Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Väntrum Model Y
Beställde en MYRWD i september, blev erbjuden leverans i december. Tackade nej, blev återigen erbjuden leverans DAGEN FÖRE prissänkningen. Med nya priset blev bilen plötsligt superintressant i och med miljöbonus på 50000kr extra utöver de 150.000kr de sänkte bilen med. Ringde Tesla och fick en bil kopplad till reservationen med VIN och regnummer, tillverkad i december i Kina, han sa att den var påväg hit och skulle levereras sista veckan i januari eller första veckan i februari med nya priset. Min fråga, jag har köpt bil med både 60 och 70 i bonus, och upplägget med att skicka in en blankett om att man vill ha bonus. Hur går man tillväga nu, känns som det är många parametrar som gör processen annorlunda. Hur begär man bonusen?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
- NEO
- Teslaägare
Hur vet Transportstyrelsen att min bil är berättigad bonus då? Jag kan ju ha beställt den efter 8/11?
Kanske inte rätt tråd men jag kör ändå.
Kan man ställa in andelen regen på en MY AWD? Tänker på när det är grymt halt så kanske man vill ha mindre boms när man släpper gasen.
Kan man ställa in andelen regen på en MY AWD? Tänker på när det är grymt halt så kanske man vill ha mindre boms när man släpper gasen.
- NEO
- Teslaägare
Nej. Enda Yn som kan ställa regen är MYP i track mode, men det är otympligt att göra för körning i halt.
Synd, hade varit trevligt
Parkeringssensorer saknas på de MYLR som levereras nu inte sant? Kommer de från Tyskland?
Parkeringssensorer saknas på de MYLR som levereras nu inte sant? Kommer de från Tyskland?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Troligen inga sensorer, MYLR kan komma från Kina eller från Tyskland. Röda och silverfärgade kommer bara från Tyskland.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ser in inte ut som det är någon längre väntetid på YSR/YLR svart el vit. En hel del tillgängliga i övriga Europa för omgående leverans. Lagerbilarna i Tyskland ser ut att vara en blandning mellan XP7(Berlin) och LRW(Kina).
https://teslascout.com/?cols%5B%5D=colm ... 1&refresh=
Du måste på något sätt visa att bilen beställdes före 8 dec. Men hur har inte regeringen bestämt än. De ska klubba förordningen i början av detta år senast var beskedet. Så besked kommer så småningom.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Men det finns väl fortfarande inga sr/rwd från Berlin?Gusten85 skrev: ↑19 jan 2023 11:17Ser in inte ut som det är någon längre väntetid på YSR/YLR svart el vit. En hel del tillgängliga i övriga Europa för omgående leverans. Lagerbilarna i Tyskland ser ut att vara en blandning mellan XP7(Berlin) och LRW(Kina).
Korrekt. SR ser alla ut att vara LRW(Kina). LR är de flesta från Berlin, men även några från Kina.flipmac skrev: ↑19 jan 2023 11:40Men det finns väl fortfarande inga sr/rwd från Berlin?Gusten85 skrev: ↑19 jan 2023 11:17Ser in inte ut som det är någon längre väntetid på YSR/YLR svart el vit. En hel del tillgängliga i övriga Europa för omgående leverans. Lagerbilarna i Tyskland ser ut att vara en blandning mellan XP7(Berlin) och LRW(Kina).
Ingen av oss som beställt efter sänkningen verkar ha fått. Men vi kan lova varandra att skriva här sås kart vi får datum? Med största sannolikhet kommer vi att matchas med bilar på denna båt som nu äntligen börjat röra på sig igen: Ni som beställt konf som bara finns från Berlin kanske kan få snabbare? Jag räknar oavsett iskallt med att vi som väntar matchning med bilar från båten får leverans omkring månadsskiftet
Ursäkta en nybörjare, men efter som jag har beställt en Röd RWD så blir det ju lite konflikt i de två påståendena ovan, Vilket påstående är lite mindre rätt än det andra?

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
Jag beställde en Röd RWD med 19" och svart inredning i söndags, jag har väl egentligen inga förhoppningar att den ska levereras i någon hast men givetvis meddelar jag när jag fått datum!flipmac skrev: ↑19 jan 2023 11:48Ingen av oss som beställt efter sänkningen verkar ha fått. Men vi kan lova varandra att skriva här sås kart vi får datum? Med största sannolikhet kommer vi att matchas med bilar på denna båt som nu äntligen börjat röra på sig igen:
Ni som beställt konf som bara finns från Berlin kanske kan få snabbare? Jag räknar oavsett iskallt med att vi som väntar matchning med bilar från båten får leverans omkring månadsskiftet![]()
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
RWD kommer i dagsläget endast från Kina oavsett färg. Rykten finns om att RWD kommer att börja tillverkas i Tyskland under året.
Om du inte fått VIN tilldelad så är den inte på den båten. Jag fick VIN i början av januari, den är på just den båten (man kan kolla om ens bil är på en Hoegh-båt här om man har VIN: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo). Min ETA i appen är 21/1 - 4/2. Men räknar med försening på en fyra dar pga att båten stannade upp för vädret. Så absolut inte "med största sannolikhet" att din bil är på den båten. Snarare tvärt om.flipmac skrev: ↑19 jan 2023 11:48Ingen av oss som beställt efter sänkningen verkar ha fått. Men vi kan lova varandra att skriva här sås kart vi får datum? Med största sannolikhet kommer vi att matchas med bilar på denna båt som nu äntligen börjat röra på sig igen:
CAC8F09B-2B91-4C9A-8D25-054C2868967D.jpeg
Ni som beställt konf som bara finns från Berlin kanske kan få snabbare? Jag räknar oavsett iskallt med att vi som väntar matchning med bilar från båten får leverans omkring månadsskiftet![]()
Inte alltid så, men ganska vanligt tidigare att VIN på Kina-bilar tilldelas runtomkring när båten passerat större delen av sydkinesiska havet. Ibland har det även varit vid Suez-kanalen. Bästa sättet att se om man fått ett VIN tilldelat är med Tesla VIN finder (https://chrome.google.com/webstore/deta ... fanf?hl=en).
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
- NEO
- Teslaägare
Hmm jag har exakt samma "förväntade leveransdatum" men hittar inte mitt VIN på den båten.malmer skrev: ↑19 jan 2023 13:26Om du inte fått VIN tilldelad så är den inte på den båten. Jag fick VIN i början av januari, den är på just den båten (man kan kolla om ens bil är på en Hoegh-båt här om man har VIN: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo). Min ETA i appen är 21/1 - 4/2. Men räknar med försening på en fyra dar pga att båten stannade upp för vädret. Så absolut inte "med största sannolikhet" att din bil är på den båten. Snarare tvärt om.flipmac skrev: ↑19 jan 2023 11:48Ingen av oss som beställt efter sänkningen verkar ha fått. Men vi kan lova varandra att skriva här sås kart vi får datum? Med största sannolikhet kommer vi att matchas med bilar på denna båt som nu äntligen börjat röra på sig igen:
CAC8F09B-2B91-4C9A-8D25-054C2868967D.jpeg
Inte alltid så, men ganska vanligt tidigare att VIN på Kina-bilar tilldelas runtomkring när båten passerat större delen av sydkinesiska havet. Ibland har det även varit vid Suez-kanalen. Bästa sättet att se om man fått ett VIN tilldelat är med Tesla VIN finder (https://chrome.google.com/webstore/deta ... fanf?hl=en).
Däremot har bilen fått regnummer och är förregistrerad. Står:
Tillverkad i Kina 2022.12.05
Förregistrerad 2023.01.09
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Förtydligande: Detta gällde alltså MYLR. Färgerna Midnight Cherry och Quicksilver finns bara för LR och P, och bara i Tyskland.
RWD kommer från Kina och har de gamla röda och silvergrå färgerna.
Volvo PV 544 Special 1963
Okey, då är jag med!

Har någon koll på hur det är med vinterdäcken (som specats vid beställning), ansluter dom på plats i Sverige och byt i hamnen/centret eller hur funkar det?
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
- NEO
- Teslaägare
Har du köpt vinterdäck i samband med bilköp så är de monterade på bilen vid leverans. Exempelvis så monterar tekniker på Trosta dina vinterhjul när bilen kommer med transport.
Nu när jag tydligen gjort att vänta på min Tesla till hela min personlighet. Vem är jag då när bilen väl levereras? 

Model 3 SR+ 2019
Jag tror att samma tomhet infinner sig som när man efter flera års arbete äntligen fick fiber till huset för 5-6 år sedan!

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
Någon med vit interiör som fått EDD ännu eller är det fortsatt bilar med primärt svart klädsel som är på gång?