigation, you name it. Men sen kommer det naturligtvis att spridas allt mer "neråt" i modellfloran. Och vi som hittat hit vet ju att den processen har kommit längre hos vissa tillverkare än den uppenbarligen gjort hos Volvo...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Måste tyvärr konstatera att det redan idag(läs fredags) funkar utmärkt!
Att sova i bilen då alltså, på E6an ivf. :oops: :oops: :oops:
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

TiborBlomhall skrev:
_TonyV skrev:
Han menade "i en Volvo också" ;)
Hehe
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar