1 månad och 500 mil

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
riro
Teslaägare

1 månad och 500 mil

Inlägg av riro »

Kort review efter en månad och 500 mil.

Hämtade ut min Model Y LR, Svart/Svart på eftermiddagen den 21/12 på Trosta Park och körde raka spåret hem till Dalarna. In i garaget och på med laddning... (BRF med laddmöjlighet på alla garageplatser)
Dagen efter börjar första långturen, målet var Luleå 85 mil bort. Körde längs E4'an och små-laddade lite här å där då jag hade noll koll på hur batteriet skulle bete sig.
Inga problem alls att ta sig fram, supersmidiga laddstopp utan kö någonstans.
Väl i Luleå var det lite småturer runt om och bilen laddades på ett vanligt 220-uttag... jisses vilken tid det tar.

Därefter hemresa med lite färre laddstopp, tror att totala restiden vart ungefär det samma som med kortare stop ofta.
Har sedan hunnit med ett gäng halv-långa resor och trodde jag började få kläm på hur man vågar köra på olika laddningar, det mesta går ju reglera med högerfoten tänkte jag...
Förvånad över att temperaturen ute gör så stor skillnad, igår körde vi in på SuC i Sveg med 4% kvar... lite för lite när det är -25 ute och man inte vet om man blir stående i en kö någonstans.

Har nu passerat 500 mil efter en månad. Mina tankar om bilen då? Lite plus och minus:
- Upphämtning. "Hej skriv på här, bilen står där ute någonstans... lycka till." Visst är det smidigt, men att hämta en så pass dyr bil utomhus när det är runt nollan och regn/snö i luften är inte snyggt.
+ Clean! Riktigt snygg inredning, inte en enda onödig pryl någonstans..
+ Komfort, sitter bra... men inte bästa stolen jag haft.
+ Tystnaden, ska bli riktigt intressant att höra hur den är på sommaren. På en bra vinterväg är den knäpptyst.
+ Infotainment, lättnavigerat & rappt... precis som det ska vara.
- Appar, skulle gärna se ett större och öppnare utbud av appar... saknar ex en vettig pod-spelare,
- Premium Connectivity, men lägg ner... det bör ingå i minst 3 år.
+ Packning, grymt med plats. Sista resan var 4 pers på fjäll-tur utan problem.
+ Uppvärmning, på tidigare bilar har jag ofta haft diselvärmare eller motsvarande och då tar det 20 min att få en varm bil... det går ju galet fort med avfrostaren
+ Laddnätverket, supersmidigt... så länge man håller sig till de stora vägarna. Synd att det finns lite för många vita fläckar (ex runt Funäsdalen) på kartan.
- Laddkostnad, blir dessvärre fosilbilskostnad per mil om man laddar i SuC.
- Frost på rutor, märks att den är designad med varma länder i fokus. Den orkar inte hålla frosten borta från rutorna när temperaturen sjunker ordentligt.
- Profilhatnteringen, synd att man inte riktigt tänkte klart... om jag exempelvis slår på sentry innan jag stiger ur så kan i/ur-stigningsprofilen ha en annan inställning.
+ TeslaMate, statistiknerden i mig gillar den verkligen
Model Y LR Svart/Svart 19"
Trabant

Re: 1 månad och 500 mil

Inlägg av Trabant »

Trevligt liten review, ska hämta ut min om några veckor (Tesla veckor) så kul att läsa nått positivt ibland. Lätt att övervädigas över allt klagande.

Mycket nöje!
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare

Inlägg av Domenix »

Väldigt trevlig och informativ review på din upplevelse med bilen :)
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11741XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11748XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP QS Beställd 2024-11-14 RN12316XXXX FSD Levererad ----TBD----
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

Bra review!
Blir nyfiken på vad du hade för bil innan?
Också vad du tycker om uteblivna parkeringssensorer samt ljus och torkarautomatik?
Sen glömde du ge + för acceleration (kanske beroende på vad du körde innan) och den suveräna appen ;)
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 1 gånger.
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Kan bara instämma med din recension..
Kom nyss hem från Norge och har samma erfarenhet..

Spotify funkar ok som podspelare, men håller med om att en dedikerad app varit bättre.. Spotify har en tendens att tappa var i podden man avslutade..
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

riro skrev: 23 jan 2023 08:11

- Profilhatnteringen, synd att man inte riktigt tänkte klart... om jag exempelvis slår på sentry innan jag stiger ur så kan i/ur-stigningsprofilen ha en annan inställning.
Vet inte riktigt vad du menar här. I-/ur-stigningsprofilen kan du ju ändra och spara
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
riro
Teslaägare

Inlägg av riro »

ONSatan skrev: 23 jan 2023 11:08
Blir nyfiken på vad du hade för bil innan?
Också vad du tycker om uteblivna parkeringssensorer samt ljus och torkarautomatik?
Sen glömde du ge + för acceleration (kanske beroende på vad du körde innan) och den suveräna appen ;)
Lyckades få med sensorer, hade _inte_ varit kul med garaget utan dom... har otroligt trångt och trixigt att ta mig in.
Torkarna kan man nog lägga med på minus-sidan... men jag tänker att det förhoppningsvis löser sig med en uppdatering framöver.

Sist var det en XC60 T8... och acceleration har jag känt på tidigare, men visst är det en speciell effektkurva (eller effektlinje) med ren el :)
FlyingBlue skrev: 23 jan 2023 11:58
Vet inte riktigt vad du menar här. I-/ur-stigningsprofilen kan du ju ändra och spara
Problemet är att den profilen kan ha en annan inställning mot min personliga. Så om man ställer in ex sentry när man har personliga inställningen aktiv så blir det i/ur som gäller när man parkerat.
Ilduce77 skrev: 23 jan 2023 11:10
Spotify funkar ok som podspelare, men håller med om att en dedikerad app varit bättre.. Spotify har en tendens att tappa var i podden man avslutade..
Spotify hankar sig fram som podspelare, den kan spela men är låååångt från vad en bra spelare är (anväder PocketCast dagligen).
Model Y LR Svart/Svart 19"
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Använder också pocket casts.. Efter att acast gick i graven....
Den är riktigt bra..

- Elon, läs här.. Lägg till pocket casts i våra bilar... 😀👍🏻
Skriv svar