Köpa en importerad Model Y
Moderator: Redaktion
Köpa en importerad Model Y
Hej!
Ny på forumet och otroligt intresserad av elektrifiering och elbilar. Tog mig dock 20 minuter att hitta till ”Skapa tråd”. Då kände jag mig mindre smart
.
Har idag en fullutrustad ID.4 GTX och är väl egentligen väldigt nöjd. Innan köpet så var det ju hela tiden ett sug på en Model Y. Behöver nog inte sälja in fördelarna här..
Jag har hittat en Model Y Perfomance på där allt känns väldigt bra. Ryzen och Berlin-byggd är fördelaktigt. Vi ser ut att kunna byta nycklar rakt av vilket känns fint. En firma som känns seriösa med fina omdömen.
Sen kom mitt ”men”.
Bilen visar sig vara importerad från Tyskland. Den har förvisso bara 700 mil på mätaren, men min oro ligger framförallt i att den kan vara svårsåld senare. Är inte USA, så ur bilkonditionssynpunkt är jag nog inte orolig.
Jag är väldigt nära affär - jag behöver inspel på andrahandsvärdet eller annat som jag eventuellt missar här?
Ny på forumet och otroligt intresserad av elektrifiering och elbilar. Tog mig dock 20 minuter att hitta till ”Skapa tråd”. Då kände jag mig mindre smart
.
Har idag en fullutrustad ID.4 GTX och är väl egentligen väldigt nöjd. Innan köpet så var det ju hela tiden ett sug på en Model Y. Behöver nog inte sälja in fördelarna här..
Jag har hittat en Model Y Perfomance på där allt känns väldigt bra. Ryzen och Berlin-byggd är fördelaktigt. Vi ser ut att kunna byta nycklar rakt av vilket känns fint. En firma som känns seriösa med fina omdömen.
Sen kom mitt ”men”.
Bilen visar sig vara importerad från Tyskland. Den har förvisso bara 700 mil på mätaren, men min oro ligger framförallt i att den kan vara svårsåld senare. Är inte USA, så ur bilkonditionssynpunkt är jag nog inte orolig.
Jag är väldigt nära affär - jag behöver inspel på andrahandsvärdet eller annat som jag eventuellt missar här?
Re: Köpa en importerad Model Y
Ja, du kan räkna med att du måste betala minst 50.000 mindre för den.
Har den krok?
vinterhjul?
Runt 600k kanske? Inget fel på bilen och den har garantier, men se till att betala för det lägre värde den kommer ha framåt, annars blir bilägandet dyrt.
Ta regnummer innan och kolla vad försäkring kostar. Det kan tex vara så att svensksåld kostar 6000/år och den där 20.000/år. Isåfall har du 40 mer i kostnad bara där. Plus sämre framtidsvärde.
Billigaste svensksålda Y 2021 såldes igår på blocket för 523. Förvisso en 2021.
Har den krok?
vinterhjul?
Runt 600k kanske? Inget fel på bilen och den har garantier, men se till att betala för det lägre värde den kommer ha framåt, annars blir bilägandet dyrt.
Ta regnummer innan och kolla vad försäkring kostar. Det kan tex vara så att svensksåld kostar 6000/år och den där 20.000/år. Isåfall har du 40 mer i kostnad bara där. Plus sämre framtidsvärde.
700 mil, vinterdäck på ring medföljer för 689.pejvic skrev: ↑19 jan 2023 22:01Ja, du kan räkna med att du måste betala minst 50.000 mindre för den.
Har den krok?
vinterhjul?
Ser privatpersoner som säljer för 699 000.
Att ha i baktanke är att det inte är några pengar emellan.
Bra input gällande försäkring. Är det för att vagnskadegarantin är så mycket högre eller att försäkringsbolagen är anti importerade bilar?
vagnskada yes, och tänk på att du får en ny svensksåld 2023:a med snabb leveranstid för 729. Med dragkrok och vagnskada.Jolle skrev: ↑19 jan 2023 22:04700 mil, vinterdäck på ring medföljer för 689.pejvic skrev: ↑19 jan 2023 22:01Ja, du kan räkna med att du måste betala minst 50.000 mindre för den.
Har den krok?
vinterhjul?
Bra input gällande försäkring. Är det för att vagnskadegarantin är så mycket högre eller att försäkringsbolagen är anti importerade bilar?
jag tycker ditt pris är cirka 100 för dyrt om den har dragkrok. har den inte dragkrok så tycker jag det är 110 för dyrt.
Jag tror du har missat prissänkningarna som var för några dagar sedan. Priserna du ser på blocket har inte reglerats.
Bara för att du ser en annons på 699 (på en svensksåld som är värd 50 mer än en import) så är det inte ett avslut på den nivån.
Bilhandlarna sitter på Svarte petter, särskilt de med många importer.
Jag tror jag föredrar -22 framför -23 i och med sensorer på bilen. Sen så ligger denna konfiguration på ca 765 000 ny om man vill ha vinterdäck.pejvic skrev: ↑19 jan 2023 22:19vagnskada yes, och tänk på att du får en ny svensksåld 2023:a med snabb leveranstid för 729. Med dragkrok och vagnskada.Jolle skrev: ↑19 jan 2023 22:04700 mil, vinterdäck på ring medföljer för 689.pejvic skrev: ↑19 jan 2023 22:01Ja, du kan räkna med att du måste betala minst 50.000 mindre för den.
Har den krok?
vinterhjul?
jag tycker ditt pris är cirka 100 för dyrt om den har dragkrok. har den inte dragkrok så tycker jag det är 110 för dyrt.
Jag tror du har missat prissänkningarna som var för några dagar sedan. Priserna du ser på blocket har inte reglerats.
Bara för att du ser en annons på 699 (på en svensksåld som är värd 50 mer än en import) så är det inte ett avslut på den nivån.
Bilhandlarna sitter på Svarte petter, särskilt de med många importer.
Sen så borde min bil vara som bäst 670-680. Den vill de såklart ha marginal på. Så säg att egentligt försäljningspris är ca 640 000kr då? I och med att vi byter nycklar rakt av.
Så helt fel prissatt är den nog inte?
Men med andra ord, anser du att en importerad bil är ca -50 000kr mindre värd jämfört med en sv såld, sett till försäljningspris.
Oavsett, ska kolla upp försäkringsskillnaden också
- Off Grid Byggaren
Varför tror du bilhandlaren så gärna vill ha din fina GTX i inbyte?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Vad menar du? Jag menar, jag hade likväl kunnat komma med pengar?Off Grid Byggaren skrev: ↑19 jan 2023 22:34Varför tror du bilhandlaren så gärna vill ha din fina GTX i inbyte?
- Off Grid Byggaren
Bilhandlaren vill göra buissnes och ser att det finns något att tjäna på affären helt enkelt.Jolle skrev: ↑19 jan 2023 22:37Vad menar du? Jag menar, jag hade likväl kunnat komma med pengar?Off Grid Byggaren skrev: ↑19 jan 2023 22:34Varför tror du bilhandlaren så gärna vill ha din fina GTX i inbyte?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Ja, självklart. Ingen bedriver ju ett AB för välgörenhet - det är jag med på. Jag menar bara att priset är ca 640-650 för bilen.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 jan 2023 23:23Bilhandlaren vill göra buissnes och ser att det finns något att tjäna på affären helt enkelt.Jolle skrev: ↑19 jan 2023 22:37Vad menar du? Jag menar, jag hade likväl kunnat komma med pengar?Off Grid Byggaren skrev: ↑19 jan 2023 22:34Varför tror du bilhandlaren så gärna vill ha din fina GTX i inbyte?
Har du någon input gällande att den är importerad från Tyskland?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Bilarna från tyskland är identiska med de som säljs här.
De två saker som skiljer är 1. ingen vagnsskadegaranti så du behöver ha bilen helförsäkrad även första tre åren. 2. Begagnatvärdet är mindre, dvs även om du får den 50 000 billigare nu så kanske skillnaden när du säljer den begagnad är lika stor, mindre eller obefintligt.
De två saker som skiljer är 1. ingen vagnsskadegaranti så du behöver ha bilen helförsäkrad även första tre åren. 2. Begagnatvärdet är mindre, dvs även om du får den 50 000 billigare nu så kanske skillnaden när du säljer den begagnad är lika stor, mindre eller obefintligt.
Model Y LR AWD 2022
Jag betalar 11000kr/år för min helförsäkring för MYLR - 22. Självrisk på vagnskada 5000 kr (går välja 3000 men då blir årspremien högre), självrisken på vagnskadegaranti är dock betydligt högre.
Garantierna är exakt som på en svensk bil och mottagandet hos tesla service center är väldigt bra, som att det vore en svensk.
Värdet på beg. marknaden sägs vara lägre men jag har lite svårt att förstå det då det är samma garantier och det finns inget som säger att det är en sämre bil. Men viss hänsyn bör nog tas till det.
Garantierna är exakt som på en svensk bil och mottagandet hos tesla service center är väldigt bra, som att det vore en svensk.
Värdet på beg. marknaden sägs vara lägre men jag har lite svårt att förstå det då det är samma garantier och det finns inget som säger att det är en sämre bil. Men viss hänsyn bör nog tas till det.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Oj, en tysktilltillverkad bil som är importerad från Tyskland. 

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag är övertygad om att det som är "forumkoncensus" här är att väldigt många 3/Y är övervärderade på t.ex. Blocket, sett till den drastiska prissänkning som Tesla nyss genomförde. Marknaden är eller blir snart medveten om detta, då behöver annonserna justeras för att det ska leda till affär.Jolle skrev: ↑19 jan 2023 22:37Vad menar du? Jag menar, jag hade likväl kunnat komma med pengar?Off Grid Byggaren skrev: ↑19 jan 2023 22:34Varför tror du bilhandlaren så gärna vill ha din fina GTX i inbyte?
Tesla Model Y Performance
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Kan man se på något sätt vad priset blev på blocket?pejvic skrev: ↑19 jan 2023 22:01Ja, du kan räkna med att du måste betala minst 50.000 mindre för den.
Har den krok?
vinterhjul?
Det skrivs ofta här men hur vet man? Det kan väl ha skett lite prutande som också blev
försäljningspriset, och som då inte syns på annonsen på blocket, eller?
(Det märks kanske att jag ytterst sällan använder blocket

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nej, det är omöjligt.
Bästa när det gäller blocket är att skapa en bevakning och efter ett tag ser man vilka som faktiskt säljs.
(gäller dock inte bilfirmorna som plockar bort ändå).
men man får ett hum.
Alla som är på blocket "just nu" är ju de ratade, osålda.
de skall man ABSOLUT EJ jämföra med
Bästa när det gäller blocket är att skapa en bevakning och efter ett tag ser man vilka som faktiskt säljs.
(gäller dock inte bilfirmorna som plockar bort ändå).
men man får ett hum.
Alla som är på blocket "just nu" är ju de ratade, osålda.
de skall man ABSOLUT EJ jämföra med

Haha jag vet hur det kan låta. Men du vet ju vad jag menar

Bra input alla.
Jag resonerar såhär (å så tar jag mitt inbyte ur ekvationen). Priser efter sänkning:
Ny MYP, svart inkl vhjul på ring: ca 760 000kr
Begvärde (då den har sensorer, så verkar det vara en fördel) ca 700k
Import: -50 000 SEK
Utebliven vagnskadegaranti: ca 12 000kr över 24 mån
Totalt 640 000 SEK
Håller ni med?