Begagnatpriserna 2023

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaiman
Teslaägare

Begagnatpriserna 2023

Inlägg av Teslaiman »

Jag har redan en MYLR från 2022 och beställde en MYRW 8 november, båda kommer att vara skrivna på mitt företag. Planen var att jag skulle sälja MYRW efter intjänat bonus.
Efter prissänkning och bonus får jag få loss MYRW för 500 000 kr (om jag behåller den 6 mån förstås). Jag hade hoppas på en förtjänst efter 6 månader men nu när det är så oroligt på Tesla marknaden, funderar jag på att avbeställa MYRW helt och förlora 2500 kr. Å andra sidan kommer den kosta mindre en Kia Niro, men vill ändå inte sälja till förlust efter 6 månader.

Frågan är om jag skall avbeställa eller fortsätta med leverans av MYRW. Jag skulle också kunna sälja MYLR(med förlust?), och behålla MYRW, får förhoppningsvis också rejält sänkt förmånsvärde då.

Vad hade ni gjort? Vad tror ni om begagnatpriserna framöver?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Begagnatpriserna 2023

Inlägg av slugger75 »

För egen del, om jag bara hade beställt en MY RWD som en investering, så skulle jag ha släppt den tanken nu pga att förutsättningarna har ändrats.

Kanske kan det fortfarande blli en vinstaffär, men vem vet? Lite som att investera i aktier.

Ang att byta från LR till RWD så skulle jag själv inte vilja det, men det beror väl på hur mycket du värderar lägre månadskostnad.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Jag har inget svar att ge, men jag skulle aldrig köpa och sälja bilar på spekulation. För mig möter bilen ett behov och jag skulle inte köpa eller sälja fordon för att ”tjäna” pengar eller kalkylera på eventuella vinster eller förluster.

Men det står naturligtvis var och en fritt att hantera sina egna pengar för det fritidsnöje man finner intressantast. Om det så är att köpa bilar på spekulation eller samla frimärken. Själv kör jag bilen tills jag hittar en ny bil som är värd att byta till.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Roj79
Teslaägare

Inlägg av Roj79 »

Räkna inte med någon vinst närmaste åren eller tills räntorna blir lägre. Skulle jag själv ha en råd med en begagnad bil för 500tkr skulle jag välja köpa en helt ny bil för 50tkr mer. Gissar på en förslut (värdeminskning) i värsta fall på 20-30tkr efter sex månader då det går snart köpa en begagnad MYL runt 550tkr. Högre värdeminskning när bilen är närmare två år gammal. Själv avbeställde jag en MYR trots bonus och sänkt pris just för att marknaden har vänt. Gällande inte köpa bil för att göra vinst är det många här i forumet och även folk som egentligen inte skulle ha råd (jag själv) att äga en dyr elbil (inte bara tesla) under lång tid har ägt/kört en tesla i 6 månader och sålt sedan med vinst eller plus minus noll. Blir svårare när bonusen försvann och med korta leveranstider. Så att förstår dina funderingar.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Det tråkiga med en ny bil som ”investering” är ju att det väldigt fort blir en gammal bil..
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Roj79 skrev: 21 jan 2023 09:53
Gällande inte köpa bil för att göra vinst är det många här i forumet och även folk som egentligen inte skulle ha råd (jag själv) att äga en dyr elbil (inte bara tesla) under lång tid har ägt/kört en tesla i 6 månader och sålt sedan med vinst eller plus minus noll.
Undrar hur pass många som resonerat på samma sätt, alltså att man köpt en elbil i förhoppningen om att kunna få tillbaka pengarna när man säljer?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det är isåfall allra bäst att du om du nu vill köra nytt - säljer din 22a och ändrar beställningen till en LR-23:a och kör vidare i den.
Då får du vara utan sensorerna då.

Det bygger ju på att du börjar med att sälja 22;an, med tanke på vad vissa annonseras för så verkar det fortfarande finnas ett intresse hos folk att betala mer eller lika mycket som en ny just nu.

Spekulera i RWD skulle jag inte göra. Tänkte du isåfall ta finans för att sedan kunna överlåta? Räkna isåfall in uppläggningsavgift och räntekostnaderna i kalkylen. Det är inte helt solklart att det betalas över 500 för en sådan i augusti, eftersom många tänkt som du. Lite risk blir det. Du kan förlora 20, du kan vinna 20.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Så som ekonomin ser ut att utvecklas under 2023 så förväntar jag mig att Tesla kommer sänka nypriserna ytterligare en gång innan året är slut, hur mycket återstår att se såklart men de verkar satsa på ökad volym till lägre marginaler före att sänka på tillväxttakten.

Rent generellt så tror jag att närmsta tiden kommer se högre värdeminskning generellt men framförallt för bilar där tillgången till en ny bil är god som för Tesla, eftertraktade modeller som har 12 månaders väntetid pga låg tillverkningstakt kommer alltid ha en krycka som håller upp dem på begagnatmarknaden.

Mitt råd just nu är att man bör ha marginalerna för att ta en mer normal värdeminskning på bilarna man köper nu.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

På en normal begagnatmarknad är ju tillgången på en ny bil med kort leveranstid god, och om vi landar in där med Tesla så tror jag vi kommer se mera normala priser. Att köpa bilar på spekulation i dagens läge tror jag är fel tänkt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Skulle du inte uppleva övergången från LR med fyrhjulsdrift till bakhjulsdrivna som en nedgradering?
Det bästa tror jag är att behålla bilen du har fast köra billigare. Hade det varit omvänt mellan bilarna hade det väl eventuellt varit annorlunda.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Alldeles för volatil marknad avseende räntan, arbetsmarknaden, bilmarknaden och Tesla.
Tesla har stora uppdateringar och nya modeller på ingång.
Jag hade lagt pengarna på räntebärande konto eller aktier i lönsamma bolag med utdelningar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

Det är ju sånt här beteende som gör att bonusen försvinner, tror jag.
Att ens företag får bonus…

Ps. Köp inte på spekulation.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

"men vill ändå inte sälja till förlust efter 6 månader."

Detta tänk gällande bilar är så galet. Ser fram emot de gamla goda tiderna när bilen tappade 20% så fort du körde ut från handlaren.

Så trött på folk som ska späcka och tjäna pengar som bara ställer till det för alla andra.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Dinsdale skrev: 21 jan 2023 10:28
Roj79 skrev: 21 jan 2023 09:53
Gällande inte köpa bil för att göra vinst är det många här i forumet och även folk som egentligen inte skulle ha råd (jag själv) att äga en dyr elbil (inte bara tesla) under lång tid har ägt/kört en tesla i 6 månader och sålt sedan med vinst eller plus minus noll.
Undrar hur pass många som resonerat på samma sätt, alltså att man köpt en elbil i förhoppningen om att kunna få tillbaka pengarna när man säljer?
Extremt många. Kommer vara en hem del som får sig en ekonomisk smäll när de ska sälja sin bil och de får 100-150k mindre än de räknat med.

Det är nyttigt för marknaden. Att få bort dessa personer. Let the purge begin.
Skriv svar