Just nu ja. Vi har inte snuddat vid lågkonjunkturen ännu.
HW4 skulle väl komma på Cybertrucken först och sen är frågan hur lång väntan blir för övriga bilar och om den ens är värd att vänta på.
Sett flera som säger att 3 och Y ska få först... T ex nedan. Eller tolkar dem det fel?
Möjligt. Jag vet att Elon pratade om att det skulle vara Cybertruck på senaste conf callen men kan ha missuppfattat, lyssnade med halvt öra. Rekommenderar dig att lyssna på den ifall du vill ha information direkt från källan.
Det beror ju också på när CT kommer antar jag, allt är ju ganska kraftigt försenat på
nya-modeller-fronten (jämfört med vad som kommunicerats ut iaf) även om CT verkar lite
halvt på G nu.
Jag tänker 100 000 kr per bil, men max 1 000 000 kr kanske?
Rena komedin
Jag köpte min första platt tv för 14 år sedan. Den kostade 13 000 kr. Året efter kom ännu tunnare tv apparater som dessutom var hälften så dyra. Ska jag då kräva att få pengar tillbaka? Jag köper tekniken tidigt och får betala en premie för det. Samma sak med Tesla. Nu har de optimerat produktionskapaciteten i sina fabriker och får på så sätt ner produktionskostnaderna och kan därmed sänka priserna.
Det är inte Frälsningsarmén vi pratar om.
Jättekonstig jämförelse. Platt-TVn var ju en ny modell i ditt exempel, det är inte teslorna. Du får ju i såfall i ditt exempel jämföra med att du köper en platt-TV, strax därefter sänker dom priset till hälften på SAMMA platt-v du köpte.
Jag tänker 100 000 kr per bil, men max 1 000 000 kr kanske?
Rena komedin
Jag köpte min första platt tv för 14 år sedan. Den kostade 13 000 kr. Året efter kom ännu tunnare tv apparater som dessutom var hälften så dyra. Ska jag då kräva att få pengar tillbaka? Jag köper tekniken tidigt och får betala en premie för det. Samma sak med Tesla. Nu har de optimerat produktionskapaciteten i sina fabriker och får på så sätt ner produktionskostnaderna och kan därmed sänka priserna.
Det är inte Frälsningsarmén vi pratar om.
Jättekonstig jämförelse. Platt-TVn var ju en ny modell i ditt exempel, det är inte teslorna. Du får ju i såfall i ditt exempel jämföra med att du köper en platt-TV, strax därefter sänker dom priset till hälften på SAMMA platt-v du köpte.
Dessutom brukar inte andrahandsvärdet på en TV vara avgörande för totalekonomin.
Värdetappet på min Tesla på knappt ett år motsvarar 7 månadslöner. Varav hälften försvann på en dag.
Lite svårt att hålla jämna steg med amorteringen då....
Fortfarande gäller ju principen att early adopters alltid betalar en premie. Vi alla var väl medvetna om att elbilarna var extremt dyra i början och fortfarande är det jämfört med vart priserna kommer hamna om några år. Så har jag rätt att få tillbaka mina pengar om de sänker priserna om några år på den modell jag beställer idag?
Andrahandsvärdes marknaden på elbilar har ju varit ohållbar där nya bilar kostade mindre än begagnade pga komponentbrister och långa leveranstider. En elbilsbubbla. Det är inget man ska räkna med vara en långvarigt hållbar situation.
Skatteverket i usa har höjt någon gräns gällande Tesla i USA rätt rejält nu för att få deras variant av miljöbonus på 7500 dollar.
Tror ni att det kommer att leda till att man höjer priserna rejält inom kort?
"New 80K price cap is HUGE!! Tesla can now inch up prices based on order volume
above $55K..The "glass ceiling" on msrp is gone! There was never a need to lower the
after tax price so much to stimulate demand. This will instantly fix that!! Now deliveries
AND margins will explode!"
Jag känner inte till den amerikanska marknaden men här i Europa sänktes priserna för att efterfrågan inte räckte till.
Att amerikanska staten ger en massa pengar till Tesla helt i onödan ser jag som stötande. Tur att jag inte är amerikansk skattebetalare.
Skatteverket i usa har höjt någon gräns gällande Tesla i USA rätt rejält nu för att få deras variant av miljöbonus på 7500 dollar.
Tror ni att det kommer att leda till att man höjer priserna rejält inom kort?
"New 80K price cap is HUGE!! Tesla can now inch up prices based on order volume
above $55K..The "glass ceiling" on msrp is gone! There was never a need to lower the
after tax price so much to stimulate demand. This will instantly fix that!! Now deliveries
AND margins will explode!"
Jag känner inte till den amerikanska marknaden men här i Europa sänktes priserna för att efterfrågan inte räckte till.
Att amerikanska staten ger en massa pengar till Tesla helt i onödan ser jag som stötande. Tur att jag inte är amerikansk skattebetalare.
Gäller iof även övriga elbilstillverkare så som Ford och GM inte enbart Tesla. Ford är väl dem som är i störst behov av det med sin Mach E som såldes med förlust efter senaste prissänkningen.
Senast redigerad av maik, redigerad totalt 1 gånger.
Problemet uppstår ju när jag ska byta bil. Då gäller det ju att jag inte har förlorat eller har så stor restskuld på bilen att jag inte har råd att byta. Men förhoppningsvis har då priset på den nya bilen sjunkit så mycket att det ändå funkar.
Nu kommer jag ju vänta med bilbyte tills vi har högkonjunktur igen och då kanske efterfrågan på min bil har ökat igen. Man kan ju anta att de flesta då vill gå från ICE till EV och kanske värdet går upp på begagnat (relativt så klart).
Min reflektion är att man inte ska blanda ihop privatekonomi med marknadsekonomi.
Om man förstår marknadsekonomin så anpassar man sin privatekonomi kort och långsiktigt.
PS
Jag har gjort emotionella köp som sedan blev sämre en affär än vad jag hade räknat med ”ja ja jag lånar 100kkr extra, förlusten är ändå minimalt sen” första fällan!!!!
Fortfarande gäller ju principen att early adopters alltid betalar en premie. Vi alla var väl medvetna om att elbilarna var extremt dyra i början och fortfarande är det jämfört med vart priserna kommer hamna om några år. Så har jag rätt att få tillbaka mina pengar om de sänker priserna om några år på den modell jag beställer idag?
Andrahandsvärdes marknaden på elbilar har ju varit ohållbar där nya bilar kostade mindre än begagnade pga komponentbrister och långa leveranstider. En elbilsbubbla. Det är inget man ska räkna med vara en långvarigt hållbar situation.
Nej jag argumenterar inte något emot dina tankar - jag håller med helt, tycker inte man ska gnälla över prissänkningarna heller.
Jag poängterade bara att din jämförelse var lite skev. Samma i detta inlägg, det är väl ingen som har sagt något om att få tillbaka pengar flera år efter en prissänkning.
Fortfarande gäller ju principen att early adopters alltid betalar en premie. Vi alla var väl medvetna om att elbilarna var extremt dyra i början och fortfarande är det jämfört med vart priserna kommer hamna om några år. Så har jag rätt att få tillbaka mina pengar om de sänker priserna om några år på den modell jag beställer idag?
Andrahandsvärdes marknaden på elbilar har ju varit ohållbar där nya bilar kostade mindre än begagnade pga komponentbrister och långa leveranstider. En elbilsbubbla. Det är inget man ska räkna med vara en långvarigt hållbar situation.
Nej jag argumenterar inte något emot dina tankar - jag håller med helt, tycker inte man ska gnälla över prissänkningarna heller.
Jag poängterade bara att din jämförelse var lite skev. Samma i detta inlägg, det är väl ingen som har sagt något om att få tillbaka pengar flera år efter en prissänkning.
Mitt ursprungliga inlägg var ett svar till en person som förslog 100 tkr tillbaka per bil pga prissänkningarna med ett maxtak på 1 mkr så det har föreslagits.
Tycker inte jämförelsen men tvn är så skev. Vad tror du hände med priset på SAMMA tv ett år senare. Inte gick det upp i alla fall. Huvudpoängen var att tekniken går framåt, produktionen effektiviseras och priset går ner över tid.
Fortfarande gäller ju principen att early adopters alltid betalar en premie. Vi alla var väl medvetna om att elbilarna var extremt dyra i början och fortfarande är det jämfört med vart priserna kommer hamna om några år. Så har jag rätt att få tillbaka mina pengar om de sänker priserna om några år på den modell jag beställer idag?
Andrahandsvärdes marknaden på elbilar har ju varit ohållbar där nya bilar kostade mindre än begagnade pga komponentbrister och långa leveranstider. En elbilsbubbla. Det är inget man ska räkna med vara en långvarigt hållbar situation.
Nej jag argumenterar inte något emot dina tankar - jag håller med helt, tycker inte man ska gnälla över prissänkningarna heller.
Jag poängterade bara att din jämförelse var lite skev. Samma i detta inlägg, det är väl ingen som har sagt något om att få tillbaka pengar flera år efter en prissänkning.
Mitt ursprungliga inlägg var ett svar till en person som förslog 100 tkr tillbaka per bil pga prissänkningarna med ett maxtak på 1 mkr så det har föreslagits.
Tycker inte jämförelsen men tvn är så skev. Vad tror du hände med priset på SAMMA tv ett år senare. Inte gick det upp i alla fall. Huvudpoängen var att tekniken går framåt, produktionen effektiviseras och priset går ner över tid.
Slutklämmen stämmer inte eftersom det bara är Tesla som har "chocksänkt" priserna, dessutom olika mycket på olika modeller.
I mitt fall sänktes priset dubbelt så mycket på min befintliga bil jämfört med min beställda.
Som vanligt har konsumentpriset ingen direkt koppling till produktionskostnaden.
Fortfarande gäller ju principen att early adopters alltid betalar en premie. Vi alla var väl medvetna om att elbilarna var extremt dyra i början och fortfarande är det jämfört med vart priserna kommer hamna om några år. Så har jag rätt att få tillbaka mina pengar om de sänker priserna om några år på den modell jag beställer idag?
Andrahandsvärdes marknaden på elbilar har ju varit ohållbar där nya bilar kostade mindre än begagnade pga komponentbrister och långa leveranstider. En elbilsbubbla. Det är inget man ska räkna med vara en långvarigt hållbar situation.
Nej jag argumenterar inte något emot dina tankar - jag håller med helt, tycker inte man ska gnälla över prissänkningarna heller.
Jag poängterade bara att din jämförelse var lite skev. Samma i detta inlägg, det är väl ingen som har sagt något om att få tillbaka pengar flera år efter en prissänkning.
Mitt ursprungliga inlägg var ett svar till en person som förslog 100 tkr tillbaka per bil pga prissänkningarna med ett maxtak på 1 mkr så det har föreslagits.
Tycker inte jämförelsen men tvn är så skev. Vad tror du hände med priset på SAMMA tv ett år senare. Inte gick det upp i alla fall. Huvudpoängen var att tekniken går framåt, produktionen effektiviseras och priset går ner över tid.
Slutklämmen stämmer inte eftersom det bara är Tesla som har "chocksänkt" priserna, dessutom olika mycket på olika modeller.
I mitt fall sänktes priset dubbelt så mycket på min befintliga bil jämfört med min beställda.
Som vanligt har konsumentpriset ingen direkt koppling till produktionskostnaden.
Tesla har effektiviserat och är dem som sänkt priserna precis min poäng.
Konkurrenterna har inte den möjligheten eftersom de fortfarande ställer om från ICE till EV och har inte i närheten samma marginaler som Tesla.
Fortfarande gäller ju principen att early adopters alltid betalar en premie. Vi alla var väl medvetna om att elbilarna var extremt dyra i början och fortfarande är det jämfört med vart priserna kommer hamna om några år. Så har jag rätt att få tillbaka mina pengar om de sänker priserna om några år på den modell jag beställer idag?
Andrahandsvärdes marknaden på elbilar har ju varit ohållbar där nya bilar kostade mindre än begagnade pga komponentbrister och långa leveranstider. En elbilsbubbla. Det är inget man ska räkna med vara en långvarigt hållbar situation.
Nej jag argumenterar inte något emot dina tankar - jag håller med helt, tycker inte man ska gnälla över prissänkningarna heller.
Jag poängterade bara att din jämförelse var lite skev. Samma i detta inlägg, det är väl ingen som har sagt något om att få tillbaka pengar flera år efter en prissänkning.
Mitt ursprungliga inlägg var ett svar till en person som förslog 100 tkr tillbaka per bil pga prissänkningarna med ett maxtak på 1 mkr så det har föreslagits.
Tycker inte jämförelsen men tvn är så skev. Vad tror du hände med priset på SAMMA tv ett år senare. Inte gick det upp i alla fall. Huvudpoängen var att tekniken går framåt, produktionen effektiviseras och priset går ner över tid.
Slutklämmen stämmer inte eftersom det bara är Tesla som har "chocksänkt" priserna, dessutom olika mycket på olika modeller.
I mitt fall sänktes priset dubbelt så mycket på min befintliga bil jämfört med min beställda.
Som vanligt har konsumentpriset ingen direkt koppling till produktionskostnaden.
Tesla har effektiviserat och är dem som sänkt priserna precis min poäng.
Konkurrenterna har inte den möjligheten eftersom de fortfarande ställer om från ICE till EV och har inte i närheten samma marginaler som Tesla.
Varför dubblerades prisskillnaden mellan MY LR och MYP, var det p.g.a. effektivisering?
Om försäljningspriset var kopplat till tillverkningskostnaden skulle det sjunka i mindre steg, inte med 150.000 kr på en gång.
Nej, effektivisering har inget med detta att göra, det är strategisk prispolitik det handlar om.
Sedan är det naturligtvis så att Teslas stora marginaler gör att de kan sänka priserna, men de marginalerna uppstod inte över en natt.
Sänktes priserna lika mkt i andra europeiska länder som redan låg lågt i förhållande till Sverige, exempelvis i Tyskland?
Nej, long range tror jag gick från 56.990 till 54.990. Har väl tidigare belysts att svenska priserna varit internationellt mycket höga.
Tesla är inte dumma de sätter de priser folk är beredda att betala och tycker man att det är värt 50-100” mer med en svensk bil än en tysk så kan de fortsätta.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Sänktes priserna lika mkt i andra europeiska länder som redan låg lågt i förhållande till Sverige, exempelvis i Tyskland?
Nej, long range tror jag gick från 56.990 till 54.990. Har väl tidigare belysts att svenska priserna varit internationellt mycket höga.
Tesla är inte dumma de sätter de priser folk är beredda att betala och tycker man att det är värt 50-100” mer med en svensk bil än en tysk så kan de fortsätta.
55k euro blir idag 628k sek så priset är nu samma i Sverige och Tyskland. Då ska man ta i beaktande att momssatsen är 6 procentenheter högre i Sverige så Tesla säljer bilen billigare här nu.
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Sensorerna kommer ändå att inaktiveras sen.
Ja risken finns absolut för det man hoppas ju att dom inte stänger av dom men…….
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Och du tror att de inte kommer att hävda att de är bättre? Det var ju därför man tog bort dem från början. För att kan anser att TV kommer att vara bättre
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...