Mazda MX-30. Något att ha?
Moderator: Redaktion
Mazda MX-30. Något att ha?
Lite sugen på en elbil som andrabil/pendlarbil. Behöver ha kvar 7-sitsiga dieseln. En elbil som kan ersätta den kostar uppåt en mille..
Kikar på blocket och ser att Mazda MX-30 ligger bland de lägsta i pris. Nissan Leaf är billigare och har lite mer räckvidd men Chademo-laddare och enfasladdning är ju värdelöst. MX-30 har CCS och 3-fas. Går att köra längre med om man vill.
Räckvidden är såklart inte den bästa. Pendlar ca 7x2 mil motorväg. Borde väl funka? Kan inte lita på att kunna ladda på jobbet.
Någon som har en? Är ni nöjda?
Kikar på blocket och ser att Mazda MX-30 ligger bland de lägsta i pris. Nissan Leaf är billigare och har lite mer räckvidd men Chademo-laddare och enfasladdning är ju värdelöst. MX-30 har CCS och 3-fas. Går att köra längre med om man vill.
Räckvidden är såklart inte den bästa. Pendlar ca 7x2 mil motorväg. Borde väl funka? Kan inte lita på att kunna ladda på jobbet.
Någon som har en? Är ni nöjda?
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Om jag förstått Björn Nylands räckviddstest så verkar det som att det kan behövas ett laddstopp om du inte kan ladda på jobbet. I alla fall under vissa omständigheter.
Se själv:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
Och det verkar stämma överrens även med de räckviddsuppgifter som anges på den här sidan:
https://ev-database.org/car/1680/Mazda-MX-30
Elbilar drar mer i höga hastigheter som 110-120 km/h. Och MX-30's SUV/Crossover-formfaktor med sitt relativt höga luftmotsånd gör tyvärr inte den saken bättre – tvärtom...
Se själv:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
Och det verkar stämma överrens även med de räckviddsuppgifter som anges på den här sidan:
https://ev-database.org/car/1680/Mazda-MX-30
Elbilar drar mer i höga hastigheter som 110-120 km/h. Och MX-30's SUV/Crossover-formfaktor med sitt relativt höga luftmotsånd gör tyvärr inte den saken bättre – tvärtom...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Sök på Youtube- det finns många tester.
Du behöver nog kunna ladda både hemma och på jobbet för ångestfritt pendlande.
Du behöver nog kunna ladda både hemma och på jobbet för ångestfritt pendlande.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
En BMW i3 kanske... Jag kan dock inte lova att den heller kommer klara den sträckan under alla förhållanden, men antalet kortare laddstopp borde väl åtm. bli färre tycker jag det verkar som... Den finns ju vidare med olika stora batterier. Möjligt att det finns en batteristorlek som skulle funka men som jag inte har koll på...
Jag har även dålig koll på hur snabbt elbilar snabbladdar, så den biten får du också dubbelkolla.
Jag har även dålig koll på hur snabbt elbilar snabbladdar, så den biten får du också dubbelkolla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Sen måste man ju inte köra 120 bara för att det är motorväg. Sänker man till 90 kommer man klart längre.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Bilar med liknande räckvidd och pris som citybilen MX-30 som jag skulle kika på är: Mini Cooper SE, Honda E, Fiat 500e. Misstänker att de dessutom är betydligt roligare och körgladare bilar än Mazdan. Helt perfekta just som pendlarbilar.Korken skrev: ↑23 jan 2023 17:48Lite sugen på en elbil som andrabil/pendlarbil. Behöver ha kvar 7-sitsiga dieseln. En elbil som kan ersätta den kostar uppåt en mille..
Kikar på blocket och ser att Mazda MX-30 ligger bland de lägsta i pris. Nissan Leaf är billigare och har lite mer räckvidd men Chademo-laddare och enfasladdning är ju värdelöst. MX-30 har CCS och 3-fas. Går att köra längre med om man vill.
Räckvidden är såklart inte den bästa. Pendlar ca 7x2 mil motorväg. Borde väl funka? Kan inte lita på att kunna ladda på jobbet.
Någon som har en? Är ni nöjda?
Fiat 500e finns med ett lite större batteri, som jag tror är bra på vintern om du skall pendla ca 15 mil ToR och ändå ha lite marginal över.
https://www.fiat.se/model/500e-overview/
Kan du tänka dig beg. bilar så kanske BMW i3, e-Golf eller Hyundai Kona också kan vara alternativ att överväga.
Här finns en lista över alla elbilar i Sverige under 400 papp. Även om nypriserna inte stämmer helt för alla bilar (många bilar har ändrats upp och ner i pris en hel del under 2022) så är det ändå en vettig översikt för dig att kika på tycker jag.
https://guidenomelbil.se/elbilar-under- ... n-bonusen/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Ja lätt begagnat är väl tanken. Det tråkiga med Honda-e, i3, 500e och mini är att de är 4-sitsiga. Har tre barn. Nog för att det är trångt i baksätet på en MX-30 men barn sitter nog helt ok. Trist att inte kunna ta med hela familjen.martinot skrev: ↑23 jan 2023 19:07Bilar med liknande räckvidd och pris som citybilen MX-30 som jag skulle kika på är: Mini Cooper SE, Honda E, Fiat 500e. Misstänker att de dessutom är betydligt roligare och körgladare bilar än Mazdan. Helt perfekta just som pendlarbilar.Korken skrev: ↑23 jan 2023 17:48Lite sugen på en elbil som andrabil/pendlarbil. Behöver ha kvar 7-sitsiga dieseln. En elbil som kan ersätta den kostar uppåt en mille..
Kikar på blocket och ser att Mazda MX-30 ligger bland de lägsta i pris. Nissan Leaf är billigare och har lite mer räckvidd men Chademo-laddare och enfasladdning är ju värdelöst. MX-30 har CCS och 3-fas. Går att köra längre med om man vill.
Räckvidden är såklart inte den bästa. Pendlar ca 7x2 mil motorväg. Borde väl funka? Kan inte lita på att kunna ladda på jobbet.
Någon som har en? Är ni nöjda?
Fiat 500e finns med ett lite större batteri, som jag tror är bra på vintern om du skall pendla ca 15 mil ToR och ändå ha lite marginal över.
https://www.fiat.se/model/500e-overview/
Kan du tänka dig beg. bilar så kanske BMW i3, e-Golf eller Hyundai Kona också kan vara alternativ att överväga.
Här finns en lista över alla elbilar i Sverige under 400 papp. Även om nypriserna inte stämmer helt för alla bilar (många bilar har ändrats upp och ner i pris en hel del under 2022) så är det ändå en vettig översikt för dig att kika på tycker jag.
https://guidenomelbil.se/elbilar-under- ... n-bonusen/
Mazdan har fått bra kritik för köregenskaper och komfort. Bygger på CX-30 så det är en större och mognare bil än t.ex. 500e. Så dumt att de inte stoppade in 10 kWh till..
Leaf hade varit perfekt om den haft CCS. Men det är väl därför den är billig. Helt oanvändbar till annat än korta resor.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Nja, kan du långsammladda på dagen på jobbet så fyller du ju batteriet igen..9x3,7 är ju fortfarande över 30kWh.Korken skrev: ↑23 jan 2023 19:59Ja lätt begagnat är väl tanken. Det tråkiga med Honda-e, i3, 500e och mini är att de är 4-sitsiga. Har tre barn. Nog för att det är trångt i baksätet på en MX-30 men barn sitter nog helt ok. Trist att inte kunna ta med hela familjen.martinot skrev: ↑23 jan 2023 19:07Bilar med liknande räckvidd och pris som citybilen MX-30 som jag skulle kika på är: Mini Cooper SE, Honda E, Fiat 500e. Misstänker att de dessutom är betydligt roligare och körgladare bilar än Mazdan. Helt perfekta just som pendlarbilar.Korken skrev: ↑23 jan 2023 17:48Lite sugen på en elbil som andrabil/pendlarbil. Behöver ha kvar 7-sitsiga dieseln. En elbil som kan ersätta den kostar uppåt en mille..
Kikar på blocket och ser att Mazda MX-30 ligger bland de lägsta i pris. Nissan Leaf är billigare och har lite mer räckvidd men Chademo-laddare och enfasladdning är ju värdelöst. MX-30 har CCS och 3-fas. Går att köra längre med om man vill.
Räckvidden är såklart inte den bästa. Pendlar ca 7x2 mil motorväg. Borde väl funka? Kan inte lita på att kunna ladda på jobbet.
Någon som har en? Är ni nöjda?
Fiat 500e finns med ett lite större batteri, som jag tror är bra på vintern om du skall pendla ca 15 mil ToR och ändå ha lite marginal över.
https://www.fiat.se/model/500e-overview/
Kan du tänka dig beg. bilar så kanske BMW i3, e-Golf eller Hyundai Kona också kan vara alternativ att överväga.
Här finns en lista över alla elbilar i Sverige under 400 papp. Även om nypriserna inte stämmer helt för alla bilar (många bilar har ändrats upp och ner i pris en hel del under 2022) så är det ändå en vettig översikt för dig att kika på tycker jag.
https://guidenomelbil.se/elbilar-under- ... n-bonusen/
Mazdan har fått bra kritik för köregenskaper och komfort. Bygger på CX-30 så det är en större och mognare bil än t.ex. 500e. Så dumt att de inte stoppade in 10 kWh till..
Leaf hade varit perfekt om den haft CCS. Men det är väl därför den är billig. Helt oanvändbar till annat än korta resor.
Och det finns ju fortfarande chademo snabbladdare ute där. Rätt många faktist.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Risken är väl dock att de försvinner på sikt. Nästan bara leaf som har det ju..Bengt-re skrev: ↑23 jan 2023 20:07Nja, kan du långsammladda på dagen på jobbet så fyller du ju batteriet igen..9x3,7 är ju fortfarande över 30kWh.Korken skrev: ↑23 jan 2023 19:59Ja lätt begagnat är väl tanken. Det tråkiga med Honda-e, i3, 500e och mini är att de är 4-sitsiga. Har tre barn. Nog för att det är trångt i baksätet på en MX-30 men barn sitter nog helt ok. Trist att inte kunna ta med hela familjen.martinot skrev: ↑23 jan 2023 19:07Bilar med liknande räckvidd och pris som citybilen MX-30 som jag skulle kika på är: Mini Cooper SE, Honda E, Fiat 500e. Misstänker att de dessutom är betydligt roligare och körgladare bilar än Mazdan. Helt perfekta just som pendlarbilar.Korken skrev: ↑23 jan 2023 17:48Lite sugen på en elbil som andrabil/pendlarbil. Behöver ha kvar 7-sitsiga dieseln. En elbil som kan ersätta den kostar uppåt en mille..
Kikar på blocket och ser att Mazda MX-30 ligger bland de lägsta i pris. Nissan Leaf är billigare och har lite mer räckvidd men Chademo-laddare och enfasladdning är ju värdelöst. MX-30 har CCS och 3-fas. Går att köra längre med om man vill.
Räckvidden är såklart inte den bästa. Pendlar ca 7x2 mil motorväg. Borde väl funka? Kan inte lita på att kunna ladda på jobbet.
Någon som har en? Är ni nöjda?
Fiat 500e finns med ett lite större batteri, som jag tror är bra på vintern om du skall pendla ca 15 mil ToR och ändå ha lite marginal över.
https://www.fiat.se/model/500e-overview/
Kan du tänka dig beg. bilar så kanske BMW i3, e-Golf eller Hyundai Kona också kan vara alternativ att överväga.
Här finns en lista över alla elbilar i Sverige under 400 papp. Även om nypriserna inte stämmer helt för alla bilar (många bilar har ändrats upp och ner i pris en hel del under 2022) så är det ändå en vettig översikt för dig att kika på tycker jag.
https://guidenomelbil.se/elbilar-under- ... n-bonusen/
Mazdan har fått bra kritik för köregenskaper och komfort. Bygger på CX-30 så det är en större och mognare bil än t.ex. 500e. Så dumt att de inte stoppade in 10 kWh till..
Leaf hade varit perfekt om den haft CCS. Men det är väl därför den är billig. Helt oanvändbar till annat än korta resor.
Och det finns ju fortfarande chademo snabbladdare ute där. Rätt många faktist.
Tar nog hellre kortare räckvidd och CCS. Går ju snabbt att ladda ett så litet batteri. Annars finns ju gamla Ioniq. Kanske ett bättre alternativ egentligen.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Hade nog jag gjort också iofs, men ändå inte främmande för en läffe. Så länge priset är rätt såklart - och nä - inget att köra 100 mil på en dag med....Korken skrev: ↑23 jan 2023 20:22Risken är väl dock att de försvinner på sikt. Nästan bara leaf som har det ju..Bengt-re skrev: ↑23 jan 2023 20:07Nja, kan du långsammladda på dagen på jobbet så fyller du ju batteriet igen..9x3,7 är ju fortfarande över 30kWh.Korken skrev: ↑23 jan 2023 19:59Ja lätt begagnat är väl tanken. Det tråkiga med Honda-e, i3, 500e och mini är att de är 4-sitsiga. Har tre barn. Nog för att det är trångt i baksätet på en MX-30 men barn sitter nog helt ok. Trist att inte kunna ta med hela familjen.martinot skrev: ↑23 jan 2023 19:07Bilar med liknande räckvidd och pris som citybilen MX-30 som jag skulle kika på är: Mini Cooper SE, Honda E, Fiat 500e. Misstänker att de dessutom är betydligt roligare och körgladare bilar än Mazdan. Helt perfekta just som pendlarbilar.Korken skrev: ↑23 jan 2023 17:48Lite sugen på en elbil som andrabil/pendlarbil. Behöver ha kvar 7-sitsiga dieseln. En elbil som kan ersätta den kostar uppåt en mille..
Kikar på blocket och ser att Mazda MX-30 ligger bland de lägsta i pris. Nissan Leaf är billigare och har lite mer räckvidd men Chademo-laddare och enfasladdning är ju värdelöst. MX-30 har CCS och 3-fas. Går att köra längre med om man vill.
Räckvidden är såklart inte den bästa. Pendlar ca 7x2 mil motorväg. Borde väl funka? Kan inte lita på att kunna ladda på jobbet.
Någon som har en? Är ni nöjda?
Fiat 500e finns med ett lite större batteri, som jag tror är bra på vintern om du skall pendla ca 15 mil ToR och ändå ha lite marginal över.
https://www.fiat.se/model/500e-overview/
Kan du tänka dig beg. bilar så kanske BMW i3, e-Golf eller Hyundai Kona också kan vara alternativ att överväga.
Här finns en lista över alla elbilar i Sverige under 400 papp. Även om nypriserna inte stämmer helt för alla bilar (många bilar har ändrats upp och ner i pris en hel del under 2022) så är det ändå en vettig översikt för dig att kika på tycker jag.
https://guidenomelbil.se/elbilar-under- ... n-bonusen/
Mazdan har fått bra kritik för köregenskaper och komfort. Bygger på CX-30 så det är en större och mognare bil än t.ex. 500e. Så dumt att de inte stoppade in 10 kWh till..
Leaf hade varit perfekt om den haft CCS. Men det är väl därför den är billig. Helt oanvändbar till annat än korta resor.
Och det finns ju fortfarande chademo snabbladdare ute där. Rätt många faktist.
Tar nog hellre kortare räckvidd och CCS. Går ju snabbt att ladda ett så litet batteri. Annars finns ju gamla Ioniq. Kanske ett bättre alternativ egentligen.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Ja, om det är krav på plats för fem pers i bilen så faller 500, Mini och Honda E bort.
Har du barn, och speciellt barnstolar så skulle jag docj kanske inte gå för MX-30. Deras "självmordsdörrar" har ju kritiserats för att de gör baksätet rätt så värdelöst för just barnfamiljer.
Guiden om elbil
Gällande förbrukning så är det väldigt törstig bil. Ingen bra kombination med så litet batteri. Här ju både Mini och 500e mycket snålare och kommer klart längre.
Konsumtions/räckviddstest
Så testa ordentligt innan köp är iaf. min rekommendation. Ta gärna med hela familjen som inpackas i den innan ni bestämmer er.
Tycker annars personligen att det är en riktigt snygg bil för att vara japanare! Gillar designen. Kul idé med kork och i övrigt riktigt snygg även interiört.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Just att det är en japansk bil tilltalar mig. Aldrig haft någon men statistiken talar ju sitt språk. De håller hög kvalité! Mazdas 10-åriga garanti är inte heller fel.martinot skrev: ↑23 jan 2023 21:35Har du barn, och speciellt barnstolar så skulle jag verkligen inte gå för MX-30. Deras "självmordsdörrar" har ju just kritiserats för att de gör baksätet värdelöst för barnfamiljer.
Guiden om elbil
Gällande förbrukning så är det väldigt törstig bil. Ingen bra kombination med så litet batteri. Här ju både Mini och 500e mycket snålare och kommer klart längre.
Konsumtions/räckviddstest
Så testa ordentligt innan köp är iaf. min rekommendation. Gärna med hela familjen som inpackas i den.
Tycker annars personligen att det är en riktigt snygg bil för att vara japanare. Kul idé även med kork interiört.
Kommer att ha bakvänd barnstol ett tag till. Men den får man nog sätta fram i så fall. Annars blir det svårt om du säger.
Knäckfrågan är väl räckvidden. Får nog ta och provköra en.
Annars finns ju bara 4-sitsiga bilar i samma prisklass. Om man inte räknar med kinesiska bilar. Men att köpa en sådan privat är jag skeptisk till.
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Som du själv skrev så verkar ju original-Ioniq med 38 kWh-batteriet uppfylla kriterierna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Ioniq är nog betydligt bättre ja, men det går nog inte med 28kwh-batteriet.
Jag har 5*2 mil motorväg till kontoret, det klarade knappt en eGolf som har större batteri än Mazdan och dessutom går betydligt snålare.
Med det sagt börjar Model 3 trilla ner bra i pris nu. Du kan få en för 3-400k. Nog bästa köpet.
Jag har 5*2 mil motorväg till kontoret, det klarade knappt en eGolf som har större batteri än Mazdan och dessutom går betydligt snålare.
Med det sagt börjar Model 3 trilla ner bra i pris nu. Du kan få en för 3-400k. Nog bästa köpet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Tror man lär köra i 90 km/h om man ska komma tur och retur med en MX-30. Kan man ladda på jobbet så borde man kunna ligga i valfri hastighet. Kanske acceptabelt.taliz skrev: ↑24 jan 2023 05:31Ioniq är nog betydligt bättre ja, men det går nog inte med 28kwh-batteriet.
Jag har 5*2 mil motorväg till kontoret, det klarade knappt en eGolf som har större batteri än Mazdan och dessutom går betydligt snålare.
Med det sagt börjar Model 3 trilla ner bra i pris nu. Du kan få en för 3-400k. Nog bästa köpet.
Jo jag såg att model 3 börjar trilla ned. Känns som marknaden är i snabb rörelse efter Teslas prissänkningar. Lär bli trögt att sälja en MX-30 för 260k om man kan köpa en model 3 för 360k.
Edit: Nu svär jag väl i kyrkan. Men hur står sig model 3 kvalitetsmässigt egentligen? Tyskar ger jag inte mycket för men de japanska känns några strån vassare. Leaf har väl vissa problem med batteridegradering men verkar hålla riktig hög kvalité annars. Det finns ju en anledning till att Toyota och Mazda erbjuder 10 års garanti.
Ja, den lär vara betydligt snålare också. Jävligt ful dock! Men det kanske man får stå ut med.SwedishAdvocate skrev: ↑23 jan 2023 21:59Som du själv skrev så verkar ju original-Ioniq med 38 kWh-batteriet uppfylla kriterierna...
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Snubben från Guiden om Elbil testar nästan exakt min resväg till jobbet! Pendlar Uppsala - Tierp. Vad är oddsen?martinot skrev: ↑23 jan 2023 21:35Ja, om det är krav på plats för fem pers i bilen så faller 500, Mini och Honda E bort.
Har du barn, och speciellt barnstolar så skulle jag docj kanske inte gå för MX-30. Deras "självmordsdörrar" har ju kritiserats för att de gör baksätet rätt så värdelöst för just barnfamiljer.
Guiden om elbil
Gällande förbrukning så är det väldigt törstig bil. Ingen bra kombination med så litet batteri. Här ju både Mini och 500e mycket snålare och kommer klart längre.
Konsumtions/räckviddstest
Så testa ordentligt innan köp är iaf. min rekommendation. Ta gärna med hela familjen som inpackas i den innan ni bestämmer er.
Tycker annars personligen att det är en riktigt snygg bil för att vara japanare! Gillar designen. Kul idé med kork och i övrigt riktigt snygg även interiört.
Med 90 km/h verkar han klara sig bra. Går nog att köra lite snabbare
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Jag gillar Mazda, har haft flera stycken och varit nöjd med dem. De bygger pålitliga bilar som är bra ihopskruvade. Relativt roliga att köra också. Så sett var jag nyfiken på MX-30 när den kom. Men jag blev mäktigt besviken. Visst är den ombonad invändigt, men den kändes mörk och trång. Och det där idiotiska motorljudet som härmar en bensinmotor är ju bara löjligt. Det är alltså inget varnings-brum-brum som försvinner när man kör fortare, så som i andra elbilar, utan det är ett riktigt motorljud som är med hela tiden. Korkat, störande och extremt onödigt.
Sen är förbrukningen alldeles för hög och räckvidden alldeles för kort. Sämre än vår e-Golf på alla sätt, och då är detta ändå en modernare bil. Man känner liksom att Mazda inte vill bygga elbilar egentligen, det här är bara nånting de har tagit fram för att de måste.
Jag skulle aldrig överväga att köpa den. Det finns bättre alternativ.
Sen är förbrukningen alldeles för hög och räckvidden alldeles för kort. Sämre än vår e-Golf på alla sätt, och då är detta ändå en modernare bil. Man känner liksom att Mazda inte vill bygga elbilar egentligen, det här är bara nånting de har tagit fram för att de måste.
Jag skulle aldrig överväga att köpa den. Det finns bättre alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Det jag ser som tilltalande är att de är en av de billigaste bilarna med CCS. Står i ca 250 000 kr och priserna sjunker hela tiden. Kan man bara ladda så är det ju mycket som är möjligt. Sen kvalité och driftsäkerhet såklart.mati skrev: ↑24 jan 2023 10:34Jag gillar Mazda, har haft flera stycken och varit nöjd med dem. De bygger pålitliga bilar som är bra ihopskruvade. Relativt roliga att köra också. Så sett var jag nyfiken på MX-30 när den kom. Men jag blev mäktigt besviken. Visst är den ombonad invändigt, men den kändes mörk och trång. Och det där idiotiska motorljudet som härmar en bensinmotor är ju bara löjligt. Det är alltså inget varnings-brum-brum som försvinner när man kör fortare, så som i andra elbilar, utan det är ett riktigt motorljud som är med hela tiden. Korkat, störande och extremt onödigt.
Sen är förbrukningen alldeles för hög och räckvidden alldeles för kort. Sämre än vår e-Golf på alla sätt, och då är detta ändå en modernare bil. Man känner liksom att Mazda inte vill bygga elbilar egentligen, det här är bara nånting de har tagit fram för att de måste.
Jag skulle aldrig överväga att köpa den. Det finns bättre alternativ.
Men det du skriver låter ju mindre bra. Kanske kommer till samma slutsats vid provkörning.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Priserna har varit kraftigt uppumpade under 2022. Här kan du se hur många elbilar som låg, splitter nya, under 400 papp i början av 2022 - dvs. för endast ungefär ett år sedan: https://guidenomelbil.se/elbilar-under- ... n-bonusen/Korken skrev: ↑24 jan 2023 11:23Det jag ser som tilltalande är att de är en av de billigaste bilarna med CCS. Står i ca 250 000 kr och priserna sjunker hela tiden. Kan man bara ladda så är det ju mycket som är möjligt. Sen kvalité och driftsäkerhet såklart.mati skrev: ↑24 jan 2023 10:34Jag gillar Mazda, har haft flera stycken och varit nöjd med dem. De bygger pålitliga bilar som är bra ihopskruvade. Relativt roliga att köra också. Så sett var jag nyfiken på MX-30 när den kom. Men jag blev mäktigt besviken. Visst är den ombonad invändigt, men den kändes mörk och trång. Och det där idiotiska motorljudet som härmar en bensinmotor är ju bara löjligt. Det är alltså inget varnings-brum-brum som försvinner när man kör fortare, så som i andra elbilar, utan det är ett riktigt motorljud som är med hela tiden. Korkat, störande och extremt onödigt.
Sen är förbrukningen alldeles för hög och räckvidden alldeles för kort. Sämre än vår e-Golf på alla sätt, och då är detta ändå en modernare bil. Man känner liksom att Mazda inte vill bygga elbilar egentligen, det här är bara nånting de har tagit fram för att de måste.
Jag skulle aldrig överväga att köpa den. Det finns bättre alternativ.
Men det du skriver låter ju mindre bra. Kanske kommer till samma slutsats vid provkörning.
I dag så är många av de 100-150 papp dyrare. Det kommer inte hålla i längden. Är helt ohållbart på marknaden med dessa extremt uppumpade priser. Speciellt nu när vi går in i en av de kraftigaste lågkonjunkturerna sedan krisen på 70-talet. Finns inte en chans att dessa priser kommer hålla.
Tesla är den första som sänkt priserna till mer normala nivåer, men kommer väldigt troligen vara långt ifrån den sista. När nybilpriserna i mitten/slutet av 2023 sjunker ner till mer normala 2021-nivåer, så kommer även begagnatmarknaden att kraftigt pressas neråt. De kan inte fortsätta med dessa galet höga beg.priser på elbilar som i dag.
Nu är nog den absolut sämsta tiden att köpa en bil. Ingen miljöbonus, men fortsatt extremt höga priser. Speciellt om du har ont om pengar och/eller en liten budget avsatt för bilinköp så skulle jag avvakta att köpa något just nu.
Det bästa du kan göra är nog att ha lite is i magen och vänta ca ett år. Kommer då troligen vara mycket klart mycket lägre priser både på nya elbilar, men även på beg.marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Jag har tänkt i samma banor. Var och varannan bil på blocket är prissänkt redan nu. Det lär bli mer!martinot skrev: ↑24 jan 2023 11:32Priserna har varit kraftigt uppumpade under 2022. Här kan du se hur många elbilar som låg, splitter nya, under 400 papp i början av 2022 - dvs. för endast ungefär ett år sedan: https://guidenomelbil.se/elbilar-under- ... n-bonusen/Korken skrev: ↑24 jan 2023 11:23Det jag ser som tilltalande är att de är en av de billigaste bilarna med CCS. Står i ca 250 000 kr och priserna sjunker hela tiden. Kan man bara ladda så är det ju mycket som är möjligt. Sen kvalité och driftsäkerhet såklart.mati skrev: ↑24 jan 2023 10:34Jag gillar Mazda, har haft flera stycken och varit nöjd med dem. De bygger pålitliga bilar som är bra ihopskruvade. Relativt roliga att köra också. Så sett var jag nyfiken på MX-30 när den kom. Men jag blev mäktigt besviken. Visst är den ombonad invändigt, men den kändes mörk och trång. Och det där idiotiska motorljudet som härmar en bensinmotor är ju bara löjligt. Det är alltså inget varnings-brum-brum som försvinner när man kör fortare, så som i andra elbilar, utan det är ett riktigt motorljud som är med hela tiden. Korkat, störande och extremt onödigt.
Sen är förbrukningen alldeles för hög och räckvidden alldeles för kort. Sämre än vår e-Golf på alla sätt, och då är detta ändå en modernare bil. Man känner liksom att Mazda inte vill bygga elbilar egentligen, det här är bara nånting de har tagit fram för att de måste.
Jag skulle aldrig överväga att köpa den. Det finns bättre alternativ.
Men det du skriver låter ju mindre bra. Kanske kommer till samma slutsats vid provkörning.
I dag så är många av de 100-150 papp dyrare. Det kommer inte hålla i längden. Är helt ohållbart på marknaden med dessa extremt uppumpade priser. Speciellt nu när vi går in i en av de kraftigaste lågkonjunkturerna sedan krisen på 70-talet. Finns inte en chans att dessa priser kommer hålla.
Tesla är den första som sänkt priserna till mer normala nivåer, men kommer väldigt troligen vara långt ifrån den sista. När nybilpriserna i mitten/slutet av 2023 sjunker ner till mer normala 2021-nivåer, så kommer även begagnatmarknaden att kraftigt pressas neråt. De kan inte fortsätta med dessa galet höga beg.priser på elbilar som i dag.
Nu är nog den absolut sämsta tiden att köpa en bil. Ingen miljöbonus, men fortsatt extremt höga priser. Speciellt om du har ont om pengar och/eller en liten budget avsatt för bilinköp så skulle jag avvakta att köpa något just nu.
Det bästa du kan göra är nog att ha lite is i magen och vänta ca ett år. Kommer då troligen vara mycket klart mycket lägre priser både på nya elbilar, men även på beg.marknaden.
Kan man köpa en MX-30 för 150 000 kr om ett år så är läget ett helt annat. Den lär väl fortsätta att vara bland de billigaste med CCS. Leaf lär rasa ännu mer. Kan man få tag på en med 62 kWh så är läget lite annat med avsaknad av CCS.
Undviker helst att lägga alltför mycket pengar på bilar då jag sliter dem hårt (3000 mil/år på E4), kör dem länge och gärna pillar lite själv med dem.
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Ska inte påstå att jag själv är särskilt kunnig på såna här analyser, men det känns som det finns en faktor som skulle kunna verka prisdrivande och hålla beg.priser på elbilar högre än vad de annars kanske skulle bli. Och det skulle i så fall vara att det fortfarande sannolikt finns ett rejält sug bland folk att byta till elbilar. Således kanske folk börjar köpa när de tycker att priserna är bra (vilken nivå det nu kan handla om). Kan tänka mig att detta särskilt kommer påverka de allra bästa beg.bilsexemplaren typ oavsett modell...martinot skrev: ↑24 jan 2023 11:32...] I dag så är många av de 100-150 papp dyrare. Det kommer inte hålla i längden. Är helt ohållbart på marknaden med dessa extremt uppumpade priser. Speciellt nu när vi går in i en av de kraftigaste lågkonjunkturerna sedan krisen på 70-talet. Finns inte en chans att dessa priser kommer hålla.
Tesla är den första som sänkt priserna till mer normala nivåer, men kommer väldigt troligen vara långt ifrån den sista. När nybilpriserna i mitten/slutet av 2023 sjunker ner till mer normala 2021-nivåer, så kommer även begagnatmarknaden att kraftigt pressas neråt. De kan inte fortsätta med dessa galet höga beg.priser på elbilar som i dag.
Nu är nog den absolut sämsta tiden att köpa en bil. Ingen miljöbonus, men fortsatt extremt höga priser. Speciellt om du har ont om pengar och/eller en liten budget avsatt för bilinköp så skulle jag avvakta att köpa något just nu.
Det bästa du kan göra är nog att ha lite is i magen och vänta ca ett år. Kommer då troligen vara mycket klart mycket lägre priser både på nya elbilar, men även på beg.marknaden.
Ytterligare en faktor som jag tycker man kan ställa mot martinots resonemang ovan är ju att trådskaparen har tre barn. Följande är ju så klart ett hypotetiskt resonemang, men om jag hade tre barn och ekonomi att byta ut en av hushållets fosildrivna bilar mot en elbil så skulle jag nog inte kunna vänta med det. Så funkar mitt samvete... Och hur många X gånger tiotusen SEK skulle det kunna tänkas att man skulle kunna spara på en MX-30 eller en original-Ioniq?... Är det verkligen värt det?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Korken skrev: ↑24 jan 2023 07:09Ja, den lär vara betydligt snålare också. Jävligt ful dock! Men det kanske man får stå ut med.SwedishAdvocate skrev: ↑23 jan 2023 21:59Som du själv skrev så verkar ju original-Ioniq med 38 kWh-batteriet uppfylla kriterierna...
Men är den verkligen så ful?...
En del kanske handlar om vad den har för strålkastare... Jämför t.ex. med Golf Mk7. Tycker det gör stor skillnad på den Golfen om det är standardlyktorna eller uppgraderade bi-xenon/led...
Sen kan jag i och för sig hålla med om att Mazda lyckats bra med estetiken både exteriört och interiört på MX-30 för att vara en SUV/Crossover. Personligen har jag dock aversioner just mot SUV/Crossovers av ideologiska skäl. Det är ju tyvärr en biltyp som blir onödigt stor – den ökade höjden kräver ökad bredd för att inte proportionerna ska bli helt keff. Och den större storleken ger högre vikt. Allt det här ger även sämre luftmotstånd vilket kräver större batteri som ökar vikten ytterligare. De större dimensionerna kräver även större däck för att inte sabba proportionerna. Så sammantaget blir det en bil som kräver mer naturresurser vid produktion och som kommer förbruka mer energi under hela sin livscykel än en vanlig bil. Den höga vikten kommer slutligen resultera i högre däckslitage. Och de större däcken som förbrukningsvara kommer i sin tur också kräva mer naturresurser än de hade gjort om det hade varit en 'vanlig bil'... Nu har ju Mazdan i och för sig inte ett så stort batteri så den kanske inte är så tung, så det kanske kan vara ett litet plus just i det här fallet...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Har skrivit lite om Model 3 i det här inlägget:Korken skrev: ↑24 jan 2023 07:09...] Men hur står sig model 3 kvalitetsmässigt egentligen? Tyskar ger jag inte mycket för men de japanska känns några strån vassare. Leaf har väl vissa problem med batteridegradering men verkar hålla riktig hög kvalité annars. Det finns ju en anledning till att Toyota och Mazda erbjuder 10 års garanti. [...
viewtopic.php?p=694950#p694950
Jag har dock inte stenkoll så kanske bäst ifall du startar en separat tråd om det...
Ang. Leaf:
Vi bilägare kikade på Leafens rostskydd när den bilen var ny. Som jag minns det så fick den inte jättebra betyg. Som jag förstått det så kan man köpa individuella testresultat från deras hemsida. Men å andra sidan kanske det här åtgärdades av Nissan. Det vet jag inte. Och tror inte att medlemmar på det här forumet klagat på rostande Leafar, men samtidigt verkar det inte vara så många som har en heller...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Har jättesvårt med designen på alla koreanska bilar. Fråga mig inte varför. Det är 100% psykologiskt.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2023 12:36Korken skrev: ↑24 jan 2023 07:09Ja, den lär vara betydligt snålare också. Jävligt ful dock! Men det kanske man får stå ut med.SwedishAdvocate skrev: ↑23 jan 2023 21:59Som du själv skrev så verkar ju original-Ioniq med 38 kWh-batteriet uppfylla kriterierna...
Men är den verkligen så ful?...
En del kanske handlar om vad den har för strålkastare... Jämför t.ex. med Golf Mk7. Tycker det gör stor skillnad på den Golfen om det är standardlyktorna eller uppgraderade bi-xenon/led...
Sen kan jag i och för sig hålla med om att Mazda lyckats bra med estetiken både exteriört och interiört på MX-30 för att vara en SUV/Crossover. Personligen har jag dock aversioner just mot SUV/Crossovers av ideologiska skäl. Det är ju tyvärr en biltyp som blir onödigt stor – den ökade höjden kräver ökad bredd för att inte proportionerna ska bli helt keff. Och den större storleken ger högre vikt. Allt det här ger även sämre luftmotstånd vilket kräver större batteri som ökar vikten ytterligare. De större dimensionerna kräver även större däck för att inte sabba proportionerna. Så sammantaget blir det en bil som kräver mer naturresurser vid produktion och som kommer förbruka mer energi under hela sin livscykel än en vanlig bil. Den höga vikten kommer slutligen resultera i högre däckslitage. Och de större däcken som förbrukningsvara kommer i sin tur också kräva mer naturresurser än de hade gjort om det hade varit en 'vanlig bil'... Nu har ju Mazdan i och för sig inte ett så stort batteri så den kanske inte är så tung, så det kanske kan vara ett litet plus just i det här fallet...
Håller helt med om högbyggda bilar! Det är ett otyg. Men finns ju dåligt med elektriska kombis..
Senast redigerad av Korken, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Nu är väl iofs inte miljöargumentet det starkaste för min del. Men spelar det verkligen någon roll om jag köper en begagnad elbil? Min gamla bil vandrar ju ändå vidare på marknaden. Samtidigt försvinner bilen jag köper och någon annan blir utan istället.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2023 12:18Ska inte påstå att jag själv är särskilt kunnig på såna här analyser, men det känns som det finns en faktor som skulle kunna verka prisdrivande och hålla beg.priser på elbilar högre än vad de annars kanske skulle bli. Och det skulle i så fall vara att det fortfarande sannolikt finns ett rejält sug bland folk att byta till elbilar. Således kanske folk börjar köpa när de tycker att priserna är bra (vilken nivå det nu kan handla om). Kan tänka mig att detta särskilt kommer påverka de allra bästa beg.bilsexemplaren typ oavsett modell...martinot skrev: ↑24 jan 2023 11:32...] I dag så är många av de 100-150 papp dyrare. Det kommer inte hålla i längden. Är helt ohållbart på marknaden med dessa extremt uppumpade priser. Speciellt nu när vi går in i en av de kraftigaste lågkonjunkturerna sedan krisen på 70-talet. Finns inte en chans att dessa priser kommer hålla.
Tesla är den första som sänkt priserna till mer normala nivåer, men kommer väldigt troligen vara långt ifrån den sista. När nybilpriserna i mitten/slutet av 2023 sjunker ner till mer normala 2021-nivåer, så kommer även begagnatmarknaden att kraftigt pressas neråt. De kan inte fortsätta med dessa galet höga beg.priser på elbilar som i dag.
Nu är nog den absolut sämsta tiden att köpa en bil. Ingen miljöbonus, men fortsatt extremt höga priser. Speciellt om du har ont om pengar och/eller en liten budget avsatt för bilinköp så skulle jag avvakta att köpa något just nu.
Det bästa du kan göra är nog att ha lite is i magen och vänta ca ett år. Kommer då troligen vara mycket klart mycket lägre priser både på nya elbilar, men även på beg.marknaden.
Ytterligare en faktor som jag tycker man kan ställa mot martinots resonemang ovan är ju att trådskaparen har tre barn. Följande är ju så klart ett hypotetiskt resonemang, men om jag hade tre barn och ekonomi att byta ut en av hushållets fosildrivna bilar mot en elbil så skulle jag nog inte kunna vänta med det. Så funkar mitt samvete... Och hur många X gånger tiotusen SEK skulle det kunna tänkas att man skulle kunna spara på en MX-30 eller en original-Ioniq?... Är det verkligen värt det?...