BigEasy skrev: ↑12 feb 2023 14:06
Jag är inte så säker på att Tesla är på rätt väg här. Risken är att man blir sedda som ett budgetmärke. Då ryker de berömda marginalerna snabbt.
Fast är det så annorlunda priser?
Model 3 och Y har ju alltid varit tänkt att vara billigare/överkomligare folkbilar redan från start. Det är ju Model S och X som är mer premiumbilar.
Sedan skall man komma ihåg att priserna under 2022 varit galet höga främst pga. leverans- och produktionsproblem, men även tillsammans med en stark efterfrågan.
Vi går nu in i en fas där produktionen så sakta kommer tillbaka för många (men inte alla) tillverkare, samtidigt som vi går in i en avmattningsfas av hela den globala ekonomin. Det vore ytterst märkligt om detta inte skulle avspegla sig i priserna på något sett.
Kan priserna gå upp när det är en överhettad marknad, och med produktionsproblem, så borde de också kunna komma ner till mer normala nivåer när marknaden kyls av/normaliseras.
Min M3 LR kostade 630 papp när jag köpte den 2021 och nu ligger den på 610 papp. Inga abnormt stora skillnader alltså.
Skulle som sagt hävda att mitten av 2022 var ett historiskt undantag med galet högra priser. Både på nybilsmarknaden, men även beg.marknaden.