Det var en bra analysTiborBlomhall skrev:SvD-s Jonas Fröberg gör en utmärkt analys av Genève-mässan:
http://www.svd.se/framtiden-ar-har--men ... eneve-2016

Moderator: Redaktion
Det var en bra analysTiborBlomhall skrev:SvD-s Jonas Fröberg gör en utmärkt analys av Genève-mässan:
http://www.svd.se/framtiden-ar-har--men ... eneve-2016
Tummen uppTiborBlomhall skrev:SvD-s Jonas Fröberg gör en utmärkt analys av Genève-mässan:
http://www.svd.se/framtiden-ar-har--men ... eneve-2016
Lite blandat blev det. Jag tog Teslan från Göteborg till Ängelholm och plockade upp 2 till. Sedan bar det av till Kastrup där det blev en fossildriven färd bland molnen.lator skrev:Hur gjorde du Franz? Åkte du utsläppsfritt till Genève eller tog du det tidsbesparande alternativet uppe bland molnen?
Mycket bra artikel!TiborBlomhall skrev:SvD-s Jonas Fröberg gör en utmärkt analys av Genève-mässan:
http://www.svd.se/framtiden-ar-har--men ... eneve-2016
Lasse Swärd verkar endast tänka på diesel, diesel och åter diesel... (plus lite vätgas)olza skrev:Mycket bra artikel!TiborBlomhall skrev:SvD-s Jonas Fröberg gör en utmärkt analys av Genève-mässan:
http://www.svd.se/framtiden-ar-har--men ... eneve-2016
Jämför med DNs rapportering här:
http://www.dn.se/ekonomi/tre-trender-i- ... ater-suvar
Jag funderar allvarligt på att säga upp prenumerationen på DN.
Ja jäklar, snacka om att en är med på banan och den andra kunde vart från 80-talet.olza skrev:Mycket bra artikel!TiborBlomhall skrev:SvD-s Jonas Fröberg gör en utmärkt analys av Genève-mässan:
http://www.svd.se/framtiden-ar-har--men ... eneve-2016
Jämför med DNs rapportering här:
http://www.dn.se/ekonomi/tre-trender-i- ... ater-suvar
Jag funderar allvarligt på att säga upp prenumerationen på DN.
Suck!Lasse Swärd: Bara drömmar om effektiva batterier
Om några år finns batteridrivna elbilar som klarar 50 mil och som kan laddas på en ”kafferast”.
Visst låter det bra? Kanske alltför bra, tänker jag när jag frågar bilcheferna i Genève vilka typer av batterier som dessa bilar får. De flesta av dagens elbilar klarar ju bara 20 mil på papperet – och som bäst 15 i verklig körning. Och de tar en hel natt att ladda.
Volvochefen Håkan Samuelsson sade för ett år sedan att batteridrivna elbilar inte är något att satsa på. För dyra, för kort räckvidd och för lång tid att ladda, löd hans argument. Nu har han svängt. Volvo ska ta fram en elbil som klarar uppemot 50 mil och den ska lanseras 2019.
Med vilken batteriteknik, frågar jag.
Svaret blir något svävande. Batterierna utvecklas, de får högre energitäthet, säger han.
Det låter mer som förhoppningar, invänder jag. Nej, säger han bestämt, jag sitter ju inte här och drömmer. Vi räknar med att tekniken utvecklats så pass att vi kan leverera en sådan bil om tre år.
Jag ställer samma fråga till Ola Källenius på Mercedes, som nästa år blir utvecklingschef för Daimler. Och får likartat svar. Batteritekniken utvecklas, energitätheten ökar och priserna faller. Men med vilken batterikemi? Frågar man forskare på området blir beskedet, att visst blir batterierna bättre – men bara lite, sådär 5–10 procent per år.
Någon kemi som över en natt ger ett sjumilakliv känner de inte till. Och finns en sådan kemi tar den åratal att utveckla och lika många år att anpassa till bilindustrins tuffa krav. Även dieselplågade Volkswagen lockar med en elbil. Chefen Matthias Müller säger att 50 mil är ”inom räckhåll”. Hur? Inga klara besked! Tesla då, invänder du kanske. Model S klarar ju redan 50 mil. Visst, men batterierna väger över ett halvt ton och priset ännu mer – en miljon kronor.
Hur ska vi få 50 elektriska mil på en kafferast till överkomliga priser?
(Bild på grönt trafikljus med bildtexten: Hondas vätgasbil Clarity klarar 70 mil.
Daimlers högsta ledning med bl a. blivande forsknings- och utvecklingschefen ser en klar framtid för dieseln.I Mercedesmontern pratar vi med Malmösonen Ola Källenius, som gjort superkarriär i det tyska prestigemärket. Han är ansvarig för försäljning och marknadsföring globalt och blir nästa år forsknings- och utvecklingschef för Daimler. Han har också plats i Daimlers högsta ledning. Även han bekymras av VW-skandalens branschpåverkan, men understryker att Mercedes, likt Volvo, ser en klar framtid för dieslar.
– Vi har investerat 2,6 miljarder euro (drygt 25 miljarder kronor) i en ny dieselfamilj som nu kommer i nya E-klass, säger han.
Håller med, det är så man tar sig för pannan. Vad väger inte en dieselmotor på 500+ hk, avgassystem, bränsletank, växellåda osv? Vad kommer Clarity kosta om den någonsin lanseras till försäljning (vilket inte är troligt)? Vad har Clarity för batterikemi? Hur mycket kommer bränslecellerna och vätgastankarna den att väga? Lasse verkar vara okunnig om att alla vätgasbilar är elbilar med batteri samt att bränsleceller och medföljande vätkastankar inte är några lätta saker.olza skrev:DNs rapportering från Geneve skulle kunna beskrivas som "ofullständig".
Men Lasse skrev mera i lördagens DN. Hittar den dock inte på dn.se, så klipper in den här:
Suck!Lasse Swärd: Bara drömmar om effektiva batterier
Om några år finns batteridrivna elbilar som klarar 50 mil och som kan laddas på en ”kafferast”.
Visst låter det bra? Kanske alltför bra, tänker jag när jag frågar bilcheferna i Genève vilka typer av batterier som dessa bilar får. De flesta av dagens elbilar klarar ju bara 20 mil på papperet – och som bäst 15 i verklig körning. Och de tar en hel natt att ladda.
Volvochefen Håkan Samuelsson sade för ett år sedan att batteridrivna elbilar inte är något att satsa på. För dyra, för kort räckvidd och för lång tid att ladda, löd hans argument. Nu har han svängt. Volvo ska ta fram en elbil som klarar uppemot 50 mil och den ska lanseras 2019.
Med vilken batteriteknik, frågar jag.
Svaret blir något svävande. Batterierna utvecklas, de får högre energitäthet, säger han.
Det låter mer som förhoppningar, invänder jag. Nej, säger han bestämt, jag sitter ju inte här och drömmer. Vi räknar med att tekniken utvecklats så pass att vi kan leverera en sådan bil om tre år.
Jag ställer samma fråga till Ola Källenius på Mercedes, som nästa år blir utvecklingschef för Daimler. Och får likartat svar. Batteritekniken utvecklas, energitätheten ökar och priserna faller. Men med vilken batterikemi? Frågar man forskare på området blir beskedet, att visst blir batterierna bättre – men bara lite, sådär 5–10 procent per år.
Någon kemi som över en natt ger ett sjumilakliv känner de inte till. Och finns en sådan kemi tar den åratal att utveckla och lika många år att anpassa till bilindustrins tuffa krav. Även dieselplågade Volkswagen lockar med en elbil. Chefen Matthias Müller säger att 50 mil är ”inom räckhåll”. Hur? Inga klara besked! Tesla då, invänder du kanske. Model S klarar ju redan 50 mil. Visst, men batterierna väger över ett halvt ton och priset ännu mer – en miljon kronor.
Hur ska vi få 50 elektriska mil på en kafferast till överkomliga priser?
(Bild på grönt trafikljus med bildtexten: Hondas vätgasbil Clarity klarar 70 mil.
Hos Tesla står, gravt försenade el-suven Model X med sina karakteristiskt måsvingedörrar uppnosigt uppställda. Och för att vara krass: Bilen som går 40 mil på el får ännu konkurrenterna att se ut som om Peter Forsberg just fintat bort dem tio gånger.
Det stämmer fint att det är den tredje raden. Jag hann inte sitta där själv men det ser helt klart ut att vara perforerat ja.peterlauri skrev:Är detta tredje raden? https://www.car.info/sv-se/image/unspec ... image_time
Dessutom så ser det ut som att sätena är perforerade, som för ventilationshålen i Premium Uppgradering, men i beskrivningen står det att det bara är framsätena som ska vara ventilerade / perforerade.
Ja, det är tredje sätesraden.peterlauri skrev:Är detta tredje raden? https://www.car.info/sv-se/image/unspec ... image_time
Dessutom så ser det ut som att sätena är perforerade, som för ventilationshålen i Premium Uppgradering, men i beskrivningen står det att det bara är framsätena som ska vara ventilerade / perforerade.
Tummen upp!vigge50 skrev:peterlauri skrev:Om du kollar på bilder från designstudion så ser det ut som att ce vita sätena är designade så och att det inte är hål.
De är perforerade för att matcha övriga säten, det är endast framsätena som är ventilerade vad jag förståre det som och det krävs som du skriver Premium för detta. Lägger man till vinterpaketet är det dock värmeslingor i dessa och de i tredje raden, annars bara i framsätena.peterlauri skrev:Dessutom så ser det ut som att sätena är perforerade, som för ventilationshålen i Premium Uppgradering, men i beskrivningen står det att det bara är framsätena som ska vara ventilerade / perforerade.
Någon som vet om dom verkligen är helperforerade, eller bara ytligt för att matcha utseendet. Jag känner inte för att ha helperforerade då jag har barnSvenssons skrev:De är perforerade för att matcha övriga säten, det är endast framsätena som är ventilerade vad jag förståre det som och det krävs som du skriver Premium för detta. Lägger man till vinterpaketet är det dock värmeslingor i dessa och de i tredje raden, annars bara i framsätena.peterlauri skrev:Dessutom så ser det ut som att sätena är perforerade, som för ventilationshålen i Premium Uppgradering, men i beskrivningen står det att det bara är framsätena som ska vara ventilerade / perforerade.