Det verkar extremt optimistiskt....Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:4060 månader 50% rest? finns det?!linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Räntan är väl inte fast, och ränterabatten gäller väl knappast i 60 mån? Brukar vara 3 år.mikebike skrev: ↑10 feb 2023 16:13Det verkar extremt optimistiskt....Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:4060 månader 50% rest? finns det?!linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
När jag tog 0,25% lånet på min LR var det för 72 månader. Rörligspacecoin skrev: ↑10 feb 2023 16:15Räntan är väl inte fast, och ränterabatten gäller väl knappast i 60 mån? Brukar vara 3 år.mikebike skrev: ↑10 feb 2023 16:13Det verkar extremt optimistiskt....Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:4060 månader 50% rest? finns det?!linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Intressant spaning ang refresh på G från Tesla Daily. Jag tror refreshen är ute i mars baserat på det här. Rabatten lär vara ren lagerrensning.spacecoin skrev: ↑10 feb 2023 14:53Jag håller med, men M3 refreshen skulle kunna vara på gång. Jag skulle vänta till mars/april om jag kunde. rabatterna lär inte vara borta då med tanka på makro.taliz skrev: ↑10 feb 2023 13:46Tveksam till att det är något nytt på gång i närtid.
Tror bara det är för att världsekonomin är i gungning och folk drar sig för att köpa något överhuvudtaget som inte är absolut nödvändigt.
Model 3 refresh har jag för mig det var tal om till hösten. Dvs rätt långt bort.
HW4 borde dyka upp i S och X först, konstigt vore annars.
Där kan man kanske tänka sig att det kommer i vår/sommar, och sedan i höst på 3 refresh..
Vilda gissningar som vanligt.![]()
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Är det räntan du tänker är optimistisk? Rimligen kommer ju räntan bara öka med reporäntan. Kan ju inte bli så mycket.mikebike skrev: ↑10 feb 2023 16:13Det verkar extremt optimistiskt....Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:4060 månader 50% rest? finns det?!linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Är ganska säker på att han syftar på att 50% restvärde efter 60 månader är optimistiskt...Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 16:31Är det räntan du tänker är optimistisk? Rimligen kommer ju räntan bara öka med reporäntan. Kan ju inte bli så mycket.mikebike skrev: ↑10 feb 2023 16:13Det verkar extremt optimistiskt....Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:4060 månader 50% rest? finns det?!linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
Faktiskt rätt förvånad att DNB (eller möjligen Tesla?) är beredda att ta den extra kreditrisken. Kan bli riktigt surt för konsumenter också som riskerar att behöva hosta upp 50-100.000:- när bilen ska lämnas tillbaka.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Men det här är väl ett vanligt billån? Man behöver inte lämna tillbaka bilen utan fortsätta betala av den.Legato skrev: ↑10 feb 2023 16:50Är ganska säker på att han syftar på att 50% restvärde efter 60 månader är optimistiskt...
Faktiskt rätt förvånad att DNB (eller möjligen Tesla?) är beredda att ta den extra kreditrisken. Kan bli riktigt surt för konsumenter också som riskerar att behöva hosta upp 50-100.000:- när bilen ska lämnas tillbaka.
Vill man kan man ju spara vid sidan av om det känns bättre.
En för låg restskuld skulle ju eventuellt vara sämre där man blir tvingad till att spara i bilen.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Spännande! Tyder ju på ändrad hårdvara i någon form på ”elektronik-sidan” om den nuvarande garageöppnaren för 3/Y inte är kompatibel med refresh M3.spacecoin skrev: ↑10 feb 2023 16:21Intressant spaning ang refresh på G från Tesla Daily.spacecoin skrev: ↑10 feb 2023 14:53Jag håller med, men M3 refreshen skulle kunna vara på gång. Jag skulle vänta till mars/april om jag kunde. rabatterna lär inte vara borta då med tanka på makro.taliz skrev: ↑10 feb 2023 13:46Tveksam till att det är något nytt på gång i närtid.
Tror bara det är för att världsekonomin är i gungning och folk drar sig för att köpa något överhuvudtaget som inte är absolut nödvändigt.
Model 3 refresh har jag för mig det var tal om till hösten. Dvs rätt långt bort.
HW4 borde dyka upp i S och X först, konstigt vore annars.
Där kan man kanske tänka sig att det kommer i vår/sommar, och sedan i höst på 3 refresh..
Vilda gissningar som vanligt.![]()
Screenshot 2023-02-10 at 16.19.49.png
Jag tror refreshen är ute i mars baserat på det här. Rabatten lär vara ren lagerrensning.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Mycket möjligt, men den större kreditrisken kvarstår...Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 17:26Men det här är väl ett vanligt billån? Man behöver inte lämna tillbaka bilen utan fortsätta betala av den.Legato skrev: ↑10 feb 2023 16:50Är ganska säker på att han syftar på att 50% restvärde efter 60 månader är optimistiskt...
Faktiskt rätt förvånad att DNB (eller möjligen Tesla?) är beredda att ta den extra kreditrisken. Kan bli riktigt surt för konsumenter också som riskerar att behöva hosta upp 50-100.000:- när bilen ska lämnas tillbaka.
Vill man kan man ju spara vid sidan av om det känns bättre.
En för låg restskuld skulle ju eventuellt vara sämre där man blir tvingad till att spara i bilen.
En förutsättning för en låg ränta är normalt en låg risk, vilket banken/finansbolaget säkrar upp med ett restvärde som "alltid" är lägre än det faktiska värdet. Med 50% efter fem år är det påtaglig risk för motsatsen.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Beställningar i januari är ju nya dom också ju

man vill (troligen inte i den texten kanske men lite önsketänkande är ju trevligt

Resten av texten skulle ju med lite vilja kunna tolkas och tyda på det

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Jag utgår från att det är tesla som betalar mellanskillnaden. Finansbolaget får ju sin avkastning. Sen är ju lånet personligt. Skulden består ju oavsett bilens värde. Visst kan människor gå i konkurs men det är ju inte det vanliga.Legato skrev: ↑10 feb 2023 18:53Mycket möjligt, men den större kreditrisken kvarstår...
En förutsättning för en låg ränta är normalt en låg risk, vilket banken/finansbolaget säkrar upp med ett restvärde som "alltid" är lägre än det faktiska värdet. Med 50% efter fem år är det påtaglig risk för motsatsen.
För köparens del är det ju bara att spara lite vid sidan av.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Möjligt att Tesla betalar mellanskillnad mellan erbjuden ränta och normalnivå. Är dock tveksam till att Tesla tar kreditrisken, tror det är extremt ovanligt att ta över den från kreditgivaren.Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 19:22Jag utgår från att det är tesla som betalar mellanskillnaden. Finansbolaget får ju sin avkastning. Sen är ju lånet personligt. Skulden består ju oavsett bilens värde. Visst kan människor gå i konkurs men det är ju inte det vanliga.Legato skrev: ↑10 feb 2023 18:53Mycket möjligt, men den större kreditrisken kvarstår...
En förutsättning för en låg ränta är normalt en låg risk, vilket banken/finansbolaget säkrar upp med ett restvärde som "alltid" är lägre än det faktiska värdet. Med 50% efter fem år är det påtaglig risk för motsatsen.
För köparens del är det ju bara att spara lite vid sidan av.
Håller inte med i din övriga analys. Räntenivån skiljer stort mellan lån med och utan säkerhet. Med ett extremt högt restvärde så hamnar man mellan dessa två, det innebär en avsevärd extra risk (/kostnad) för bank/finansbolag.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Det kan väl vara så att ”mellanskillnaden” är större med högt restvärde och att det är Tesla som betalar för den extra risken?Legato skrev: ↑10 feb 2023 19:28Möjligt att Tesla betalar mellanskillnad mellan erbjuden ränta och normalnivå. Är dock tveksam till att Tesla tar kreditrisken, tror det är extremt ovanligt att ta över den från kreditgivaren.Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 19:22Jag utgår från att det är tesla som betalar mellanskillnaden. Finansbolaget får ju sin avkastning. Sen är ju lånet personligt. Skulden består ju oavsett bilens värde. Visst kan människor gå i konkurs men det är ju inte det vanliga.Legato skrev: ↑10 feb 2023 18:53Mycket möjligt, men den större kreditrisken kvarstår...
En förutsättning för en låg ränta är normalt en låg risk, vilket banken/finansbolaget säkrar upp med ett restvärde som "alltid" är lägre än det faktiska värdet. Med 50% efter fem år är det påtaglig risk för motsatsen.
För köparens del är det ju bara att spara lite vid sidan av.
Håller inte med i din övriga analys. Räntenivån skiljer stort mellan lån med och utan säkerhet. Med ett extremt högt restvärde så hamnar man mellan dessa två, det innebär en avsevärd extra risk (/kostnad) för bank/finansbolag.
Löper den här räntan verkligen i 60mån?
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Så kan det vara, men låter onödigt komplicerat imo.LarsOJ skrev: ↑10 feb 2023 19:42Det kan väl vara så att ”mellanskillnaden” är större med högt restvärde och att det är Tesla som betalar för den extra risken?Legato skrev: ↑10 feb 2023 19:28Möjligt att Tesla betalar mellanskillnad mellan erbjuden ränta och normalnivå. Är dock tveksam till att Tesla tar kreditrisken, tror det är extremt ovanligt att ta över den från kreditgivaren.Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 19:22Jag utgår från att det är tesla som betalar mellanskillnaden. Finansbolaget får ju sin avkastning. Sen är ju lånet personligt. Skulden består ju oavsett bilens värde. Visst kan människor gå i konkurs men det är ju inte det vanliga.Legato skrev: ↑10 feb 2023 18:53Mycket möjligt, men den större kreditrisken kvarstår...
En förutsättning för en låg ränta är normalt en låg risk, vilket banken/finansbolaget säkrar upp med ett restvärde som "alltid" är lägre än det faktiska värdet. Med 50% efter fem år är det påtaglig risk för motsatsen.
För köparens del är det ju bara att spara lite vid sidan av.
Håller inte med i din övriga analys. Räntenivån skiljer stort mellan lån med och utan säkerhet. Med ett extremt högt restvärde så hamnar man mellan dessa två, det innebär en avsevärd extra risk (/kostnad) för bank/finansbolag.
Löper den här räntan verkligen i 60mån?
Räntan gäller definitivt inte 60 månader, däremot kanske rabatten gör det.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4447
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Ränterabatten är under hela lånets löptid. Därför är det dumt att lägga på 3 år om du tänkt ha bilen längre.
Model Y LR AWD 2022
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Det troligaste är nog att de delar på det. Båda tjänar såklart på fler affärer.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Ja, bilhandlarna brukar ju få provision hos finansbolagen när man förmedlar en affär.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Dom har väl byggt 2023 ett bra tag nu? Har väl levererats en drös också.spacecoin skrev: ↑10 feb 2023 16:21Intressant spaning ang refresh på G från Tesla Daily.spacecoin skrev: ↑10 feb 2023 14:53Jag håller med, men M3 refreshen skulle kunna vara på gång. Jag skulle vänta till mars/april om jag kunde. rabatterna lär inte vara borta då med tanka på makro.taliz skrev: ↑10 feb 2023 13:46Tveksam till att det är något nytt på gång i närtid.
Tror bara det är för att världsekonomin är i gungning och folk drar sig för att köpa något överhuvudtaget som inte är absolut nödvändigt.
Model 3 refresh har jag för mig det var tal om till hösten. Dvs rätt långt bort.
HW4 borde dyka upp i S och X först, konstigt vore annars.
Där kan man kanske tänka sig att det kommer i vår/sommar, och sedan i höst på 3 refresh..
Vilda gissningar som vanligt.![]()
Screenshot 2023-02-10 at 16.19.49.png
Jag tror refreshen är ute i mars baserat på det här. Rabatten lär vara ren lagerrensning.
1,99% ränta är ju inte dåligt, men det lär krävas betydligt mer för en "lagerrensning". Tror inte så många väljer att köpa pga lite ränterabatt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Nej, att bilen bara tappar 50% på 60 månader.Fredrik j skrev: ↑10 feb 2023 16:31Är det räntan du tänker är optimistisk? Rimligen kommer ju räntan bara öka med reporäntan. Kan ju inte bli så mycket.mikebike skrev: ↑10 feb 2023 16:13Det verkar extremt optimistiskt....Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:4060 månader 50% rest? finns det?!linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Hur tänker man nör man tar en sådan finansiering, finns ju inte på kartan att bilen är värd 50% efter 5 år. Fast det verkar ju öven DNB tro, detta kan bli spännande. Lägg på lite prissänkningar på det.Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 16:09Chattade med DNB och står det där så stämmer det.Lerumsexpressen skrev: ↑10 feb 2023 16:08Ja, det valet dyker upp när man ska välja lånevillkor, tid och restskuld hos DNB.Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 15:4060 månader 50% rest? finns det?!linx skrev: ↑10 feb 2023 15:27Kan lägga in detta också efter en chat med DNB.
Detta gäller en Model 3 bakhjulsdrift, vit med svart inredning, dubbade vinterdäck.
Kontantinsats: 111000 kronor.
Med en kredit på 440 450, restskuld på 275 742 kr och en ränta på 1,99 så ligger din annuitet (ränta + amortering) på 3 344 kr /månad. Detta gäller 60 månaders avbetalning och en restskuld på 50%.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Det är väl inte ett dugg spännande. Finansbolaget tjänar på en så långsam amortering som möjligt. Om bilens värde understiger skulden är ju främst kundens problem. Skulden tar du med dig oavsett.Dafro skrev: ↑11 feb 2023 17:04Hur tänker man nör man tar en sådan finansiering, finns ju inte på kartan att bilen är värd 50% efter 5 år. Fast det verkar ju öven DNB tro, detta kan bli spännande. Lägg på lite prissänkningar på det.Trevlig skrev: ↑10 feb 2023 16:09Chattade med DNB och står det där så stämmer det.Lerumsexpressen skrev: ↑10 feb 2023 16:08Ja, det valet dyker upp när man ska välja lånevillkor, tid och restskuld hos DNB.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Från kundens synvinkel är det väl super? Du får ju till och med högre sparränta än 1.99% så det är riskfri vinst att ha så låg avbetalningstakt som möjligt.
Kan dock inte förstå att DNB vill ta den extra kreditrisken men det kanske är kärvt med nya finansieringar idag så de vill ha in kunder även om risken är sämre.
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Ny prissänkning i Q2?
Elon sa i december att han tycker priset i lågkonjunktur skall sänkas så lågt som bolagets överlevnad tål, om det behövs för att hålla volymerna uppe. Antalet lagerbilar ökar globalt. Så produktion är större än beställningar. Verkar som beställningsökningen efter förra sänkningen blev kortvarig/otillräcklig. Elon sa ju också i Januari att det är deflation i bilbranschen, så inköpskostnaderna sjunker, och ökade volymer sänker också kostnaden per bil.
Som amatörekonom är min bedömning att det finns en hel del utrymme kvar för Tesla att sänka innan resultat/kassaflöde och liknande når kritiska nivåer.
Så frågan blir ju då bara hur stor sänkning det blir…
Elon sa i december att han tycker priset i lågkonjunktur skall sänkas så lågt som bolagets överlevnad tål, om det behövs för att hålla volymerna uppe. Antalet lagerbilar ökar globalt. Så produktion är större än beställningar. Verkar som beställningsökningen efter förra sänkningen blev kortvarig/otillräcklig. Elon sa ju också i Januari att det är deflation i bilbranschen, så inköpskostnaderna sjunker, och ökade volymer sänker också kostnaden per bil.
Som amatörekonom är min bedömning att det finns en hel del utrymme kvar för Tesla att sänka innan resultat/kassaflöde och liknande når kritiska nivåer.
Så frågan blir ju då bara hur stor sänkning det blir…
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Klart dom kan sänka mkt mer, som sagt 3 och Y kostar närmare 200k mindre i Kina.SkipperO skrev: ↑11 feb 2023 17:58Ny prissänkning i Q2?
Elon sa i december att han tycker priset i lågkonjunktur skall sänkas så lågt som bolagets överlevnad tål, om det behövs för att hålla volymerna uppe. Antalet lagerbilar ökar globalt. Så produktion är större än beställningar. Verkar som beställningsökningen efter förra sänkningen blev kortvarig/otillräcklig. Elon sa ju också i Januari att det är deflation i bilbranschen, så inköpskostnaderna sjunker, och ökade volymer sänker också kostnaden per bil.
Som amatörekonom är min bedömning att det finns en hel del utrymme kvar för Tesla att sänka innan resultat/kassaflöde och liknande når kritiska nivåer.
Så frågan blir ju då bara hur stor sänkning det blir…
Men risken är ju att det gör att folk väntar på ytterligare sänkningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.