PPF-skada som inte ingår i försäkring?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: PPF-skada som inte ingår i försäkring?

Inlägg av Fredrik j »

Nogo skrev: 21 jan 2023 21:42
Fredrik j skrev: 21 jan 2023 21:26
Nogo skrev: 21 jan 2023 18:18
Hur är det lagligt för människor som filmar på en allmän plats med sin mobil på andra utan att man ger medgivande till det? Vad skiljer det mot att en bil spelar in när man närmar sig bilen?
Det är ju inte själva filmandet med mobilen i handen som är olagligt utan det du gör med filmen.
Oj, jag får förtydliga det. Alla sociala medier kryllar av dessa filmer. I bakgrunden filmas massa folk som inte har lämnat medgivande till att de ska delas. På vilket sätt är de lagliga?
Precis. Det är ju spridningen som är olaglig. Om man är privatperson och filmar sin omgivning med kameran i handen.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Med rådande situation i Stockholm, tror ni verkligen att polisen kommer lägga resurser på att lagföra TS (som hör hemma i Stockholm) för olaglig kamerabevakning?

Skulle inte tro det :lol:
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare

Inlägg av Tiimpan »

Låt grannen få stå sitt straff. Hoppas det löser sig.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Prata inget mer med grannen angående ärendet, du kan ändå inte lita på vad hon säger. Köpslå inte med henne.

Anmäl till både polis och ditt försäkringsbolag, bifoga filmen till båda och hennes namn och reg nummer. Ditt försäkringsbolag driver frågan mot hennes bolag.
Polisen ger henne troligtvis böter för smitning. Berätta precis vad som hänt och om hennes agerande.

Vi hade ett ärende, då för oss okänd person slog upp en dörr. De tittade på skadan på vår bil men lämnade ingen lapp. De fick betala självrisk till deras försäkringsbolag och fick böter av polisen.
Både polis och försäkringsbolag var glada över filmen och vi behövde ej rådda med "gärningsmannen"
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Tellus skrev: 21 jan 2023 22:39
Prata inget mer med grannen angående ärendet, du kan ändå inte lita på vad hon säger. Köpslå inte med henne.

Anmäl till både polis och ditt försäkringsbolag, bifoga filmen till båda och hennes namn och reg nummer. Ditt försäkringsbolag driver frågan mot hennes bolag.
Polisen ger henne troligtvis böter för smitning. Berätta precis vad som hänt och om hennes agerande.

Vi hade ett ärende, då för oss okänd person slog upp en dörr. De tittade på skadan på vår bil men lämnade ingen lapp. De fick betala självrisk till deras försäkringsbolag och fick böter av polisen.
Både polis och försäkringsbolag var glada över filmen och vi behövde ej rådda med "gärningsmannen"
Hur fick du reda på att personen fick böter? En gång gjorde jag en polisanmälan och skickade filmen till polisen. Fick ingen återkoppling.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Nogo skrev: 21 jan 2023 22:59
Tellus skrev: 21 jan 2023 22:39

Hur fick du reda på att personen fick böter? En gång gjorde jag en polisanmälan och skickade filmen till polisen. Fick ingen återkoppling.
Hade mailkontakt med snuten, dit vi skickade filmen. När ärendet var klart fick vi den infon, kommer ej ihåg om vi frågade hur det gått eller om vi fick infon automatiskt
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Inlägg av Tato2022 »

IMY har ju inlett ett ärende gällande Sentry mode för att utreda vad som gäller, får se vad de kommer fram till.

För den som är intresserad av att veta lite mer om vad som gäller så kan jag tipsa om FAQ:n här https://www.imy.se/privatperson/kamerab ... erabevaka/

Sedan är det ju som alltid med juridiken, inte glasklart (därför pågår en utredning).
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Hur är det lagligt för människor som filmar på en allmän plats med sin mobil på andra utan att man ger medgivande till det? Vad skiljer det mot att en bil spelar in när man närmar sig bilen?
Det är ju inte själva filmandet med mobilen i handen som är olagligt utan det du gör med filmen.
Oj, jag får förtydliga det. Alla sociala medier kryllar av dessa filmer. I bakgrunden filmas massa folk som inte har lämnat medgivande till att de ska delas. På vilket sätt är de lagliga?
Om du filmar med mobilen, som du håller i handen, är det inte olagligt. Du kan göra vad du vill med filmen utan medgivande av de som är med på filmen, så länge det inte kränker deras integritet. Med kränka integriteten innebär att personen ska vara utsatt, tex när denne utsätts för brott som tex misshandel eller annan förnedring, eller när denne är lättklädd. Tex i omklädningsrum. Att bara filma någon som går på stan, festar eller gör något annat och sedan lägga ut på sociala medier är inte olagligt och kräver inget medgivande, så länge du håller kameran i handen när du filmar.

Det är när du filmar utan att samtidigt vara på samma plats som det blir olagligt. Du behöver inte ens spela in. Det räcker att du på distans kan se vad kameran ser. Det spelar ingen roll hur lång tid du spelar in eller om kameran startar pga av att någon gör något brottsligt.

IMY har ett ärende där de ska se över sentry mode. Tesla bör komma runt detta genom att bara säga att de har funktionen och det är upp till bilägaren att använda den på rätt sätt. Annars skulle ju tillverkaren av övervakningskameror bli ansvariga för vad slutkonsumenten gör..

Till trådskrivaren: in med filmen till ditt försäkringsbolag och låt dem ta striden för din räkning. De kommer troligtvis vilja ha en polisanmälan också. Jag hade lämnat filmen till polisen också.
Om grannen vill jävlas, kommer hon anmäla att du filmat olagligt.

Eftersom polisen har ganska klara bevis på att du har filmat utan tillstånd, kommer du kanske kanske bli kallad på förhör, men troligtvis inte, eftersom du förhoppningsvis inte varit dömd innan och det bara är ett bötesbrott.

Men skulle du bli kallad, så får du väl hänvisa till att inte ens IMY ännu vet hur man ska hantera dessa filmer och då kan det inte heller krävas av dig, så då får du förneka. Där kommer det troligtvis stanna..
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Ilduce77 skrev: 22 jan 2023 02:42
Om du filmar med mobilen, som du håller i handen, är det inte olagligt. Du kan göra vad du vill med filmen utan medgivande av de som är med på filmen, så länge det inte kränker deras integritet. Med kränka integriteten innebär att personen ska vara utsatt, tex när denne utsätts för brott som tex misshandel eller annan förnedring, eller när denne är lättklädd. Tex i omklädningsrum. Att bara filma någon som går på stan, festar eller gör något annat och sedan lägga ut på sociala medier är inte olagligt och kräver inget medgivande, så länge du håller kameran i handen när du filmar.

Det är när du filmar utan att samtidigt vara på samma plats som det blir olagligt. Du behöver inte ens spela in. Det räcker att du på distans kan se vad kameran ser. Det spelar ingen roll hur lång tid du spelar in eller om kameran startar pga av att någon gör något brottsligt.

IMY har ett ärende där de ska se över sentry mode. Tesla bör komma runt detta genom att bara säga att de har funktionen och det är upp till bilägaren att använda den på rätt sätt. Annars skulle ju tillverkaren av övervakningskameror bli ansvariga för vad slutkonsumenten gör..

Till trådskrivaren: in med filmen till ditt försäkringsbolag och låt dem ta striden för din räkning. De kommer troligtvis vilja ha en polisanmälan också. Jag hade lämnat filmen till polisen också.

Eftersom polisen har ganska klara bevis på att du har filmat utan tillstånd, kommer du kanske kanske bli kallad på förhör, men troligtvis inte, eftersom du förhoppningsvis inte varit dömd innan och det bara är ett bötesbrott.

Men skulle du bli kallad, så får du väl hänvisa till att inte ens IMY ännu vet hur man ska hantera dessa filmer och då kan det inte heller krävas av dig, så då får du förneka. Där kommer det troligtvis stanna..
Min personliga åsikt är att man ska behöva ansöka om att få sätta upp kameror för att förhindra brott är sjukt. Att man stör sig på fordon med kameror eller kameror på ens fastighet som folk sätter upp för att skydda sig mot folk som inte kan respektera andras egendom för ens personliga integritet blir kränkt är bara löjligt.

Jag kommer aldrig stänga av min sentry mode på allmän plats när folk inte ens kan öppna en dörr eller ens parkera en bil.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
galnagunnar

Inlägg av galnagunnar »

Tack för alla svar!

PÅ IMY står det:
"Om din bil däremot står parkerad och kameran endast filmar din bil för att samla bevis vid eventuellt inbrott eller kollision kan du lättare uppfylla informationsplikten. Du behöver dock en ordentlig och tydlig skylt för en sådan bevakning."

Man måste alltså ha en tydlig skylt, vilket ingen av oss (iaf majoriteten) som har Sentry har. Knepigt läge.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

galnagunnar skrev: 22 jan 2023 10:12
Tack för alla svar!

PÅ IMY står det:
"Om din bil däremot står parkerad och kameran endast filmar din bil för att samla bevis vid eventuellt inbrott eller kollision kan du lättare uppfylla informationsplikten. Du behöver dock en ordentlig och tydlig skylt för en sådan bevakning."

Man måste alltså ha en tydlig skylt, vilket ingen av oss (iaf majoriteten) som har Sentry har. Knepigt läge.
En på mitt jobb har, ser förjävligt ut. Ser ut som rullande Securitas
galnagunnar

Inlägg av galnagunnar »

Haha kan man inte ha den på parkeringsplatsen, dvs på min garageplats? Tänker ju inte åka runt med sådan skylt.

En bifråga, tycker ni att man ska gå vidare, det är ju en liten skada? Jag är dock inte helt säker att det inte inte finns en liten lackskada. Måste ta av en bit av PPFen runt skadan och inspektera. Kommer kosta mig en slant för ny PPF-panel. Vill ju helst inte bli anmäld för filmning.
galnagunnar

Inlägg av galnagunnar »

Vilken skylt rekommenderar ni? Tänker nu skaffa en skylt och sätta upp den på väggen av min garageplats.

IMY rek:
https://www.imy.se/verksamhet/kamerabev ... bevakning/
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

galnagunnar skrev: 22 jan 2023 11:03
Haha kan man inte ha den på parkeringsplatsen, dvs på min garageplats? Tänker ju inte åka runt med sådan skylt.

En bifråga, tycker ni att man ska gå vidare, det är ju en liten skada? Jag är dock inte helt säker att det inte inte finns en liten lackskada. Måste ta av en bit av PPFen runt skadan och inspektera. Kommer kosta mig en slant för ny PPF-panel. Vill ju helst inte bli anmäld för filmning.
Du kan alltid påstå att du inte visste att bilen filmar. Blev överraskad när jag fick filmen från bilen i min telefon ;)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Men herregud, om grannen säger så är hon ju dum i huvudet. Du ger ju henne chansen att få betala endast sin självrisk för trafikförsäkring (ofta 1500kr). Alternativt får hon ju massa böter och skit, hjälper ju inte hur mycket hon än anmäler dig för att din bil filmat. Det blir ju två helt oberoende utredningar och du riskerar lite böter också då. Förklara detta för henne så hon tar sitt förnuft till fånga. Som sagt, jag har använt två filmer vid två olika tillfällen, båda har snabbt gått med på att betala sin självrisk istället för att hamna i en polisutredning med 100%iga bevis.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
galnagunnar

Inlägg av galnagunnar »

Ilduce77 skrev: 22 jan 2023 02:42

Vad menar du med förneka, på vilket sätt?
galnagunnar

Inlägg av galnagunnar »

Remuz skrev: 22 jan 2023 11:47
Men herregud, om grannen säger så är hon ju dum i huvudet. Du ger ju henne chansen att få betala endast sin självrisk för trafikförsäkring (ofta 1500kr). Alternativt får hon ju massa böter och skit, hjälper ju inte hur mycket hon än anmäler dig för att din bil filmat. Det blir ju två helt oberoende utredningar och du riskerar lite böter också då. Förklara detta för henne så hon tar sitt förnuft till fånga. Som sagt, jag har använt två filmer vid två olika tillfällen, båda har snabbt gått med på att betala sin självrisk istället för att hamna i en polisutredning med 100%iga bevis.
Grannen verkar inte vara villig att samtala men kan göra ett till försök!
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Fundering: om du fått en parkeringsskada som inte täcks av den egna försäkringen - kommer ditt försäkringsbolag då driva det mot motpartens försäkringsbolag?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev: 22 jan 2023 12:27
Fundering: om du fått en parkeringsskada som inte täcks av den egna försäkringen - kommer ditt försäkringsbolag då driva det mot motpartens försäkringsbolag?
Vilken typ av parkeringsskada skulle inte täckas av vagnskadeförsäkringen? Möjligen om det är någon i din familj som förorsakar skadan.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

galnagunnar skrev: 22 jan 2023 11:57
Remuz skrev: 22 jan 2023 11:47
Grannen verkar inte vara villig att samtala men kan göra ett till försök!
Men är det typ en knarkare eller liknande? Hon måste ju förstå att hon kommer att bli dömd för skadegörelse?
Säg att bilen bara filmar och spar när den utsätts för åverkan. Så om hon inte vill bli filmad så måste hon också sluta sabotera och vandalisera i grannskapet. Är det hyresrätter så kan ni ju kanske få henne vräkt till exempel?
galnagunnar

Inlägg av galnagunnar »

Dinsdale skrev: 22 jan 2023 12:27
Det här var också min fundering, då ppfen inte täcks av försäkring. Men hade jag inte haft PPFen så hade det blivit en lackskada. Dessutom så måste jag byta PPF-panelen som kostar en del. Jag är smått förvirrad.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Den täcks inte av din försäkring men det är inte den som ska betala reparationen.

Vållandes försäkring kan inte inte ha undantag på vad den ersätter till vid skada på din egendom, inte så konstigt egentligen.

Din bil blir ju t.ex. lagad om du blir påkörd och är ej vållande även om du bara har trafikförsäkring.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Varför krångla till det så och lägga massa energi på en tokig granne.
Gör som jag skrev ovan så kan du glömma händelsen sen. Ha alltid på sentry och sätt inte upp några skyltar.
Det kan du göra först om du blir fälld, vilket du ej kommer bli.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev: 22 jan 2023 18:06
Den täcks inte av din försäkring men det är inte den som ska betala reparationen.

Vållandes försäkring kan inte inte ha undantag på vad den ersätter till vid skada på din egendom, inte så konstigt egentligen.

Din bil blir ju t.ex. lagad om du blir påkörd och är ej vållande även om du bara har trafikförsäkring.
Skillnaden är att du själv får driva saken mot den vållande motpartens försäkringsbolag om du bara har halvförsäkring. Har du helförsäkring får du ersättning från ditt försäkringsbolag som reparerar bilen.
Jag har varit med om det förstnämnda och det tog en evighet.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

galnagunnar skrev: 22 jan 2023 10:12
Tack för alla svar!

PÅ IMY står det:

Problemet är ju att kamerorna på tesla filmar allt annat än just bilen.

Det finns flera filmer från bilar som använts för att lösa andra brott än de som händer just den bilen, utan att ägaren blir ifrågasatt. Så det är bara att lämna in filmen.
Skriv svar