Hej!
Mina 36 månader med personalbil går mot sitt slut och som det ser ut just nu så vill jag köpa ut bilen. Problemet är dock att Autoplan har som krav att en värdering ska göras av en "auktoriserad återförsäljare", och denna värdering ska innehålla ett testprotokoll, bilder och en offert på att köpa bilen. Sedan så ska den likväl auktioneras via Autoplans egna försäljningskanaler med bilder och testprotokoll som underlag, och det högsta budet där är då vad jag kan köpa bilen för.
Otroligt krånglig modell, men det är vad det är.
Har någon annan lyckats ta sig igenom samma process, eller någon liknande?
//J
Utköp av leasingbil (personalbil)
Moderator: Redaktion
Re: Utköp av leasingbil (personalbil)
Är väl ganska rimligt. Det är ju deras bil så de vill ha maximalt betalt när den säljs. Du kommer ju få förtur att köpa den för högsta budet annars går den till budgivaren.job skrev: ↑09 feb 2023 09:32Hej!
Mina 36 månader med personalbil går mot sitt slut och som det ser ut just nu så vill jag köpa ut bilen. Problemet är dock att Autoplan har som krav att en värdering ska göras av en "auktoriserad återförsäljare", och denna värdering ska innehålla ett testprotokoll, bilder och en offert på att köpa bilen. Sedan så ska den likväl auktioneras via Autoplans egna försäljningskanaler med bilder och testprotokoll som underlag, och det högsta budet där är då vad jag kan köpa bilen för.
//J
Tror inte du behöver göra ett dugg bara lämna tillbaka bilen. Inte krångligt för dig.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Ja jag. Jag beskrev det här:job skrev: ↑09 feb 2023 09:32Hej!
//J
viewtopic.php?p=696463#p696463
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Har gjort exakt detta. Gissar på att du även har ett bilkonto där du är ekonomiskt ansvarig över. Dvs överskott/underskott regleras med din lön.job skrev: ↑09 feb 2023 09:32Hej!
//J
Du har troligtvis ett restvärde på 50%, typ 350 000 kr. Som Autoplan vill ha, det är det enda. Säg att du kommer säkert sälja för 400 000kr och därför få ett överskott på 50 000 kr, detta betalas ut till dig genom lön, så typ 47-62% skatt innan det når dig (arbetsgivaravgift + vanlig skatt).
Så anledningen till denna process är för att du inte ska förmånsbeskattas. Bilen måste säljas till dig till marknadsvärde och enda sättet att få marknadsvärdet är att gå ut på auktion i princip. Sen får bilfirmor buda, och när budgivningen är klar får du alltså matcha det högsta budet. Då blir det ingen förmånsskatt. Säg att budet är 400k, då betalar du av egna skattade pengar in 400k till autoplan och 50k kommer sen gå tillbaka till ditt bilkonto och sen betalas som lön till dig. Alltså skattas arbetsgivaravgift och vanlig skatt, typ 47-62%. Så bilen kostar då dig ca 370- 380 000kr i praktiken.
Detta blir samma sak som om du hade bara fått betala restvärdet på 350 000kr och sen förmånsbeskattats på 50 000kr i princip eftersom lösningen ska vara kostnadsneutral för din arbetsgivare.
Blir budet lägre än restvärdet är det fortfarande budet du behöver matcha. säg 300k. Sen kommer 50k i underskott regleras mot din lön i form av bruttolöneavdrag.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
En fråga bara de 50tkr som man eventuellt får tillbaka är det inte moms på de pengarna som ska dras bort först innan lön kan betalas ut?
Sedan beroende på ekonomiavdelningen på företaget så kan dom ju vilja dra semesterpengar och pensionen innan utbetalning. Så i värsta värsta fallet blir det bara 10 tkr kvar i handen av de 50 tkr?
Sedan beroende på ekonomiavdelningen på företaget så kan dom ju vilja dra semesterpengar och pensionen innan utbetalning. Så i värsta värsta fallet blir det bara 10 tkr kvar i handen av de 50 tkr?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Beror helt på ens företags upplägg och ens anställningsavtal. Men räkna med att få tillbaka 20-50% i handen beroende på. Detta förutsätter att ditt bilkonto är på 0kr efter 36 månader, vilket det sällan är. Oftast har man lite överskott om man klarat sig från försäkringsärenden eller liknandePontus skrev: ↑09 feb 2023 10:03En fråga bara de 50tkr som man eventuellt får tillbaka är det inte moms på de pengarna som ska dras bort först innan lön kan betalas ut?
Ja, precis så.
I våra villkor så har vi två alternativ:
1. Autoplan hämtar bilen, säljer den och jag ser den aldrig mer. Med detta alternativ så kan jag inte köpa bilen själv,
2. Jag själv ser till att bilen blir testad/värderad/fotad av en "auktoriserad återförsäljare", och detta underlag används i Autoplans försäljning. Bilen stannar sedan hos mig under auktionen och jag får möjlighet att köpa till högsta budet.
Jag kan alltså inte använda alternativ 1, för då får jag inte möjlighet att köpa ut den.
Alternativ 2 är också knepig eftersom Tesla inte erbjuder dessa tjänster. Dessutom så verkar det ju lite överflödigt med en första värdering eftersom den ändå går på auktion...
Så min fundering är ifall någon lyckats lösa problemet med "auktoriserad återförsäljare"?
//J
Ring Autoplan och fråga om en auktoriserad återförsäljare. Skulle gissa på Riddermark typ. Det behöver inte vara Tesla, utan vilken som helst som säljer begagnade bilar. Sen ringer du dom och säger att du vill få bilen testad och värderad för försäljning hos dom. En köpsoffert från dom alltså, vad dom kan tänka ge dig för bilen. Sen används det priset som startbud för auktionen.job skrev: ↑09 feb 2023 10:20Ja, precis så.
I våra villkor så har vi två alternativ:
1. Autoplan hämtar bilen, säljer den och jag ser den aldrig mer. Med detta alternativ så kan jag inte köpa bilen själv,
2. Jag själv ser till att bilen blir testad/värderad/fotad av en "auktoriserad återförsäljare", och detta underlag används i Autoplans försäljning. Bilen stannar sedan hos mig under auktionen och jag får möjlighet att köpa till högsta budet.
Jag kan alltså inte använda alternativ 1, för då får jag inte möjlighet att köpa ut den.
Alternativ 2 är också knepig eftersom Tesla inte erbjuder dessa tjänster. Dessutom så verkar det ju lite överflödigt med en första värdering eftersom den ändå går på auktion...
Så min fundering är ifall någon lyckats lösa problemet med "auktoriserad återförsäljare"?
//J