Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av NEO »

Beställde en MYRWD i september, blev erbjuden leverans i december. Tackade nej, blev återigen erbjuden leverans DAGEN FÖRE prissänkningen. Med nya priset blev bilen plötsligt superintressant i och med miljöbonus på 50000kr extra utöver de 150.000kr de sänkte bilen med. Ringde Tesla och fick en bil kopplad till reservationen med VIN och regnummer, tillverkad i december i Kina, han sa att den var påväg hit och skulle levereras sista veckan i januari eller första veckan i februari med nya priset. Min fråga, jag har köpt bil med både 60 och 70 i bonus, och upplägget med att skicka in en blankett om att man vill ha bonus. Hur går man tillväga nu, känns som det är många parametrar som gör processen annorlunda. Hur begär man bonusen?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Du behöver inte göra något alls numera.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

jonasl skrev: 19 jan 2023 09:44
Hur vet Transportstyrelsen att min bil är berättigad bonus då? Jag kan ju ha beställt den efter 8/11?
Dodde

Inlägg av Dodde »

Kanske inte rätt tråd men jag kör ändå.

Kan man ställa in andelen regen på en MY AWD? Tänker på när det är grymt halt så kanske man vill ha mindre boms när man släpper gasen.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

Dodde skrev: 19 jan 2023 10:30

Kan man ställa in andelen regen på en MY AWD? Tänker på när det är grymt halt så kanske man vill ha mindre boms när man släpper gasen.
Nej. Enda Yn som kan ställa regen är MYP i track mode, men det är otympligt att göra för körning i halt.
Dodde

Inlägg av Dodde »

Synd, hade varit trevligt

Parkeringssensorer saknas på de MYLR som levereras nu inte sant? Kommer de från Tyskland?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Dodde skrev: 19 jan 2023 10:40

Parkeringssensorer saknas på de MYLR som levereras nu inte sant? Kommer de från Tyskland?
Troligen inga sensorer, MYLR kan komma från Kina eller från Tyskland. Röda och silverfärgade kommer bara från Tyskland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dodde

Inlägg av Dodde »

mikebike skrev: 19 jan 2023 10:47
Dodde skrev: 19 jan 2023 10:40

Troligen inga sensorer, MYLR kan komma från Kina eller från Tyskland. Röda och silverfärgade kommer bara från Tyskland.
Kan man sätta som krav att man vill ha en Tysktillverkad?
Gusten85

Inlägg av Gusten85 »

Ser in inte ut som det är någon längre väntetid på YSR/YLR svart el vit. En hel del tillgängliga i övriga Europa för omgående leverans. Lagerbilarna i Tyskland ser ut att vara en blandning mellan XP7(Berlin) och LRW(Kina).
https://teslascout.com/?cols%5B%5D=colm ... 1&refresh=
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

NEO skrev: 19 jan 2023 10:03
jonasl skrev: 19 jan 2023 09:44
Hur vet Transportstyrelsen att min bil är berättigad bonus då? Jag kan ju ha beställt den efter 8/11?
Du måste på något sätt visa att bilen beställdes före 8 dec. Men hur har inte regeringen bestämt än. De ska klubba förordningen i början av detta år senast var beskedet. Så besked kommer så småningom.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Gusten85 skrev: 19 jan 2023 11:17
Ser in inte ut som det är någon längre väntetid på YSR/YLR svart el vit. En hel del tillgängliga i övriga Europa för omgående leverans. Lagerbilarna i Tyskland ser ut att vara en blandning mellan XP7(Berlin) och LRW(Kina).
Men det finns väl fortfarande inga sr/rwd från Berlin?
Gusten85

Inlägg av Gusten85 »

flipmac skrev: 19 jan 2023 11:40
Gusten85 skrev: 19 jan 2023 11:17
Men det finns väl fortfarande inga sr/rwd från Berlin?
Korrekt. SR ser alla ut att vara LRW(Kina). LR är de flesta från Berlin, men även några från Kina.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Gusten85 skrev: 18 jan 2023 10:47
Är det någon som beställde efter prisjusteringen förra veckan som redan fått uppskattad leveranstid uppdaterat på Tesla kontot?
Ingen av oss som beställt efter sänkningen verkar ha fått. Men vi kan lova varandra att skriva här sås kart vi får datum? Med största sannolikhet kommer vi att matchas med bilar på denna båt som nu äntligen börjat röra på sig igen:
CAC8F09B-2B91-4C9A-8D25-054C2868967D.jpeg
Ni som beställt konf som bara finns från Berlin kanske kan få snabbare? Jag räknar oavsett iskallt med att vi som väntar matchning med bilar från båten får leverans omkring månadsskiftet 😀
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Dodde skrev: 19 jan 2023 10:30

Köp dessa så kan du ändra
https://enhauto.com/
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare

Inlägg av Rydh »

Gusten85 skrev: 19 jan 2023 11:45

Korrekt. SR ser alla ut att vara LRW(Kina). LR är de flesta från Berlin, men även några från Kina.
Ursäkta en nybörjare, men efter som jag har beställt en Röd RWD så blir det ju lite konflikt i de två påståendena ovan, Vilket påstående är lite mindre rätt än det andra? ;)

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare

Inlägg av Rydh »

flipmac skrev: 19 jan 2023 11:48
Är det någon som beställde efter prisjusteringen förra veckan som redan fått uppskattad leveranstid uppdaterat på Tesla kontot?
Ingen av oss som beställt efter sänkningen verkar ha fått. Men vi kan lova varandra att skriva här sås kart vi får datum? Med största sannolikhet kommer vi att matchas med bilar på denna båt som nu äntligen börjat röra på sig igen:

Ni som beställt konf som bara finns från Berlin kanske kan få snabbare? Jag räknar oavsett iskallt med att vi som väntar matchning med bilar från båten får leverans omkring månadsskiftet 😀
Jag beställde en Röd RWD med 19" och svart inredning i söndags, jag har väl egentligen inga förhoppningar att den ska levereras i någon hast men givetvis meddelar jag när jag fått datum!

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Rydh skrev: 19 jan 2023 12:46

Ursäkta en nybörjare, men efter som jag har beställt en Röd RWD så blir det ju lite konflikt i de två påståendena ovan, Vilket påstående är lite mindre rätt än det andra? ;)

//Peter
RWD kommer i dagsläget endast från Kina oavsett färg. Rykten finns om att RWD kommer att börja tillverkas i Tyskland under året.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

Om du inte fått VIN tilldelad så är den inte på den båten. Jag fick VIN i början av januari, den är på just den båten (man kan kolla om ens bil är på en Hoegh-båt här om man har VIN: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo). Min ETA i appen är 21/1 - 4/2. Men räknar med försening på en fyra dar pga att båten stannade upp för vädret. Så absolut inte "med största sannolikhet" att din bil är på den båten. Snarare tvärt om.

Inte alltid så, men ganska vanligt tidigare att VIN på Kina-bilar tilldelas runtomkring när båten passerat större delen av sydkinesiska havet. Ibland har det även varit vid Suez-kanalen. Bästa sättet att se om man fått ett VIN tilldelat är med Tesla VIN finder (https://chrome.google.com/webstore/deta ... fanf?hl=en).
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

malmer skrev: 19 jan 2023 13:26
Om du inte fått VIN tilldelad så är den inte på den båten. Jag fick VIN i början av januari, den är på just den båten (man kan kolla om ens bil är på en Hoegh-båt här om man har VIN: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo). Min ETA i appen är 21/1 - 4/2. Men räknar med försening på en fyra dar pga att båten stannade upp för vädret. Så absolut inte "med största sannolikhet" att din bil är på den båten. Snarare tvärt om.

Inte alltid så, men ganska vanligt tidigare att VIN på Kina-bilar tilldelas runtomkring när båten passerat större delen av sydkinesiska havet. Ibland har det även varit vid Suez-kanalen. Bästa sättet att se om man fått ett VIN tilldelat är med Tesla VIN finder (https://chrome.google.com/webstore/deta ... fanf?hl=en).
Hmm jag har exakt samma "förväntade leveransdatum" men hittar inte mitt VIN på den båten.

Däremot har bilen fått regnummer och är förregistrerad. Står:

Tillverkad i Kina 2022.12.05
Förregistrerad 2023.01.09
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Rydh skrev: 19 jan 2023 12:46

//Peter
Förtydligande: Detta gällde alltså MYLR. Färgerna Midnight Cherry och Quicksilver finns bara för LR och P, och bara i Tyskland.
RWD kommer från Kina och har de gamla röda och silvergrå färgerna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare

Inlägg av Rydh »

mikebike skrev: 19 jan 2023 13:40
Förtydligande: Detta gällde alltså MYLR. Färgerna Midnight Cherry och Quicksilver finns bara för LR och P, och bara i Tyskland.
Okey, då är jag med! :oops:

Har någon koll på hur det är med vinterdäcken (som specats vid beställning), ansluter dom på plats i Sverige och byt i hamnen/centret eller hur funkar det?

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

Rydh skrev: 19 jan 2023 13:55
mikebike skrev: 19 jan 2023 13:40
Okey, då är jag med! :oops:

Har någon koll på hur det är med vinterdäcken (som specats vid beställning), ansluter dom på plats i Sverige och byt i hamnen/centret eller hur funkar det?

//Peter
Har du köpt vinterdäck i samband med bilköp så är de monterade på bilen vid leverans. Exempelvis så monterar tekniker på Trosta dina vinterhjul när bilen kommer med transport.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

Nu när jag tydligen gjort att vänta på min Tesla till hela min personlighet. Vem är jag då när bilen väl levereras? :D
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare

Inlägg av Rydh »

malmer skrev: 19 jan 2023 14:05
Nu när jag tydligen gjort att vänta på min Tesla till hela min personlighet. Vem är jag då när bilen väl levereras? :D
Jag tror att samma tomhet infinner sig som när man efter flera års arbete äntligen fick fiber till huset för 5-6 år sedan! :D

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
Hoffan
Teslaägare

Inlägg av Hoffan »

Någon med vit interiör som fått EDD ännu eller är det fortsatt bilar med primärt svart klädsel som är på gång?
Skriv svar