Tesla Model y 2hjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik Lind

Tesla Model y 2hjulsdrift

Inlägg av Fredrik Lind »

Är snart en förhoppningsvis lycklig ägare av en Tesla Model y 2hjulsdrift. Lite frågor som jag försökt hitta svar på är.
Hur lång är kabeln som följer med som man kan använda till hemma laddaren?
Hur mycket skulle ni säga att Netflix drar om man står still och tittar, säg 1h?
Hur är bilen i slask/vattensamlingar, känns den stabil ?
Är ni nöjda är det nåt att tänka på för en nybörjare med elbil?

Med vänlig hälsning
Fredrik
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Re: Tesla Model y 2hjulsdrift

Inlägg av FStaake »

Fredrik Lind skrev: 11 feb 2023 18:21
Är snart en förhoppningsvis lycklig ägare av en Tesla Model y 2hjulsdrift. Lite frågor som jag försökt hitta svar på är.
Hur lång är kabeln som följer med som man kan använda till hemma laddaren?
Hur mycket skulle ni säga att Netflix drar om man står still och tittar, säg 1h?

Med vänlig hälsning
Fredrik
Grattis till en bra och prisvärd bil!

Gissar att du menar Typ2 kabeln som används för att ladda vid publika AC laddatolpar?
Den är mellan 4 och 6 meter, vi har fått olika i våra bilar. Men båda funkar, den längre är bättre på platser som man ska köra in i med fronten. I bilen med kort sladd har jag alltid fått göra nån akrobatisk manöver och backa in för att sladden ska räcka.

Netflix, eller annan infotainment drar inte mycket. Det är värmepaketet som drar el. Du har camp mode, till för att kunna sova i bilen, som lätt kan gå en hel natt och fortfarande kunna köra vidare dagen efter.
Kolla TeslaBjörns videos på Youtube.

Bilen går som tåget i alla väder.
Antispin/sladd är mycket snabbt i en elbil.
Märker ingen jätteskillnad mellan vår RWD och LR vad gäller köregenskaper.
Ska bli kul o köra RWD med sommarhjul, har inte fått göra det än.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Fredrik Lind

Inlägg av Fredrik Lind »

Tack så mycket för svar.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Fredrik Lind skrev: 11 feb 2023 18:21
Välkommen!

Rent personligen tycker jag 255 breda däck är för brett i slask och vattensamlingar, men i de situationerna är det ju en kombination av bilens vikt, typ av däck och däckmönster som avgör. Inte om det är Tesla, Volvo eller en Kia. Vissa av oss har valt att gå på smalare däck för vintersäsongen och är nöjda med det, andra kör på original och är nöjda med det. Finns säkert någon missnöjd med i något läger! Men som alltid beror det på vad man har för personliga preferenser och körsätt.

Vi är nöjda, jag tycker antisladdsystemet är lite för "aggressivt" (tillåter lite kast när det inte borde), men vad jag läst mig till på nätet är det inte samma kalibrering på RWD och LR där det ska vara bättre ur den aspekten.

Har du inte beställt en laddbox redan så gör det! Inte alltid lätt att få tag på en elektriker...
Tesla Model Y Performance
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

Hemmakabeln (som man laddar 240v med) är typ 5 meter. Sen följde det med nån annan kabel men vet inte vad det är. Bilen känns väldigt stabil och snabb. Som nybörjare är det väldigt svårt att förstå hur det funkar med batteriet. Främst förvärmning och förkonditionering som görs vid olika tillfällen "automatiskt" och som drar sjuka mängder energi. Kanske märks mer i rwd som har ett litet batteri men majoriteten av batteriet känns som det försvinner iväg på detta som man inte ens vill ha eller märker. Går bra om det är billig el man laddar med men mindre kul om det kostar 8kr/kwh. Är tyvärr väldigt missnöjd med mitt köp, men det beror främst på teslas prisdumpningar. Skulle inte våga köpa en tesla idag om jag visste hur de brukar göra. Men väldigt bra och trevlig bil (om man bortser från ekonomin och batteriet)
Skriv svar