Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Moderator: Redaktion
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
När någonting är trasigt får man iaf något i slutändan. Lämnar man in för bedömningsärenden (faller saken inom ramen för Tesla standard) betalar man bara för att få en bedömning av helt uppenbara saker.
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Jag fick felsökningsavgift struken hos Audi Hammarby när jag lämnade in för byte blinkerrälä på min A2 en gång i tiden. Debiterades först, men ströks då jag påtalade det orimliga.thebishop skrev: ↑23 jan 2023 13:19Men är det rimligt att ta betalt för felsökning när det är uppenbart vad som är fel?LarsOJ skrev: ↑11 jan 2023 22:262500kr/timmen är väl iofs. ganska standard timpris för felsökning så det sticker ju inte ut. Ska ju betala för lokal, maskiner, löner mm. Men surt att bilen har så mycket felthebishop skrev: ↑11 jan 2023 22:00Ingen aning vart det här slutar. En popnit som inte tätade ordentligt, 10.000:- i felsökning och nu bär det av till Skadeverkstad istället pga försäkringsbolaget. 2500:- i timmen är ju helt hutlöst för felsökning. Minns när Elon påstod att service inte skulle vara vinstdrivande - jo tjena. Ytterligare en av hans lögner i raden såklart.
Från ViBilägare:
DB5B83C9-1BB7-4D44-8393-F8F666FCC86B.jpeg
Bra artikel om felsökningskostnader!
https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... skillnader
Jag: ”grej x är trasig och behöver bytas”
Tesla: ”1000:- i felsöknkngsvagift, XX:- för prylen, och YY:- för arbetet”
Jag berättade ju vad felet är - de debiterar sedan 30 minuter för att bara bekräfta vad som redan är påtalat.
Är det rimligt och normalt?
Elbilist sedan 2014
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Ok. Skall se vad som går få till. Men under stora hela är det ju på marginalen med de hutlösa priserna i övrigt - några tusenlappar mer eller mindre är ju tyvärr brus.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
KIA är värre, de tar felsökningsavgift för uppenbara garantiärenden. Och åtgärdade aldrig felet - "hade inga delar hemma". Då hade jag ändå påtalat innan exakt vad som var fel och vad de behövde göra för åtgärd. No more KIA. Torvalla bil för alltid svartlistade.Klintan skrev: ↑23 jan 2023 14:56Jag fick felsökningsavgift struken hos Audi Hammarby när jag lämnade in för byte blinkerrälä på min A2 en gång i tiden. Debiterades först, men ströks då jag påtalade det orimliga.thebishop skrev: ↑23 jan 2023 13:19Men är det rimligt att ta betalt för felsökning när det är uppenbart vad som är fel?LarsOJ skrev: ↑11 jan 2023 22:262500kr/timmen är väl iofs. ganska standard timpris för felsökning så det sticker ju inte ut. Ska ju betala för lokal, maskiner, löner mm. Men surt att bilen har så mycket felthebishop skrev: ↑11 jan 2023 22:00Ingen aning vart det här slutar. En popnit som inte tätade ordentligt, 10.000:- i felsökning och nu bär det av till Skadeverkstad istället pga försäkringsbolaget. 2500:- i timmen är ju helt hutlöst för felsökning. Minns när Elon påstod att service inte skulle vara vinstdrivande - jo tjena. Ytterligare en av hans lögner i raden såklart.
Från ViBilägare:
DB5B83C9-1BB7-4D44-8393-F8F666FCC86B.jpeg
Bra artikel om felsökningskostnader!
https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... skillnader
Jag: ”grej x är trasig och behöver bytas”
Tesla: ”1000:- i felsöknkngsvagift, XX:- för prylen, och YY:- för arbetet”
Jag berättade ju vad felet är - de debiterar sedan 30 minuter för att bara bekräfta vad som redan är påtalat.
Är det rimligt och normalt?
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Låter inte som generellt fel med Kia utan torvalla bil. Hade inga problem när jag hade tex blivit av med rattvärmen i vår Kia picanto.Bengt-re skrev: ↑23 jan 2023 19:08KIA är värre, de tar felsökningsavgift för uppenbara garantiärenden. Och åtgärdade aldrig felet - "hade inga delar hemma". Då hade jag ändå påtalat innan exakt vad som var fel och vad de behövde göra för åtgärd. No more KIA. Torvalla bil för alltid svartlistade.Klintan skrev: ↑23 jan 2023 14:56Jag fick felsökningsavgift struken hos Audi Hammarby när jag lämnade in för byte blinkerrälä på min A2 en gång i tiden. Debiterades först, men ströks då jag påtalade det orimliga.thebishop skrev: ↑23 jan 2023 13:19Men är det rimligt att ta betalt för felsökning när det är uppenbart vad som är fel?LarsOJ skrev: ↑11 jan 2023 22:262500kr/timmen är väl iofs. ganska standard timpris för felsökning så det sticker ju inte ut. Ska ju betala för lokal, maskiner, löner mm. Men surt att bilen har så mycket felthebishop skrev: ↑11 jan 2023 22:00Ingen aning vart det här slutar. En popnit som inte tätade ordentligt, 10.000:- i felsökning och nu bär det av till Skadeverkstad istället pga försäkringsbolaget. 2500:- i timmen är ju helt hutlöst för felsökning. Minns när Elon påstod att service inte skulle vara vinstdrivande - jo tjena. Ytterligare en av hans lögner i raden såklart.
Från ViBilägare:
DB5B83C9-1BB7-4D44-8393-F8F666FCC86B.jpeg
Bra artikel om felsökningskostnader!
https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... skillnader
Jag: ”grej x är trasig och behöver bytas”
Tesla: ”1000:- i felsöknkngsvagift, XX:- för prylen, och YY:- för arbetet”
Jag berättade ju vad felet är - de debiterar sedan 30 minuter för att bara bekräfta vad som redan är påtalat.
Är det rimligt och normalt?
27,8 kWp solceller
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Sure, men med sånna verkstäder drar jag mig ur. Finns seriösare firmor.Dafro skrev: ↑23 jan 2023 19:11Låter inte som generellt fel med Kia utan torvalla bil. Hade inga problem när jag hade tex blivit av med rattvärmen i vår Kia picanto.Bengt-re skrev: ↑23 jan 2023 19:08KIA är värre, de tar felsökningsavgift för uppenbara garantiärenden. Och åtgärdade aldrig felet - "hade inga delar hemma". Då hade jag ändå påtalat innan exakt vad som var fel och vad de behövde göra för åtgärd. No more KIA. Torvalla bil för alltid svartlistade.Klintan skrev: ↑23 jan 2023 14:56Jag fick felsökningsavgift struken hos Audi Hammarby när jag lämnade in för byte blinkerrälä på min A2 en gång i tiden. Debiterades först, men ströks då jag påtalade det orimliga.thebishop skrev: ↑23 jan 2023 13:19Men är det rimligt att ta betalt för felsökning när det är uppenbart vad som är fel?LarsOJ skrev: ↑11 jan 2023 22:26
2500kr/timmen är väl iofs. ganska standard timpris för felsökning så det sticker ju inte ut. Ska ju betala för lokal, maskiner, löner mm. Men surt att bilen har så mycket fel
Från ViBilägare:
DB5B83C9-1BB7-4D44-8393-F8F666FCC86B.jpeg
Bra artikel om felsökningskostnader!
https://www.vibilagare.se/reportage/sa- ... skillnader
Jag: ”grej x är trasig och behöver bytas”
Tesla: ”1000:- i felsöknkngsvagift, XX:- för prylen, och YY:- för arbetet”
Jag berättade ju vad felet är - de debiterar sedan 30 minuter för att bara bekräfta vad som redan är påtalat.
Är det rimligt och normalt?
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Enligt Tibors Volvo jfr. idag kostar en Tesla 0kr i service under 10år
Hur blir kalkylen om man behöver lägga 100.000 kr per år på reparationer?
Hur blir kalkylen om man behöver lägga 100.000 kr per år på reparationer?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Svårt att veta hur kalkylen blir, eftersom reparationsbehovet kan variera stort. Dessutom är det ju inte bara Tesla som behöver repareras. Volvon är ju inte reparationfri. Inte heller är Teslas icke-krav på service något som påverkar framtida reparationer i nämnvärd grad. Större delen av de reparationer som bilar behöver har inte att göra med servicepunkterna. På en ICE-bil kan det i och för sig bli väldigt dyra reparationer om oljebyten eller t ex kamremsbyten inte görs enligt serviceschemat, men det är en annan sak.VoltAmpere skrev: ↑24 jan 2023 08:53Enligt Tibors Volvo jfr. idag kostar en Tesla 0kr i service under 10år
Hur blir kalkylen om man behöver lägga 100.000 kr per år på reparationer?
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3705
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
På vissa bilar med long-life service kan det bli dyra reparationer just OM man följer schemat
Model Y LR AWD 2022
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
I och för sig sant, men där är lösningen inte att skippa service, utan att göra det oftare än schemat.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Man bör ju separera reparationer från service.Niklas Z skrev: ↑24 jan 2023 09:26Svårt att veta hur kalkylen blir, eftersom reparationsbehovet kan variera stort. Dessutom är det ju inte bara Tesla som behöver repareras. Volvon är ju inte reparationfri. Inte heller är Teslas icke-krav på service något som påverkar framtida reparationer i nämnvärd grad. Större delen av de reparationer som bilar behöver har inte att göra med servicepunkterna. På en ICE-bil kan det i och för sig bli väldigt dyra reparationer om oljebyten eller t ex kamremsbyten inte görs enligt serviceschemat, men det är en annan sak.VoltAmpere skrev: ↑24 jan 2023 08:53Enligt Tibors Volvo jfr. idag kostar en Tesla 0kr i service under 10år
Hur blir kalkylen om man behöver lägga 100.000 kr per år på reparationer?
Men jämfört med tre Saabar med längre körsträcka och fler år på nacken än teslan så kan jag ju konstatera att reparationskostnaderna plus tid utan bil så man måste hyra är ca en faktor 40x sämre till teslas nackdel. Kompenserar man och justerar för körsträcka och antal år, så närmare faktor 60x.
Det är inte bra dåligt, det är uselt.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Fast man bör nog inte lägga för stor vikt vid enskilda fall. Det här är ju en typisk fråga där man behöver ett stort statistiskt underlag. Min Tesla är ju så pass ny att allt gått på garantin, men reparationer har varit så pass begränsade att de är försumbara i sammanhanget. Men det är också bara ett enskilt fall, ingen statistik.thebishop skrev: ↑24 jan 2023 11:32Men jämfört med tre Saabar med längre körsträcka och fler år på nacken än teslan så kan jag ju konstatera att reparationskostnaderna plus tid utan bil så man måste hyra är ca en faktor 40x sämre till teslas nackdel. Kompenserar man och justerar för körsträcka och antal år, så närmare faktor 60x.
Det är inte bra dåligt, det är uselt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Nej visst, men ser man till mängden typfel och frekvensen på dessa (handtag någon? DU? HV batteri? Bromsar? MCU? Bakre länkarmar? Osv…) så har ju tesla haft en enorm mängd problem - jag har aldrig pratat med någon som haft i närheten av den här mängden (dyra) fel. Visst bara en sample - jag kanske haft enorm statististisk otur med tesla och enorm tur med saabarna (och våra volkswagen x 2) men jag tvivlar.Niklas Z skrev: ↑24 jan 2023 14:05Fast man bör nog inte lägga för stor vikt vid enskilda fall. Det här är ju en typisk fråga där man behöver ett stort statistiskt underlag. Min Tesla är ju så pass ny att allt gått på garantin, men reparationer har varit så pass begränsade att de är försumbara i sammanhanget. Men det är också bara ett enskilt fall, ingen statistik.thebishop skrev: ↑24 jan 2023 11:32Men jämfört med tre Saabar med längre körsträcka och fler år på nacken än teslan så kan jag ju konstatera att reparationskostnaderna plus tid utan bil så man måste hyra är ca en faktor 40x sämre till teslas nackdel. Kompenserar man och justerar för körsträcka och antal år, så närmare faktor 60x.
Det är inte bra dåligt, det är uselt.
Missförstå mig rätt - tesla har många bra kvaliteter i sina produkter - men också gapande hål… tyvärr sticker många huvudet i sanden för de senare eftersom de gillar de bra sakerna så mycket.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Jag hade en Volvo v70 i över tio år. Den kostade mig 200k några år gammal, och slutsumman på reparationer var inte långt därifrån heller, Jag fick byta stort sett allt som fanns på biljäveln, inkl. automatlåda och kontrollpaket (70k), och det höll i sig så frekvent med problem att jag inte kunde sälja den heller. Fick ge bort den till slut när jag inte orkade mer, och då hade jag haft EXTREMT tålamod mtp ca ett dussin totalstopp i trafik under tiden. Den var DYR att reparera, ALLT gick sönder och bilen var SKIT. Visst, Tesla har brister och varierande kvalitet, men det har ta mig fan dom flesta andra också.Niklas Z skrev: ↑24 jan 2023 14:05Fast man bör nog inte lägga för stor vikt vid enskilda fall. Det här är ju en typisk fråga där man behöver ett stort statistiskt underlag. Min Tesla är ju så pass ny att allt gått på garantin, men reparationer har varit så pass begränsade att de är försumbara i sammanhanget. Men det är också bara ett enskilt fall, ingen statistik.thebishop skrev: ↑24 jan 2023 11:32Men jämfört med tre Saabar med längre körsträcka och fler år på nacken än teslan så kan jag ju konstatera att reparationskostnaderna plus tid utan bil så man måste hyra är ca en faktor 40x sämre till teslas nackdel. Kompenserar man och justerar för körsträcka och antal år, så närmare faktor 60x.
Det är inte bra dåligt, det är uselt.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Jag tror slutsatsen är:
Se för fan till att byta bil oftare så den är under garanti.
(Hade gjort det också närapå om tesla inte hade stoppat model s)
Se för fan till att byta bil oftare så den är under garanti.
(Hade gjort det också närapå om tesla inte hade stoppat model s)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Gillar man Volvo får man då byta vartannat år
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
2022 listan:
” Electric vehicle manufacturers in particular are showing big drops in quality, with Polestar ranking dead last. Tesla, meanwhile, ranks seventh from the bottom, continuing its trend of shoddy manufacturing.”
https://www.theverge.com/2022/6/29/2318 ... ev-decline
” Electric vehicle manufacturers in particular are showing big drops in quality, with Polestar ranking dead last. Tesla, meanwhile, ranks seventh from the bottom, continuing its trend of shoddy manufacturing.”
https://www.theverge.com/2022/6/29/2318 ... ev-decline
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Här finns lite siffror på olika märken
https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... skinskada/
Det är inte billigt att ha bil…
https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... skinskada/
Det är inte billigt att ha bil…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Den listan är lite skum när man tänker på vilka märken som ligger i topp tycker jag...
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Håller inte med alls. Dodge gör tex helt fantastiskt robusta bilar som aldrig strular. Däremot inte med allra senaste tekniken.
Listan är JD Powers som är baserad på riktiga ägarsvar. Finns massa olika kategoerier mm. Du kan grotta mer här:
https://www.jdpower.com/cars/ratings
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Det är ett normalt beteende skulle jag vilja säga, dock inte önskvärt.
Har varit på volvo och sagt att något var fel. (specifikt vad som var fel)
De tar 800-1000 för att felsöka, men de enda de säger är att något var felande. Vilket var samma sak som jag påstod.
de kopplar in en dosa och läser resultatet.
Har varit på volvo och sagt att något var fel. (specifikt vad som var fel)
De tar 800-1000 för att felsöka, men de enda de säger är att något var felande. Vilket var samma sak som jag påstod.
de kopplar in en dosa och läser resultatet.
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Aldrig strular? Ser ju inte ut så enligt listan du hänvisar tillLarsOJ skrev: ↑24 jan 2023 15:34Håller inte med alls. Dodge gör tex helt fantastiskt robusta bilar som aldrig strular. Däremot inte med allra senaste tekniken.
Listan är JD Powers som är baserad på riktiga ägarsvar. Finns massa olika kategoerier mm. Du kan grotta mer här:
https://www.jdpower.com/cars/ratings
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Alla bilar har problem bara mer eller mindreDagfinn skrev: ↑24 jan 2023 15:41Aldrig strular? Ser ju inte ut så enligt listan du hänvisar tillLarsOJ skrev: ↑24 jan 2023 15:34Håller inte med alls. Dodge gör tex helt fantastiskt robusta bilar som aldrig strular. Däremot inte med allra senaste tekniken.
Listan är JD Powers som är baserad på riktiga ägarsvar. Finns massa olika kategoerier mm. Du kan grotta mer här:
https://www.jdpower.com/cars/ratings
Bilar med gammal beprövad teknik klarar sig oftast bättre i dessa undersökningar.
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Horribla kostnader, dessutom repareras inget utan allt byts bara ut. Senaste ”reparationen” var upphängningen till frontradarn som rostat sönder. 7500:-
Ligger på runt 15:-/mil i reparationskostnader senaste tre åren. Aldrig ägt en bil med sämre kvalitet och aldrig haft sämre kundupplevelse än vad jag har med Teslas serviceorganisation. Tyvärr en massa fanboys som svalt alla problem och då blir det så här. Men bra att Tesla blivit en svennebil nu så fler kommer ställa krav.
Ligger på runt 15:-/mil i reparationskostnader senaste tre åren. Aldrig ägt en bil med sämre kvalitet och aldrig haft sämre kundupplevelse än vad jag har med Teslas serviceorganisation. Tyvärr en massa fanboys som svalt alla problem och då blir det så här. Men bra att Tesla blivit en svennebil nu så fler kommer ställa krav.
Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet
Jodå det funkar bra, som att köra Volvo. Har lokal service, enkelt och personligt, bara droppa in o få en tid.
Har bytt skivor fram, värmepump samt en hjulinställning. Båda tillfällena lånebil som teknikern bokade (Hertz) direkt. Inga diskussioner eller försök att prata bort felen. So far so good, än så länge är jag nöjd.