FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Enligt Teslas 10-K filing idag så har DOJ begärt ut information om FSD:
https://techcrunch.com/2023/01/31/doj-r ... rom-tesla/
Så då är det NHTSA, SEC och nu även DOJ på federal nivå som alla petar i Teslas FSD-löften. Var är FTC undrar man stilla?
https://techcrunch.com/2023/01/31/doj-r ... rom-tesla/
Så då är det NHTSA, SEC och nu även DOJ på federal nivå som alla petar i Teslas FSD-löften. Var är FTC undrar man stilla?
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: FSD Beta är imponerande!
https://www.businessinsider.com/mercede ... ?r=US&IR=T
Ups, Tesla ligger efter nu i eget hemland (även om det bara är i Nevada än så länge)
Ups, Tesla ligger efter nu i eget hemland (även om det bara är i Nevada än så länge)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: FSD Beta är imponerande!
Kalifornien kommer snart. Alla Tesla fans skrattar åt det här för att det är en liten ODD (60 km/h, torrt väglag, följebil och inget direkt motljus osv) ...Credde skrev: ↑02 feb 2023 09:15https://www.businessinsider.com/mercede ... ?r=US&IR=T
Ups, Tesla ligger efter nu i eget hemland (även om det bara är i Nevada än så länge)
Det är dock en helt annan sak än det Tesla håller på med att bygga ett fel-tolerant system som man garanterar funktionen (med legalt ansvar) på under körning (eyes off) med en kontrollerad hand over när bilen anser att man måste ta över.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja och sen är det viktigt att komma ihåg att där systemet inte klarar/tillåter L3 så finns en väldigt kompetent L2 i botten som också drar nytta av det fina sensorpaketet.spacecoin skrev: ↑02 feb 2023 09:25Kalifornien kommer snart. Alla Tesla fans skrattar åt det här för att det är en liten ODD (60 km/h, torrt väglag, följebil och inget direkt motljus osv) ...Credde skrev: ↑02 feb 2023 09:15https://www.businessinsider.com/mercede ... ?r=US&IR=T
Ups, Tesla ligger efter nu i eget hemland (även om det bara är i Nevada än så länge)
Det är dock en helt annan sak än det Tesla håller på med att bygga ett fel-tolerant system som man garanterar funktionen (med legalt ansvar) på under körning (eyes off) med en kontrollerad hand over när bilen anser att man måste ta över.
Jag gillar det här. Exempel:
Man kör E4 in mot stan med farthållare/filhållare L2 och kommer till Järva krog där det blir kö och alla saktar ner.
Då får man meddelande att bilen vill ta över kontrollen helt (L3) och man kan luta sig tillbaka och läsa en bok eller kolla mail.
När trafiken lättar en timme senare i Skärholmen och hastigheten ökar så får man ett meddelande om att ta över igen. Låter gött!
Re: FSD Beta är imponerande!
Tydligen så har Teslas advokater även börjat hävda att ODD inte är relevant för L2 (trots att det finns en i bilens manual, och det är tydligt i SAE J3016)... Lite lång video, men innehåller en hel del intressanta saker:
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag förstår inte heller helt och hållet varför ODD skulle ha betydelse för L2 när
föraren ju är fullt ut ansvarig och måste vara fullt fokuserad på körningen och
vara beredd att ta över omedelbart…
För ODD är väl ingen garanti för att kunna aktivera systemet, tycker systemet
att input är för dålig så går det ju inte att slå på ändå.
Och vice versa, tycker systemet att det går bra så måste jag ju likt förbaskat
vara beredd från första sekunden.
Man kan alltså inte på L2 hamna i någon situation som motsvaras under L3 typ, tänker jag, jag
har fullt ansvar för 100% av alla körningar.
Eller har jag fattat ODD fel?
föraren ju är fullt ut ansvarig och måste vara fullt fokuserad på körningen och
vara beredd att ta över omedelbart…
För ODD är väl ingen garanti för att kunna aktivera systemet, tycker systemet
att input är för dålig så går det ju inte att slå på ändå.
Och vice versa, tycker systemet att det går bra så måste jag ju likt förbaskat
vara beredd från första sekunden.
Man kan alltså inte på L2 hamna i någon situation som motsvaras under L3 typ, tänker jag, jag
har fullt ansvar för 100% av alla körningar.
Eller har jag fattat ODD fel?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Dom har ju inte designat och validerat systemet för att klara av att köra (eller vara ett stöd) överallt och under alla förhållanden (i snö, bland fotgängare tex). Om man struntar i att säga det och antyder att man har unlimited ODD så blir det autonowashing, och farligt (när systemet funkar bra, och människan börjar tro att systemet är bättre än vad det är). Kunderna behöver en tydlig beskrivning av leverantören vad system är designat för att klara, inte bara i en fotnot i manualen.Bjelke skrev: ↑02 feb 2023 19:19Jag förstår inte heller helt och hållet varför ODD skulle ha betydelse för L2 när
föraren ju är fullt ut ansvarig och måste vara fullt fokuserad på körningen och
vara beredd att ta över omedelbart…
För ODD är väl ingen garanti för att kunna aktivera systemet, tycker systemet
att input är för dålig så går det ju inte att slå på ändå.
Och vice versa, tycker systemet att det går bra så måste jag ju likt förbaskat
vara beredd från första sekunden.
Man kan alltså inte på L2 hamna i någon situation som motsvaras under L3 typ, tänker jag, jag
har fullt ansvar för 100% av alla körningar.
Eller har jag fattat ODD fel?
Jag tycker, precis som NHTSA, att det är lämpligt att man inte kan aktivera systemet utanför den ODD som står i bilens manual.
Jag tycker Moody sammanfattar det bra härifrån och till slutet:
Syftet är solklart för mig. "Robotaxi kommer, det är bara en tidsfråga, titta vi kan köra överallt, lol Waymo". Köp FSD! Sedan kontrar man med det här: Det är omoraliskt att låtsas att man inte har en ODD och marknadsföra systemet som Full Self Driving. Sedan skiter man i bra förarövervakning också (det är ju full self driving, eller hur?), det behövs inte. Det är därför folk kör ihjäl sig eller tycker att man kan sova lite i bilen med Autopilot istället för med SuperCruise
Det är klart att Tesla har ett ansvar för att systemet marknadsförs och uppfattas på ett visst sätt - man kan inte skylla allt på användaren.
Edit #7:
Gary Marcus skrev nyligen en relaterad artikel på sin Substack:
https://garymarcus.substack.com/p/the-c ... -autopilot
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu kan man beställa en PS3 med Lidar och tre(?) extra 8MP kameror. Endast 50 papp och bilen ett år senare (2024q3). Jag har lärt mig av mina misstag och avvaktar
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag kom att tänka på den här presentationen idag. För snart 10 år sedan Google (det som skulle bli Waymo) bjöd in andra anställda på Google för att testa deras självkörande bil, lite på samma sätt som Tesla gör idag. Har vi lärt oss något på 10 år?
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror som sagt att lidar blir standard eller option på alla bilar framöver. Man ser åt vilket håll det går:spacecoin skrev: ↑02 feb 2023 20:44Nu kan man beställa en PS3 med Lidar och tre(?) extra 8MP kameror. Endast 50 papp och bilen ett år senare (2024q3). Jag har lärt mig av mina misstag och avvaktar
Screenshot 2023-02-02 at 20.42.43.png
Screenshot 2023-02-02 at 20.45.48.png
Screenshot 2023-02-02 at 20.45.52.png
” From 2017 to 2020, Luminar partnered with more than 50 companies total, including 12 of the 15 largest car companies in the world.”
Och priserna har kommit ner så pass att det är enkelt att baka in i priset:
” As of May 2021, Luminar's lidar sensors ranged in price from $500 to $1,000. One sensor provides 120 degrees of vision.”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Luminar_Technologies
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, det är en självklarhet för mig att inte kameror räcker till av säkerhetsskäl. Det jag menade med att vänta att hårdvaran räcker ju inte. PS3 måste ju visa att de kan leverera en bra mjukvara också.
Re: FSD Beta är imponerande!
Låter klokt! Du vet ju hur det kan gå
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag väntar inte, för jag vill vara med och bidra och se utvecklingen "first hand". Har FSD idag, men slutat tro på lögnerna. Nu ska jag börja tro på Volvo istället. Tror inte jag kommer bli lika besviken.
MX LR (Raven) 2019
Re: FSD Beta är imponerande!
Det låter klokt. Det är Ju inte i närheten av lika vidlyftiga löften. Men ett extra års väntetid för Lidar?Hertsh skrev: ↑04 feb 2023 08:54Jag väntar inte, för jag vill vara med och bidra och se utvecklingen "first hand". Har FSD idag, men slutat tro på lögnerna. Nu ska jag börja tro på Volvo istället. Tror inte jag kommer bli lika besviken.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
En helt annan sak, om lidar nu börjar bli någorlunda billigt, skulle man inte kunna
använda tekniken för bevakning av hus osv då? finns ju flera ganska uppenbara fördelar ju.
använda tekniken för bevakning av hus osv då? finns ju flera ganska uppenbara fördelar ju.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Nästan värt en egen tråd, eller så finns det typ nada att skriva om det (än)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej, det orkar jag inte vänta - vem vet om tidsramen håller och mjukvara mm, tänker ta ut ps3 utan lidar så blir det nog bra 3-4 år senare att ta en ny med lidar (och uppdaterad CPU infotainmentsystem mm) - skall bli skoj!spacecoin skrev: ↑04 feb 2023 09:36Det låter klokt. Det är Ju inte i närheten av lika vidlyftiga löften. Men ett extra års väntetid för Lidar?Hertsh skrev: ↑04 feb 2023 08:54Jag väntar inte, för jag vill vara med och bidra och se utvecklingen "first hand". Har FSD idag, men slutat tro på lögnerna. Nu ska jag börja tro på Volvo istället. Tror inte jag kommer bli lika besviken.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: FSD Beta är imponerande!
Det ÄR billigt. Alla nya robotdammsugare har ju tex 360 graders lidar och det används flitigt i larmsystem för att minska risken för falsklarm och avgränsning av ytor mm.
https://www.securitymagazine.com/articl ... operations
Automotive grade är ju såklart dyrare då de ska klara extrema temperaturer mm.
Re: FSD Beta är imponerande!
På Volvo EX90 är det standard och kommer vid leverans. Jag förväntar mig leverans i Mars/April 2024. Volvo väntar sig produktionsstart v36 i år (men då är det förserier).spacecoin skrev:Det låter klokt. Det är Ju inte i närheten av lika vidlyftiga löften. Men ett extra års väntetid för Lidar?Hertsh skrev: ↑04 feb 2023 08:54Jag väntar inte, för jag vill vara med och bidra och se utvecklingen "first hand". Har FSD idag, men slutat tro på lögnerna. Nu ska jag börja tro på Volvo istället. Tror inte jag kommer bli lika besviken.
På P3 har det nyss blivit möjligt att välja som tillval.
MX LR (Raven) 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Fasiken vad fränt, tack! måste kolla mer på sånt härLarsOJ skrev: ↑04 feb 2023 11:19Det ÄR billigt. Alla nya robotdammsugare har ju tex 360 graders lidar och det används flitigt i larmsystem för att minska risken för falsklarm och avgränsning av ytor mm.
https://www.securitymagazine.com/articl ... operations
Automotive grade är ju såklart dyrare då de ska klara extrema temperaturer mm.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19