IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
Moderator: Redaktion
IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
Hej!
Utifrån eget behov utvecklade vi IXTAbox.
En allsidig och tålig produkt helt i aluminum och rostfritt stål, ett seriöst alternativ till en hållbar lösning på utmaningen att få med sig sina saker som elbils ägare.
Vi har tagit fram dessa produkter i ett antal storlekar för olika behov... Hör gärna av dig om du är intresserad eller har synpunkter.
Mvh Carl genom IXTAbox
Tesla X ägare
se http://www.ixtabox.com
Utifrån eget behov utvecklade vi IXTAbox.
En allsidig och tålig produkt helt i aluminum och rostfritt stål, ett seriöst alternativ till en hållbar lösning på utmaningen att få med sig sina saker som elbils ägare.
Vi har tagit fram dessa produkter i ett antal storlekar för olika behov... Hör gärna av dig om du är intresserad eller har synpunkter.
Mvh Carl genom IXTAbox
Tesla X ägare
se http://www.ixtabox.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7258
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
Det ser ju bra ut, mycket snyggare än den norska varianten
Men seriöst, 25.000:- för en låda?
/fth
Men seriöst, 25.000:- för en låda?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
priset kan tyckas högt, men faktum är att det är gjort av speciell saltvatten resistent aluminium, och syra fast rostfritt stål, vilket gör att den kommer att hålla bra länge. De ger 20 års produktgaranti, vilka andra lådor gör det?
Vidare är det en box som har flera syften, den är enkel att ta av och på och man kan ta bort dragkroks fästet, vilket gör att du får en stilren förvaringslåda som fyller många syften, förutom när du transporterar saker i den... Förvara din utrustning i den , eller varför inte kuddarna till trädgårdsmöblerna, ved eller annat inne eller ute, året om...
Själv tycker jag det är bättre med färre, kvalitativa saker som håller, än köp och släng produkter...
Hur är det med andra packboxar, skall man inte dels köpa en hållare, därefter en box, och sedan skall dessa saker förvaras...
Vidare är det en box som har flera syften, den är enkel att ta av och på och man kan ta bort dragkroks fästet, vilket gör att du får en stilren förvaringslåda som fyller många syften, förutom när du transporterar saker i den... Förvara din utrustning i den , eller varför inte kuddarna till trädgårdsmöblerna, ved eller annat inne eller ute, året om...
Själv tycker jag det är bättre med färre, kvalitativa saker som håller, än köp och släng produkter...
Hur är det med andra packboxar, skall man inte dels köpa en hållare, därefter en box, och sedan skall dessa saker förvaras...
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7258
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
MFT Backbox kostar komplett c:a 13.000:- från svensk åf, beställer man från Tyskland sparar man några tusenlappar till, HS-X box kostar ungefär lika mycket tror jag.
Er box ligger alltså på nästan det dubbla priset...
/fth
Er box ligger alltså på nästan det dubbla priset...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
En MFT backcarrier kostar bara några tusenlappar, sedan monterar du valfri takbox som inte är superlång på den, av glasfiberplast, vilket också tål vägsaltet fint. Behöver inte bli slit och släng för det och du kan ha en bekväm back-box för 5-12 tkr beroende på hur lyxig du vill ha den, med stor valfrihet kring storlek.fth skrev:MFT Backbox kostar komplett c:a 13.000:- från svensk åf, beställer man från Tyskland sparar man några tusenlappar till, HS-X box kostar ungefär lika mycket tror jag.
Er box ligger alltså på nästan det dubbla priset...
/fth
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
Betänk att det går även att spara pengar på sista färden också!
(Sorry, kunde inte låta bli...)
(Sorry, kunde inte låta bli...)
- WilleTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 13 jul 2020 12:53
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
Fundera innan köp på hur du kommer att använda boxen. Dragkroken klarar bara 54 kg i vertikal kraft på Model X, se instruktionsboken. MFT Backbox väger 19 kg, kan alltså lasta 35 kg med maxlängd på skidor på 184 cm. Large IXTAbox 190-40 väger 25 kg, kan lasta 29 kg med maxlängd på skidor på 197 cm.
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
WilleTesla skrev:Fundera innan köp på hur du kommer att använda boxen. Dragkroken klarar bara 54 kg i vertikal kraft på Model X, se instruktionsboken. MFT Backbox väger 19 kg, kan alltså lasta 35 kg med maxlängd på skidor på 184 cm. Large IXTAbox 190-40 väger 25 kg, kan lasta 29 kg med maxlängd på skidor på 197 cm.
Bra idé med en box som kan användas för förvaring när den inte sitter på bilen. Tål säkert att sitta på också?
Utveckla ett dedikerat väggfäste!
Jag har saknat boxar som funkar för lite längre skidor och som är lite robustare än en vanlig takbox. ABS-plast är bättre än glasfiber men såklart är aluminium bäst även om priset sticker iväg lite.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
Hej igen,
Jag pratar i egen sak, men vill passa på att bemöta en del av den konstruktiva feedback som nämnts i tråden.
För de som söker en plastlåda som monteras på en separat platform, och tycker det är stiligt och praktiskt - go for it!
Den som söker något mer kvalitativt, med unik stilren design, en lösning som öppnar fler möjligheter, som kan användas både till transport, förvaring, sittplats när man grillar / campar, osv... uppskattar förhoppningsvis det mervärde som en IXTAbox bidrar med.
Rent tekniskt vill vi ogärna bli jämförda med den norska HS-X boxen då det är en fyrkantig låda av 1,0mm aluminium, med plastspännen, dragkroksfästet är fast ihopskruvat med boxen med en metallplatta (oklart vilket material), den kostar runt ca 18 000 NOK inkl. moms, plus frakt. (+ev. tull).
IXTAbox göras av 1,5 -2,5mm Saltvattenbeständig Aluminium och syra fast rostfri stål, beroende på modell från 17 000 - 27 000 SEK inkl. moms inkl frakt.
Dragkroksfästet är enkelt demonterbart vilket gör att samma fäste kan användas till flera boxar / andra plattformar som vi håller på att utveckla inom IXTAbox.
Det möjliggör också att boxen blir lättplacerad - ställs precis jämte en vägg då dragkroksfästet tas bort, etc...
Värden är fri, var och en köper efter sina behov, uppskattar om vi gör relevanta jämförelser på kvalitet och pris på en "Tesla produkt" med "VW produkt"...
Jag pratar i egen sak, men vill passa på att bemöta en del av den konstruktiva feedback som nämnts i tråden.
För de som söker en plastlåda som monteras på en separat platform, och tycker det är stiligt och praktiskt - go for it!
Den som söker något mer kvalitativt, med unik stilren design, en lösning som öppnar fler möjligheter, som kan användas både till transport, förvaring, sittplats när man grillar / campar, osv... uppskattar förhoppningsvis det mervärde som en IXTAbox bidrar med.
Rent tekniskt vill vi ogärna bli jämförda med den norska HS-X boxen då det är en fyrkantig låda av 1,0mm aluminium, med plastspännen, dragkroksfästet är fast ihopskruvat med boxen med en metallplatta (oklart vilket material), den kostar runt ca 18 000 NOK inkl. moms, plus frakt. (+ev. tull).
IXTAbox göras av 1,5 -2,5mm Saltvattenbeständig Aluminium och syra fast rostfri stål, beroende på modell från 17 000 - 27 000 SEK inkl. moms inkl frakt.
Dragkroksfästet är enkelt demonterbart vilket gör att samma fäste kan användas till flera boxar / andra plattformar som vi håller på att utveckla inom IXTAbox.
Det möjliggör också att boxen blir lättplacerad - ställs precis jämte en vägg då dragkroksfästet tas bort, etc...
Värden är fri, var och en köper efter sina behov, uppskattar om vi gör relevanta jämförelser på kvalitet och pris på en "Tesla produkt" med "VW produkt"...
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
På en bil som får dra dryga 2 ton och som du skriver förespråkar kultrycket ca 54 kg är de verkliga dynamiska lasterna långt långt större.WilleTesla skrev:Fundera innan köp på hur du kommer att använda boxen. Dragkroken klarar bara 54 kg i vertikal kraft på Model X, se instruktionsboken. MFT Backbox väger 19 kg, kan alltså lasta 35 kg med maxlängd på skidor på 184 cm. Large IXTAbox 190-40 väger 25 kg, kan lasta 29 kg med maxlängd på skidor på 197 cm.
Att ha 100 kg statisk last på dragkroken från en lastad låda bedömer jag som försumbart.
En vikt du även lätt när med ett cykelställ för 3-4 cyklar på dragkroken.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
Kör själv samma dragkroksfäste på hemmabyggda cross och cykelställ, där man beroende av varumärke har satt olika maxvikt, 60kg på det ena och 80kg på det andra. Jag ser ingen skillnad på fästena jag har, och högst troligt är dom från samma producent och maxvikt satt efter hur bekväma dom är att lämna garantier.IXTAbox skrev:Dragkroksfästet är enkelt demonterbart vilket gör att samma fäste kan användas till flera boxar / andra plattformar som vi håller på att utveckla inom IXTAbox.
Ser inte heller att ni satt någon maxvikt på last utan att man ska förhålla sig till max kultryck, men vad är maxlast för att ni anser att fästet ska hålla?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- WilleTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 13 jul 2020 12:53
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
Monark1954 skrev:På en bil som får dra dryga 2 ton och som du skriver förespråkar kultrycket ca 54 kg är de verkliga dynamiska lasterna långt långt större.WilleTesla skrev:Fundera innan köp på hur du kommer att använda boxen. Dragkroken klarar bara 54 kg i vertikal kraft på Model X, se instruktionsboken. MFT Backbox väger 19 kg, kan alltså lasta 35 kg med maxlängd på skidor på 184 cm. Large IXTAbox 190-40 väger 25 kg, kan lasta 29 kg med maxlängd på skidor på 197 cm.
Att ha 100 kg statisk last på dragkroken från en lastad låda bedömer jag som försumbart.
En vikt du även lätt när med ett cykelställ för 3-4 cyklar på dragkroken.
Tesla har skrivit instruktionsboken, där finns även ditt exempel hur man ska tänka när det gäller att frakta 4 cyklar på kroken, kolla sidan 90. "The hitch receiver is designed to support vertical loads of up to 120 lbs (54 kg). For example, assuming the carrier weighs 40 lbs, the weight threshold is sufficient for carrying two bicycles weighing approximately 40 lbs each, or four bicycles weighing approximately 20 lbs each. Exceeding this maximum weight can cause significant damage"
Det klart att det går att ifrågasätta Teslas varning om betydande skador på bilen om gränsen överskrids. Det är ju upp till dig om du tycker att tillverkaren fegat, det är ju din bil som du bestämmer över.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7258
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
Den svaga punkten är sannolikt Bosal-infästningen, det finns dom som har fått infästningen krökt/deformerad när dom har dragit tung last med hög "tongue weight".WilleTesla skrev:Tesla har skrivit instruktionsboken, där finns även ditt exempel hur man ska tänka när det gäller att frakta 4 cyklar på kroken, kolla sidan 90. "The hitch receiver is designed to support vertical loads of up to 120 lbs (54 kg). For example, assuming the carrier weighs 40 lbs, the weight threshold is sufficient for carrying two bicycles weighing approximately 40 lbs each, or four bicycles weighing approximately 20 lbs each. Exceeding this maximum weight can cause significant damage"
Det klart att det går att ifrågasätta Teslas varning om betydande skador på bilen om gränsen överskrids. Det är ju upp till dig om du tycker att tillverkaren fegat, det är ju din bil som du bestämmer över.
Jag monterade tidigare en tredjepartskrok på min X (finns separat tråd om detta), en amerikansk variant med svetsat fyrkantsrör, den hade max "tongue weight" på >340 kg.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
Hej igen,
Kan inte motstå att dela en bild en dag som denna!
Kan inte motstå att dela en bild en dag som denna!
Re: IXTAbox bra lösning för skidboxar för dragkrok
Äldre tråd och även i fel "kategori".
Men, då vi tidigare haft svar direkt från IXTABox här så testar jag.
Undrar om det finns bilder på IXTABox på en MY.
Intresserad av om bakluckan går att öppna samt om nummerplåt och lampor syns tillräckligt när boxen sitter på eller om man blir tvungen att montera en extra nummerplåt.
Men, då vi tidigare haft svar direkt från IXTABox här så testar jag.
Undrar om det finns bilder på IXTABox på en MY.
Intresserad av om bakluckan går att öppna samt om nummerplåt och lampor syns tillräckligt när boxen sitter på eller om man blir tvungen att montera en extra nummerplåt.