Går ej att öppna bakdörren

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

raven1976

Går ej att öppna bakdörren

Inlägg av raven1976 »

Något märkligt hände i helgen. Först gick inte förardörren att öppna. Rutan åker ned, men dörren är helt stum. Så det är inte att listerna frusit. Var inte hemma då jag kom på att man kan ju dra i spaken för att öppna dörren. Då gick den upp. Efter det har förardörren fungerat. Men så i lördags kväll så får bakdörren på förarsidan samma problem! Rutan åker ned men det går inte att öppna. Det gick utmärk att öppna dörren 5 minuter tidigare. Men bakdörren har ingen spak som jag kan se. Jag har en -21 LR. Det står något kryptiskt i manualen att man ska lyfta på mattan i förvaringsfacket på dörren. Sedan ska det finnas något lock där som man ska kunna ta bort. Under locket ska det då finnas en wire som man ska kunna öppna dörren med. Det står även något i stil med "om bilen är utrustad med detta." Kom detta i en senare version eller? Jag har ingen "matta", men jag har en liten utskuren fyrkant i botten på facket. Men vet inte hur jag ska lyckas få bort den.
Någon som vet hur man ska göra?
Har provat att starta om bilen också. Känslan är att den inte ens försöker låsa upp dörren. Men det har inte heller hjälpt. Att det händer samma sak på två dörrar inom 24 timmar känns också mystiskt.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Går ej att öppna bakdörren

Inlägg av Jaegaern »

raven1976 skrev: 23 jan 2023 08:11
Något märkligt hände i helgen. Först gick inte förardörren att öppna. Rutan åker ned, men dörren är helt stum. Så det är inte att listerna frusit. Var inte hemma då jag kom på att man kan ju dra i spaken för att öppna dörren. Då gick den upp. Efter det har förardörren fungerat. Men så i lördags kväll så får bakdörren på förarsidan samma problem! Rutan åker ned men det går inte att öppna. Det gick utmärk att öppna dörren 5 minuter tidigare. Men bakdörren har ingen spak som jag kan se. Jag har en -21 LR. Det står något kryptiskt i manualen att man ska lyfta på mattan i förvaringsfacket på dörren. Sedan ska det finnas något lock där som man ska kunna ta bort. Under locket ska det då finnas en wire som man ska kunna öppna dörren med. Det står även något i stil med "om bilen är utrustad med detta." Kom detta i en senare version eller? Jag har ingen "matta", men jag har en liten utskuren fyrkant i botten på facket. Men vet inte hur jag ska lyckas få bort den.
Någon som vet hur man ska göra?
Har provat att starta om bilen också. Känslan är att den inte ens försöker låsa upp dörren. Men det har inte heller hjälpt. Att det händer samma sak på två dörrar inom 24 timmar känns också mystiskt.

Tack på förhand!
Det här har varit en av mina stora irritationer/designfunderingar angående model Y från 21 och tidigare. Om man hamnar i vatten öppnas dörrarna automatiskt, om 12v fungerar. Men annars måste man bända upp detta lilla lock/skydd med en nyckel. Det är inte enkelt.

Det är bara att dra i den tygbeklädda vajern när du lyft locket. Behöver inte dra hårt. Då öppnas dörren.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
raven1976

Re: Går ej att öppna bakdörren

Inlägg av raven1976 »

Ok! Tackar! Så då är det bakom den den gömmer sig trots allt. Jag förstår att den ska vara lite svår att komma åt, så inte något barn råkar öppna dörren av misstag. Men det är nästan fånigt svårt i så fall. Finns det någon urfasning någonstans som gör det enklare att få bort locket?
Skriv svar