Hej!
Jag hade en lite jobbig resa ned till Alperna med takbox förra året och tänkte ett antal gånger att aldrig mer takbox (Hög förbrukning, svårt att planera, längre stopp.. etc.).
Snart bär det iväg igen och tanken är nu att hyra skidor på plats.
Däremot finns det kanske önskemål om att röra sig lite mellan skidområden när vi väl är nere så jag tänkte att man kanske kan skruva på bara räckena och använda skidhållare om man skall iväg till annat område.
Eller... är det någon som har koll på hur luftmotståndet är med bara räckena, dvs. utan takbox? Är det försumbart eller kommer jag att få samma (om än rimligtvis något mildare) problem som förra året? Elle uttryckt annorlunda, tror ni att det handlar om någon enskild procent skillnad eller kan det vara upp mot 5-10? eller ännu mer? Svårt såklart att veta så inser att jag frågar efter subjektiva tankar. Men bra att veta om någon haft dystra upplevelser endast med räckena på.
/Jons
Wingbars och luftmotstånd
Moderator: Redaktion
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Wingbars och luftmotstånd
Har för mig att jag läst här på forumet att Teslas takräcken ska ge 5 % ökad förbrukning.jonsalgerier skrev: ↑20 jan 2023 11:39Hej!
Jag hade en lite jobbig resa ned till Alperna med takbox förra året och tänkte ett antal gånger att aldrig mer takbox (Hög förbrukning, svårt att planera, längre stopp.. etc.).
Snart bär det iväg igen och tanken är nu att hyra skidor på plats.
Däremot finns det kanske önskemål om att röra sig lite mellan skidområden när vi väl är nere så jag tänkte att man kanske kan skruva på bara räckena och använda skidhållare om man skall iväg till annat område.
Eller... är det någon som har koll på hur luftmotståndet är med bara räckena, dvs. utan takbox? Är det försumbart eller kommer jag att få samma (om än rimligtvis något mildare) problem som förra året? Elle uttryckt annorlunda, tror ni att det handlar om någon enskild procent skillnad eller kan det vara upp mot 5-10? eller ännu mer? Svårt såklart att veta så inser att jag frågar efter subjektiva tankar. Men bra att veta om någon haft dystra upplevelser endast med räckena på.
/Jons
Skidor är ju inte så tunga, kanske den här lösningen vore något:
https://www.greendrive-accessories.com/ ... tesla.html
Tesla Model Y Performance
- jonsalgerier
- Teslaägare
Tack!
5% känns ju inte så mycket, men det gör ju att man får räkna om lite ändå.
Ja absolut. Men egentligen blir det nog inte så stor skillnad på det där och på att slänga in takräckena i bakluckan och skruva fast dem på plats ( det tar inte så lång tid om man har rätt verktyg).
/Jons
5% känns ju inte så mycket, men det gör ju att man får räkna om lite ändå.
Ja absolut. Men egentligen blir det nog inte så stor skillnad på det där och på att slänga in takräckena i bakluckan och skruva fast dem på plats ( det tar inte så lång tid om man har rätt verktyg).
/Jons
-
The air resistance with just the roof rails is generally lower than with a roof box, as the surface area is smaller and more streamlined. However, the exact difference in terms of fuel consumption will depend on several factors, including the size and shape of the car, the speed you're traveling, and the road conditions.
In general, the difference in fuel consumption should be relatively small, perhaps a few percent at most. However, this can vary greatly depending on the specific conditions, so it's difficult to give a more precise estimate.
It's also worth noting that the weight of the ski holders and skis themselves will have some impact on fuel consumption, so it's important to take that into consideration as well.
In conclusion, the impact of having just the roof rails with ski holders on fuel consumption is likely to be relatively
In general, the difference in fuel consumption should be relatively small, perhaps a few percent at most. However, this can vary greatly depending on the specific conditions, so it's difficult to give a more precise estimate.
It's also worth noting that the weight of the ski holders and skis themselves will have some impact on fuel consumption, so it's important to take that into consideration as well.
In conclusion, the impact of having just the roof rails with ski holders on fuel consumption is likely to be relatively
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Box på dragkroken är kanske ett alternativ?
Min förbrukning påverkas nästan inte alls med min lastkorg och stora/gigantiska trunk.
/fth
Min förbrukning påverkas nästan inte alls med min lastkorg och stora/gigantiska trunk.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Thule påstar att deras nya Arcos t.o.m kan sänka förbrukningen under vissa förhållanden! The aerodynamic design makes you go farther
When developing the portfolio of the rear-of-car mounted cargo solutions, extensive tests done by Thule show that having a cargo solution on the back of the car has limited impact on battery or fuel consumption and can even in some cases decrease it.
With 5400 km driven in varying weather with a fleet of Volkswagen ID4, the average consumption (kWh/100km) was 4% less than without a cargo box. This is also confirmed in external testing, where e.g. “Vi Bilägare”, Sweden’s largest car magazine, tested cars – both petrol and electric – with a cargo box on the towbar (in their test they used Thule Onto semi-hard cargo solution) and found that both fuel and energy consumption actually was lower than when driving a car with no cargo box on it.
“One way to get more packing space without increasing energy consumption is the latest trend of mounting a cargo box on the car’s towbar. We found that both the petrol car and the electric car had slightly lower consumption with the box fitted than when the car was running completely empty on the test route.”
www.vibilagare.se/test/langtest/test-av ... ch-lastbox
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om detta kan stämma, den samlade formen av bilen och boxen är ju mer droppformad än utan, och borde kunna minska turbulens etc bakom bilen. Min erfarenhet av min betydligt mindre aerodynamiskt formade korg+väska är som sagt att förbrukningen inte påverkas märkbart/mätbart.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Jag har bakbox:en nedan. Tycker att vi går jämnt ut med den på våra resor, dvs ingen ökning i förbrukning. Nu går det dock inte att få ner ett par skidor i denna, även fast den är gigantisk, så kanske irrelevant info för frågeställaren.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016