Fan va' nice! Tack!Vito Corleone skrev: ↑11 feb 2023 00:38Jag väntar på min som kommer i om 2 veckor och är konstaterad tillverkades 2023, så du kan vara lugnt med att du får en 2023 med.Spid3r skrev: ↑11 feb 2023 00:19Beställde min (rwd) den 8 feb i år, standard, vit, 19": RN1185.
Står uppskattad tid mars-april.
Bilen är köpt som förmånsbil och som flera skrev hoppas jag med att bilen bli tillverkad i år.
Om man skulle neka en gång (i fall man får en -22) går det ens att spekulera hur lång tid får man vänta på bilen då.
Vad tror ni?
Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
MY RWD 2023
-
Är det en RWD från Kina? Fick själv nyligen VIN på en från Kina tillverkad 2022-12-15 som jag avbeställde.Vito Corleone skrev: ↑11 feb 2023 00:38Jag väntar på min som kommer i om 2 veckor och är konstaterad tillverkades 2023, så du kan vara lugnt med att du får en 2023 med.Spid3r skrev: ↑11 feb 2023 00:19Beställde min (rwd) den 8 feb i år, standard, vit, 19": RN1185.
Bilen är köpt som förmånsbil och som flera skrev hoppas jag med att bilen bli tillverkad i år.
Om man skulle neka en gång (i fall man får en -22) går det ens att spekulera hur lång tid får man vänta på bilen då.
Vad tror ni?
Varför avbokar ni -23 bilar som är tillverkade i december 2022? Ska själv ta leverans den 17/2 på en som är tillverkad i december nämligen.
Högre förmånsvärde för bilar tillverkade 2022 och om det är en LR beställd senast 8/11 blir det ingen bonus om den är tillverkad 2022 men verkar bli det om den är tillverkad 2023.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Undrar om Tesla kommer erbjuda uppgradering av befintlig HW i nuvarande billar till HW4?flamman skrev:Jaha. Då är HW4 godkänt för S/X i Europa. Gör ju att man verkligen vill vänta ett tag innan man tar en leverans av Model Y… Stor risk för Osborne effect så man får ju hoppas att Tesla rullar ut HW4 brett och snabbt till alla fabriker/modeller.
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... e-hw4-ap4/
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model Y Long Range Quicksilver Beställd 5/1-2022
Vad kan man utläsa av den kod man fått på bilen (som jag maskerade slutet på)?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Man kan lista ut ungefär när du beställde.
Jag har RN11739 och beställde 2022-06-16
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
De har Tesla (Elon under Q4/2022-presentationen) ganska tydligt sagt nej till.Masi76 skrev: ↑11 feb 2023 09:47Undrar om Tesla kommer erbjuda uppgradering av befintlig HW i nuvarande billar till HW4?flamman skrev:Jaha. Då är HW4 godkänt för S/X i Europa. Gör ju att man verkligen vill vänta ett tag innan man tar en leverans av Model Y… Stor risk för Osborne effect så man får ju hoppas att Tesla rullar ut HW4 brett och snabbt till alla fabriker/modeller.
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... e-hw4-ap4/
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Det stämmer, RWD är tillverkade i Kina.JohanDrplee skrev: ↑11 feb 2023 09:07Är det en RWD från Kina? Fick själv nyligen VIN på en från Kina tillverkad 2022-12-15 som jag avbeställde.Vito Corleone skrev: ↑11 feb 2023 00:38Jag väntar på min som kommer i om 2 veckor och är konstaterad tillverkades 2023, så du kan vara lugnt med att du får en 2023 med.Spid3r skrev: ↑11 feb 2023 00:19Beställde min (rwd) den 8 feb i år, standard, vit, 19": RN1185.
Vad tror ni?
MY RWD 2023
Efter att ha fått ett tvåveckorsintervall för en tid sedan, hoppade jag nu tillbaka till feb-mars...
Jag är så otroligt trött på den här leveransprocessen...
Jag är så otroligt trött på den här leveransprocessen...
Kör: model Y Performance Midnight Silver Quicksilver
- Vito Corleone
- Teslaägare
LR från Kina. LRWYGCEK4PC732***. Enligt Tesla tillverkades 13.e Januari.JohanDrplee skrev: ↑11 feb 2023 09:07Är det en RWD från Kina? Fick själv nyligen VIN på en från Kina tillverkad 2022-12-15 som jag avbeställde.Vito Corleone skrev: ↑11 feb 2023 00:38Jag väntar på min som kommer i om 2 veckor och är konstaterad tillverkades 2023, så du kan vara lugnt med att du får en 2023 med.Spid3r skrev: ↑11 feb 2023 00:19Beställde min (rwd) den 8 feb i år, standard, vit, 19": RN1185.
Vad tror ni?
Lyckades hugga en vit/svart long range i Umeå som kom in som lagerbil i natt.. (tack mina morgonpigga barn som vakna 05:00.. första gången de gjort nytta!) men nu till frågan måste jag åka till Umeå eller kan dom droppa av den i Göteborg? den ligger för leverans 20/2 - 3/3 så antar att den är på en båt.. annars skulle jag vilja ha tips på däckfirma i Umeå för byte till vinterdäck innan vi kör till Göteborg..
- gish
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik531122
Jasså, det var du som knep den. Grattis! Jag såg den och började planera resa till Umeå med tåg. När jag kikade igen var den puts väck. Tackade du barnen?jorod skrev: ↑12 feb 2023 07:34Lyckades hugga en vit/svart long range i Umeå som kom in som lagerbil i natt.. (tack mina morgonpigga barn som vakna 05:00.. första gången de gjort nytta!) men nu till frågan måste jag åka till Umeå eller kan dom droppa av den i Göteborg? den ligger för leverans 20/2 - 3/3 så antar att den är på en båt.. annars skulle jag vilja ha tips på däckfirma i Umeå för byte till vinterdäck innan vi kör till Göteborg..
MYLR 2023 vit/vit, beställd 26/1, hämtad 20/3.
Jag tycker att leveransdatum är korrelerat med avståndet från Malmö. Jag såg 13/15 februari för leverans i Malmö/Göteborg, själv har jag 17 feb för Stockholm och nu ser jag 20 feb för Umeå. Elbe Highway är på väg från Zebrugee till Malmö nu och har förmodligen min bil ombord.
2019 Nissan Leaf Tekna Såld
2023 Model Y RWD
2023 Model Y RWD
HB däck ca 1 km bort rekommenderas varmt.jorod skrev: ↑12 feb 2023 07:34Lyckades hugga en vit/svart long range i Umeå som kom in som lagerbil i natt.. (tack mina morgonpigga barn som vakna 05:00.. första gången de gjort nytta!) men nu till frågan måste jag åka till Umeå eller kan dom droppa av den i Göteborg? den ligger för leverans 20/2 - 3/3 så antar att den är på en båt.. annars skulle jag vilja ha tips på däckfirma i Umeå för byte till vinterdäck innan vi kör till Göteborg..
Jaha. Jag trodde man passerat tiden då man följde ett pakets väg via kollinummer men icke. Följer nu alltså tråden med osunt intresse. Blir nu fundersam vad gäller bevakning av lagerbilarna. Är det ngt man också ”borde” göra?
Jag själv har beställt en nofuss modell Y LR vit/svart 19’ den 23/1-23. Umeå. Beställd via företagsleasing(Santander). Oförändrad uppskattad lev sedan beställning, feb-mars.
1. Är det så att jag inte får samma uppdateringar av leveransdatum då det går via leasing/santander?
2. Då ”jorud” hittade en ej levererad lagerbil (motsägelsefullt?) som förväntas anlända till umeå 20/2 - 3/3 borde det innebära att min LR dyker upp då också?
3. Ang frågan kring förmånsvärde. Hur kollar jag lättast att den bil jag tilldelas blir en produktion -23? Eller kan man vara säker på leverans av -23 vid det här laget?
Sen kan jag bara hålla med om rekommendationen av HB-däck!
// C
Jag själv har beställt en nofuss modell Y LR vit/svart 19’ den 23/1-23. Umeå. Beställd via företagsleasing(Santander). Oförändrad uppskattad lev sedan beställning, feb-mars.
1. Är det så att jag inte får samma uppdateringar av leveransdatum då det går via leasing/santander?
2. Då ”jorud” hittade en ej levererad lagerbil (motsägelsefullt?) som förväntas anlända till umeå 20/2 - 3/3 borde det innebära att min LR dyker upp då också?
3. Ang frågan kring förmånsvärde. Hur kollar jag lättast att den bil jag tilldelas blir en produktion -23? Eller kan man vara säker på leverans av -23 vid det här laget?
// C
Tesla MY LR -23 (beställd 23/1-23, hämtad Umeå 27/3-23)
Ett stort lyft från (Nissan NS-200 Evalia-2015)
Hej
Brukar kika efter lagerbilar liknande den spec jag beställde 29/1. Har varit ett par i Umeå (då detta är närmast) som jag sett men hur går man tillväga när man vill boka dessa, när man har en befintlig bokning (Est feb/mars) med finansiering etc.?
När jag ringde SC i förra veckan så svarade de inte och 10min senare var lagerbilen uppbokad. Såg även den som gick imorse, vid 06, och då finns det väl ingen att kontakta
Är utan bil så efter ha sålt min GTX så tar gärna en imorgon
Brukar kika efter lagerbilar liknande den spec jag beställde 29/1. Har varit ett par i Umeå (då detta är närmast) som jag sett men hur går man tillväga när man vill boka dessa, när man har en befintlig bokning (Est feb/mars) med finansiering etc.?
När jag ringde SC i förra veckan så svarade de inte och 10min senare var lagerbilen uppbokad. Såg även den som gick imorse, vid 06, och då finns det väl ingen att kontakta
Är utan bil så efter ha sålt min GTX så tar gärna en imorgon
Beställd MYLR 29/1 sv/vit 20”
1. nejContres skrev: ↑12 feb 2023 10:35Jaha. Jag trodde man passerat tiden då man följde ett pakets väg via kollinummer men icke. Följer nu alltså tråden med osunt intresse. Blir nu fundersam vad gäller bevakning av lagerbilarna. Är det ngt man också ”borde” göra?
// C
2.ja
3. ja
Tack Pejvic. Kort och koncist. Jag tolkar då alla svaren som positiva för mig, eller åtminstone med oddsen på min sida (men utifrån vad jag läst i alla trådar kan man aldrig vara riktigt säker. )
-
Man får ju hoppas att din kommer samtidigt. Jag frågade specifikt SC om jag måste hålla utkik efter lagerbilar med samma spec som den jag beställt för att inte gå miste, fick svaret att de allokeras till befintliga beställningar innan de kommer ut som lagerbil. Blir ju helt manisk av att kolla appen efter leverantid och lagerbilar om vartannatContres skrev: ↑12 feb 2023 10:35Jaha. Jag trodde man passerat tiden då man följde ett pakets väg via kollinummer men icke. Följer nu alltså tråden med osunt intresse. Blir nu fundersam vad gäller bevakning av lagerbilarna. Är det ngt man också ”borde” göra?
// C
SC? Är det supportcenter?Teslabobban skrev: ↑12 feb 2023 13:09[quote
Man får ju hoppas att din kommer samtidigt. Jag frågade specifikt SC om jag måste hålla utkik efter lagerbilar med samma spec som den jag beställt för att inte gå miste, fick svaret att de allokeras till befintliga beställningar innan de kommer ut som lagerbil. Blir ju helt manisk av att kolla appen efter leverantid och lagerbilar om vartannat![]()
Det känns extra svårt att få en känsla för leveransdatum med leasingkontrakt men utifrån ovanstående svar kanske det är dags att trycka på köpknappen för alla tillbehör man hunnit spana in. Gummimattor, takräcke, box, mm samt be däckverkstan förbereda en uppsättning vinterdäck. Pepp.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja eller service center, men det är ju samma sak 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Är det rimligt att tro att leverans kommer ske så snart? Jag har en beställning med samma spec från 17/1-23, status på den är ”Uppskattad lev tid: Ej fastställd”. Dock till Norrköping, men det är ju ytterligare några mil närmre ”kontinenten” än Umeå. Eller har det mer att göra med allokeringar per ort?pejvic skrev: ↑12 feb 2023 11:281. nejContres skrev: ↑12 feb 2023 10:35Jaha. Jag trodde man passerat tiden då man följde ett pakets väg via kollinummer men icke. Följer nu alltså tråden med osunt intresse. Blir nu fundersam vad gäller bevakning av lagerbilarna. Är det ngt man också ”borde” göra?
// C
2.ja
3. ja
Ingen negativitet här utan förhoppningar även från min sida. Skulle ju vara magiskt om det kom så snart.
CalleHH skrev: ↑12 feb 2023 20:42Är det rimligt att tro att leverans kommer ske så snart? Jag har en beställning med samma spec från 17/1-23, status på den är ”Uppskattad lev tid: Ej fastställd”. Dock till Norrköping, men det är ju ytterligare några mil närmre ”kontinenten” än Umeå. Eller har det mer att göra med allokeringar per ort?pejvic skrev: ↑12 feb 2023 11:281. nejContres skrev: ↑12 feb 2023 10:35Jaha. Jag trodde man passerat tiden då man följde ett pakets väg via kollinummer men icke. Följer nu alltså tråden med osunt intresse. Blir nu fundersam vad gäller bevakning av lagerbilarna. Är det ngt man också ”borde” göra?
// C
2.ja
3. ja
Ingen negativitet här utan förhoppningar även från min sida. Skulle ju vara magiskt om det kom så snart.
Nä, troligen inte, men svårt att veta vad som är rimligt när vissa väntat på en beställning sedan förra sommaren och andra verkar få den på ngn vecka. Specen styr såklart men ibland verkar det vara lite av ett lotteri. Vilken spec har du? (CalleHH) skriv gärna i signaturen. Försöker verkligen inte hoppas på för mycket men vore skönt att kunna planera lite när leasingupplägget inte verkar få några uppdateringar alls. Får testa kontakta SC eller vår lokale säljare som kanske kan ge ngn hint