Att handlarna nog har ganska stora lager kan jag intyga om, nu gäller inte detta en tesla men tänkte ta in pris på min E-tron och riddermark svarar inte, tycker jag är dålig stil, daal sa ej intresserade, Carla sa att dom inte köper in dyrare bilar nu pga marknaden men kanske senare och riddermark kom med ett bud som var 100 kkr för lågt och det kommentera jag med ett haha det var nog lite tokigt, sen kom det ett nytt bud ca 100 kkr med en ursäkt att hon kollat på en 50. Detta bud var ändå 20 kkr lägre än vad märkeshandlaren här i stan bjöd vid inbyte i maj.
Kamux fråga jag senare så det svaret väntar jag på.
Märkeshandlare brukade ju tidigare ge sämst men dom kanske vill ha bilar av sina märken för att ha något att sälja?
Då kvarstår kvd men om man får mer där vet jag ej, och tycker det är lite omständigt att vara utan bil.
Ingen brådska för min del men ändå intressant.
Din bil är ju värd mindre nu än i maj… plus att det var ett inbytespris. Jag tror du får vänja dig vid att din bil inte är gjord av guld, men som alla lycksökare ”har du ju inge bråttom”.
Litet förtydligande maj 2023 med 6000 mil gäller värdet från märkeshandlaren, alltså om 3 månader men visst det kan sjunka vid genomgång men har svårt att tro att dom överdrev priset.
Och angående inbytespris så är det ca 10 % rabatt utöver proline rabatt på Q8 så värdet på bilen är ingen del av rabatten om du trodde det.
Vad menar du med lycksökare, drygt skrivet av dig måste jag säga! Jag gav bara information om att de som har gett bra betalt innan inte gör det längre. Jag har varit inställd på 50% värdeminskning på 3 år hela tiden till skillnad mot många Teslaägare. Tråkig attityd!
Q8 kändes förhållandevis prisvärd vs Model Y, innan Tesla dumpade priserna.
Nu känns den mest gammal och dyr.
Tycker mest det låter som om du är avis, men om du inte har råd med en Q8 så köp en Y. Q8 ska visst prishöjas på måndag.
Hur mycket höja priset med?
Det framgick inte, men jag hade ändringar som han ville att jag skulle få i genom i går kväll. Tror ju inte att dom tar bort proline rabatten men inte omöjligt om dom har sålt bra.
Q8 kändes förhållandevis prisvärd vs Model Y, innan Tesla dumpade priserna.
Nu känns den mest gammal och dyr.
Tycker mest det låter som om du är avis, men om du inte har råd med en Q8 så köp en Y. Q8 ska visst prishöjas på måndag.
Hur mycket höja priset med?
Det framgick inte, men jag hade ändringar som han ville att jag skulle få i genom i går kväll. Tror ju inte att dom tar bort proline rabatten men inte omöjligt om dom har sålt bra.
Q8 kändes förhållandevis prisvärd vs Model Y, innan Tesla dumpade priserna.
Nu känns den mest gammal och dyr.
Tycker mest det låter som om du är avis, men om du inte har råd med en Q8 så köp en Y. Q8 ska visst prishöjas på måndag.
Avis på vad? Jag har råd att köpa vilken bil jag vill, men jag gillar inte att kasta massa pengar på värdeminskning.
Bilar är långt ifrån så roliga att ekonomin är oväsentlig.
Q8 kändes förhållandevis prisvärd vs Model Y, innan Tesla dumpade priserna.
Nu känns den mest gammal och dyr.
Tycker mest det låter som om du är avis, men om du inte har råd med en Q8 så köp en Y. Q8 ska visst prishöjas på måndag.
Avis på vad? Jag har råd att köpa vilken bil jag vill, men jag gillar inte att kasta massa pengar på värdeminskning.
Bilar är långt ifrån så roliga att ekonomin är oväsentlig.
Q8 kändes förhållandevis prisvärd vs Model Y, innan Tesla dumpade priserna.
Nu känns den mest gammal och dyr.
Tycker mest det låter som om du är avis, men om du inte har råd med en Q8 så köp en Y. Q8 ska visst prishöjas på måndag.
Avis på vad? Jag har råd att köpa vilken bil jag vill, men jag gillar inte att kasta massa pengar på värdeminskning.
Bilar är långt ifrån så roliga att ekonomin är oväsentlig.
”Man blir inte rik genom att slösa”
Ja eller, "det är inte dom höga inkomsterna, det är dom låga utgifterna".
Anyhow, hade bonusen funnits kvar hade jag nog köp en Y nu. Men utan bonus är den inte riktigt prisvärd IMO.
Q8 kändes förhållandevis prisvärd vs Model Y, innan Tesla dumpade priserna.
Nu känns den mest gammal och dyr.
Tycker mest det låter som om du är avis, men om du inte har råd med en Q8 så köp en Y. Q8 ska visst prishöjas på måndag.
Hur mycket höja priset med?
Det framgick inte, men jag hade ändringar som han ville att jag skulle få i genom i går kväll. Tror ju inte att dom tar bort proline rabatten men inte omöjligt om dom har sålt bra.
Det är onekligen intressant att konkurrenterna snarare höjer än sänker sina priser efter Teslas stora sänkning. Polestar höjde också när deras facelift kom.
Det är onekligen intressant att konkurrenterna snarare höjer än sänker sina priser efter Teslas stora sänkning. Polestar höjde också när deras facelift kom.
De kanske räknar med att alla inte vill ha en ipad på hjul utan en bil?
Det är onekligen intressant att konkurrenterna snarare höjer än sänker sina priser efter Teslas stora sänkning. Polestar höjde också när deras facelift kom.
Minns inte... Men hade inte typ alla tillverkare med hyfsade elbilar rätt rejäla backlogs i höstas när marknaden kraschade... Tänker t.ex. på Polestar med PS2 och BMW med i4. I så fall gissar jag att de inte kommer sänka några priser förens de backloggarna börjar sina...
Polestar och BMW t.ex. har väl inte riktigt samma produktionstakt som Tesla...
...] Anyhow, hade bonusen funnits kvar hade jag nog köp en Y nu. Men utan bonus är den inte riktigt prisvärd IMO.
Som jag minns det var du lite inne på att skaffa en Tesla 3:a istället. Har den tanken slocknat?...
Nä, har fortfarande en 2021 för max 400k i tankarna. Men känns lite tråkigt att köpa en bil man redan haft.
Tror dessutom 3 kommer fortsätta falla(Y också för den delen). Men över länge tid lär Y stå sig bättre.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
Som jag minns det var du lite inne på att skaffa en Tesla 3:a istället. Har den tanken slocknat?...
Nä, har fortfarande en 2021 för max 400k i tankarna. Men känns lite tråkigt att köpa en bil man redan haft.
...men roligare att sitta lågt än buss-style kanske?
Tänker på alla de där roliga kurvorna nere i Skåne...
M3P var kul att prova, och jag körde så gnistorna slog(bokstavligen) men "been there done that".
När man kört så mkt hoj som jag(inkl på bana), så finns det liksom ingen bil som är så rolig längre. Även en Ferrari eller Porsche är långsam, tung och tråkig jämfört med en bra hoj.
Det är onekligen intressant att konkurrenterna snarare höjer än sänker sina priser efter Teslas stora sänkning. Polestar höjde också när deras facelift kom.
Minns inte... Men hade inte typ alla tillverkare med hyfsade elbilar rätt rejäla backlogs i höstas när marknaden kraschade... Tänker t.ex. på Polestar med PS2 och BMW med i4. I så fall gissar jag att de inte kommer sänka några priser förens de backloggarna börjar sina...
Polestar och BMW t.ex. har väl inte riktigt samma produktionstakt som Tesla...
Beställer man en polestar2 standard range single motor är det enligt hemsidan 1 års leveranstid.
Beställer man en polestar2 standard range single motor är det enligt hemsidan 1 års leveranstid.
Så då känns det ju t.ex. rätt osannolikt att det blir några prissänkningar på den innan leveranstiden blivit betydligt kortare...
Ja då har de redan alldeles för låga priser.
Eller alldeles för låg produktionskapacitet. Eller bägge.
Polestar har ju pre-konfigurerade bilar med kort leveranstid på hemsidan. Dock inga standard range single motor och förmodligen inte den nya, bakhjulsdrivna versionen.
När man kört så mkt hoj som jag(inkl på bana), så finns det liksom ingen bil som är så rolig längre. Även en Ferrari eller Porsche är långsam, tung och tråkig jämfört med en bra hoj.
Vad har du för MC?
Är själv inne på att ta MC-kort och skaffa en egen. Har du någon bra att rekommendera för en som inte har någon?