Det beror på hur timingen blir med skatteverkets prislistor och när transportstyrelsen faktiskt tittar i dem.joikast skrev: ↑17 jan 2023 12:30Ja det ser ut så, jag har fått det nya priset och hamnar under 700k, samt att beställningen är gjord i juni 2022, jag borde alltså även få klimatbonus om jag tolkar det rätt?wannabee skrev: ↑13 jan 2023 20:33Tur du verkar ha nu, iallafall..joikast skrev: ↑03 jan 2023 13:59Beställde min MY Long Range 19" Midnight Silver Metallic med dragkrok den 08 juni. Hade tidigare preliminärt datum i november, men plockades bort och nu står det bara "Uppskattad leveranstid: Ej fastställd".
Verkar ovanligt segt eller? inget VIN-nummer heller ännu .. eller hur ser man om man fått VIN nu för tiden? är det fortfarande i källkoden?![]()
Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Såg att vår kommande bil nu registrerats hos transportmyndigheten. Men den är reggad som en 2022:a, trots att VIN-koden säger 2023. Kan man göra något åt detta?
Model 3 SR+ 2019
Omfördelar Tesla lagerbilar mellan länder? Ser ut som en hel del nya lagerbilar i Tyskland/Frankrike/Italien mf. Väntetider kommer iallfall vara drastiskt kortare jämfört med tidigare. Begagnatpriser bör ta en djupdykning när ny bil finns till leverans till nya priset några timmars biltur bort.
Det hänger väl på när Skatteverkets prislistor uppdateras, just nu står det ju ett för högt pris i dem.joikast skrev: ↑17 jan 2023 12:30Ja det ser ut så, jag har fått det nya priset och hamnar under 700k, samt att beställningen är gjord i juni 2022, jag borde alltså även få klimatbonus om jag tolkar det rätt?wannabee skrev: ↑13 jan 2023 20:33Tur du verkar ha nu, iallafall..joikast skrev: ↑03 jan 2023 13:59Beställde min MY Long Range 19" Midnight Silver Metallic med dragkrok den 08 juni. Hade tidigare preliminärt datum i november, men plockades bort och nu står det bara "Uppskattad leveranstid: Ej fastställd".
Verkar ovanligt segt eller? inget VIN-nummer heller ännu .. eller hur ser man om man fått VIN nu för tiden? är det fortfarande i källkoden?![]()
Jag har en gammal beställning på en LR och har samma fundering. Har ställt frågan till Skatteverket, delar svaret när det kommer.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Vet inte när du beställde men personligen vägrar jag ta emot en bil tillverkad 22 som jag beställt 23.
Vet inte när du beställde men personligen vägrar jag ta emot en bil tillverkad 22 som jag beställt 23.
Edit läste snabbt... Vet faktiskt inte? Ringa trpm och fråga varför det blir så?
Det låter ju konstigt. Tesla har själva denna till försäljning som är tillverkad och registrerad 2022 men ändå står som 2023. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/ELW24G
Märkligt om en nyare blir reggad som äldre. Men känns bekant på något sätt. Var det inte rätt ofta så med Model S och Model X förr i tiden? Och prat om att Tesla körde årsmodell på sitt eget sätt eftersom det ändå inte har någon betydelse i och med löpande uppdateringar vid slumpmässiga tillfällen.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Fordonsår definieras i 1 kap. 5 § vägtrafikskattelagen (2006:227):
”Med fordonsår avses uppgift i vägtrafikregistret som anger ett fordons årsmodell eller, om sådan uppgift saknas, tillverkningsår. Om båda uppgifterna saknas i registret, avses med fordonsår det år under vilket fordonet första gången togs i bruk”.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
”Med fordonsår avses uppgift i vägtrafikregistret som anger ett fordons årsmodell eller, om sådan uppgift saknas, tillverkningsår. Om båda uppgifterna saknas i registret, avses med fordonsår det år under vilket fordonet första gången togs i bruk”.
Beställde en MYP Quicksilver 210109..över ett år sedan, och fortfarande ingen prognos för leverans. Helt otroligt! Man blir ju nästan förbannad när man kan lägga en ny order idag med beräknad leverans mars-maj. Någon mer stackare som sitter i samma båt?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, fast beställt i juni. Den "kostadsfria uppgraderingen" och det bättre priset försvann också.
Nu får man samma pris OCH en beräknad leveranstid vid nybeställning.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Sedan 220712 har jag väntat. Hade innan Quicksilver en tidsfönster på nov15-31dec, men nu bara lägre pris men ingen leverans.Truckmat skrev:Beställde en MYP Quicksilver 210109..över ett år sedan, och fortfarande ingen prognos för leverans. Helt otroligt! Man blir ju nästan förbannad när man kan lägga en ny order idag med beräknad leverans mars-maj. Någon mer stackare som sitter i samma båt?
Beställningen gjordes även på ett bra inbytesoffert på min M3LR-19 som knappast håller längre
Quicksilver beställd 220531. När man kontaktar Tesla har de noll koll också. Så drygt att inte kunna få någon som helst info. Sen färgbytet har man inte vetat om leverans kan ske om 3 veckor eller 3 månader.
Kör: model Y Performance Midnight Silver Quicksilver
Den bilen (ELW24G) säger 2023 på car.info, men går man till transportmyndigheten så står det 2022 på den med. Det är troligtvis så att Tesla inte rapporterar årsmodell alls när de registrerar bilar, så det blir tillverkningsdatum som avgör. På car.info så kollar de troligtvis i VIN och ser att det är en 2023. Min kommande bil är samma sak. 2023 på car.info och 2022 hos transportmydigheten. Tillverkad 5 dec. Förregistrerad 11 jan.flipmac skrev: ↑17 jan 2023 15:59Det låter ju konstigt. Tesla har själva denna till försäljning som är tillverkad och registrerad 2022 men ändå står som 2023. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/ELW24G
Märkligt om en nyare blir reggad som äldre. Men känns bekant på något sätt. Var det inte rätt ofta så med Model S och Model X förr i tiden? Och prat om att Tesla körde årsmodell på sitt eget sätt eftersom det ändå inte har någon betydelse i och med löpande uppdateringar vid slumpmässiga tillfällen.
Model 3 SR+ 2019
Så länge som ett fordon som registreras inom EU (Sverige i detta fallet) med stöd av ett EU helfordonsgodkännande, så skall man registrera Tillverkningsår och månad och kan EJ kombineras med (sedan 1999 utdött begrepp när helfordonsgodkännandet blev standard) Årsmodell.
Med andra ord - vi har inga Årsmodeller kvar och det som ofta refereras till är Fordonsår:
Med andra ord - vi har inga Årsmodeller kvar och det som ofta refereras till är Fordonsår:
mi99sasa skrev: ↑18 jan 2023 05:45Fordonsår definieras i 1 kap. 5 § vägtrafikskattelagen (2006:227):
Är det någon som beställde efter prisjusteringen förra veckan som redan fått uppskattad leveranstid uppdaterat på Tesla kontot?
Jag beställde en röd RWD i söndags men har inte fått någon uppskattat leveranstid, jag har dock ingen aning om hur snart man kan förvänta sig det?
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
Beställde i mitten av maj, stendött förutom uppdaterat pris då...ercon skrev: ↑18 jan 2023 09:20Quicksilver beställd 220531. När man kontaktar Tesla har de noll koll också. Så drygt att inte kunna få någon som helst info. Sen färgbytet har man inte vetat om leverans kan ske om 3 veckor eller 3 månader.
Jag har uppdaterat min beställning från MY SR till MY LR på lördagen efter prisfallet men appen visar inte EDD.
Har någon fått EDD? jag är lite orolig..
Har någon fått EDD? jag är lite orolig..
Nä, det kommer jättenära leveransen nu för tiden.
Min ska levereras i februari enligt supporten/sälj men det står "Ej fastställd" på hemsidan.
Beställde 2 juni. Pausade november-december. Fick VIN ganska tidigt i januari. VIN har nu även regnummer. EDD är 21 jan - 4 feb. Men lär bli förskjutet en vecka eftersom båten den är på väntar på bättre väder innan den fortsätter.
Model 3 SR+ 2019
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Så det är inte sista sex veckorna i varje kvartal längre?
Volvo PV 544 Special 1963
Fick nyss preliminärt upphämtningsdatum av min MYRWD Midnight silver till nästa vecka 24/1 i Malmö. Beställd 8e Nov -22. 

Beställt MYRWD 8/11-22
Det verkar som att Tesla inte kunde sälja allt de tillverkare i Kina i slutet av q4 2022. Därför fyllde de en båt som avgick 20 dec och strax ankommer Europa. Därav han-feb i stället.
Sen levererar ju Berlin mer konstant över året även om de fortsätter hetsa i slutet av varje kvartal ändå.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Min beställning har fastnat i "betalning" och när man ringer numret på den godkända låneansökan är det flerval... På holländska... Charmigt.
Funtar på att skita i detta men hur gör jag ens det?
Funtar på att skita i detta men hur gör jag ens det?