När kommer kamerorna att användas till parkeringshjälp!?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Wakamuru

När kommer kamerorna att användas till parkeringshjälp!?

Inlägg av Wakamuru »

Hej,
Har en M3LR uthämtad i december 2022 och som många andra M3 och MY saknar den parkeringshjälp dvs parkeringssensorerna är inte monterade på bilen. Det startas trådar om olika versioner och uppdateringar men min fråga är om någon är insatt när denna sk Tesla Vision och dess kameror kan användas som parkeringshjälp motsvarande de gamla parkeringssensorerna?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Re: När kommer kamerorna att användas till parkeringshjälp!?

Inlägg av Curik »

Ingen är insatt i det och förmodligen vet inte Tesla det heller. Att använda kameror för detta är cutting edge och det är inte säkert att de löser det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Troligen kommer det något i år. Frågan är om det är (1) användbart/säkert eller (2) i närheten av lika bra som USS.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Wakamuru skrev: 13 feb 2023 22:46
Hej,
Har en M3LR uthämtad i december 2022 och som många andra M3 och MY saknar den parkeringshjälp dvs parkeringssensorerna är inte monterade på bilen. Det startas trådar om olika versioner och uppdateringar men min fråga är om någon är insatt när denna sk Tesla Vision och dess kameror kan användas som parkeringshjälp motsvarande de gamla parkeringssensorerna?
Håller sig din bakre kamera ren?
Min gör det inte, så oavsett hur fancy Tesla Vision blir behövs det en mekanisk rengöring av kameran eller ett superduperlinsskydd som inte blir smutsigt på min bil för att TV ska kunna ersätta USS.

I din sits hade jag letat eftermarknadsgrejer, för mig hade det räckt med pipljud och då är jag övertygad om att det finns vettiga alternativ.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Curik skrev: 14 feb 2023 00:16
Ingen är insatt i det och förmodligen vet inte Tesla det heller. Att använda kameror för detta är cutting edge och det är inte säkert att de löser det.
Vi kan vara ganska säkra på att det inte kommer fungera lika bra som med ultraljudssensorer också.

Kamerorna som sitter i bilarna som levereras nu har en ganska dålig placering speciellt framåt för att kunna se något.
Min bakre kamera är mer eller mindre obrukbar ungefär halva året.

Att det skulle komma något i år som fungerar är i princip uteslutet.

Det är nog i princip solklart att Tesla dragit en lögn för att kunna fortsätta leverera bilar trots att de antagligen inte kunde komma åt USS-enheter.

Tesla tog bort regnsensorn på model S-tiden (vet inte årtal) för att de skulle använda kamerorna istället.
Regnsensorer på andra bilmärken har fungerat väldigt bra i > 10 år men Tesla har inte löst sin torkarautomatik än.

De har precis fått automatiskt av/påbländning att fungera. Nu fungerar det ungefär som på vilken bil som helst med helljussasistent, men inte bättre.
Det borde vara det enklaste att lösa, när man inte kör LED MATRIX, att avgöra om man ska ha hel- ellet halvljus på. Det har tagit flera år att lösa.

Nä, jag är skeptisk. Ordentligt skeptisk och eventuell uppgradering av bilparken med någon ny Tesla sker inte så länge den här skiten pågår!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 14 feb 2023 15:54
Det är nog i princip solklart att Tesla dragit en lögn för att kunna fortsätta leverera bilar trots att de antagligen inte kunde komma åt USS-enheter.
Jag tror inte det handlar om sourcingproblem. Jag har aldrig läst om att det skulle vara svårt att få tag på dessa. Jag tror det är en ren besparingsåtgärd. $100-120 per bil eller likande.

Att det kommer att funka sämre än bilar med både kameror och USS det är helt säkert.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Rätt kul ändå att bilen på bilden detekterar något vänster-bak fast där är tomt. :mrgreen:
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Jo, fast på samma sätt som jag sågar gamla billeverantörer som annonserar elbilar med samma räckvidd som tesla och aldrig skeppar, så faller teslas mjukvara i samma fack - de kan annonsera saker, men de finns först när de är i min bil på min uppfart.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Skriv svar