Model Y eller BMW i4 /M50

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

JKDIF

Model Y eller BMW i4 /M50

Inlägg av JKDIF »

Hej

Blir första inlägget här på forumet.

Hoppas denna fråga blir i rätt tråd, är ju ändå en fråga angående Model Y.

Är för min det dags att byta tjänstebil och just nu med de ökade förmånsvärderna så är det nästan bara 2 bilar jag skalat ner det till som är intressanta, Y long eller Performance ( inte bestämt mig än) eller BMWn som sagt. Speciellt nu med prissäkningen från Teslan gör den väldigt intressant.

Teslan har såklart några fördelar
-Större
-Laddning när man är ute och reser.

Har dock aldrig kört en tesla ( Provkörning i veckan). Hur är den att köra längre sträckor? Hört en del negativt angående bekvämligheten i Teslan.
Model Y saknar perkeringssensorer?
Uppgraderda autopilot? Värt det?
Total självkörningsförmåga? i praktiken vad innebär det?

Rent ärligt, vad saknas i teslan enligt er?
Senast redigerad av JKDIF, redigerad totalt 1 gånger.
Lurkern

Re: Model Y eller BMW i40 /M50

Inlägg av Lurkern »

Har kört X5, XC60, A7 och A6 på senare år, samt några månader i en Lynk & Co 01. Teslan (MYP2023) är riktigt skön att åka långt i. Inte bara stolarna, man sitter fritt och så, inget som skaver mot benen som kan vara fallet annars. En liten bra detalj är att autopiloten bara kräver att man lägger moment på ratten, man behöver inte sitta och klämma den så fingrarna blir vita. Passar mig bra som har armbågen uppe vid sidorutan och ett finger på ratten.

Inga parkeringssensorer, suger.

Saknar inget annat än parkeringssensorer. Kanske night vision vore coolt.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Som ovan skribent säger så är avsaknaden av sensorer för parkering ett stort minus. Jag personligen tycker att kupén är för mörk. Saknas helt ambient belysning.
Tycker inte heller att d behöver några tillägg på autopiloten. Speciellt inte FSD.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

BMW:n bör vara rejält mycket tystare på landsväg. Provkör och känn efter själv.
Du får ingen 360-vy eller parkerings sensorer med en MY jfr BMW.

Programvaran i Teslan och telefonappen slår alla andra i dagsläget, men bra att veta att du får ingen Apple Carplay eller Android Auto.

Basic AP (som ingår) Filhållning och cruise control.
Uppgraderad AP gör att du kan köra in/ut bilen med telefonen från en trång plats ("summon"), parkeringsassistent och filbyte med blinkers.
FSD är inget extra (utöver EAP) och kommer inte att bli det heller i EU troligen. Bägge paketen kan köpas till efter.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det finns en Björn Nyland på Y-tube som gör räckviddstester i 90 och 120 km/h. Tycker det ser ut som BMW:n har längre räckvidd i 120 km/h på sommaren iallafall (vintern kollade jag inte). Normalt så brukar ju 'vanliga' bilar ha lägre luftmotstånd än en SUV/Crossover som Y. Men med det sagt så är väl Y en av de SUVar/Crossovers som har lägst luftmotstånd i den fordonskategorin. Och har för mig att MYP även har lite lägre markfrigång än 'vanliga' MY LR, vilket även det borde hjälpa. Men även val av fälgar och däckstorlek blir viktigt i hastigheter runt 110-120 km/h. Ju mindre fälgar och ju mer aerodynamiskt effektiva de är – desto bättre.

Nyland har sammanställt alla sina testresultat i ett kalkylark. Där kan du kika och jämföra själv om du är intresserad. När jag klistrar in URL:en till det här arket så skapar forumet en tabell i det här inlägget. Vill du istället öppna arket i Googledocs (eller vad det heter) kan du trycka svara på det här inlägget så hittar du URL:en. Eller så kan du hitta det genom beskrivningen till någon av Nylands Y-tubevideor.

Sen är det mycket möjligt att Teslan kompenserar en eventuellt kortare räckvidd med snabbare laddhastighet. Det har jag dock inte koll på.

En grej till med Model Y: Den har inget lastförskjutningsskydd som hindrar lös last i bagageutrymmet från att komma flygandes in till passagerarutrymmet vid en olycka. Den har ju någon slags täckhylla/platta/insynsskydd, men jag vet inte hur det är avsett att fungera vid en olycka. Vet inte om det finns lastöglor som man kan använda.

Det finns eftermarknadsgaller man kan montera. Här är en tidigare tråd om de här gallren här på forumet:

viewtopic.php?t=27939
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 18 jan 2023 16:27
BMW:n bör vara rejält mycket tystare på landsväg. Provkör och känn efter själv.
Du får ingen 360-vy eller parkerings sensorer med en MY jfr BMW.

Programvaran i Teslan och telefonappen slår alla andra i dagsläget, men bra att veta att du får ingen Apple Carplay eller Android Auto.

Basic AP (som ingår) Filhållning och cruise control.
Uppgraderad AP gör att du kan köra in/ut bilen med telefonen från en trång plats ("summon"), parkeringsassistent och filbyte med blinkers.
FSD är inget extra (utöver EAP) och kommer inte att bli det heller i EU troligen. Bägge paketen kan köpas till efter.
Ingen Summon eller parkeringsassistent för bilar utan parkeringssensorer (ännu).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Kan tillägga att min familj anser att MYP:en är den tystaste bil vi haft. Vet inte om jag håller med om det, men den är väldigt annorlunda än den 2019 M3 jag åkte i, den hade 18". En annan sak jag uppskattar är att trots 21" med hyfsat tunna däck är det spårsäker. Man kan släppa ratten på en smal halvkass väg och den går rakt fram.

Nåt jag funderar på är mindre bra är bredare däck bak på vintern. Har inget direkt att peka på, men man skall ju ha de bästa däcken bak sägs det, och de bredaste däcken är knappast de bästa på halt väglag.
Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare

Inlägg av WindMaster »

Har också en MYP och upplever den som mycket tyst. Har haft bilen i två månader och bara kört med vinterdäck, Hakkapelitta R5 EV som ska vara extra tysta. Vet inte hur mycket som sitter i däcken.

Det är många saker på i4:an som kräver dyra tillval om man vill ha samma nivå el funktionalitet som Model Y. Tänker bla på stereo, och elstol med minne, körfältsassistent (autopilot).

Baksätet är mycket rymligare på Model Y. En vuxen person sitter mycket bra i Model Y och det är enkelt att kliva i/ur. Stor skillnad mot i4:an, skulle jag säga.
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

Olika biltyper ... svårt att jämföra rätt av. Model y har väldigt bra utrymmen, både i kupen och bagaget. Så bra familjebil. Däremot känns den rätt billig på sina håll i detaljkvaliten. Men väldigt trevlig att köra. Tyst och snabb. Har inte sett BMW´n men tyvärr känns tesla (och många elbilar andra ebilar) väldigt spartanska och fattiga i jämförelse med traditionella premiumbilar. Men största nackdelen är företaget Tesla. Känns väldigt lynnigt och opålitligt. Man köper grisen i säcken. Osäkert vad man får, när man får det och vad det kostar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Lurkern skrev: 18 jan 2023 18:26
Kan tillägga att min familj anser att MYP:en är den tystaste bil vi haft. Vet inte om jag håller med om det, men den är väldigt annorlunda än den 2019 M3 jag åkte i, den hade 18". En annan sak jag uppskattar är att trots 21" med hyfsat tunna däck är det spårsäker. Man kan släppa ratten på en smal halvkass väg och den går rakt fram.

Nåt jag funderar på är mindre bra är bredare däck bak på vintern. Har inget direkt att peka på, men man skall ju ha de bästa däcken bak sägs det, och de bredaste däcken är knappast de bästa på halt väglag.
Om MYP är den tystaste bil du kört hade du blivit chockad av i4, den är mkt tystare än MYP!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

HelectriC skrev: 19 jan 2023 10:16

Om MYP är den tystaste bil du kört hade du blivit chockad av i4, den är mkt tystare än MYP!

Jag har visserligen bara provkört Model Y Performance en gång men det var på ganska grov asfalt och motorväg. Bilen är inte den tystaste, inte som en E-Tron, men det är heller ingenting man studsar på. Den är långt ifrån en Model 3 från 2019. Jag skulle säga att den är tillräckligt tyst för mig trots att jag är ganska känslig för buller.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

HelectriC skrev: 19 jan 2023 10:16

Har kört en del 3- och 4-serie med fossildrift, och de är inte direkt tysta.
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

Tror just i model Y´s fall så har den blivit tystare på senare modeller .. dubbelglas, hjulupphängning/fjädring etc. Lite lurigt med Tesla då de gör rätt stora förändringar utan att meddela.

Körde själv tidigare lexus suv som är ansedd som tyst bil på sin tid. Provkörde en hel del bilar inför köpet av model y och många moderna (dyra) bilar är påtagligt bullriga. Var ju tidigare en stor skillnad med dyra mot billigare bilar men nu för tiden bullrar även dyra bilar. Troligtvis säljer ambient lightning och led-lister bättre än osexiga saker som ljudisolering. Men finns säkert undantag, men model y är i alla fall bland de absolut tystade bilarna jag testat.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

BMW 3 & 4-serie är inte direkt kända för att vara särskilt tysta.
Tycker inte i4 var noterbart bättre än Y.
Dock hade den Y jag körde ingen hatthylla, dvs det bullrade mest bakifrån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

kaffekoko skrev: 19 jan 2023 11:28
Tror just i model Y´s fall så har den blivit tystare på senare modeller .. dubbelglas, hjulupphängning/fjädring etc. Lite lurigt med Tesla då de gör rätt stora förändringar utan att meddela.

Körde själv tidigare lexus suv som är ansedd som tyst bil på sin tid. Provkörde en hel del bilar inför köpet av model y och många moderna (dyra) bilar är påtagligt bullriga. Var ju tidigare en stor skillnad med dyra mot billigare bilar men nu för tiden bullrar även dyra bilar. Troligtvis säljer ambient lightning och led-lister bättre än osexiga saker som ljudisolering. Men finns säkert undantag, men model y är i alla fall bland de absolut tystade bilarna jag testat.
Det är väldigt olika sorts oljud i olika bilar och det är väldigt individuellt vad man tycker är jobbiga frekvenser. Jag tycker exempelvis M3P 2019 och vår Leaf 2012 går tystare vs vår tidigare MYP. Men de flesta tycker tvärtom. Bäst är att provköra!

MYP har ett lågfrekvent buller som man kan uppleva som ett tryck i öronen, som jag tyckte var jobbigt men vissa hör det knappt.
M3P och Leaf har mer ett brusande oljud som jag inte stör mig på.
I plaid upplever jag oljuden halverade.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Lurkern skrev: 19 jan 2023 11:04

Har kört en del 3- och 4-serie med fossildrift, och de är inte direkt tysta.
En i4a är i mina öron tystare än 3- och 4-serien dock, de verkar ha jobbat på ljuddämpningen när de gjorde den till elbil. Jag och en kompis tog min i4a till handlaren när han skulle provköra en 330e och det var stor skillnad på dem när vi jämförde samma dag på samma vägar, båda hade 19" med standarddäcken. Min kompis var lite besviken då han hade hoppats på samma ljudnivå som i min bil, slutar nog med att han köper en Model 3 istället, han tyckte 3-serien var mer lik min Model 3 än i4an vad gäller ljudnivå.

Jämför jag med min fars Model Y tycker vi också det är relativt stor skillnad, inte så mycket på perfekt torr nylagd asfalt men så fort det är lite grövre asfalt eller regn/snö/grus på vägen eller typ bro-/vägskarvar så upplever vi märkbart mindre vägljud i i4an. Vi upplever också mindre vindljud i hög hastighet.

Nu brukar Björn Nylands mätningar inte alltid vara helt vetenskapliga och frekvenser osv påverkar hur man upplever saker så man skall väl inte ta det helt för den enda objektiva sanningen men hans mätningar placerar iaf i4an klart lägre än Model 3 och Model Y också.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

JKDIF skrev: 18 jan 2023 13:07
Hej

Är för min det dags att byta tjänstebil och just nu med de ökade förmånsvärderna så är det nästan bara 2 bilar jag skalat ner det till som är intressanta, Y long eller Performance ( inte bestämt mig än) eller BMWn som sagt. Speciellt nu med prissäkningen från Teslan gör den väldigt intressant.

-Större

Har dock aldrig kört en tesla ( Provkörning i veckan). Hur är den att köra längre sträckor? Hört en del negativt angående bekvämligheten i Teslan.

Kan du vänligen redigera rubriken, min OCD har lite problem med att det står i40, det är ju en Hyundai! :D

För övrigt så tror jag provkörningen kommer ge alla svar, jag kommer från BMW tidigare och MYP'en är helt ok.
Jag saknar BMW's idrive som jag tycker är fenomenal. Men Teslans röststyrning fungerar faktiskt, till skillnad från röststyrningen jag haft i tidigare BMW bilar.

Provkör!
Tesla Model Y Performance
JKDIF

Inlägg av JKDIF »

Arctic Drifter skrev: 19 jan 2023 13:19
JKDIF skrev: 18 jan 2023 13:07
Hej

-Större

Kan du vänligen redigera rubriken, min OCD har lite problem med att det står i40, det är ju en Hyundai! :D

För övrigt så tror jag provkörningen kommer ge alla svar, jag kommer från BMW tidigare och MYP'en är helt ok.
Jag saknar BMW's idrive som jag tycker är fenomenal. Men Teslans röststyrning fungerar faktiskt, till skillnad från röststyrningen jag haft i tidigare BMW bilar.

Provkör!
Skriv svar