Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Moderator: Redaktion
Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Monterade på mina nya 21” turbin igår och då slog det mig att alla 4 ser lika ut vilket gör att rotationsriktningen på bladet får olika verkan på höger och vänster sida, om de nu fyller någon funktion. Skrev inte Tesla någonstans att med deras fälgar var mest aerodynamiska för bilen och borde de inte då gjort en för var sida?
Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
På i3 som har en turbinfälg är det olika på höger och vänster sida dessutom olika bredd fram och bak så det är totalt fyra olika fälgar på bilen. 

Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det första "min" däck-kille" påpekade...aikalex skrev:Monterade på mina nya 21” turbin igår och då slog det mig att alla 4 ser lika ut vilket gör att rotationsriktningen på bladet får olika verkan på höger och vänster sida, om de nu fyller någon funktion. Skrev inte Tesla någonstans att med deras fälgar var mest aerodynamiska för bilen och borde de inte då gjort en för var sida?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
Att den mest aerodynamiska utformningen av en fälg skulle vara att utforma den som en propeller har jag svårt att hålla med om. Oavsett om den pumpar luft in eller ut från navet (bromsarna) så blir det ju en turbulens i onödan. En helt slät form måste ju vara det bästa i förhållande till luftmotstånd. Däremot kommer utseendet att spela större roll för flertalet Tesla-ägare så egentligen kan de väl se ut hur som helst...aikalex skrev:Monterade på mina nya 21” turbin igår och då slog det mig att alla 4 ser lika ut vilket gör att rotationsriktningen på bladet får olika verkan på höger och vänster sida, om de nu fyller någon funktion. Skrev inte Tesla någonstans att med deras fälgar var mest aerodynamiska för bilen och borde de inte då gjort en för var sida?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

är relativt ovanligt med asymmetriks fälgar, men jag antar att bmw har bättre koll på aerodynamiken än mig i alla fall..
även i8 har asymmetriska fälgar, tyvärr fel bultmönster för tesla, i3's är lite smala också, men de flesta är smidda så vikten är bra, på i8's runt 10-11kg för en 20",
luften dras/pumpas från under bilen och ut, typ skapar en luftkudde vid hjulhuset...funkar? ingen aning
till 7 serien hybrid finns en 19"asymm fälg också, har 4 sådana som väntar på bättre väder
även i8 har asymmetriska fälgar, tyvärr fel bultmönster för tesla, i3's är lite smala också, men de flesta är smidda så vikten är bra, på i8's runt 10-11kg för en 20",
luften dras/pumpas från under bilen och ut, typ skapar en luftkudde vid hjulhuset...funkar? ingen aning
till 7 serien hybrid finns en 19"asymm fälg också, har 4 sådana som väntar på bättre väder
ms 76132 "Eleamore"
Det måste ju suga mycket mer skit till bromsarnaa oavsett vilket håll dom suger åt samt lite energi. Björn Nyland hade ju några som nästan var täckta men tesla har inte kvar dom. Tävlingscyklister har inte stora fläktar till hjul utan helt släta sidor, möjligen kan fläktutseendet kyla bromsarna om man kör en räserbil men annars har jag svårt att se någon vitts med turbinhjul , vissa fossilbilar har ju haft liknande föratt det är coolt med turbo i motorn eller något. Det vore bra om man kunde köpa smalare hjul med mindre rullmotstånd. Turbinfälgarna är jättesnygga men funktionen fattar jag inte.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Tesla erbjöd ju i ett tag fälgar som de kallade Aero, men de togs bort pga sålde för dåligt:lator skrev:Att den mest aerodynamiska utformningen av en fälg skulle vara att utforma den som en propeller har jag svårt att hålla med om. Oavsett om den pumpar luft in eller ut från navet (bromsarna) så blir det ju en turbulens i onödan. En helt slät form måste ju vara det bästa i förhållande till luftmotstånd. Däremot kommer utseendet att spela större roll för flertalet Tesla-ägare så egentligen kan de väl se ut hur som helst...aikalex skrev:Monterade på mina nya 21” turbin igår och då slog det mig att alla 4 ser lika ut vilket gör att rotationsriktningen på bladet får olika verkan på höger och vänster sida, om de nu fyller någon funktion. Skrev inte Tesla någonstans att med deras fälgar var mest aerodynamiska för bilen och borde de inte då gjort en för var sida?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Mistafrizz
- Teslaägare
Jag har sett en med den uppsättningen - inte vackert.danni skrev:Tesla erbjöd ju i ett tag fälgar som de kallade Aero, men de togs bort pga sålde för dåligt:lator skrev:Att den mest aerodynamiska utformningen av en fälg skulle vara att utforma den som en propeller har jag svårt att hålla med om. Oavsett om den pumpar luft in eller ut från navet (bromsarna) så blir det ju en turbulens i onödan. En helt slät form måste ju vara det bästa i förhållande till luftmotstånd. Däremot kommer utseendet att spela större roll för flertalet Tesla-ägare så egentligen kan de väl se ut hur som helst...aikalex skrev:Monterade på mina nya 21” turbin igår och då slog det mig att alla 4 ser lika ut vilket gör att rotationsriktningen på bladet får olika verkan på höger och vänster sida, om de nu fyller någon funktion. Skrev inte Tesla någonstans att med deras fälgar var mest aerodynamiska för bilen och borde de inte då gjort en för var sida?

Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
och i indycar blev wheelcovers förbjudna, de reducerade drag med 2-3%,under givna förutsättningar, men bromskylning kan bli problem, inte tesla men
man vill hellre ha bort luften utåt än inåt och ev,, kvadda downforce, tesla har väl? en fungerande diffuser där bak
man vill hellre ha bort luften utåt än inåt och ev,, kvadda downforce, tesla har väl? en fungerande diffuser där bak
ms 76132 "Eleamore"
- lator
- Teslaägare
Som sagt, utseendet är viktigare än förbrukningen!danni skrev:Tesla erbjöd ju i ett tag fälgar som de kallade Aero, men de togs bort pga sålde för dåligt:lator skrev:Att den mest aerodynamiska utformningen av en fälg skulle vara att utforma den som en propeller har jag svårt att hålla med om. Oavsett om den pumpar luft in eller ut från navet (bromsarna) så blir det ju en turbulens i onödan. En helt slät form måste ju vara det bästa i förhållande till luftmotstånd. Däremot kommer utseendet att spela större roll för flertalet Tesla-ägare så egentligen kan de väl se ut hur som helst...aikalex skrev:Monterade på mina nya 21” turbin igår och då slog det mig att alla 4 ser lika ut vilket gör att rotationsriktningen på bladet får olika verkan på höger och vänster sida, om de nu fyller någon funktion. Skrev inte Tesla någonstans att med deras fälgar var mest aerodynamiska för bilen och borde de inte då gjort en för var sida?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

En kul grej är att kollar man på Teslas hemsida så har bilen i konfiguratorn olika fälgar men i verkligheten lika.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Dom sitter på höger sida finns alltså inte i verkligheten? Varför har man gjort en modell på en fälg som inte finns?Challe76a skrev:En kul grej är att kollar man på Teslas hemsida så har bilen i konfiguratorn olika fälgar men i verkligheten lika.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ser bättre ut på bild om de är böjda åt samma håll på båda sidorPontus skrev:Dom sitter på höger sida finns alltså inte i verkligheten? Varför har man gjort en modell på en fälg som inte finns?Challe76a skrev:En kul grej är att kollar man på Teslas hemsida så har bilen i konfiguratorn olika fälgar men i verkligheten lika.

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se