Besviken på kapaciteten
Moderator: Redaktion
Re: Besviken på kapaciteten
Körde runt 10 mil igår från Stockholm till Furusund. Har typ samma förbrukning som på sommaren. Kan ha att göra med att bilen står alltid i ett varmt garage innan avfärd samt att jag körde inte snabbare än 95 på 110 väg. Andra vägar körde jag enlig hastighetsbegränsning och en och en annan kraftig acceleration blev det också. (Fullt i bilen också, två vuxna och två barn plus massor av packning, 22 grader i bilen). Temp utomhus var mellan -6 till -8 så inte superkallt, men ändå kallt.
Känns bra
Känns bra

Re: Besviken på kapaciteten
Samma förbrukning på vintern som på sommaren är ganska imponerande skulle jag säga.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Besviken på kapaciteten
Varför kör du 95 på 110-väg om det inte är fel på bilen?Mattias82 skrev: ↑26 dec 2022 11:53Körde runt 10 mil igår från Stockholm till Furusund. Har typ samma förbrukning som på sommaren. Kan ha att göra med att bilen står alltid i ett varmt garage innan avfärd samt att jag körde inte snabbare än 95 på 110 väg. Andra vägar körde jag enlig hastighetsbegränsning och en och en annan kraftig acceleration blev det också. (Fullt i bilen också, två vuxna och två barn plus massor av packning, 22 grader i bilen). Temp utomhus var mellan -6 till -8 så inte superkallt, men ändå kallt.
Känns bra![]()
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Re: Besviken på kapaciteten
Det är väl så fort man max borde köra om det är snö och halt, om man kör 110 på sommaren. Inte för att jag gör det.ONSatan skrev: ↑26 dec 2022 16:18Varför kör du 95 på 110-väg om det inte är fel på bilen?Mattias82 skrev: ↑26 dec 2022 11:53Körde runt 10 mil igår från Stockholm till Furusund. Har typ samma förbrukning som på sommaren. Kan ha att göra med att bilen står alltid i ett varmt garage innan avfärd samt att jag körde inte snabbare än 95 på 110 väg. Andra vägar körde jag enlig hastighetsbegränsning och en och en annan kraftig acceleration blev det också. (Fullt i bilen också, två vuxna och två barn plus massor av packning, 22 grader i bilen). Temp utomhus var mellan -6 till -8 så inte superkallt, men ändå kallt.
Känns bra![]()
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Besviken på kapaciteten
Kunde så klart köra snabbare om jag ville spara 10 min eller vad det kan röra sig om, men då hade jag troligt också bara kommit ikapp lastbilar mm iom 2+1 väg, gillar att ligga i någorlunda konstant hastighet. Ja underlaget var lite sådär. Allmänna rekommendationer var att ta det lungt i trafiken och hålla avstånd. Var knapt någon bil som körde om. Kanske 4-5st, resten körde i samma hastighet 100- 150m bakom.Dafro skrev: ↑26 dec 2022 16:29Det är väl så fort man max borde köra om det är snö och halt, om man kör 110 på sommaren. Inte för att jag gör det.ONSatan skrev: ↑26 dec 2022 16:18Varför kör du 95 på 110-väg om det inte är fel på bilen?Mattias82 skrev: ↑26 dec 2022 11:53Körde runt 10 mil igår från Stockholm till Furusund. Har typ samma förbrukning som på sommaren. Kan ha att göra med att bilen står alltid i ett varmt garage innan avfärd samt att jag körde inte snabbare än 95 på 110 väg. Andra vägar körde jag enlig hastighetsbegränsning och en och en annan kraftig acceleration blev det också. (Fullt i bilen också, två vuxna och två barn plus massor av packning, 22 grader i bilen). Temp utomhus var mellan -6 till -8 så inte superkallt, men ändå kallt.
Känns bra![]()
Menar egentligen med mitt inlägg att det går att få en bekväm, varm (22 grader) resa på vintern med en bra förbrukning.
Fort är kul att köra, med det får bli på sommaren.

Re: Besviken på kapaciteten
Snittfarten blev 74km/hMattias82 skrev: ↑26 dec 2022 11:53Körde runt 10 mil igår från Stockholm till Furusund. Har typ samma förbrukning som på sommaren. Kan ha att göra med att bilen står alltid i ett varmt garage innan avfärd samt att jag körde inte snabbare än 95 på 110 väg. Andra vägar körde jag enlig hastighetsbegränsning och en och en annan kraftig acceleration blev det också. (Fullt i bilen också, två vuxna och två barn plus massor av packning, 22 grader i bilen). Temp utomhus var mellan -6 till -8 så inte superkallt, men ändå kallt.
Känns bra![]()
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Besviken på kapaciteten
Ja det är ju bra! Mestadels 50 70 80 och 100-vägar på sträckan, typ 1/4 del av sträckan (från Roslagsstoppet till Norrtälje) har 110 väg. En hel del 30 väg också från starten på Södermalm också innan 50-60-väg följt av tvärstopp med köer ett par kilometer tills 70 -80-väg plus en korv på Shell i Täby (stoppet syns på skärmen).AAKEE skrev: ↑26 dec 2022 18:20Snittfarten blev 74km/hMattias82 skrev: ↑26 dec 2022 11:53Körde runt 10 mil igår från Stockholm till Furusund. Har typ samma förbrukning som på sommaren. Kan ha att göra med att bilen står alltid i ett varmt garage innan avfärd samt att jag körde inte snabbare än 95 på 110 väg. Andra vägar körde jag enlig hastighetsbegränsning och en och en annan kraftig acceleration blev det också. (Fullt i bilen också, två vuxna och två barn plus massor av packning, 22 grader i bilen). Temp utomhus var mellan -6 till -8 så inte superkallt, men ändå kallt.
Känns bra![]()
Re: Besviken på kapaciteten
Hade riktig bra förbrukning igår trotts kallt batteri (flera pickar på regen under hela dagen och körningen). Temp ute mellan -2 till +3. Start Södermalm till Farsta vidare till Upplands Väsby, står där i minusgrader i 3 timmar. Sedan till Tele2 arena/Blåsut vidare till Farsta vidare och tillbaka till Södermalm där denna bild är tagen. Höll mig innom hastighetsbegränsningen +-5 (,lättade på gasen i uppförsbackar gasade på i nedförsbacke, vilket lädde till en riktigt bra förbrukning på vintern. Kört med farthållare typ samma sträcka och då blev det betydligt högre. Men andra ord, MYP kan köra riktigt snålt på vintern också (om man vill) 
