Genève 2016

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Genève 2016

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
SvD-s Jonas Fröberg gör en utmärkt analys av Genève-mässan:
http://www.svd.se/framtiden-ar-har--men ... eneve-2016
Det var en bra analys :D
Johan71

Inlägg av Johan71 »

TiborBlomhall skrev:
Tummen upp
Kör idag en Volvo C40, ska byta i januari 26
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Hur gjorde du Franz? Åkte du utsläppsfritt till Genève eller tog du det tidsbesparande alternativet uppe bland molnen?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

lator skrev:
Hur gjorde du Franz? Åkte du utsläppsfritt till Genève eller tog du det tidsbesparande alternativet uppe bland molnen?
Lite blandat blev det. Jag tog Teslan från Göteborg till Ängelholm och plockade upp 2 till. Sedan bar det av till Kastrup där det blev en fossildriven färd bland molnen.
Driver sajten Car.info
olza

Inlägg av olza »

TiborBlomhall skrev:
Mycket bra artikel!

Jämför med DNs rapportering här:

http://www.dn.se/ekonomi/tre-trender-i- ... ater-suvar

Jag funderar allvarligt på att säga upp prenumerationen på DN.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

olza skrev:
TiborBlomhall skrev:
Mycket bra artikel!

Lasse Swärd verkar endast tänka på diesel, diesel och åter diesel... (plus lite vätgas)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

olza skrev:
TiborBlomhall skrev:
Mycket bra artikel!

Ja jäklar, snacka om att en är med på banan och den andra kunde vart från 80-talet.
olza

Inlägg av olza »

DNs rapportering från Geneve skulle kunna beskrivas som "ofullständig".
Men Lasse skrev mera i lördagens DN. Hittar den dock inte på dn.se, så klipper in den här:
Lasse Swärd: Bara drömmar om effektiva batterier

Om några år finns batteridrivna elbilar som klarar 50 mil och som kan laddas på en ”kafferast”.
Visst låter det bra? Kanske alltför bra, tänker jag när jag frågar bilcheferna i Genève vilka typer av batterier som dessa bilar får. De flesta av dagens elbilar klarar ju bara 20 mil på papperet – och som bäst 15 i verklig körning. Och de tar en hel natt att ladda.

Volvochefen Håkan Samuelsson sade för ett år sedan att batteridrivna elbilar inte är något att satsa på. För dyra, för kort räckvidd och för lång tid att ladda, löd hans argument. Nu har han svängt. Volvo ska ta fram en elbil som klarar uppemot 50 mil och den ska lanseras 2019.

Med vilken batteriteknik, frågar jag.
Svaret blir något svävande. Batterierna utvecklas, de får högre energitäthet, säger han.
Det låter mer som förhoppningar, invänder jag. Nej, säger han bestämt, jag sitter ju inte här och drömmer. Vi räknar med att tekniken utvecklats så pass att vi kan leverera en sådan bil om tre år.

Jag ställer samma fråga till Ola Källenius på Mercedes, som nästa år blir utvecklingschef för Daimler. Och får likartat svar. Batteritekniken utvecklas, energitätheten ökar och priserna faller. Men med vilken batterikemi? Frågar man forskare på området blir beskedet, att visst blir batterierna bättre – men bara lite, sådär 5–10 procent per år.

Någon kemi som över en natt ger ett sjumilakliv känner de inte till. Och finns en sådan kemi tar den åratal att utveckla och lika många år att anpassa till bilindustrins tuffa krav. Även dieselplågade Volkswagen lockar med en elbil. Chefen Matthias Müller säger att 50 mil är ”inom räckhåll”. Hur? Inga klara besked! Tesla då, invänder du kanske. Model S klarar ju redan 50 mil. Visst, men batterierna väger över ett halvt ton och priset ännu mer – en miljon kronor.

Hur ska vi få 50 elektriska mil på en kafferast till överkomliga priser?

(Bild på grönt trafikljus med bildtexten: Hondas vätgasbil Clarity klarar 70 mil.
Suck!
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

I Mercedesmontern pratar vi med Malmösonen Ola Källenius, som gjort superkarriär i det tyska prestigemärket. Han är ansvarig för försäljning och marknadsföring globalt och blir nästa år forsknings- och utvecklingschef för Daimler. Han har också plats i Daimlers högsta ledning. Även han bekymras av VW-skandalens branschpåverkan, men understryker att Mercedes, likt Volvo, ser en klar framtid för dieslar.

– Vi har investerat 2,6 miljarder euro (drygt 25 miljarder kronor) i en ny dieselfamilj som nu kommer i nya E-klass, säger han.
Daimlers högsta ledning med bl a. blivande forsknings- och utvecklingschefen ser en klar framtid för dieseln.
Man har lagt mer än 25 miljarder kronor i utvecklingen av nya dieselmotorn till E-klassen.

Psssst... Daimlerledningen... Elmotorn är färdigutvecklad. Där behöver ni lägga ungefär 0 kronor i utvecklingskostnader för att få en motor som på alla sätt är överlägsen er nya svindyra dieselmotor.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

olza skrev:
DNs rapportering från Geneve skulle kunna beskrivas som "ofullständig".
Men Lasse skrev mera i lördagens DN. Hittar den dock inte på dn.se, så klipper in den här:
Lasse Swärd: Bara drömmar om effektiva batterier

Om några år finns batteridrivna elbilar som klarar 50 mil och som kan laddas på en ”kafferast”.
Visst låter det bra? Kanske alltför bra, tänker jag när jag frågar bilcheferna i Genève vilka typer av batterier som dessa bilar får. De flesta av dagens elbilar klarar ju bara 20 mil på papperet – och som bäst 15 i verklig körning. Och de tar en hel natt att ladda.

Volvochefen Håkan Samuelsson sade för ett år sedan att batteridrivna elbilar inte är något att satsa på. För dyra, för kort räckvidd och för lång tid att ladda, löd hans argument. Nu har han svängt. Volvo ska ta fram en elbil som klarar uppemot 50 mil och den ska lanseras 2019.

Med vilken batteriteknik, frågar jag.
Svaret blir något svävande. Batterierna utvecklas, de får högre energitäthet, säger han.
Det låter mer som förhoppningar, invänder jag. Nej, säger han bestämt, jag sitter ju inte här och drömmer. Vi räknar med att tekniken utvecklats så pass att vi kan leverera en sådan bil om tre år.

Jag ställer samma fråga till Ola Källenius på Mercedes, som nästa år blir utvecklingschef för Daimler. Och får likartat svar. Batteritekniken utvecklas, energitätheten ökar och priserna faller. Men med vilken batterikemi? Frågar man forskare på området blir beskedet, att visst blir batterierna bättre – men bara lite, sådär 5–10 procent per år.

Någon kemi som över en natt ger ett sjumilakliv känner de inte till. Och finns en sådan kemi tar den åratal att utveckla och lika många år att anpassa till bilindustrins tuffa krav. Även dieselplågade Volkswagen lockar med en elbil. Chefen Matthias Müller säger att 50 mil är ”inom räckhåll”. Hur? Inga klara besked! Tesla då, invänder du kanske. Model S klarar ju redan 50 mil. Visst, men batterierna väger över ett halvt ton och priset ännu mer – en miljon kronor.

Hur ska vi få 50 elektriska mil på en kafferast till överkomliga priser?

(Bild på grönt trafikljus med bildtexten: Hondas vätgasbil Clarity klarar 70 mil.
Suck!
Håller med, det är så man tar sig för pannan. Vad väger inte en dieselmotor på 500+ hk, avgassystem, bränsletank, växellåda osv? Vad kommer Clarity kosta om den någonsin lanseras till försäljning (vilket inte är troligt)? Vad har Clarity för batterikemi? Hur mycket kommer bränslecellerna och vätgastankarna den att väga? Lasse verkar vara okunnig om att alla vätgasbilar är elbilar med batteri samt att bränsleceller och medföljande vätkastankar inte är några lätta saker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Det är inte annat än att man baxnar. Vilket årtusende lever han i? Nej förresten jag skall vara snäll och begränsa mig till århundrade.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Försökt hitta någon specifikation över nya Honda Clarity men det verkar inte finnas. Det enda som går att finna är att den skall gå upp till 700 km. Jag misstänker att denna räckvidd kan nås genom att man har hyfsat stor batteripack i bilen, större än i den redan skrotade FCX Clarity. Man har kanske också fått i en liter mer vätgas. Det är fortfarande en 4-sitsig bil med medelmåttig prestanda och i prisklassen $60 000 verkar det som om den över huvudtaget kommer att säljas vilket jag starkt betvivlar med tanke på att FCX Clarity slutade tillverkas 2014 och det inte finns så få uppgifter om nya Clarity förutom den förmodade 700 km i räckvidd vilket antagligen kan nås tack vare större batteripack... Problemet är dock att det troligen inte går att tanka vätgas fullt så i verklighet så kan räckvidden aldrig nå mer än kanske 400km...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Åherrejösses någon borde visa honom en snabbladdare, att redan dagens bilar kan laddas på en kafferast, inte enbart över natten. :roll:

Och att större kapacitet kan lösas med mer batterier har heller inte fallit honom in? :roll:

Fascinerande hur vissa vägrar hänga med i teknikutvecklingen inom deras eget område. :roll:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

I SvD artikeln gillade jag speciellt:

Hos Tesla står, gravt försenade el-suven Model X med sina karakteristiskt måsvingedörrar uppnosigt uppställda. Och för att vara krass: Bilen som går 40 mil på el får ännu konkurrenterna att se ut som om Peter Forsberg just fintat bort dem tio gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Är detta tredje raden? https://www.car.info/sv-se/image/unspec ... image_time

Dessutom så ser det ut som att sätena är perforerade, som för ventilationshålen i Premium Uppgradering, men i beskrivningen står det att det bara är framsätena som ska vara ventilerade / perforerade.
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

peterlauri skrev:

Dessutom så ser det ut som att sätena är perforerade, som för ventilationshålen i Premium Uppgradering, men i beskrivningen står det att det bara är framsätena som ska vara ventilerade / perforerade.
Det stämmer fint att det är den tredje raden. Jag hann inte sitta där själv men det ser helt klart ut att vara perforerat ja.
Driver sajten Car.info
vigge50

Inlägg av vigge50 »

peterlauri skrev:

Ja, det är tredje sätesraden.
Om du kollar på bilder från designstudion så ser det ut som att ce vita sätena är designade så och att det inte är hål.

Edit:
image.jpeg
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

vigge50 skrev:
peterlauri skrev:
Om du kollar på bilder från designstudion så ser det ut som att ce vita sätena är designade så och att det inte är hål.
Tummen upp!
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

peterlauri skrev:
De är perforerade för att matcha övriga säten, det är endast framsätena som är ventilerade vad jag förståre det som och det krävs som du skriver Premium för detta. Lägger man till vinterpaketet är det dock värmeslingor i dessa och de i tredje raden, annars bara i framsätena.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Perforerade säten är jag aningen ambivalent till. Ventilerade är nice och hade gärna haft det, men perforerade säten bak där barnen sitter är risky om man har barn som tenderar till åksjuka. Hade en episod i förra Volvon där hela barnstolen samt urgröpningen i stolen den stod i var fylld till bredden med spy. Det var äckligt som fan, men relativt enkelt att sanera. Hade det däremot varit perforerat skinn så vill jag inte ens tänka på hur det hade gått :o
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Svenssons skrev:
peterlauri skrev:
De är perforerade för att matcha övriga säten, det är endast framsätena som är ventilerade vad jag förståre det som och det krävs som du skriver Premium för detta. Lägger man till vinterpaketet är det dock värmeslingor i dessa och de i tredje raden, annars bara i framsätena.
Någon som vet om dom verkligen är helperforerade, eller bara ytligt för att matcha utseendet. Jag känner inte för att ha helperforerade då jag har barn :)
---
---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Elon har i alla fall avrått de som har barn från att välja ventilerade säten:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar