Vilken modell Y
Moderator: Redaktion
Vilken modell Y
Tjena forumet!
Vilken modell Y är mest värd att köpa ny?
RWD, LR eller P?
Jag har gjort en beställning men velar mellan Vilken av dessa modeller jag ska hämta ut nu mtp prissänkningarna...
Vilken modell Y är mest värd att köpa ny?
RWD, LR eller P?
Jag har gjort en beställning men velar mellan Vilken av dessa modeller jag ska hämta ut nu mtp prissänkningarna...
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vilken modell Y
Det beror på dina behov. Jag kör ofta långt och jag uppskattar AWD, så jag landar i att LR är bästa valet för mig.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vilken modell Y
Skulle tro att du vid försäljning har tappat minst i absoluta tal på en RWD, om det nu är det du menar med "mest värd att köpa".
Själv är jag nöjd med vår LR och lite glad över att ha sluppit fundera över valet själv, 90 000 kr är rätt stor skillnad i pris. Även om vi med LR kan göra vår vanligaste långresa utan laddstopp.
Själv är jag nöjd med vår LR och lite glad över att ha sluppit fundera över valet själv, 90 000 kr är rätt stor skillnad i pris. Även om vi med LR kan göra vår vanligaste långresa utan laddstopp.
Model Y LR AWD 2022
Re: Vilken modell Y
har samma funderingar och velar mellan Y rwd och LR. Oavsett vilken så blir det ett lyft mot den I3 som jag leasar nu och vars leasing upphör augusti/september. Det gör att jag inte kan beställa nu utan måste vänta några månader då det just nu bara är några månaders leveranstid. Så jag får vela ett tag till
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
- Ort: Varberg
Re: Vilken modell Y
Vad jag läsa mig till så har LR bilar tillverkade i Tyskland en annan fjädring (bättre komfort) än tidigare LR från Kina. Har Y RWD också fått den uppdateringen?
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vilken modell Y
Det skall vara samma oavsett ursprung. LR kan komma från Kina också.Tobbelibobbe skrev: ↑24 jan 2023 15:54Vad jag läsa mig till så har LR bilar tillverkade i Tyskland en annan fjädring (bättre komfort) än tidigare LR från Kina. Har Y RWD också fått den uppdateringen?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Vilken modell Y
RWD är ju klart mest prisvärd. Åker man ofta på långresor kan en LR vara värd det eller om man bor i Norrland med is och snö 11 månader om året. Men de flesta klarar sig fint utan AWD.
Re: Vilken modell Y
Köp den du vill ha?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vilken modell Y
Finns det någon acceleration boost att köpa till den billigaste?
Är det enbart räckvidd och fyrhjulsdrift som skiljer sig mot LR eller finns det ytterligare skillnader?
Är det enbart räckvidd och fyrhjulsdrift som skiljer sig mot LR eller finns det ytterligare skillnader?
Re: Vilken modell Y
Jag har MYP...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 654
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Vilken modell Y
Jag bor i Norrland. Åker mycket till fjällen och när det är -20. Funkar fint. I sommar ska vi till medelhavet med den. 7-800 mila tripp. Kommer också funka fint.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Vilken modell Y
Tack för era åsikter! Svårt val, gillar 4 hjulsdrift men samtidigt är det stor prisskillnad... lutar nog åt en RWD efter att ha läst era råd.
Re: Vilken modell Y
Ett tips kan vara att ta fram några vanliga resor för din del och använda dessa i A better route planner där du knappar in båda bilarna. Så får du några bra jämförbara fall och kan lättare fundera kring om 10min här eller där är värt prisskillnaden osv.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 27 okt 2022 22:07
Re: Vilken modell Y
Med numera 100k i skillnad mellan t.ex LR o P modellen skulle man väl kunna tänka sig att P blir lite mer ”premium” på fler sätt än prestanda - komponentbristen som gör att de från o till snålat in på funktioner i passagerarstol, radar m.m borde kanske ”drabba” i större utsträckning Rwd o LR men formodligen inte.
Re: Vilken modell Y
Lånar tråden hoppas det är ok? Velar mellan modell Y RWD och LR. Om jag väljer RWD (pga 90 000 kr i lägre pris) är det nedan skillnad jämfört med LR eller har jag missat något väsentligt?
Kortare räckvidd (men batteriet går ladda till 100% varje dag)
Långsammare snabbladdning
Långsammare acceleration
Inga dimljus
Vad kan jag räkna med i verklig körsträcka med en RWD? 30-35 mil beroende på väder?
Kortare räckvidd (men batteriet går ladda till 100% varje dag)
Långsammare snabbladdning
Långsammare acceleration
Inga dimljus
Vad kan jag räkna med i verklig körsträcka med en RWD? 30-35 mil beroende på väder?
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vilken modell Y
Och givetvis bara två drivande hjul. Efter att ha kört AWD sedan 2000 så känns det inte aktuellt att gå tillbaks till 2WD för mig.Freez skrev: ↑26 jan 2023 15:14Lånar tråden hoppas det är ok? Velar mellan modell Y RWD och LR. Om jag väljer RWD (pga 90 000 kr i lägre pris) är det nedan skillnad jämfört med LR eller har jag missat något väsentligt?
Kortare räckvidd (men batteriet går ladda till 100% varje dag)
Långsammare snabbladdning
Långsammare acceleration
Inga dimljus
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vilken modell Y
Lite sämre kapacitet för batterivärmning också då motorerna används för att generera värme.
Att det bara är tvåhjulsdrift känns ärligt talat som det minsta problemet. Har kört Subaru och Audi (quattro) 10+ år och sedan ett gästspel med en framhjulsdriven VAG-bil innan jag körde bakhjulsdriven Model 3 i ett år.
Model 3 var överlägsen VAG-bilen i vinterväglag och vid vardagsbruk även på hala vägar var den riktigt bra. Vid ren framkomlighet vid snö så är min upplevelse att markfrigång är minst lika viktigt. Audi Quattro med sportchassi är inte den optimala bilen vid djup snö.
Att det bara är tvåhjulsdrift känns ärligt talat som det minsta problemet. Har kört Subaru och Audi (quattro) 10+ år och sedan ett gästspel med en framhjulsdriven VAG-bil innan jag körde bakhjulsdriven Model 3 i ett år.
Model 3 var överlägsen VAG-bilen i vinterväglag och vid vardagsbruk även på hala vägar var den riktigt bra. Vid ren framkomlighet vid snö så är min upplevelse att markfrigång är minst lika viktigt. Audi Quattro med sportchassi är inte den optimala bilen vid djup snö.
Model Y LR AWD 2022
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1990
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Vilken modell Y
Kört båda.Freez skrev: ↑26 jan 2023 15:14Lånar tråden hoppas det är ok? Velar mellan modell Y RWD och LR. Om jag väljer RWD (pga 90 000 kr i lägre pris) är det nedan skillnad jämfört med LR eller har jag missat något väsentligt?
Kortare räckvidd (men batteriet går ladda till 100% varje dag)
Långsammare snabbladdning
Långsammare acceleration
Inga dimljus
Vad kan jag räkna med i verklig körsträcka med en RWD? 30-35 mil beroende på väder?
JA det du skriver ovan är det som skiljer. men den är väldigt känslig för kyla (RWD alltså)
Efter att ha rullat med båda ett tag så rekommenderar jag ändå LR om du kan.
jag tror att man får tillbaka de 90 som andrahandsvärde.
Räckvidd är alltid bra och skönt att ha.
Alltså, tillåter ekonomin, kör på en LR, oavsett körmönster.
Är man högt belånad, har laddning hemma samt endast kör korta sträckor så skulle jag rekommendera RWD.
I aspekten halka så har jag inga som helst bekymmer med RWD:n. Den går som ett lok.
Haft alla 3/Y
Re: Vilken modell Y
Har aldrig varit skillnad på stereo i RWD/LR/P Y.Ilduce77 skrev: ↑24 jan 2023 19:17Jag har MYP...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Vilken modell Y
Stämmer inte tyvärr, var och provade en MY för ca en vecka sedan och frågade speciellt om ljudsystemet, om det är nån skillnad mellan RWD och LR, och enligt säljarna där (i Malmö) så har RWD 2st färre högtalare än LR, bla subwoofern saknas i RWD. En av säljarna visste lite mer än de andra och han gick t.o.m och dubbelkollade! Tyvärr hade de ingen RWD att testa utan endast LR och P.Jjonas skrev: ↑27 jan 2023 08:39Har aldrig varit skillnad på stereo i RWD/LR/P Y.Ilduce77 skrev: ↑24 jan 2023 19:17Jag har MYP...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...
Re: Vilken modell Y
En annan viktig aspekt (för mig iallafall) när man väljer mellan modellerna är försäkringskostnaden. Jag gissar LR blir rätt mycket dyrare att försäkra än RWD, pga fler hästkrafter..? Någon som kollat? (har inte haft tid själv tyvärr)
Re: Vilken modell Y
Stereon borde inte skilja på Y, men ska jämföra våra.jim1234 skrev: ↑27 jan 2023 11:41Stämmer inte tyvärr, var och provade en MY för ca en vecka sedan och frågade speciellt om ljudsystemet, om det är nån skillnad mellan RWD och LR, och enligt säljarna där (i Malmö) så har RWD 2st färre högtalare än LR, bla subwoofern saknas i RWD. En av säljarna visste lite mer än de andra och han gick t.o.m och dubbelkollade! Tyvärr hade de ingen RWD att testa utan endast LR och P.Jjonas skrev: ↑27 jan 2023 08:39Har aldrig varit skillnad på stereo i RWD/LR/P Y.Ilduce77 skrev: ↑24 jan 2023 19:17Jag har MYP...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...
Är allmänt skeptisk till vad säljarna säger.
På 3:an skiljer stereon mellan SR och LR/P.
Edit:
Står tydligt på teslas hemsida att subwoofer ingår i Y RWD. Som sagt, skeptisk till att säljarna har koll.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Vilken modell Y
Aha där ser man, mycket märkligt iochmed att han gick och dubbelkollade och kom tillbaks 5 min senare med detta besked..??FStaake skrev: ↑27 jan 2023 12:07Stereon borde inte skilja på T, men ska jämföra våra.jim1234 skrev: ↑27 jan 2023 11:41Stämmer inte tyvärr, var och provade en MY för ca en vecka sedan och frågade speciellt om ljudsystemet, om det är nån skillnad mellan RWD och LR, och enligt säljarna där (i Malmö) så har RWD 2st färre högtalare än LR, bla subwoofern saknas i RWD. En av säljarna visste lite mer än de andra och han gick t.o.m och dubbelkollade! Tyvärr hade de ingen RWD att testa utan endast LR och P.Jjonas skrev: ↑27 jan 2023 08:39Har aldrig varit skillnad på stereo i RWD/LR/P Y.Ilduce77 skrev: ↑24 jan 2023 19:17Jag har MYP...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...
Är allmänt skeptisk till vad säljarna säger.
På 3:an skiljer stereon mellan SR och LR/P.
Edit:
Står tydligt på teslas hemsida att subwoofer ingår i Y RWD. Som sagt, skeptisk till att säljarna har koll.
Re: Vilken modell Y
Han kanske hellre ville att du skulle köpa en LR än en RWD?jim1234 skrev: ↑27 jan 2023 12:18Aha där ser man, mycket märkligt iochmed att han gick och dubbelkollade och kom tillbaks 5 min senare med detta besked..??FStaake skrev: ↑27 jan 2023 12:07Stereon borde inte skilja på T, men ska jämföra våra.jim1234 skrev: ↑27 jan 2023 11:41Stämmer inte tyvärr, var och provade en MY för ca en vecka sedan och frågade speciellt om ljudsystemet, om det är nån skillnad mellan RWD och LR, och enligt säljarna där (i Malmö) så har RWD 2st färre högtalare än LR, bla subwoofern saknas i RWD. En av säljarna visste lite mer än de andra och han gick t.o.m och dubbelkollade! Tyvärr hade de ingen RWD att testa utan endast LR och P.Jjonas skrev: ↑27 jan 2023 08:39Har aldrig varit skillnad på stereo i RWD/LR/P Y.Ilduce77 skrev: ↑24 jan 2023 19:17Jag har MYP...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...
Är allmänt skeptisk till vad säljarna säger.
På 3:an skiljer stereon mellan SR och LR/P.
Edit:
Står tydligt på teslas hemsida att subwoofer ingår i Y RWD. Som sagt, skeptisk till att säljarna har koll.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Vilken modell Y
Ja kanske (men jag var rätt tydlig med att det var RWD jag ville kolla in och provköra/provlyssna, och att LR är för dyr)Maw skrev: ↑27 jan 2023 12:44Han kanske hellre ville att du skulle köpa en LR än en RWD?jim1234 skrev: ↑27 jan 2023 12:18Aha där ser man, mycket märkligt iochmed att han gick och dubbelkollade och kom tillbaks 5 min senare med detta besked..??FStaake skrev: ↑27 jan 2023 12:07Stereon borde inte skilja på T, men ska jämföra våra.jim1234 skrev: ↑27 jan 2023 11:41Stämmer inte tyvärr, var och provade en MY för ca en vecka sedan och frågade speciellt om ljudsystemet, om det är nån skillnad mellan RWD och LR, och enligt säljarna där (i Malmö) så har RWD 2st färre högtalare än LR, bla subwoofern saknas i RWD. En av säljarna visste lite mer än de andra och han gick t.o.m och dubbelkollade! Tyvärr hade de ingen RWD att testa utan endast LR och P.
Är allmänt skeptisk till vad säljarna säger.
På 3:an skiljer stereon mellan SR och LR/P.
Edit:
Står tydligt på teslas hemsida att subwoofer ingår i Y RWD. Som sagt, skeptisk till att säljarna har koll.