Har ett fåmansbolag. Köpt bilen och var bland de första att få leverans av Y LR, med bonus ca 700K sek där hösten 2021.
Köpt som tjänstebil på bolaget. Finansiell leasing. Dnb finans. Restskuld kvar ca 440-450k sek. Ränta 4-5% ish.
Funderar på om det inte är värt att lösa ut bilen ur bolaget - och äga privat?
vitsen, tänker jag, är att jag slipper betala förmån (2-3k netto per månad från lönen) och sociala avgifter i bolaget (2k/mån). Blir mycket med tiden.
Bilen har dessutom fullkomligt rasat i värde, så bolaget får buffra förlusten och jag får privat ut en värdeslaktad bil.
Y LR, 2600 mil. Fint skick. 2021.
Kanske går att lösa ut för 450-500K sek nu när nyvärdet är 629 000 för ny (2023)? Att argumentera för -20 till -30% tapp på 1.5-2 år borde väl gå. Löser jag ut den så cashar jag den privat. Slipper alla förmånsskatter, sociala avgifter och hög ränta. Win win win. Och minimerar möjlig värdeminskning privat, iom att bilen köps "billigt".
Hur går man tillväga? Hur värdera den? Bilhandlare? Tar de en andel av kakan?
Redovisningsmässigt vet jag inte heller. Hur blir det med moms iom att halva momsen varit avdragsgill under ägandeperioden? Belastas bolagets balansräkning vid så stor förlust - uppstår det skatteeffekter?
Undrar, kan tänka mig att många är i samma läge och frågar sig själva:
Värt casha loss Teslan ur bolaget?