Ladda endast två faser?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Ladda endast två faser?

Inlägg av Jocce »

1 Fas är inga problem att ladda (upp till 13 A om jag förstått rätt utan dubbelladdare?)
3-Fas går också bra. Gäller även 13 A per fas här eller kan den ta 16 A här?

Men nästa fråga - Går det att ladda på två faser? Och hur många A i sådant fall?
Jag utgår ifrån att nolla behövs oavsett? (Dvs att den laddar 230V och inte 400V)

Anledningen till att jag frågar är att jag undersöker möjligheten att få fram laddning till bilen på vår BRFs parkering.

Som det ser ut kan vi troligen dra fram 4 x 16A (delvis med hjälp av befintligt), dock till ett utrymme där det idag finns 3 platser.
Så då funderade jag på om jag kunde utnyttja 2 faser i ett av uttagen och sen låta de andra 2 få varsin fas, alla nöjda och glada och jag laddar snabbare än med en fas :)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Ladda endast två faser?

Inlägg av e5m1r »

Vad kag jar föstått det som så ser det ut så här
Bilen har 3 st interna laddare ( om det inte är bil medd dubbelladdare) varje laddare tar 230v 16A
Så du kan ladda en fas 16A schuko är dock begränsad till 13A
Sedan lan du ladda 3 fas 16 A
Du kan också ladda en fas 32A vilket är i princip 2x16 en fas
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har också funderat på det där... Om man säger att spänningen är 400V så är det mellan 2 faser. När det är 230V är det mellan fas och nolla, så att säga att man laddar på 400 V 3 faser är inte korrekt.

Men då har jag också funderat på hur det blir med belastningen på nollan när den ska interagera med 3 faser samtidigt. Då måste ju strömmen på denna bli 3 ggr så stor?

Känner att jag inte är så insatt i det här...
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

e5m1r skrev:
Bilen har 3 st interna laddare ( om det inte är bil medd dubbelladdare) varje laddare tar 230v 16A

Det sista där..hur behöver man konfigurera uttaget då? Ett vanligt 3-fas med endast 2 faser inkopplat eller någon special?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jerker skrev:
Men då har jag också funderat på hur det blir med belastningen på nollan när den ska interagera med 3 faser samtidigt. Då måste ju strömmen på denna bli 3 ggr så stor?

Eftersom faserna är förskjutna så blir det ingen ström alls genom nollan om man kör 3-fas och lastar alla faser exakt lika hårt. Det kan aldrig bli mer ström genom nollan med 3-fas än det blir med 1-fas.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Genomusel som man är på el så blir detta ren jibberisch...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Jerker skrev:

Eftersom faserna är förskjutna så blir det ingen ström alls genom nollan om man kör 3-fas och lastar alla faser exakt lika hårt. Det kan aldrig bli mer ström genom nollan med 3-fas än det blir med 1-fas.
OK, jag antar att det krävdes ett geni som Nikola Tesla för att hitta på det där med 3-fas... :idea:
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

När bilen kör 3 fas står det tom 3/230/16A
2 fas bör du koppla i tre fas röd plugg och bilen bör fatta vinkeln
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

När jag förvärmde bilen samtidigt som laddning stod det 2/230/16A.
Tar den en fas till värmning då?
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Jocce skrev:
e5m1r skrev:

Det sista där..hur behöver man konfigurera uttaget då? Ett vanligt 3-fas med endast 2 faser inkopplat eller någon special?

/Jocce
Undrar om det funkar. Eller om den kräver alla faser för att funka med röd adapter. Kan prova hemma sen.

Blå adapter är 32A enfas in som byglas i adaptern till två faser in i bilen.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Ja, Det funkar. Jag har testat och skrev det i en annan tråd för ett tag sen.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 287#p58287
Det funkar inte att köra samma fas 2 eller 3 ggr i röd CEE. Det tolkas som 1 fas 16A. Dock inte 13A iallafall. Två olika faser fungerar i Röd plug - UMC förutsatt att en är "den första" De tolkas då som 2x16A fast bilen visar 3fas.
Jag har funderat på varför den inte accepterar samma fas till fler stift i röd plugg. Det måste vara att de tänkt på att skydda nollan mot för hög ström. Det måste de löst på nåt sätt i blå pluggen. Kan det vara så att den kopplar fasen till 2 stift och nollan till 2 stift?

Ligger det nån kodning i pluggarna som berättar för UMC vad som är anslutet, typ olika motstånd eller nåt sånt?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
18650

Inlägg av 18650 »

Omvänt så kan man med blå adapter och enkelladdare ladda 32A 1fas. Jag har även fått uppfattningen att man kan bygla L1 och L2 i laddkabeln och dra 32A från 1fas med Typ2 kabel. Har inte vågat prova detta. Jag har läst historier om att en säkring gått på 3Fas och bilen fortsatt ladda på två av tre faser.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Bjorn skrev:
Ja, Det funkar. Jag har testat och skrev det i en annan tråd för ett tag sen.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 287#p58287
Det funkar inte att köra samma fas 2 eller 3 ggr i röd CEE. Det tolkas som 1 fas 16A. Dock inte 13A iallafall. Två olika faser fungerar i Röd plug - UMC förutsatt att en är "den första" De tolkas då som 2x16A fast bilen visar 3fas.
Jag har funderat på varför den inte accepterar samma fas till fler stift i röd plugg. Det måste vara att de tänkt på att skydda nollan mot för hög ström. Det måste de löst på nåt sätt i blå pluggen. Kan det vara så att den kopplar fasen till 2 stift och nollan till 2 stift?

Ligger det nån kodning i pluggarna som berättar för UMC vad som är anslutet, typ olika motstånd eller nåt sånt?
Ja, det är olika motstånd. Står en del på norska forumet om vilka ohm. In till 32A adapter är det ju inget problem då bade fas och nolla måste tåla 32A och vara 6mm2 eller 10mm2 kabel. På utsidan I adaptern måste det ju förmodligen gå två trådar ja med bade fas och nolla till varje laddare.

Testade också röd adapter med 2 faser I dag. Det funkade fint. Det blir 2/3 av effekten. Laddade 10A per fas och då stod det och hoppade mellan 6 och 7 A I bilen och att det var trefas. Den skriver alltså inte tvåfas ;) och strömmen blir bara P/U/1.71.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är ju ett bra sätt att lösa laddningen på om har en Tesla och en Leaf (tex). Då laddar Teslan på två faser och Leafen på den tredje. Slipper trassel med timers som ska synka osv.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Då jag nu fått bilen har jag idag testat lite snabbt här på jobbet genom att helt enkelt skruva ur en eller fler säkringar till 3-fas uttaget som jag för tillfället laddar från.

Från Vanlig 3-fas CEE kontakt så fungerar det både med 1, 2 och 3 faser.
MEN inte valfri! Bilen (eller UMC:n då gissar jag) verkar kräva en specifik fas för att få styrning osv.
För jag kunde skruva ur L1 och L2, men inte L3 var för sig. Direkt när jag tog L3 (även om det var bara den jag tog ut då) så slocknade UMC:n och bilen skrek till att jag skulle kolla strömmen.

Dock så kunde den ladda med endas L3 eller L3+L2 eller L3+L1 utan problem (de minuter jag provade).

/Jocce
Skriv svar